Route Holten/Nijverdal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

" Zo, projectje Holterberg met succes afgesloten. Waar zullen we nu onze aandacht op richten, UHR of toch eerst de Veluwe routes. Zijn vast ook wel eens dooie beestjes op het parcours gevonden"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Nijmegen.... :-{
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Peelrijder schreef: do 26 mei 2022, 16:57 Wat ik me vooral afvraag en wat terecht door een mtb'er in een filmpje van 1vandaag zei

'waar gaan ze precies aan dood?'
Misschien wordt die vraag ook wel gesteld omdat er al zat voorbeelden zijn geweest waarbij mensen dode dieren op de routes hebben geplaatst en vervolgens een foto gemaakt hebben....

Maar het is een typische Nederlandse manier van natuurbescherming. Er is te weinig natuur en teveel stikstof. En dus hebben dieren van schrale gronden het moeilijk. Nogal logisch want die schrale gronden ontstonden door zeer intensieve begrazing. Die hebben we nu niet meer (schapenkuddes zijn duur) en veel stikstof dus weg schrale grond. En hallo struiken en bos. De hagedis heeft dus minder leefgebied. En hij heeft niet zoveel meer te eten want we hebben niet zoveel insecten meer. Weten we ook al lang. Dus de hagedis heeft niet zoveel te eten en weinig ruimte om te wonen. De oplossing, we verbieden mountainbikers, want die rijden er wel eens 1 dood. De mensen van deze groene club zullen wel geen stikstof uitstoten en compleet fossielvrij en vleesvrij door het leven gaan want anders zijn ze net zo verantwoordelijk als jij en ik. Ik kan me hier veel te chagerijnig over maken. Ik kom uit een boerenfamilie, heb een groot hart voor de natuur en ben lid van een aantal natuurclubjes. Ik betaal met veel plezier voor een vignetje om vervolgens te genieten van mijn sport EN de natuur. Ik stop regelmatig omdat ik ergens een zwarte specht hoor of een veldleeuwerikje hoor zingen en vervolgens gaan deze mensen mij vertellen dat ik de boel sloop. Hou ff op zeg. Op Den Treek zijn een aantal poelen gegraven en is een groot stuk rijke grond verschraald (afgegraven en dat is duur) puur van het geld van de vignetten. Helemaal prima, wil je er fietsen dan betaal je mee. Op de Utrechtse Heuvelrug zijn er donaties en legers vrijwilligers op de Hei de boel vrij aan het houden van opkomend groen. Hoezo slopen?

De hele discussies over hoe om te gaan met voedselproductie, recreactie in de natuur, en natuurbescherming volg is met veel plezier. Maar deze discussies niet. Ik heb veel moeite om te geloven dat dit echt over natuur en dierenbescherming gaat. Ik heb meer het idee dat enkele fanatiekelingen de mountainbikers uit hun gebiedje willen en een manier gevonden hebben om dat voor elkaar te krijgen. Want dit lost niets op, het maakt problemen juist groter door mensen tegen elkaar op te zetten.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De enigste rede is dat de bezwaarmaker de mountainbiker maar lastig vind. (vast een eikel geweest die met zijn gedrag het emmertje liet overlopen) Vervolgens wordt de hagedis gebruikt als stok om mee te slaan. De provincie Overijssel heeft helemaal geen ruggengraat dat ze uit angs voor een rechtszaak er in mee gaan. Dit stinkt, en het wordt toch eens tijd dat wij als mountainbikers eens onze bek gaan open trekken tegen beheerders. (wel vriendelijk blijven) Zwijgen is gelijk geven en toestemmen.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Deze lieden zijn niet van de groene kerk.

De natuur is voor hen een middel. De hagedis is de stok. De mtb-er is hond die het bos uit moet en met die stok geslagen moet worden . Die biker hoort daar wat heb betreft niet. Alleen dat argument leverde geen resultaat op.

Er wordt al jaren gezocht naar een stok. Eindelijk hebben ze er eentje gevonden. Het resultaat zal zijn dat er veel fietsers de regels zullen overreden. Daar zal schande van geroepen worden. Veel handhavingsverzoeken zullen volgen. Die worden allemaal terzijde gelegd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik hoop dat er door de locals/ wielerclubs nog gewoon onderhoud wordt gedaan het zou zonde zijn als het compleet overwoekerd zou gaan worden.

Wel bijzonder dat het bikepark compleet buiten schot blijft, terwijl daar volgens mij precies dezelfde risico's op schade zijn.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Ik ben wel blij eigenlijk met die mensen die de natuur beschermen. Dat is toch één van de redenen waarom ik graag op de fiets zit. Hoe kan ik nu boos worden op mensen die zich sterk maken voor behoud daarvan? Ik heb er geen verstand van. Ik vertrouw op de mensen die er wel verstand van hebben. Zelf ook wel eens bijna een hazelworm overreden op een andere route dus ja denk zeker dat er slachtoffers vallen. Op de drukke routes waar we het hier over hebben zouden dat er best veel kunnen zijn.

Hoe leuk ik het mountainbiken ook vind. Ik denk zeker dat het een grote impact op de omgeving heeft. Ik heb zelf meegewerkt aan het bouwen en onderhoud van een (legale) route. Het ging me aan het hart wat we daar allemaal voor moesten 'verbouwen'. Bij collega MTB ers zie ik weinig begrip voor de weerstand die onze hobby oproept. Men haalt de schouders op en verweerd zich met non argumenten.

Het echte probleem als je het mij vraagt? Te veel mensen op deze wereld... Er zullen alleen maar meer beperkingen komen om de schaarse resources en onszelf te beschermen (nog een lockdown iemand?!). Wen er maar aan 🤗 (en neem vooral geen kinderen dan ziet de wereld er over een aantal decennia heel wat florissanter uit voor alles wat dan nog leeft.
MAXlMUM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 01:13
Mijn mountainbike: Gazelle Bloom

Peelrijder schreef: do 26 mei 2022, 22:06 Wel bijzonder dat het bikepark compleet buiten schot blijft, terwijl daar volgens mij precies dezelfde risico's op schade zijn.
Bikepark Salland/Holten is gevestigd op een sportpark en niet in een beschermd natuurgebied.
Er is GEEN bikepark in het Nationaal Park Sallandse heuvelrug :bier:
Hellendoorn local
Probleem'n
Poar neem'n
Tarquinius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 6 september 2004, 22:16
Mijn mountainbike: viert dit jaar zijn negentiende verjaardag

Misterelmo schreef: do 26 mei 2022, 19:50 (...) , heb een groot hart voor de natuur (...) genieten van mijn sport EN de natuur. Ik stop regelmatig omdat ik ergens een zwarte specht hoor of een veldleeuwerikje hoor zingen en vervolgens gaan deze mensen mij vertellen dat ik de boel sloop. Hou ff op zeg. (...)
Exactemundo. Dit stoort mij ook enorm. Ben ook een natuurliefhebber die op deze manier 2 liefhebberijen (sport en natuur) kan combineren. En dan fiets je eenzaam door het bos, langs parkeerplaatsen vol SUV's en ander blik, langs hele volksstammen met loslopende honden (enzovoort en zo verder, vul maar in want we kennen het allemaal). En wie moet er dan geslachtofferd worden? Precies. Dat steekt met name.

De afgelopen week heb ik twee hazelwormen op mijn route gezien (welke route dat is, laat ik wijselijk even in het midden). Ze bevonden zich op een 'normale' fietsstrook voor algemeen gebruik, en een druk belopen, vrij toegankelijk pad. Beide heb ik terug het bos in geholpen, deels ook uit angst dat ze overreden/vertrapt zouden worden en wij fietsers daar dan weer de schuld van zouden krijgen. Zover zijn we er al mee.

Het gaat in mijn omgeving volgens mij méér dan uitstekend met die beestjes, want 15 jaar geleden zag ik ze nooit, en de laatste jaren regelmatig. Ondanks dat er een MTB route door het gebied loopt.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Thierry le Brun schreef: do 26 mei 2022, 19:08 " Zo, projectje Holterberg met succes afgesloten. Waar zullen we nu onze aandacht op richten, UHR of toch eerst de Veluwe routes. Zijn vast ook wel eens dooie beestjes op het parcours gevonden"
Dit dus ja. Het schept een precedent. :-{
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Teixido schreef: vr 27 mei 2022, 00:23 Ik ben wel blij eigenlijk met die mensen die de natuur beschermen. Dat is toch één van de redenen waarom ik graag op de fiets zit. Hoe kan ik nu boos worden op mensen die zich sterk maken voor behoud daarvan? Ik heb er geen verstand van. Ik vertrouw op de mensen die er wel verstand van hebben. Zelf ook wel eens bijna een hazelworm overreden op een andere route dus ja denk zeker dat er slachtoffers vallen. Op de drukke routes waar we het hier over hebben zouden dat er best veel kunnen zijn.

Hoe leuk ik het mountainbiken ook vind. Ik denk zeker dat het een grote impact op de omgeving heeft. Ik heb zelf meegewerkt aan het bouwen en onderhoud van een (legale) route. Het ging me aan het hart wat we daar allemaal voor moesten 'verbouwen'. Bij collega MTB ers zie ik weinig begrip voor de weerstand die onze hobby oproept. Men haalt de schouders op en verweerd zich met non argumenten.

Het echte probleem als je het mij vraagt? Te veel mensen op deze wereld... Er zullen alleen maar meer beperkingen komen om de schaarse resources en onszelf te beschermen (nog een lockdown iemand?!). Wen er maar aan 🤗 (en neem vooral geen kinderen dan ziet de wereld er over een aantal decennia heel wat florissanter uit voor alles wat dan nog leeft.
Hier kan ik me erg in vinden, natuur boven recreatie wat mij betreft. Men kijkt niet in de spiegel, vanmorgen ook een mooi artikel over vlieggedrag in de Volkskrant. En jij-bakken naar wandelaars met of zonder honden die in SUVs naar het bos komen, tja.... Het zal op de Holterberg niet anders zijn dan elders, maar de gemiddelde biker is toch echt helaas sterk afhankelijk van gemotoriseerd vervoer.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Teixido schreef: vr 27 mei 2022, 00:23 Ik ben wel blij eigenlijk met die mensen die de natuur beschermen. Dat is toch één van de redenen waarom ik graag op de fiets zit. Hoe kan ik nu boos worden op mensen die zich sterk maken voor behoud daarvan? Ik heb er geen verstand van. Ik vertrouw op de mensen die er wel verstand van hebben.
Als je denkt dat dit besluit (en vele anderen ook trouwens) op basis van rationele argumenten genomen worden en dat 'experts' altijd gelijk hebben dan moet ik je helaas slecht nieuws vertellen...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

nomad030 schreef: vr 27 mei 2022, 11:23
Teixido schreef: vr 27 mei 2022, 00:23 Ik ben wel blij eigenlijk met die mensen die de natuur beschermen. Dat is toch één van de redenen waarom ik graag op de fiets zit. Hoe kan ik nu boos worden op mensen die zich sterk maken voor behoud daarvan? Ik heb er geen verstand van. Ik vertrouw op de mensen die er wel verstand van hebben. Zelf ook wel eens bijna een hazelworm overreden op een andere route dus ja denk zeker dat er slachtoffers vallen. Op de drukke routes waar we het hier over hebben zouden dat er best veel kunnen zijn.

Hoe leuk ik het mountainbiken ook vind. Ik denk zeker dat het een grote impact op de omgeving heeft. Ik heb zelf meegewerkt aan het bouwen en onderhoud van een (legale) route. Het ging me aan het hart wat we daar allemaal voor moesten 'verbouwen'. Bij collega MTB ers zie ik weinig begrip voor de weerstand die onze hobby oproept. Men haalt de schouders op en verweerd zich met non argumenten.

Het echte probleem als je het mij vraagt? Te veel mensen op deze wereld... Er zullen alleen maar meer beperkingen komen om de schaarse resources en onszelf te beschermen (nog een lockdown iemand?!). Wen er maar aan 🤗 (en neem vooral geen kinderen dan ziet de wereld er over een aantal decennia heel wat florissanter uit voor alles wat dan nog leeft.
Hier kan ik me erg in vinden, natuur boven recreatie wat mij betreft. Men kijkt niet in de spiegel, vanmorgen ook een mooi artikel over vlieggedrag in de Volkskrant. En jij-bakken naar wandelaars met of zonder honden die in SUVs naar het bos komen, tja.... Het zal op de Holterberg niet anders zijn dan elders, maar de gemiddelde biker is toch echt helaas sterk afhankelijk van gemotoriseerd vervoer.
Dat is natuurlijk altijd een afweging. Als je dat consequent zou doorvoeren dan kan je dus nooit meer in de natuur komen, want je sloopt altijd wel eens een insect of een tak etc
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Teixido schreef: vr 27 mei 2022, 00:23Ik ben wel blij eigenlijk met die mensen die de natuur beschermen.
Ik heb een aantal van deze rechtszaken als belangstellende bijgewoond. Het gaat deze mensen niet om natuurbescherming. Het gaat ze om het weren van fietsers, omdat ze vinden dat die niet in de natuur thuishoren. Dat zijn morele argumenten: het hoort niet dat er fietsers over onverharde paden rijden. Er zijn diverse plant- en diersoorten naar voren geschoven om aan te tonen dat fietsers op fietsen met dikke banden de natuur zouden verstoren en om aan te tonen dat een extra pad (voor mtb-ers) in een kluwe van paden (voor wandelaars) schadelijk zou zijn. Echt allemaal onzin. Met deze reptielen hebben ze nu eindelijk doel getroffen. Alleen gaat het niet werken en zullen ze ermee in de eigen voet schieten. De natuur schiet er niets mee op als fietsers met fietsen met dikke banden niet meer op dat ene verplichte pad gaan fietsen, maar op allerlei andere paden gaan fietsen.
Als je op zoek gaat naar reptielen die bezweken zijn onder milieuvervuiling en stikstoflast en alleen kijkt op mtb-routes of bereid bent de waarheid een handje te helpen en ze daar deponeert, dan heb je een feit gecreëerd. Ik wacht nog op het onderzoek naar de oorzaak. Waaraan zijn deze reptielen bezweken. En hoe verhoudt zich het aantal bezweken reptielen over de verschillende verharde en onverharde wegen en paden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

MAXlMUM schreef: vr 27 mei 2022, 06:05
Peelrijder schreef: do 26 mei 2022, 22:06 Wel bijzonder dat het bikepark compleet buiten schot blijft, terwijl daar volgens mij precies dezelfde risico's op schade zijn.
Bikepark Salland/Holten is gevestigd op een sportpark en niet in een beschermd natuurgebied.
Er is GEEN bikepark in het Nationaal Park Sallandse heuvelrug :bier:
Dat snap ik ook wel, maar ik bedoelde meer dat ze daar niks van kunnen vinden omdat ze er niks mee kunnen vanwege 'sportpark'.

Maar ze zullen ze er alsnog weg willen hebben, althans het zou me niet verbazen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie