Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
bas r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 11:24
Mijn mountainbike: Focus O1E Pro 2018 / Canyon Exceed CF 7 2021

Wizzy82 schreef: zo 14 juni 2020, 18:24 Ik heb vernomen dat je vandaag in de rij moest aansluiten om van het Traumapad af te kunnen zo druk was het vandaag. Ik moet de routes nog steeds een keertje doen, maar des te meer reden om er een keertje doordeweeks naar toe te gaan.
Dat ligt waarschijnlijk echt aan het moment van de dag. Tussen 10 en 14 kan dat gebeuren in het weekend.
Vooral op het stuk rood ten noorden van de Meerwijksebaan kan het wel irritant druk zijn want zo lang achter elkaar singletrack. Voor mij de reden om op die tijden/dagen de routes te mijden.
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

bas r schreef: zo 14 juni 2020, 18:57
Wizzy82 schreef: zo 14 juni 2020, 18:24 Ik heb vernomen dat je vandaag in de rij moest aansluiten om van het Traumapad af te kunnen zo druk was het vandaag. Ik moet de routes nog steeds een keertje doen, maar des te meer reden om er een keertje doordeweeks naar toe te gaan.
Dat ligt waarschijnlijk echt aan het moment van de dag. Tussen 10 en 14 kan dat gebeuren in het weekend.
Vooral op het stuk rood ten noorden van de Meerwijksebaan kan het wel irritant druk zijn want zo lang achter elkaar singletrack. Voor mij de reden om op die tijden/dagen de routes te mijden.
Klopt, gisterenmiddag rond de klok van 15.30 uur.... héérlijk rustig en niet druk. :-q
De regen heeft de route aardig goed gedaan, op de oude groene route terug de bekende plassen en vettige stukken, en op de oude rode route top. En het nieuwe paars lag er prima bij. :-D
HONDA CRF 450R RULES!
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Hulde voor de vrijwilligers die dit weekend onderhoud hebben gepleegd aan nieuw rood, lag er perfect bij! :bier:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Noorrdelijke deel meerwijksebaan ligt er weer prachtig bij, was ff bang dat de trail weer helemaal " gladgestreken" zou worden maar t trailteam heeft weer super werk geleverd👍.
Ps. Vanochtend om 9.30 geen file op t traumapad!!😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Ik begrijp dat ik van de week vooral doordeweeks mijn gezicht moet laten zien, genoteerd!

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Vandaag rond 10:00 Groesbeek gereden en wow wat een werk is er verzet, met name de afdalingen bij het spoor zijn echt goed aangepakt. Route is overigens op alle punten goed bijgewerkt. Verder qua drukte met name bij traumapad even wat aan moeten passen aan voorliggers maar verder (als rijder dan) weinig last ondervonden.

Voor wandelaars is het rond het traumapad en het vliegveld wel onprettig begreep ik van familie. Andere route zoeken mensen!
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Iemand een idee hoe het er vandaag bij ligt? Plan was om vanmiddag even langs te rijden (komt goed uit met andere afspraken) maar gegeven de regen die 15 km naar het noorden is gevallen vraag ik me af of ik trailrespect moet tonen ;-) BVD!
Stamppot with weaksauce!
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Vannacht is er vrijwel niks gevallen. :-q
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Nice - dank! :)
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

eRicW schreef: ma 15 juni 2020, 08:58 Iemand een idee hoe het er vandaag bij ligt? Plan was om vanmiddag even langs te rijden (komt goed uit met andere afspraken) maar gegeven de regen die 15 km naar het noorden is gevallen vraag ik me af of ik trailrespect moet tonen ;-) BVD!
Gisteren is er hier maar 5mm gevallen. Ik denk dat de omstandigheden vanmiddag bijna perfect zullen zijn (als het droog blijft).
Via deze digitale weg kun je, geheel onafhankelijk van de weersomstandigheden, ook trailrespect tonen :-q
https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/steun-ons/
Be Nice, Say Hi!
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Pbro schreef: ma 15 juni 2020, 09:17 Gisteren is er hier maar 5mm gevallen. Ik denk dat de omstandigheden vanmiddag bijna perfect zullen zijn (als het droog blijft).
Via deze digitale weg kun je, geheel onafhankelijk van de weersomstandigheden, ook trailrespect tonen :-q
https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/steun-ons/
Ja, was het van plan. Done, stickers verzamelen ;-) Vorig weekend even kort met maat van me die er pas heen is verhuisd ff gereden. Erg mooi werk!
Stamppot with weaksauce!
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

North_Shore_MTB schreef: di 9 juni 2020, 22:24 Wat een verrassende trail voor NL maatstaven. Ik reed al jaren op UHR Rhenen/ Amerongen/ Hoge Ginkel/ Leersum (woonde nabij), maar de nieuwe Rode en Paarse routes zijn wat temperamentvoller. Natuurlijk vergeleken met Davos Klosters / Verbier Zwitserland of Morzine Les Gets Frankrijk of North Shore Canada zijn vooral de DH of flow trailsecties van Nijmegen kortdurende flitsen. Maar toch verrassend. Mijn dank voor de trailcrew (20 Euros laatst overgemaakt voor de moeite)

Vooral vandaag was het zeer aangenaam met veel plakzand. Veel grip in de bochten met mijn 27,5 inch wielen en 2,5 Maxxis DHF voor- en mijn 2,4 Maxxis DHR achterbanden. Vooral de Rode route is me in mijn 3e week, na mijn verhuizing naar Nijmegen, meer gaan bevallen (dacht eerst dat het vooral een XC route was). Gemene klimmetjes afgewisseld met veel "flow" bochtjes met de bomen als pionnen. Ja de Rode route is net als een goede rode wijn, hoe meer je rijpt (rijdt) en walst des te smakelijker.

En Paars ja Trauma route is leuk... veel te korte flow ... maar als je weer terugklimt zie je hoe het afdaalt in al dat natuurschoon. Wonderlijk de moderne MTB trail eindelijk ook in 2020 in Nijmegen terecht gekomen. Chapeau! En dan bij begin Groesbeek de DH secties en bochten in de 2 opeenvolgende flowsecties. Echt kudos. En dan verderop de trailsecties langs het oude Nijmegen-Kleef spoor die korte switchbacks voor die lange gemene klim (waar mijn Sram Eagle 12 speed Cassette en Sram Eagle XO1 AXS eindelijk te pas komt). Echt genieten.

En dan parellel aan het terrein van Cantecleer Groepsaccommodatie, die leuke flowsectie met wat bochtwerk en een drop van een meter (waar eindelijk mijn DHX2 veerdemper wat gaat doen) en een nice jump op het eind. Wat ook het geval is bij de flowsectie die start als je de Maldense baan oversteekt ook met een leukere drop met meer 'angle' en switchbacks en veel kleine jumps. Echt een leuke afsluiting van de Paarse route. Al en met al echt een welkome aanvulling op de UHR en Schoorl trails.

En wat betreft de remkuilen en stukgereden bochten probeer ik indachtig het advies van een professioneel Downhiller Miranda Miller toe te passen: 'push' je mountainbike actief in de grond of kuilen door druk uit te oefenen op je stuur en pedalen via je handen, armen, benen en voeten om je controle te behouden (wat makkelijker is als je een 'fully' hebt zoals mijn Kona Process 153 DL)

Bedankt trailcrew voor het neerzetten van een verassend leuke nieuwe Rode en Paarse routes. Hier ga ik dit jaar van genieten!!
:D
Mooie beschrijving; niks mis met een beetje sluikreclame (of is het gewoon ouderwets opscheppen ;)..?)!
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

JorisB schreef: zo 14 juni 2020, 22:52
Voor wandelaars is het rond het traumapad en het vliegveld wel onprettig begreep ik van familie. Andere route zoeken mensen!
Als je als MTB-er de mtb routes gebruikt (paars en groen) en mede bosgebruikers tijdig waarschuwd lijkt mij er geen reden om een andere route te zoeken. Daarom zijn juist deze routes gemaakt, scheiding van diverse bosgebruikers. Ook zijn er genoeg gebieden waar mtb-en verboden is (N70/st.jansberg), waar mensen dus in alle rust kunnen wandelen.

De beukenlaan bij het zweefvliegveld is een fietspad dus daar is het ook druk met mtb en en niet MTB-ers.

Zondagmiddag is het erg druk in het bos en dus vraagt van iedereen wat aanpassing. Als je dat niet kan of wilt dan ga je door de weeks.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Rond het vliegveld liggen ook mooie geocaches (een andere hobby van mij), dus daar kan het ook druk voor zijn. Ze liggen niet bij de rode en paarse route, maar voornamelijk in het gebied van de groene Malden route. Daarvan ken ik het gebied overigens tot nu toe beter van. Verschillende keren vanaf het vliegveld op pad geweest daarvoor. Naast een van de mooiste MTB routes van Nederland ligt in dat gebied namelijk ook een aantal geocaches die tot de top van Nederland behoren.

De N70 wil ik ook ooit nog eens gaan wandelen. Dat moet een van de mooiste wandelingen van Nederland zijn.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Hoe veel overlast door rupsjes met vervelende haren zijn er rond de route (tellen niet nodig)? Een enkele boom is geen probleem, maar wanneer er een complete eikenprocessierupsfokkerij is, laat ik het nog even zitten...

Klopt het dat om beide nieuwe routes te combineren (en bij voorkeur om de ene geheel te finishen en dan door naar de andere) je het beste kan parkeren bij Hotel Konbanwa (rotonde Sionsweg - Nijmeegsebaan), en dan fietsend richting Groesbeek?? Ik kom vanaf het Noorden... En nog een aanbeveling qua volgorde, eerst rood of eerst paars??
Plaats reactie