Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

kan niet meer schreef: ma 21 december 2020, 10:32
daniel1975 schreef: ma 21 december 2020, 07:53
Binnenbocht sneller of gewoon een logisch plek om even iemand in te halen?
Geen druk pad. Dit komt enkel en alleen door strava-jagers of groepen.
Ik kan dat bijna niet geloven. Zeker die 1e foto neem je op de originele bocht veel meer exit-snelheid mee dan bij die short-cut.
Maar ik ken de situatie ter plekke niet, dus je zult ongetwijfeld gelijk hebben.
Bicycle, bicycle, bicycle
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

daniel1975 schreef: ma 21 december 2020, 12:59
kan niet meer schreef: ma 21 december 2020, 10:32

Geen druk pad. Dit komt enkel en alleen door strava-jagers of groepen.
Ik kan dat bijna niet geloven. Zeker die 1e foto neem je op de originele bocht veel meer exit-snelheid mee dan bij die short-cut.
Maar ik ken de situatie ter plekke niet, dus je zult ongetwijfeld gelijk hebben.
Voor sommigen is / lijkt afsnijden altijd sneller. Maar ja, probeer ze maar eens uit te leggen dat dat niet altijd het geval is.
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

Biker67 schreef: ma 21 december 2020, 13:15 Voor sommigen is / lijkt afsnijden altijd sneller. Maar ja, probeer ze maar eens uit te leggen dat dat niet altijd het geval is.
Ook al is het sneller, veel sneller, je maakt de trail kapot wanneer je dit doet, en dat maakt de relaties met de terreineigenaren stuk.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Biker67 schreef: ma 21 december 2020, 13:15 Voor sommigen is / lijkt afsnijden altijd sneller. Maar ja, probeer ze maar eens uit te leggen dat dat niet altijd het geval is.
Spaar je de moeite maar, aan figuren die dat werkelijk denken krijg je niet zo heel veel uitgelegd hoor....
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Grondvreter schreef: ma 21 december 2020, 13:23
Biker67 schreef: ma 21 december 2020, 13:15 Voor sommigen is / lijkt afsnijden altijd sneller. Maar ja, probeer ze maar eens uit te leggen dat dat niet altijd het geval is.
Ook al is het sneller, veel sneller, je maakt de trail kapot wanneer je dit doet, en dat maakt de relaties met de terreineigenaren stuk.
Daar zijn ze niet mee bezig, de trail interesseert ze niet. Die denkbeeldige 0.1 seconde is het belangrijkste.
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Elkaar durven aanspreken op gedrag ook binnen de eigen groep moet de norm worden. Twee voorbeelden. Een snelle afdaling van 3 meter breed in een vaste route (je kan er als je wil met 60kmh omlaag, was een bestaand gedeeld pad). Komt een groep wandelaars omhoog gelopen. Ik rem af tot zo'n 15 kmh en sta op het punt om vriendelijk te groeten word ik ondersteboven gereden door een medefietser uit onze groep die dus daadwerkelijk op dat moment met 60 omlaag kwam. Stel je voor er loopt een kind!

Voorbeeld twee; brede veld weg waar je weer met 60kmh naar beneden kan. Loopt een groep wandelaars omhoog (ook kinderen erbij) ik geef maximaal ruimte en rem af tot weer zo'n 15kmh. Komt een van onze groep met 40kmh tussen mij en de groep wandelaars door geknald (ik zie nog net de moeder in volle paniek een van de kinderen naar zich toe trekken).

Echt mensen, dit soort gedrag verpest het voor iedereen, wandelaars maar ook voor mtb-ers. Als iedereen wat meer met een ander zou rekening houden dan waren er helemaal geen paden voor mtb-ers gesloten (behalve in hele drukke gebieden). Spreek gewoon mensen aan op hun gedrag. Als je niks zegt dan zal de norm ook nooit veranderen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als een pad echt 3m breed is dan kunnen wandelaars ook gewoon aan een kant achter elkaar lopen en is er ruimte genoeg om aan de andere kant van het pad met MTB's normaal achter elkaar door te rijden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

CS645 schreef: ma 21 december 2020, 13:48 Elkaar durven aanspreken op gedrag ook binnen de eigen groep moet de norm worden. Twee voorbeelden. Een snelle afdaling van 3 meter breed in een vaste route (je kan er als je wil met 60kmh omlaag, was een bestaand gedeeld pad). Komt een groep wandelaars omhoog gelopen. Ik rem af tot zo'n 15 kmh en sta op het punt om vriendelijk te groeten word ik ondersteboven gereden door een medefietser uit onze groep die dus daadwerkelijk op dat moment met 60 omlaag kwam. Stel je voor er loopt een kind!

Voorbeeld twee; brede veld weg waar je weer met 60kmh naar beneden kan. Loopt een groep wandelaars omhoog (ook kinderen erbij) ik geef maximaal ruimte en rem af tot weer zo'n 15kmh. Komt een van onze groep met 40kmh tussen mij en de groep wandelaars door geknald (ik zie nog net de moeder in volle paniek een van de kinderen naar zich toe trekken).

Echt mensen, dit soort gedrag verpest het voor iedereen, wandelaars maar ook voor mtb-ers. Als iedereen wat meer met een ander zou rekening houden dan waren er helemaal geen paden voor mtb-ers gesloten (behalve in hele drukke gebieden). Spreek gewoon mensen aan op hun gedrag. Als je niks zegt dan zal de norm ook nooit veranderen.
Je noemt nu 2 situaties en het 1e wat bij mij opkomt is "kon die snelheidbehoudende fietser eigenlijk wel zien dat er wandelaars waren?". Riep de eerste van het groepje dit? Of was hij verblind door jullie ruggen?
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

drpaul schreef: ma 21 december 2020, 14:15 Je noemt nu 2 situaties en het 1e wat bij mij opkomt is "kon die snelheidbehoudende fietser eigenlijk wel zien dat er wandelaars waren?". Riep de eerste van het groepje dit? Of was hij verblind door jullie ruggen?
Maakt geen donder uit. Als jij iets geeft om de veiligheid en welbehagen van mederecreanten dan zorg je altijd dat je binnen zichtafstand gecontroleerd tot stilstand kunt komen. Doe je dit niet dan neem je een loopje met de veiligheid van een ander.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

CS645 schreef: ma 21 december 2020, 14:18
drpaul schreef: ma 21 december 2020, 14:15 Je noemt nu 2 situaties en het 1e wat bij mij opkomt is "kon die snelheidbehoudende fietser eigenlijk wel zien dat er wandelaars waren?". Riep de eerste van het groepje dit? Of was hij verblind door jullie ruggen?
Maakt geen donder uit. Als jij iets geeft om de veiligheid en welbehagen van mederecreanten dan zorg je altijd dat je binnen zichtafstand gecontroleerd tot stilstand kunt komen. Doe je dit niet dan neem je een loopje met de veiligheid van een ander.
Daar doel ik ook op. Was zoiets bewust gegaan (yeah, lekker verder op volle snelheid en de rest springt voor me aan de kant), of een inschattingsfout en te dicht achter de voorganger waardoor niet op tijd kunnen route (sorry, sorry, mijn fout, sorry dat ik jullie heb laten schrikken). In geval van 1: egocentrische eencellige molshoop. 'In geval van 2: dom, onhandig, nooit meer doen.
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

cheeta schreef: ma 21 december 2020, 14:05 Als een pad echt 3m breed is dan kunnen wandelaars ook gewoon aan een kant achter elkaar lopen en is er ruimte genoeg om aan de andere kant van het pad met MTB's normaal achter elkaar door te rijden...
Heb je dan echt het inlevingsvermogen van een garnaal? Die wandelaars liepen al achter elkaar. Stel ze nemen een meter breedte in (wat al behoorlijk meedenkend is voor een groep van acht wandelaars). Ik neem ook een meter breedte in. Dan wil jij zeggen dat het gewoon verantwoord en sociaal is om met 40kmh per uur door een gat van een meter breed te fietsen als er ook nog kinderen in de groep zijn!?

Hoe denk je dat dat voelt als je daar zelf wandelt met je kinderen? Wat voor een moeite is het om ook even tot 15 kmh af te remmen maximaal ruimte te geven en even vriendelijk hoi te zeggen? Het is niet dan je vervolgens berg af ontzettend je best moet doen om weer te versnellen.

Echt waar....

EDIT: Ik lees nu dat je geval1 bedoelt. Tsja, als jij het normaal vindt dat iemand die de bocht om komt en zo onbeheerst fietst dat hij iemand uit de eigen groep die 15kmh in dezelfde richting gaat niet eens kan ontwijken, laat staan een stilstaande medefietser die daar pech heeft of een wandelaar of wat dan ook dan weet ik niet goed wat ik moet zeggen.
Laatst gewijzigd door CS645 op ma 21 december 2020, 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

drpaul schreef: ma 21 december 2020, 14:24
CS645 schreef: ma 21 december 2020, 14:18

Maakt geen donder uit. Als jij iets geeft om de veiligheid en welbehagen van mederecreanten dan zorg je altijd dat je binnen zichtafstand gecontroleerd tot stilstand kunt komen. Doe je dit niet dan neem je een loopje met de veiligheid van een ander.
Daar doel ik ook op. Was zoiets bewust gegaan (yeah, lekker verder op volle snelheid en de rest springt voor me aan de kant), of een inschattingsfout en te dicht achter de voorganger waardoor niet op tijd kunnen route (sorry, sorry, mijn fout, sorry dat ik jullie heb laten schrikken). In geval van 1: egocentrische eencellige molshoop. 'In geval van 2: dom, onhandig, nooit meer doen.
Geval een was inschattingsfout geval twee was gewoon asociaal. Maar je maakt je wel afhankelijk van je inschattingsfout als je binnen een groep op die manier fietst.

Ik houd er ook van om vol gas over een mooie trail te knallen, maar ik zorg wel voor dat ik binnen zichtafstand tot stilstand kan komen. Als er iets is waar ik een grotere hekel aan heb dan wandelaars die zeuren dat ik ergens niet hoor te fietsen dan is het mtb-ers die zeuren dat ze ergens niet mogen fietsen maar ondertussen wel met niemand rekening houden op de fiets.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

cheeta schreef: ma 21 december 2020, 14:05 Als een pad echt 3m breed is dan kunnen wandelaars ook gewoon aan een kant achter elkaar lopen en is er ruimte genoeg om aan de andere kant van het pad met MTB's normaal achter elkaar door te rijden...
En zelfs wanneer jij vindt dat een wandelaar asociaal over een pad loopt, moet je vlak langs kinderen heen wìllen fietsen?
Een goede naam komt te voet en gaat te paard. Als wij als MTB-ers een verandering willen, zal die toch eerst bij onszelf moeten beginnen. Dus, groeten en kalm aan bij andere bosgebruikers. Wil je een KOM verbeteren? Doordeweeks 's ochtends is het bos leeg....
Gebruikersavatar
North_Shore_MTB
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 6 januari 2020, 18:31
Mijn mountainbike: Kona process 153 DL 2016 Custom Build/ Kona Honzo 2017/ Commencal Meta AM 29 2021 Custom build

Ik ben wel eens met CS645. We leven in dichtbevolkt NL en niet in Canada of Zwitserland. Dus 60km/u downhill zonder inschatting van wat ver voor je gebeurt is onverantwoord in de bossen. Laat staan dat je geen of nauwelijks rekening houdt met mede weggebruikers in de bossen en erop loss crosst als of het een motorcross baan is en dan de skills ontbeert om op tijd te remmen of te slalommen. Ja dan voelt het wel aan als of het schieten op beren seizoen is geopend voor de wandelaars. :( Dan begrijp ik wel waarom wandelaars ons met een schietschijf op onze rug bejegenen. En bikers met strava mentaliteit mijdt ik als de pest. Voorrang verlenen ff wat drinken en rustig door fietsen en genieten van de trails en natuur.
Thank God i bailed before i hit that tree
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

CS645 schreef: ma 21 december 2020, 13:48Elkaar durven aanspreken op gedrag ook binnen de eigen groep moet de norm worden.
Dát dus. Aanspreken. Ze luisteren op dat moment niet, maar ze horen je wel. Besef komt daarna. "Hmm, die gast had eigenlijk wel gelijk, doen we maar nie meer jonguns"
Sponsor bellen, club bellen. (Ik heb er eens eentje van een club een voorwaardelijke schorsing aangelapt en twee fris gewassen oren)

Ik heb geen universeel recept, maar wel een voorbeeld. Op de UHR gaat sinds de heropening een en ander mis. Boswa 'niet boos, maar wel teleurgesteld'. Wij van WC Eend een tijdje posten. Mensen aanspreken. Inmiddels spreken ze elkaar aan. Dat wil je bereiken. Daar word ik echt blij van. Dan kan ik weer een week slecht nieuws en regenweer verdragen

Segment op Strava aanmaken helpt ook tegen zwartrijden. Gewoon de lui die op het segment boven komen drijven een hulpverzoek sturen. "Doe dit svp niet meer".
Blijf met twee woorden spreken etc. Bedacht door ene Bouwpakket, werkt als een trein
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie