Route Holten/Nijverdal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bert l. schreef: vr 27 mei 2022, 12:15
Teixido schreef: vr 27 mei 2022, 00:23Ik ben wel blij eigenlijk met die mensen die de natuur beschermen.
Ik heb een aantal van deze rechtszaken als belangstellende bijgewoond. Het gaat deze mensen niet om natuurbescherming. Het gaat ze om het weren van fietsers, omdat ze vinden dat die niet in de natuur thuishoren. Dat zijn morele argumenten: het hoort niet dat er fietsers over onverharde paden rijden. Er zijn diverse plant- en diersoorten naar voren geschoven om aan te tonen dat fietsers op fietsen met dikke banden de natuur zouden verstoren en om aan te tonen dat een extra pad (voor mtb-ers) in een kluwe van paden (voor wandelaars) schadelijk zou zijn. Echt allemaal onzin. Met deze reptielen hebben ze nu eindelijk doel getroffen. Alleen gaat het niet werken en zullen ze ermee in de eigen voet schieten. De natuur schiet er niets mee op als fietsers met fietsen met dikke banden niet meer op dat ene verplichte pad gaan fietsen, maar op allerlei andere paden gaan fietsen.
Als je op zoek gaat naar reptielen die bezweken zijn onder milieuvervuiling en stikstoflast en alleen kijkt op mtb-routes of bereid bent de waarheid een handje te helpen en ze daar deponeert, dan heb je een feit gecreëerd. Ik wacht nog op het onderzoek naar de oorzaak. Waaraan zijn deze reptielen bezweken. En hoe verhoudt zich het aantal bezweken reptielen over de verschillende verharde en onverharde wegen en paden.
Puur natuurtechnisch gezien zou het toch te prefereren zijn dat mensen op onverharde paden rijden dunkt me ipv er zwaar chemische en vervuilende asfaltwegen neer te leggen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3856
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Niet in mijn achtertuin activisten. Je vangt een zandhagedis, laat die los op het fietspad als er mensen aankomen, en dan film je dat in paniek oh, oh een hagedis je. 🦎 ahh, pas op. Of je geeft een interview voor de regionale tv zender. Als je interviewer dan het wordt sabotage laat vallen krijg je een wegtrekker. Hoe dik wil je het er bovenop hebben? Nogmaals natuurbescherming helemaal voor. Maar deze clubjes van enkelingen hebben niks met natuurbescherming te maken. Ondertussen hebben ze het hier dus wel voor elkaar. En dat is een zorgelijke ontwikkeling voor onze sport.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3856
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

MVMVML schreef: vr 27 mei 2022, 12:24
Puur natuurtechnisch gezien zou het toch te prefereren zijn dat mensen op onverharde paden rijden dunkt me ipv er zwaar chemische en vervuilende asfaltwegen neer te leggen.
Een aangeharkte singeltrack is inderdaad een stuk minder milieubelastend dan een betonnen fietspad waarop ook beestjes dood gereden kunnen worden. De nodige CO2 en stikstof uitstoot enz. En als trailcrew mag je dan alleen gebiedseigen materialen gebruiken…
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: vr 27 mei 2022, 12:32
MVMVML schreef: vr 27 mei 2022, 12:24
Puur natuurtechnisch gezien zou het toch te prefereren zijn dat mensen op onverharde paden rijden dunkt me ipv er zwaar chemische en vervuilende asfaltwegen neer te leggen.
Een aangeharkte singeltrack is inderdaad een stuk minder milieubelastend dan een betonnen fietspad waarop ook beestjes dood gereden kunnen worden. De nodige CO2 en stikstof uitstoot enz. En als trailcrew mag je dan alleen gebiedseigen materialen gebruiken…
Plus de hitte die het vasthoud. Meestal worden er speciaal voor de verharde wegen bomen en struiken gekapt. Ze zouden dus de verharde wegen moeten verbieden en alleen toestaan dat er onverhard wordt gereden. En dan zijn dikkere banden meestal wel veiliger.

Ik zie een mogelijkheid tot tegenaanval. :bier:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3856
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als je inderdaad op Laage Vuursche ziet wat voor baan er getrokken is voor een betonnen fietspad… Maar pas op dat je voor je MTB paadje geen dennenorchis beschadigd. :~
◼︎ Go round the outside.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dan krijg je vast het argument dat vooral betonnen fietspaden een stuk duurzamer zijn dan een onverhard pad dat uitslijt.

Het is jammer dat NL een land is waar alles onder een vergrootglas wordt gelegd.
Leven en laten leven lijkt hier niet te bestaan.
De MTB groep is te groot (geworden, mede ook dankzij de gravelaars) om dit even in een hoek te zetten.

Gelukkig kom ik vrijwel alleen maar goed gehumeurde mensen tegen wanneer ik op mijn dikke banden fiets door het bos zwerf.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Rayb81 schreef: za 28 mei 2022, 01:53 De MTB groep is te groot (geworden, mede ook dankzij de gravelaars) om dit even in een hoek te zetten.
Jij durft! :o

Maar even serieus, geen idee hoe groot het aantal gravellaars is bij jullie maar hier zie je ze nooit op de mtb routes.

Een jaar of 3 geleden kwam je nog wel eens zo'n verdwaalde hipster tegen op zijn fixie, maar tegenwoordig eigenlijk nooit meer of je komt hier op de 1.0 routes uit waar (ik nauwelijks kom) het altijd rustig is.

Maar de MTB groep is inderdaad te groot geworden, hier veelal te wijten aan de 'corona-bikers' en die zie je alleen met goed weer.

Dus nu is het niet alleen in de droge maanden drukker, maar ook in de natte maanden omdat de wielerclubs dan het bos weer induiken.

Het ergste is/ was de periode tussen eind september en half oktober, toen was iedereen in het bos :-{
Te nat voor de weg, maar voor de mooi weer fietsers (en corona-bikers) nog net droog genoeg.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Peelrijder schreef: za 28 mei 2022, 08:03
Rayb81 schreef: za 28 mei 2022, 01:53 De MTB groep is te groot (geworden, mede ook dankzij de gravelaars) om dit even in een hoek te zetten.
Jij durft! :o

Maar even serieus, geen idee hoe groot het aantal gravellaars is bij jullie maar hier zie je ze nooit op de mtb routes.
Ik denk wel dat Ray een punt heeft. De hoeveelheid gravelaars op de Veluwe is iig behoorlijk geëxplodeerd. En doordat die meestal niet op de routes rijden kunnen die nog wel eens voor flink wat irritatie zorgen. Ik vraag me al even af wanneer we daar wat over gaan horen in de media.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gaan de doorsnee Nederlander - Henk en Ingrid - het verschil zien tussen een wielrenner, veldrijder, gravelaar, boswielrenner, verschillende soorten mountainbikers, etc... of zien die vooral een sportieve* fietser in twee smaken: 1) op de weg of 2) onverhard...?

* waar zo ongeveer alles wat substantieel sneller rijdt dan ze zelf fietsen tot gerekend wordt


De zandhagedis, de nieuwe korhoender...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

cheeta schreef: za 28 mei 2022, 11:53 Gaan de doorsnee Nederlander - Henk en Ingrid - het verschil zien tussen een wielrenner, veldrijder, gravelaar, boswielrenner, verschillende soorten mountainbikers, etc... of zien die vooral een sportieve* fietser in twee smaken: 1) op de weg of 2) onverhard...?

* waar zo ongeveer alles wat substantieel sneller rijdt dan ze zelf fietsen tot gerekend wordt
Dat verschil zien ze niet, maar smaak 2 heeft 2 subsmaken: a) onverhard op een MTB route en b) onverhard niet op een route. Wandelaars komen logischerwijs vaker type b tegen en zullen zich daar hoogstwaarschijnlijk het meest aan ergeren (de praktische ergeraars). Even los van mensen die zich ergeren aan alle sportieve fietsers in het bos (de principiële ergeraars).
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Tijgerhaai schreef: vr 27 mei 2022, 12:58 Als je inderdaad op Laage Vuursche ziet wat voor baan er getrokken is voor een betonnen fietspad… Maar pas op dat je voor je MTB paadje geen dennenorchis beschadigd. :~
Nou, daar stond ik ook van te kijken. Dat is een beste strook die even leeg geveegd is voor het fietspad. Die strook liep achter het hek langs. Met op het hek een bordje met de tekst: Niet betreden, kwetsbaar natuurgebied!

Wel een hele hoop plek voor zonnende hagedissen, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3856
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Voor een singeltrack moet je letterlijk op de knietjes de beoogde trail controleren op beschermde plantjes ed. (Ja, te Schoorl hebben wij echt elke vierkante centimeter gecontroleerd) Eiken, en Hulst mag je ook niet aan komen. Maar wil je een betonnen fietspad? Ga je gang!
◼︎ Go round the outside.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Anne Jan schreef: za 28 mei 2022, 13:43
Tijgerhaai schreef: vr 27 mei 2022, 12:58 Als je inderdaad op Laage Vuursche ziet wat voor baan er getrokken is voor een betonnen fietspad… Maar pas op dat je voor je MTB paadje geen dennenorchis beschadigd. :~
Nou, daar stond ik ook van te kijken. Dat is een beste strook die even leeg geveegd is voor het fietspad. Die strook liep achter het hek langs. Met op het hek een bordje met de tekst: Niet betreden, kwetsbaar natuurgebied!

Wel een hele hoop plek voor zonnende hagedissen, dat dan weer wel.

Dat het volstrekt onnodige fietspad in een kwetsbaar natuurgebied komt, is echt bizar inderdaad
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

klaast schreef: za 28 mei 2022, 12:04 Even los van mensen die zich ergeren aan alle sportieve fietsers in het bos (de principiële ergeraars).
Als je hier 'in het bos' uithaalt, dan heb je iedere zzp'er met een klusbedrijf die met een bestelwagen met aanhanger rijdt omschreven.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

At1 schreef: za 28 mei 2022, 17:17 Dat het volstrekt onnodige fietspad in een kwetsbaar natuurgebied komt, is echt bizar inderdaad
Moet je eens op de maashorst gaan kijken....

Dat fietspad ligt daar op zich prima, maar om eennof andere reden hebben ze het maar 90cm breed gemaakt.
Waardoor passeren een sport an sich is, ongeacht wat voor fiets je hebt.

Wel een hoge entertainment waarde als er een stel 'senioren' driftiger begint te trappen omdat de koeien (of hoe die beesten ook precies heten die er rondlopen) te dichtbij het fietspad staan, net als dat helpt :lol:

Vervolgens wel klagen als je ze met 30 km/u passeert... :roll:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie