Route Holten/Nijverdal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
toyotafan
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 17 maart 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 SL 29 2019

Gisteravond blauw gefietst, route is behoorlijk droog. Mul zand in veel bochten maar overall is de route zeer goed te doen.
Combi blauw met paars is echt een aanrader.
op fietse.....
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

toyotafan schreef: wo 8 april 2020, 09:57 Gisteravond blauw gefietst, route is behoorlijk droog. Mul zand in veel bochten maar overall is de route zeer goed te doen.
Combi blauw met paars is echt een aanrader.
Zeker weten! Indien er meer KM gewenst zijn is Rijssen er ook zo bij aan gelust... ook zeker de moeite!
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Vandaag blauw en de paarse van Hellendoorn en de route van lemeleberg gefiets. Idd word wat mul maar is nog goed te doen.
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Nadat in het voorjaar een flinke singletrack op de Holterberg is afgesloten, zijn er afgelopen weken plotseling nog drie (!) flinke singletracks afgesloten voor die hagedis die je nooit ziet.
Met de manier van afsluiten (met dure stevige hekken) laten ze zien dat het niet tijdelijk is, maar voor altijd. En dat terwijl 2 van die drie singletracks pas 2 jaar geleden zijn aangelegd.
In totaal zijn er dus nu 4 afgesloten, blijven nog 7 singletracks over.
In het verleden was er niet veel aan op die Holterberg (te veel fietspad); 2 jaar terug was alles ineens stukken beter; en nu moet je het grootste deel van de route weer tussen de gewone fietsers op het fietspad afleggen. Daar zijn zowel de gewone fietsers als de MTBers niet erg blij mee imho
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Toevallig was ik dit weekend zowel mtb’er als ‘gewone’ fietser in dit gebied. Afgesloten singletrack op de Paltheweg bijvoorbeeld slaat echt nergens op. Dat fietspad ligt 5 meter links van deze singletrack, alsof zo’n zandhagedis daar niet op zal gaan liggen/lopen.
Nu heb je dus opeens mtb’ers en ‘gewone’ fietsers op hetzelfde fietspad fietsen wat het te druk maakt en ook voor irritaties zorgt i.v.m. het logischerwijs aanwezige snelheidsverschil. Mijn eerste reactie als fietser was ook; waarom fietsen al deze mtb’ers niet op de singletrack die naast dit fietspad ligt, totdat ik de bordjes met omleiding zag. Die overigens wel netjes door iedere mtb’er gerespecteerd werd.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik was afgelopen weekend ook al verrast door de afsluitingen. Het is september, zon schijnt nauwelijks. Ik neem aan dat die hagedis nu wel weer weg is toch?

Ik heb verder geen vermeldingen over de afsluitingen kunnen vinden. Wel dit stukje van maart:
Een definitieve afsluiting van een deel van de route is wat Staatsbosbeheer betreft niet wenselijk. Het meest logische alternatief is het tijdelijk afsluiten van een deel van de route en de instelling van een tijdelijke omleiding, oftewel een zomerroute. We kennen MTB’ers ook als liefhebber van de natuur en dat ze genieten van de natuur waarin ze hun sport beleven. We gaan er vanuit dat de tijdelijke omleiding op sportieve wijze gerespecteerd wordt en dat iedereen zich aan deze tijdelijke zomerroute zal houden
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Forau schreef: wo 9 september 2020, 12:25
Een definitieve afsluiting van een deel van de route is wat Staatsbosbeheer betreft niet wenselijk. Het meest logische alternatief is het tijdelijk afsluiten van een deel van de route en de instelling van een tijdelijke omleiding, oftewel een zomerroute.
Er worden meer en meer singletracks afgesloten in Holten. De omleidingen zijn allemaal gemarkeerd met officieel ogende, dure bordjes. Dat zal niet voor een paar weekjes zijn vrees ik. De route wordt hierdoor wel steeds minder aantrekkelijk. Zonde, want het was de afgelopen jaren echt een top-parcours geworden.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

EmTeeBee schreef: wo 9 september 2020, 16:23 Er worden meer en meer singletracks afgesloten in Holten. De omleidingen zijn allemaal gemarkeerd met officieel ogende, dure bordjes. Dat zal niet voor een paar weekjes zijn vrees ik. De route wordt hierdoor wel steeds minder aantrekkelijk. Zonde, want het was de afgelopen jaren echt een top-parcours geworden.
Ik heb het gezien en het is erg zonde, Holten is nu inderdaad minder aantrekkelijk. Ik kan alleen de reden niet achterhalen. Is het nog steeds de zandhagedis? Het is nu september, je zou verwachten dat het zonnebaden van het beestje wel voorbij is nu. Of hebben ze wat nieuws bedacht, waardoor het is afgesloten?
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Is het niet vanwege de bomenkap in die gebieden?
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Haha nee, daar gaan ze nooit dure hekken met dubbele planken over de ingang van een pad voor staan timmeren. Bij bomenkap is een roodwit lint en een infobord gewoonlijk in gebruik.
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Nog een paar weken, dan gaan de hekken weer uit de grond.

Alles voor de hagedis... :-?
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

PFW schreef: do 17 september 2020, 20:51 Het wordt nog gekker:

https://www.tubantia.nl/regio/natuurorg ... ~a4f9293b/
Ja ik las het net ook...dan kunnen ze alle gravelfietspaden waar alle e-bikers(senioren op standje haas) overheen rijden ook wel sluiten. En als we toch bezig zijn de toeristenweg ook. Hazelwormen zie ik ook regelmatig tijdens het wandelen, dus wandelpaden zijn straks ook niet meer heilig... :~
Beetje jammer dat de mountainbiker in dit bericht weer het zwarte schaap is. Ik vind het jammer dat hele stukken route zijn afgesloten tijdens de zomerperiode, maar ik leg me erbij neer. Helaas zie ik toch ook geregeld sporen van mensen die buiten de routes fietsen of de omleidingen negeren. Die verpesten het voor de rest en mogen van mij dan ook hard bekeurd worden...maar ja daar is dan weer geen capaciteit voor :roll:

Overigens durf ik ook wel te stellen dat de intensieve boskap van de laatste jaren de diertjes ook niet direct helpt, maar ja er moet natuurlijk ook geld worden verdiend. En een mtb-route levert niets op.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Inderdaad het ontbreekt ze gewoon aan ambitie: voor iedereen afsluiten, inclusief boomknuffelaars.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

pfff, vermoeiend hoor. Natuurlijk moet er goed natuurbeheer zijn en moeten (sportief) toerisme of recreatie niet ten koste van alles doorgaan, maar er is een grens. Ik durf te stellen dat de gemiddelde MTB-er netjes omgaat met de natuur en dat de enkele zandhagedis/hazelworm die sneuvelt geen probleem hoeft te zijn. Ik vraag me af waarom MTB-ers een gevaar zijn voor de korhoen en nachtzwaluw, is daar een argument voor?

Het werkt twee kanten op, men wil toerisme trekken voor de economie, maar het mag ook weer niet teveel voor de natuur. De Veluwe is ook een voorbeeld van dit dunne evenwicht. Maar het werkt volgens mij niet echt als je één groep de schuld gaat geven van dit alles.
Geen gezeik, mountainbike!
Plaats reactie