Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

ma 24 augustus 2020, 22:54

aurelius schreef:
ma 24 augustus 2020, 22:13
Jamis Diablo schreef:
ma 24 augustus 2020, 16:01
Ieder zijn smaak, maar ik ben van mening dat een element dat gebouwd is om op snelheid te nemen (bijv een kombocht) wel zo moet blijven zodat je hem ook echt op snelheid kan nemen.
Remkuilen voor de bocht boeit mij niet zo, maar als je de kombochten op het traumapad nu ziet zijn die op veel plekken gewoon echt onvoorspelbaar en daardoor gevaarlijk op snelheid.
Ik hoop dat de onderhoudsploeg (ga zelf ook helpen) daar snel mee aan de slag gaat.
Over welke snelheden hebben we het dan?Je kunt toch ook gewoon wat rustiger aandoen?
Reed er afgelopen week voor het eerst en ik vond er echt niks onvoorspelbaars of gevaarlijks aan. De bochten ‘lopen‘ allemaal gewoon goed, en die paar remklippen, ach... het hobbelt wat. Heeft je vering eindelijk wat te doen.
Snelheid was ‘beheerst’, pak en beet 25-28km/u? Met mijn 110-100mm fully geen centje pijn op die snelheid. Hardtail kan lastiger zijn met een hobbelende achterkant. Maar gevaarlijk...

Die strakgetrokken 2.0 parcoursen zijn vaak ‘te’ flowy... remknippen, kuilen, echte wortelpassages, dwarsliggende boomstammen, niet lopende offcamber bochten, drops, los grind... dat is juist leuk en goed (nodig!) om beter te leren anticiperen, beter lijnen te leren lezen, om je techniek te verbeteren.

Waar/hoe moet je dan leren MTB-en, als je alleen nog maar vaste routes 2.0 mag/kunt rijden, ‘en niks technisch meer tegenkomt?’.

Blijft een terugkerende discussie. Blij ook wild te kunnen rijden. Én af een toe te kunnen genieten van dit soort flow-routes. De afwisseling maakt het leuk :-q .
Natuurlijk kan je rustiger aan rijden, dat doe ik nu dan ook.
Ik reed toen het traumapad er beter bjj lag volgens Strava gemiddeld 28 met pieken over de 40.
En duik sommige kombochten over de 30 in.
Als die bochten er goed bij liggen kan dat ook prima.
Maar nu zijn hele stukken uit die bochten geremd en dat vind ik onvoorspelbaar en zonde van dat stuk route.
Ik heb mijn bochten techniek behoorlijk kunnen verbeteren sinds de route er ligt, en moet me nu heel erg inhouden wat ik veel saaier vind.
Ik heb het alleen over de bochten he, de rest maakt mij niet zoveel uit of er remknippen liggen. Het hoeft voor mij echt niet overal super strak bij te liggen.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

ma 24 augustus 2020, 23:42

Eigenlijk zijn brakebumps qua effect in essentie niet erg verschillend van modder...
* Trails die breder worden omdat er langs gereden gaat worden (afgezien van dat het minder hobbelt, remt het ook beter/voorspelbaarder),
* Door het ontwijken beginnen gekke lijnen bochten in te ontstaan: helemaal aan de binnenkant waardoor je veel te haaks om moet ergens midden in de bocht of aan de buitenkant vaak veel te hoog voor de snelheid; van beide is nog geen kombocht ooit beter geworden en het is gewoon gewoon een vicieuze cirkel tot er weinig meer van die bocht over is.

Als je dat wilt voorkomen (en als je dat niet wilt, leg je waarschijnlijk geen kombochten aan) dan ontkom je er IMHO niet aan om geregeld brake bumps toch maar weer even glad te strijken om voornoemde cirkel te doorbreken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | Making the #Transition | LHR | Black Trails Matter |
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott
Contacteer:

di 25 augustus 2020, 11:16

Er zijn/waren een paar problemen natuurlijk.
  • Vernieuwe route, dus populair.
  • Extra druk door een virus met mensen die nog niet de juiste skills hebben
  • BWR's die ook niet de juiste skills hebben en op het laatste moment vol in de ankers gaan
  • Het was extreem droog, en nog zit er niet veel vocht in de grond
De corona drukte lijkt wel over en valt er regelmatig weer wat regen. Dat scheelt al behoorlijk wat bezoekers en dus slijtage. De ondergrond wordt ook weer wat vochtiger, en blijft dus beter liggen. Op het moment dat de trailcrew alles weer strak getrokken heeft rijden de ervaren mensen de juiste lijn er wel weer in. En deze is dan ook weer makkelijker te volgen door de mindere goden. Dus tot de overwinterende wielrenners het bos in komen wordt het genieten. Daarna wordt het weer één grote slip orgie en dus remkuilen. Van het voorjaar na wat onderhoud is het dan weer top, waarna het spelletje zich herhaald als het weer droog wordt. Tegen die tijd is de ondergrond wel meer ingeklonken en blijft het beter liggen. Maar bij extreme droogte gaat alles stuk.
◼︎ Some people call it a marble run, but we can call it paradise.
Trailforks | Strava | Komoot
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 25 augustus 2020, 12:29

En die remkuilen ontstaan net zo hard bij de meerdere goden.

(Kijk maar eens bij een World Cup downhill wedstrijd!)
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ad58 schreef:
wo 11 november 2020, 12:43
het vertrouwen in huisartsen is inmiddels gezakt naar 0,0 %.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29

di 25 augustus 2020, 12:42

Is het gewoon niet zo dat je bij een (voor Nederlandse MTB-route begrippen) wat lastige afdaling, bij je eerste rondje in een paar weken tijd er nooit blind in moet duiken, en weer even de route verkend?? Ik heb vorige week (na er 4 weken niet te zijn geweest) eerst 1x relatief rustig gereden, waarbij me opviel dat in het stuk met de kombochten, ergens halverwege, op de ideale lijn in de bochten diverse softspots (plekken mul zand) zaten. 2e en 3e keer hierop een andere lijn gereden, en geen enkel probleem. Dat heet nadenken, kijken, en anticiperen. En daarmee kon ik de 2e en 3e keer ook vol omlaag. En ja, dan moet je sommige bochten wat meer afremmen (voor de bocht, met voorrem, niet slippend :bier: ) en kun je andere bochten nog vol nemen. Ik vond het heerlijk rijden.
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

di 25 augustus 2020, 13:20

Lars TB schreef:
di 25 augustus 2020, 12:29
En die remkuilen ontstaan net zo hard bij de meerdere goden.

(Kijk maar eens bij een World Cup downhill wedstrijd!)
Het zijn ook geen remkuilen. Alles wat geen beton is ontstaan vanzelf kuilen in door de drukgolf in de grond. Eens een hobbeltje wordt het steeds erger omdat je piekbelasting aan het beging van de curve zit. Sla maar een met je hand op water en kijk wat er gebeurt. Dus ja, al vliegt de complete wereld top er over heen zal je nog kuilen krijgen. Juist op plekken waar de belasting op de grond van richting veranderd. Door enorm te remmen wordt dit proces wel versneld kijk maar eens bij een verkeerslicht op een drukke weg. Ook daar “remkuilen” Het is ook de rede de hoge snelheidslijn in beton ligt. De trein rijd zo hard dat deze de drukgolf door de grond inhaalt en daardoor gaat het spoor wijken.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

di 25 augustus 2020, 16:30

Heeft ook te maken met het type grond waarmee De kombochten en de route is gemaakt. Wij hebben veel los zand, dat spul is moeilijk in een bepaalde vorm te persen laatstaan dat het in die vorm blijft. Of het ervaren rijders of nieuwkomers zijn maakt daarbij niet zoveel uit. Als je bijv kijkt in Saalbach /leogang daar lijken die bochten van beton/leem achtige spul te zijn gemaakt. Nauwelijks remkuilen en prachtige mooie hoge kombochten die je via elke lijn kan rijden. Dat losse zand hier is er gewoon niet zo geschikt voor. Heeft meer onderhoud nodig en/of accepteren dat het is zoals het is. En soms heb je dan geluk als je er bent als het net is glad gestreken. Beetje het idee als je smorgens de 1e lift omhoog neemt bij het skiën. Dan heb je ook strakke geweldige pistes. Maar kom je om 13u smiddags op een mooie dag, dan is het al aardig kapot geskied, zeker als het ook nog eens boven nul is, dan kan je het wel vergeten in de rest van de middag.
Ascension
Mtb fanaat
Mtb fanaat

di 25 augustus 2020, 17:29

Lees ik nou op Facebook iets over een tweede traumatrail ter hoogte van Dekkerswald? 8) Iemand meer details?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

di 25 augustus 2020, 17:42

Ascension schreef:
Lees ik nou op Facebook iets over een tweede traumatrail ter hoogte van Dekkerswald? 8) Iemand meer details?
Kappe nou. Echt wat denken ze wel niet.
drpaul schreef:
di 25 augustus 2020, 12:42
Is het gewoon niet zo dat je bij een (voor Nederlandse MTB-route begrippen) wat lastige afdaling, bij je eerste rondje in een paar weken tijd er nooit blind in moet duiken, en weer even de route verkend?? Ik heb vorige week (na er 4 weken niet te zijn geweest) eerst 1x relatief rustig gereden, waarbij me opviel dat in het stuk met de kombochten, ergens halverwege, op de ideale lijn in de bochten diverse softspots (plekken mul zand) zaten. 2e en 3e keer hierop een andere lijn gereden, en geen enkel probleem. Dat heet nadenken, kijken, en anticiperen. En daarmee kon ik de 2e en 3e keer ook vol omlaag. En ja, dan moet je sommige bochten wat meer afremmen (voor de bocht, met voorrem, niet slippend :bier: ) en kun je andere bochten nog vol nemen. Ik vond het heerlijk rijden.
Jij vindt je sport wel heel leuk :bier:
(Ik ook overigens)
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

di 25 augustus 2020, 17:44

Marcel964 schreef:
di 25 augustus 2020, 16:30
Dat losse zand hier is er gewoon niet zo geschikt voor. Heeft meer onderhoud nodig en/of accepteren dat het is zoals het is. En soms heb je dan geluk als je er bent als het net is glad gestreken. Beetje het idee als je smorgens de 1e lift omhoog neemt bij het skiën. Dan heb je ook strakke geweldige pistes. Maar kom je om 13u smiddags op een mooie dag, dan is het al aardig kapot geskied, zeker als het ook nog eens boven nul is, dan kan je het wel vergeten in de rest van de middag.
Dat vind ik een mooie vergelijking. :-q Want het is wel waar het op neerkomt inderdaad.

Wat ik net probeerde aan te geven is als de meer ervaren mensen de ideale lijn rijden (goed zichtbaar aan blank/schoon spoor) andere mensen dit makkelijker volgen. En dus minder abrupt hoeven te remmen (slippen) omdat ze niet uitkomen. Wat wij op Schoorl wel doen is de lijntjes "in kleuren" blad/dennennaalden uitstrooien buiten de ideale lijn. Je ziet dat men dit dan vanzelf gaat volgen. (je zou bijna een witte streep door het bos trekken :winkie: )

Wij gebruiken nu ook afgeplagde heide (moet je er wel over kunnen beschikken) om de erge mulle plekken te bestrijden. Zolang er af en toe wat water valt gaat dat wonderwel heel goed. Wat ook scheelt is niet te enthousiast snoeien. Trail hou je het liefst in de schaduw. (sluit dat kort met bosbouw)
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

di 25 augustus 2020, 22:52

Ascension schreef:
Goed gelezen. De lange rechte afdaling in Dekkerswald zal vervangen worden door een even lange nieuwe trail. En de trail wordt door dezelfde machinist gegraven als die het traumapad gedaan heeft. Volgende week wordt er gesnoeid, de week erna gegraven. Daarna moet de nieuwe trail afgewerkt worden. Kortom er zijn dus weer handen nodig!
Bram87
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Spectral EX

do 27 augustus 2020, 08:55

Echt heel gaaf. Dat stukje Dekkerswald is ook erg mooi qua 'vegetatie'. Mag er diep in het perceel worden gewerkt of komt hij direct naast het bestaande pad?
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

do 27 augustus 2020, 09:32

Woei! 8)
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

do 27 augustus 2020, 12:25

shamensink schreef:
di 25 augustus 2020, 22:52
Volgende week wordt er gesnoeid, de week erna gegraven. Daarna moet de nieuwe trail afgewerkt worden. Kortom er zijn dus weer handen nodig!
Door omstandigheden schuift bovenstaande een week op.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Salsa, Cotic, Kona
Contacteer:

vr 28 augustus 2020, 15:14

Ik wil nog even inhaken op de remkuilendiscussie, gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik gister voor het eerst op de starre singlespeed op de rode en paarse route gaan rijden. En raad eens, ik heb een smile gehad van het begin tot het eind!! :D
Oke het stuitert wat meer maar je gaat vanzelf wel de juiste lijnen zoeken en rijden. Maar het sturen ging er lekker, ik miste eigenlijk de fully helemaal niet. Het leek zelfs of ik met de fully langzemaer reed, na thuiskomst gaf strava toch 13 pr's aan dus dat bevestigde mijn gevoel.
Ruim anderhalf uur lekker stoempen en je hebt een goede workout gehad :-q
Enige wat ik aan de fiets zou kunnen missen is een dropper.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Plaats reactie