Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, oninteressante routes leiden tot illegaal rijden.
Helemaal voorkomen zul je illegaal rijden niet, ook niet met een gave route, maar wel minimaliseren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb op de UHR de indruk dat vooral de oudgediende boswielrenners op 26" fietsen met barends illegaal hun oude rondjes blijven rijden, terwijl de nieuwe generatie liever de trails volgt. Nou ligt er rondom Groesbeek natuurlijk wel wat mooiers naast de vaste route (Traumpad oa) en het zou mooi zijn als men dit soort paden wel opneemt in de nieuwe routes. Anders hou je denk ik toch wel wat wildrijders die het wat ruiger willen. Al viel het me de laatste keer wel op dat steeds meer van de paden die het daar zo bijzonder maakten ondertussen zijn dichtgegooid. Halve Traumapad, afdaling achter de Mookerhei, achter de coater bij Malden etc. Zou mooi zijn als de nieuwe routes geen kopie van de UHR worden maar juist het iets ruigere karakter vasthouden zodat ik weer een reden heb om 1.5u in de auto te gaan zitten. (zoals ik dat een aantal jaar geleden bijna wekelijks deed)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gasten die zich niet aan de spelregels denken hoeven te houden en het daarmee verneuken voor anderen en uiteindelijk ook hun zelf. Mag je van mij hun fiets in beslag nemen en vernietigen met tevens een dikke boete. Blijf gewoon op de paden waar je wel mag rijden, gedraag je, en hou in als als je wandelaars/ruiters kruist/inhaalt. Voor bij wie het kwartje nog niet gevallen is, wij veroorzaken het zelf dat er steeds meer weerstand is tegen routes. Dus gedraag je gewoon als de ideale schoonzoon of dochter en spreek de rotte appels er op aan.

Om even het verschil aan te geven. Van de zomer reed ik ergens in een afdaling op de Sallandse Heuvelrug. En ja, ik vind het ook lekker om volle bak naar beneden te denderen. De twee gasten voor mij deden dat dus ook daad werkelijk. Ik hielt echter in omdat daar ook een moeder liep met haar dochtertje. Ik groette hun en terwijl ik passeerde hoorde ik haar zeggen "dit is een goede" Met dit gedrag ga je veel minder weerstand ondervinden dat dat je al vloekend en tierend de broekkreukles er uit rijd. Wij leven nu eenmaal in een klein landje waar wij allemaal op de zelfde vierkante meter ons dingetje willen doen. Dus het is een beetje geven en nemen. Om het gezellig te houden is mijn advies meer geven dan nemen. Je PR kan je beter verbeteren op een druiligere doordeweekse dag als het toch stil is in het bos.
◼︎ Go round the outside.
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Pbro schreef: di 15 januari 2019, 13:23
JohanGTT schreef: zo 13 januari 2019, 15:24 Het was te verwachten maar nu ook officieel protest tegen de nieuwe route(s): https://www.gelderlander.nl/mook-en-mid ... ~a9fac9c6/
Ik begrijp de bezwaarmakers wel. Zeker de laatste weken zie ik allerlei groepjes mountainbikers die op zondag kriskras door het bos scheuren en zich niet aan de routes houden. Als wandelaar kan dat best intimiderend zijn.
En een nieuwe langere route betekent meer moutainbikers, dus een grotere groep die zich niet aan de route zal houden, dus meer overlast.
Momenteel is het trouwens niet verboden om van de route af te wijken in de meeste delen van de bossen in Nijmegen e.o.. Als je er niet mag fietsen of niet van de route mag afwijken wordt dat aangeven op de borden (jansberg, mookerheide, duivelsberg (N70), heumensoord, ...) . Kijk dat het niet slim is om op zondag over van allerlei paden te gaan fietsen is wat anders. Maar in de zomer door de week 's-avonds lijkt mij dat goed kunnen. De lokale mtb club rijdt ook vaak buiten de officiele routes. Daarnaast is het natuurlijk altijd aanpassen aan de omstandigheden en drukte.
NielsTn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 3 juni 2012, 21:06
Mijn mountainbike: Gennep

update op 16-januari:

https://www.gelderlander.nl/mook-en-mid ... ~acad7e91/

Mountainbikeroute mogelijk toch aangepast na kritiek Mookse buurt
MOOK - De 23 Mookenaren die bezwaar maakten tegen een deel van de nieuwe mountainbikeroute in hun dorp, krijgen wellicht toch hun zin. Ze vinden dat een specifieke lus in het parkoers – ‘de appendix’ – te dicht bij hun woningen komt. De stichting MTB Routenetwerk Rijk van Nijmegen onderzoekt nu alsnog of het voor haar mogelijk én wenselijk is de trail te wijzigen.

Joost de Poel 16-01-19, 06:30

Dat bleek bij de hoorzitting van de onafhankelijke bezwarencommissie van de gemeente Mook. Het idee om de MTB-stichting, een samenwerking van vier fietsclubs, nog eens kritisch naar de appendix te laten kijken, kwam tijdens de zitting van Bart van der Aa van Natuurmonumenten. Die organisatie is eigenaar van het gebied waarop het Mookse deel van de route is gepland. In totaal beslaat de trail, die ook door de gemeenten Nijmegen, Heumen en Berg en Dal loopt, ongeveer 80 kilometer.

Overlast
De bezwaarmakers zeggen op de huidige, verderop gelegen mountainbikeroute in de Mookse natuur veel overlast te ervaren van hardrijdende moutainbikers en vrezen op de nieuwe trail straks nog meer hinder en ongelukken tussen bijvoorbeeld wandelaars en MTB’ers. Hun boodschap: ,,Haal die appendix weg en iedereen is tevreden.”

Woorden waar Natuurmonumenten gevoelig voor bleek. ,,We hadden niet voorzien dat er zo veel inwoners bezwaar zouden maken”, zei Van der Aa. ,,We hebben vooraf aan de stichting, die met het initiatief voor de route kwam, een aantal gebieden aangewezen waar we zeker geen MTB’ers willen. Maar onze argumenten waren toen vooral ingegeven door ecologische overwegingen.”

Handreiking
Van der Aa kwam met de oproep aan de MTB-stichting om de appendix nog één keer tegen het licht te houden. De bezwaarmakers waren zichtbaar opgelucht door deze handreiking. Al zegt het niets over de uitkomst. De kans bestaat dat de appendix er in zijn nu geschetste vorm gewoon komt.

,,We hebben er niets aan als bewoners ontevreden zijn”, zei Peter Mak van de MTB-stichting. Hij kan niet zeggen hoe kansrijk de wens is om de appendix weg te snijden, dan wel te verleggen. ,,We moeten nu overwegen of dit kan en of we dit willen. We zijn hier al twee jaar mee bezig. De route aanpassen, kan betekenen dat we die moeten inkorten, of dat er een nieuwe vergunning moet worden aangevraagd. Dat lijkt me niet de bedoeling.” De stichting komt binnen drie weken met haar standpunt.
Duchenne Heroes 2013 & 2015
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Overleggen met de omwonenden en eventueel wat aanpassingen maken waar iedereen zich in kan vinden werkt uiteraard een stuk beter en prettiger dan dat er één persoon met z'n hakken in het zand gaat en gelijk een rechtszaak aanspant. Hier in Noord-Holland zijn wij ondertussen 8 jaar verder... Met de omwonenden en ruiters was prima te praten. Men is met zijn allen het bos in gegaan om de situatie ter plaatse te bekijken en waar nodig zijn wat aanpassingen gedaan.
◼︎ Go round the outside.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wie gaat er dan ook aan een potentiële mountainbikeroute wonen? :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

:-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 21:01 Wie gaat er dan ook aan een potentiële mountainbikeroute wonen? :roll:
Een mountainbiker natuurlijk!
We moeten die mensen dus eens mee het bos in nemen op de fiets :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

MacReal schreef: wo 16 januari 2019, 23:02
Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 21:01 Wie gaat er dan ook aan een potentiële mountainbikeroute wonen? :roll:
Een mountainbiker natuurlijk!
We moeten die mensen dus eens mee het bos in nemen op de fiets :bier:
Let wel, het zijn dr 23....voor je het weet beginnen ze over vergunningen enz enz..... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Groepjes van 6.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Tijgerhaai schreef: wo 16 januari 2019, 23:15 Groepjes van 6.
En de nu nog niet klagers, zien dit dan weer als hang groepen.... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Of er gaan vanzelf meer mensen klagen, omdat ze ook willen mountainbiken!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Is er al nieuws over de nieuwe route?
Plaats reactie