Route Holten/Nijverdal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

@ Peelrijder, maar ondertussen is het slingerpad wel een van de mooiste verharde fietspaden van het land...

Ook al mag je in de Maashorst gelukkig overal nog biken ze hebben wel een paar mooie stukjes zo beperkt (hekjes op de heuvelruggen die niet in de vaste route zitten) dat buiten de route gaan bijna niet meer interessant is.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Daar hebben we de herperduin voor :wink:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Misschien was ik te onduidelijk :P
De MTB groep is te groot om in een hoek weggezet te worden.
Maar voor het gemak nam ik even de gravelaars mee, omdat zij ook offroad fietsen.
Deze groep is duidelijk aanwezig (bijv. op de Veluwe waar ik graag kom).
Waar ik vroeger in de Kroondomeinen niemand met een krom stuur tegen kwam, zie je ze tegenwoordig meer dan mensen met een MTB.

Kortom de groep die offroad fietst is zo groot, daar moeten ze ook wel wat moeite voor doen vind ik anders ontneem je al deze mensen hun mooie hobby.
Paden / routes afsluiten is in ieder geval niet de oplossing!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

We zijn terug bij af. Vaste MTB routes (noemde we toen nog ATB of terreinfiets routes) zijn er juist gekomen om bezoekers stomen van elkaar te scheiden en te voorkomen dat men fietst in gebieden waar dat ecologisch gezien niet wenselijk is. Door de gravel rage is er weer een complete nieuwe groep het bos in gekomen die denkt dat je overal zomaar mag rijden. Gooi daar nog even een flinke schep corona fietsers boven op en de irritaties zijn compleet. De corona fietsers zijn ondertussen weer verdwenen, maar de imagoschade is al lang en breed aangericht.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Freekenstein schreef: wo 25 mei 2022, 14:35 Wildrijden kan je een bekeuring opleveren...

Ik mis trouwens onze grote belangenbehartiger in deze, de NTFU. Die zouden toch in de bres moeten springen voor de mountainbikeroutes... of heb ik het nu mis?
Dat doet de NTFU ook :-q https://www.fietssport.nl/magazine/rout ... bikeroutes
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Peelrijder schreef: za 28 mei 2022, 21:15
klaast schreef: za 28 mei 2022, 12:04 Even los van mensen die zich ergeren aan alle sportieve fietsers in het bos (de principiële ergeraars).
Als je hier 'in het bos' uithaalt, dan heb je iedere zzp'er met een klusbedrijf die met een bestelwagen met aanhanger rijdt omschreven.
Ik durf het principe nog wel breder te trekken:bij elke irritatie is de stap naar denken, dat de 1 (de geërgerde) meer rechten heeft dan de ander (de ergenis veroorzaker), heel snel gemaakt.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als mtber en gravelaar heb ik mij de afgelopen dagen ook veelal verbaasd en soms wat geïrriteerd aan de vele wandelaars. Alleen onderweg op de gravelbike op bikepacking tour kwam ik ze vooral tegen op Hemelvaartsdag. Vaak met 4-6 personen breeduit lopend over fiets/gravelpaden. Opzij gaan ... pas op het laatste moment als een ultieme geste terwijl ik in bijna alle gevallen netjes over het fietspad reed.

Wat mij betreft wordt het tijd voor een offensief vanuit de fietsers. Want we zijn in een hoekje gedrukt waar we veelal onterecht ingedrukt worden. Ik durf de stelling wel aan dat een groter deel van mtbers en gravelaars meer rekening houdt met de natuur dan hele drommen wandelaars die eerst met hun auto tot zover mogelijk het bos/natuur inrijden, om dan vervolgens trots te doen alsof het bos/natuur van hen de 2-voeter is. :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Meer geld, meer macht op welke manier dan ook, oké....maar meer rechten nee dat niet, wij hebben gelukkig één rechtssysteem en daardoor gelijke rechten :-q en plicht :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Tijgerhaai schreef: za 28 mei 2022, 23:38 We zijn terug bij af. Vaste MTB routes (noemde we toen nog ATB of terreinfiets routes) zijn er juist gekomen om bezoekers stomen van elkaar te scheiden en te voorkomen dat men fietst in gebieden waar dat ecologisch gezien niet wenselijk is. Door de gravel rage is er weer een complete nieuwe groep het bos in gekomen die denkt dat je overal zomaar mag rijden. Gooi daar nog even een flinke schep corona fietsers boven op en de irritaties zijn compleet. De corona fietsers zijn ondertussen weer verdwenen, maar de imagoschade is al lang en breed aangericht.
Iets met komoot en geen bordjes lezen...
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wat een gigantische giller over de hagedissen in Holten :roll:
Als je dit hieronder leest met 3K bezoekers per dag :o hoeveel voetstappen, wandelstokken, rolstoelen, enz, enz.... is enof zijn dat wel niet op één dag :~ en geen hagedis heeft er last van :-? sterker nog.....er komen nieuwe soorten bij :o :-q

https://news.upday.com/nl/twee-nieuwe-h ... m=referral
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

hanjovdberg schreef: zo 29 mei 2022, 09:06 Wat mij betreft wordt het tijd voor een offensief vanuit de fietsers. Want we zijn in een hoekje gedrukt waar we veelal onterecht ingedrukt worden. Ik durf de stelling wel aan dat een groter deel van mtbers en gravelaars meer rekening houdt met de natuur dan hele drommen wandelaars die eerst met hun auto tot zover mogelijk het bos/natuur inrijden, om dan vervolgens trots te doen alsof het bos/natuur van hen de 2-voeter is. :roll:
Precies, versla ze met hun eigen spelletje. (herrie maken in de media)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Peelrijder schreef: zo 29 mei 2022, 10:13 Iets met komoot en geen bordjes lezen...
Nu is daar recent vanuit onze club met Komoot eens wat contact over geweest. Een hoop kan gedaan worden door de correcte informatie op OSM te hebben. Maar ook aan de Komoot kant waren wel wat verbeteringen mogelijk. Verwacht niet gelijk wonderen maar het kan verbeterd worden. Dat men geen bordjes leest of doet of men gek is blijft een probleem. (zag hier gisteren in het dorp nog iemand die alle afzettingen met hekken en rode linten negeert)
◼︎ Go round the outside.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Tijgerhaai schreef: zo 29 mei 2022, 12:01
Peelrijder schreef: zo 29 mei 2022, 10:13 Iets met komoot en geen bordjes lezen...
Nu is daar recent vanuit onze club met Komoot eens wat contact over geweest. Een hoop kan gedaan worden door de correcte informatie op OSM te hebben. Maar ook aan de Komoot kant waren wel wat verbeteringen mogelijk. Verwacht niet gelijk wonderen maar het kan verbeterd worden. Dat men geen bordjes leest of doet of men gek is blijft een probleem. (zag hier gisteren in het dorp nog iemand die alle afzettingen met hekken en rode linten negeert)
Ik ben hier ook geen heilige in.

Niet om het goed te praten, maar als ik ooit iets op .gpx rij is de mooiste/ makkelijkste/ snelste weg niet altijd de legaalste.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In het kader van monnikenwerk hebben enkele van onze meest fanatieke vrijwilligers, Bouwpakket en Openkaart, zoveel mogelijk paden in OSM op de UHR allemaal de juiste tags gegeven, dus <cycling=no>.
K maakt gebruik van OSM en leest dat onverkort en rücksichtlos uit. (En voegt er niets aan toe).

Ik heb zelf een heel klein deel gedaan, maar moest me daarna uitvoerig uitleven in de buitenlucht.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

bert l. schreef: ma 30 mei 2022, 13:20 In het kader van monnikenwerk hebben enkele van onze meest fanatieke vrijwilligers, Bouwpakket en Openkaart, zoveel mogelijk paden in OSM op de UHR allemaal de juiste tags gegeven, dus <cycling=no>.
K maakt gebruik van OSM en leest dat onverkort en rücksichtlos uit. (En voegt er niets aan toe).

Ik heb zelf een heel klein deel gedaan, maar moest me daarna uitvoerig uitleven in de buitenlucht.
Probleem is dat die OSM data (en daarmee Komoot) nogal onbetrouwbaar is op dit vlak. Ik krijg bij bijna elke route die ik maak onterechte meldingen over stukken waar je niet zou mogen fietsen. Soms zelfs stukken openbare weg of fietspad. Ik rijd normaal gesproken niet overal rücksichtsloos doorheen, maar ik neem die meldingen van Komoot wel met een korrel zout. Als ik een route van een 'officiële' bron gebruik dan ga ik er ook vanuit dat dat soort meldingen onterecht zijn.
Plaats reactie