Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Pbro
All rounder
All rounder

vr 10 januari 2020, 14:19

e.l.vis schreef:
vr 10 januari 2020, 11:41
Nou, heb mij opgegeven om morgen voor het eerst te gaan helpen!
Dacht ergens een takje weg te knippen of een beetje te gaan schoffelen maar nee hoor...
Mag meteen beginnen aan het middenstuk van het traumapad....Modderhappen dus.... :lol:
:-q Ik denk dat het modderhappen wel gaat meevallen. Gisteren zag ik dat de modder vakkundig opzij werd geschept door de graafmachine!

De hele route was gisteren trouwens wel behoorlijk nat en modderig. En bij het bruggetje over het spoor (noordkant) wordt nu ook ‘hard gewerkt’ door de slopers van Staatsbosbeheer. Op het nieuwe segment W7 lagen de gezaagde stammen griezelig dicht bij de nieuwe route maar gelukkig niets beschadigd. Het paadje net voordag je linksaf naar het bruggetje gaat was afgesloten met een lint. Geen bordjes hoe verder/omleiding en ook geen geluiden van de enorme machines (waar is toch die houthakker met zijn bijl gebleven?). Ik durfde dus wel even een kijkje te nemen.... Nou het paadje daar (langs de omgevallen boom en dan omlaag) is geheel verdwenen. :(
Be Nice, Say Hi!
Bob Cross
Mtb fanaat
Mtb fanaat

za 11 januari 2020, 14:29

Ik denk dat dat is omdat dat stuk straks de andere kant op gereden gaat worden, dan ga je daar juist omhoog en dan weer naar links. Ook leuk. Als je daar nu aankomt, rechtdoor gaan en vlak voordat je op het brede pad komt kun je weer een track naar links oppakken.
JohanGTT
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

za 11 januari 2020, 22:29

Het is voor W10 afgezet, volgens mij vanwege de bosbouw werkzaamheden. Zou trouwens wel netjes zijn om een omleidingsroute aan te geven. En dat stuk bij W7 is ook aan snot gereden. Maar goed schijnbaar hoort dat er nu elke winter bij.... In dat stuk bos moeten we weer een paar maanden wachten totdat daar weer met een beetje snelheid gereden kan worden.

Maar sommige andere stukken nieuwe route houden zich erg goed met de afgelopen regen dagen W13 Bijv. en natuurlijk de nieuwe stukken vanaf B18. De stukken bij de but worden wel sneller bagger vooral de niet gegraven stukken.

Trouwens hoe gaat het overleg met natuurmonumenten over de nieuwe stukken bij mookerheide en mookerschans? Mensen hadden daar nogal wat bewaren en natuurmonumenten nu niet echt MTB minded.

Tipje: de richting van de nieuwe stukken route is te volgen aan de hand van de aflopende koppen de nieuwe paaltjes . De voorkant van het paaltje waar de bewijzering op komt is dus de hoge kant van het paaltje.
Revox
Mtb fanaat
Mtb fanaat

zo 12 januari 2020, 19:09

JohanGTT schreef:
za 11 januari 2020, 22:29
Het is voor W10 afgezet, volgens mij vanwege de bosbouw werkzaamheden. Zou trouwens wel netjes zijn om een omleidingsroute aan te geven. En dat stuk bij W7 is ook aan snot gereden. Maar goed schijnbaar hoort dat er nu elke winter bij.... In dat stuk bos moeten we weer een paar maanden wachten totdat daar weer met een beetje snelheid gereden kan worden.

Maar sommige andere stukken nieuwe route houden zich erg goed met de afgelopen regen dagen W13 Bijv. en natuurlijk de nieuwe stukken vanaf B18. De stukken bij de but worden wel sneller bagger vooral de niet gegraven stukken.

Trouwens hoe gaat het overleg met natuurmonumenten over de nieuwe stukken bij mookerheide en mookerschans? Mensen hadden daar nogal wat bewaren en natuurmonumenten nu niet echt MTB minded.

Tipje: de richting van de nieuwe stukken route is te volgen aan de hand van de aflopende koppen de nieuwe paaltjes . De voorkant van het paaltje waar de bewijzering op komt is dus de hoge kant van het paaltje.
Het aangeven van een omleiding mag niet, aangezien dit suggereert dat er al een officiele route is. Deze is er nog niet zolang er nog geen overeenkomst is wat betreft aansprakelijkheid. Voor nu zijn en blijven het nog steeds bospaadjes, jammer genoeg. De richting van de toekomstig route is inderdaad te zien aan de schuine kant van de nieuwe palen. Daarnaast kun je dit op de site zien bij de interactieve kaart; de richting zal in opvolgende nummers zijn, van laag naar hoog.

Wat betreft NM, nog vrij weinig vordering.

Er staan van de B route nog een aantal segmenten op het oneindigr lijstje met aanpak punten. Het is daar duidelijk te zien dat de machinist destijds nauwelijks ervaring had en geen volledig beeld had bij hoe het erbij moest liggen. Dit is inmiddels wel zo, waardoor dit later nog een keer nagelopen wordt.
JohanGTT
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

ma 13 januari 2020, 09:53

Revox schreef:

Het aangeven van een omleiding mag niet, aangezien dit suggereert dat er al een officiele route is. Deze is er nog niet zolang er nog geen overeenkomst is wat betreft aansprakelijkheid. Voor nu zijn en blijven het nog steeds bospaadjes, jammer genoeg. De richting van de toekomstig route is inderdaad te zien aan de schuine kant van de nieuwe palen. Daarnaast kun je dit op de site zien bij de interactieve kaart; de richting zal in opvolgende nummers zijn, van laag naar hoog.

Ik bedoelde dat de huidige route is afgesloten met groen/wit lint. W10 ligt langs de huidige route. Rijdt er maar eens naar dat dat stuk toe waar de omgevallen bomen lagen/liggen net voor de oude spoorbrug. Ik weet daar wel de weg, maar andere fietsers die ik zaterdag daar tegen kwam waren verdwaald.

Je moet bij het lint naar links en dan doorrijden tot de oude spoorlijn en dan rechts.
Revox
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 13 januari 2020, 14:59

JohanGTT schreef:
ma 13 januari 2020, 09:53
Revox schreef:

Ik bedoelde dat de huidige route is afgesloten met groen/wit lint. W10 ligt langs de huidige route. Rijdt er maar eens naar dat dat stuk toe waar de omgevallen bomen lagen/liggen net voor de oude spoorbrug. Ik weet daar wel de weg, maar andere fietsers die ik zaterdag daar tegen kwam waren verdwaald.

Je moet bij het lint naar links en dan doorrijden tot de oude spoorlijn en dan rechts.
Ah, dit zal dan waarschijnlijk gedaan zijn door SBB vanwege houtkap gok ik zo.
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

di 14 januari 2020, 16:47

Afgelopen zondag het bos in geweest. Her en der wat gedeeltes van de nieuwe tracks gezien en ook wat gereden. Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vind de nieuw aangelegde trails eigenlijk niet zo fijn. Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op gladgestreken paden met kombochten. Het komt zo gemaakt over. Vooral de enorme kombochten in het traumapad vind ik erg jammer. Het trauma pad zoals het was was veel leuker. Geleidelijk onstaan en zodoende avontuurlijker en spannender om te rijden. Niet zo in elkaar geknutseld.
Er zullen vast fietsers zijn die dit helemaal geweldig vinden en ik vind het ook mooi om te zien dat er inspanningen worden gedaan voor de route. Ik hou meer van de natuurlijke paden, met wortels, plassen en smalle doorgangen.
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 14 januari 2020, 20:55

De officiële route was dat brede pad naast het Traumapad. Dus in dat opzicht is het al een officiële verbetering.

En dat Traumapad was met al die sprongen geheel in elkaar geknutseld en de flow die er in lag is er gedeeltelijk ingebouwd en gedeeltelijk ingesleten.

En de rest van de route diende alleen maar om weer terug te komen bij het illegale stukje Traumapad.

Ik begrijp niet waar je over loopt te zeuren. :kiss:
"Hakken doe je met een botte bijl"

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

di 14 januari 2020, 21:41

Ik wil net zeggen, ik heb afgelopen zomer 2x de officiële route gereden maar geen traumapad gezien, wel het brede pad waar Lars het over heeft. ..
Pbro
All rounder
All rounder

do 16 januari 2020, 21:11

En de graafmachine pakt nu ook de bestaande route aan! En meteen een heel bekend stukje... Het stukje waar altijd modder en prut te vinden is. Het stukje waar je altijd kunt glibberen en glijden. Het stukje waar je altijd kunt zorgen voor een vieze fiets en modderspetters op je snoet, ook als het al wekenlang 30+ graden is. Het stukje waardoor er thuis nooit vragen gesteld worden, of je echt bent wezen fietsen en of je niet stiekem op een terrasje hebt gezeten. Het stukje waardoor er altijd wat te poetsen valt. Dat stukje dus. Het zal nooit meer hetzelfde zijn.
Be Nice, Say Hi!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 16 januari 2020, 21:37

Jij hebt wat uit te leggen in de toekomst :lol:
"Hakken doe je met een botte bijl"

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
HB_Eagle
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 17 januari 2020, 09:13

MarcusE schreef:
di 14 januari 2020, 16:47
Afgelopen zondag het bos in geweest. Her en der wat gedeeltes van de nieuwe tracks gezien en ook wat gereden. Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vind de nieuw aangelegde trails eigenlijk niet zo fijn. Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op gladgestreken paden met kombochten. Het komt zo gemaakt over. Vooral de enorme kombochten in het traumapad vind ik erg jammer. Het trauma pad zoals het was was veel leuker. Geleidelijk onstaan en zodoende avontuurlijker en spannender om te rijden. Niet zo in elkaar geknutseld.
Er zullen vast fietsers zijn die dit helemaal geweldig vinden en ik vind het ook mooi om te zien dat er inspanningen worden gedaan voor de route. Ik hou meer van de natuurlijke paden, met wortels, plassen en smalle doorgangen.
Kan mij hier ergens wel in vinden,
Niet specifiek het traumapad (daar kom ik eigenlijk nóóit) maar over het algemeen
Ook ik zie liever die robuuste paadjes dan gladde kombochten
Maarja we moeten de natuur ook de kans geven om de nieuwe route weer aan te kleden met begroeiing en omhoog komende wortels ed.
Revox
Mtb fanaat
Mtb fanaat

vr 17 januari 2020, 21:06

Pbro schreef:
En de graafmachine pakt nu ook de bestaande route aan! En meteen een heel bekend stukje... Het stukje waar altijd modder en prut te vinden is. Het stukje waar je altijd kunt glibberen en glijden. Het stukje waar je altijd kunt zorgen voor een vieze fiets en modderspetters op je snoet, ook als het al wekenlang 30+ graden is. Het stukje waardoor er thuis nooit vragen gesteld worden, of je echt bent wezen fietsen en of je niet stiekem op een terrasje hebt gezeten. Het stukje waardoor er altijd wat te poetsen valt. Dat stukje dus. Het zal nooit meer hetzelfde zijn.
Dit zijn uiteraard dingen die aangepakt worden, in samenspraak met SBB. Punt met deze modderpaden is dat er ook "mountainbikers" zijn die schijnbaar niet vies wil worden. Hierdoor worden bestaande paden breder en breder, plassen worden vermeden, waardoor ongerepte natuur aan stukken gereden wordt, wat uiteraard niet wenselijk is. Zoals hierboven al aangegeven, geef de natuur weer even de tijd, uiteindelijk wordt het vanzelf weer wat ruiger. Deze processen hebben ook plaatsgevonden op de UHR, waar uiteindelijk 90% van de fietsers ook lovend over is... enige wat hier voor nodig is: geduld. :-q
Wout024
Mtb fanaat
Mtb fanaat

za 18 januari 2020, 14:14

Pbro schreef:
zag het vandaag. topverbetering!
shit
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Scott scale 910

zo 19 januari 2020, 12:16

Is er nog bosbouw bezig over het bruggetje .want het was vorige week echt slecht daar .
Plaats reactie