Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

begrijp ik het volgende goed. Als ik de groene pijlen volg dan rij ik automatisch op de nieuwe route? en als ik de rode pijlen volg, die je onderweg tegenkomt, rij ik op de technischer stukjes? de oude route is niet meer uitgepijld? zodat ik niet perrongeluk de verkeerde pijlen ga volgen?

en welke kant op is het leukst om te rijden? hou van klimmen en technisch. of welke kant gaan de meeste mensen op? je kan de route 2 kanten op rijden toch?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Oude pijlen zijn weg.

Idd van groen kun je op rood komen.
Echter niet alle rode stukken zijn een lus.
Sommige stukken moet je heen en weer rijden.

Tegen de klok in blijft favoriet hoewel het nu een flink stuk minder uitmaakt dan vroeger, een hoop klimmen en gekke afdalingen zijn eruit.

Wanneer je braaf de route volgt mis je wel de aanrijdroute vanaf het bezoekerscentrum, dat is juist een leuk stuk.
Van af de brug over de Holleweg dus doorrijden omlaag richting bzc.
Onderaan bij de asfaltweg / wildrooster omdraaien en weer terug omhoog naar de brug.
Nu wèl de brug oversteken en de route vervolgen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Rayb81 schreef: wo 6 november 2019, 12:57 Oude pijlen zijn weg.

Idd van groen kun je op rood komen.
Echter niet alle rode stukken zijn een lus.
Sommige stukken moet je heen en weer rijden.

Tegen de klok in blijft favoriet hoewel het nu een flink stuk minder uitmaakt dan vroeger, een hoop klimmen en gekke afdalingen zijn eruit.

Wanneer je braaf de route volgt mis je wel de aanrijdroute vanaf het bezoekerscentrum, dat is juist een leuk stuk.
Van af de brug over de Holleweg dus doorrijden omlaag richting bzc.
Onderaan bij de asfaltweg / wildrooster omdraaien en weer terug omhoog naar de brug.
Nu wèl de brug oversteken en de route vervolgen.
Dankjewel👍
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Op waymarkedtrails kun je de complete route terug vinden.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Ik wil dit weekend eindelijk de vernieuwde route eens proberen. Daarbij heb ik nog wel drie vraagtekens:

1. Hoe is het gesteld met de aanwezigheid van blubber/plassen?
2. Is er een .gpx van een 'best practice' om deze route te volgen? @Rayb81 Ik zag jouw uitleg, maar ben er niet bekend genoeg om die te kunnen volgen.
3. Ik wil parkeren bij de Zijpenberg en daar beginnen met het doodlopende stukje rood - is dat logisch?
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Volgens mij kun je gewoon de Gpx bestanden van mtbroutes.nl gebruiken.

Onder aan de zijpenberg dus bij het bezoekerscentrum bedoel je?
Is een goede keus, afhankelijk waar je vandaan komt en welk rondje je wilt gaan rijden.

Op mtbroutes.nl zijn alle lusjes mooi met kleuren aangegeven.

Over de bodemgesteldheid momenteel heb ik geen informatie.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Ik bedoelde dat stukje links onderin, meer richting Rozendaal. En ik vraag me af of die .gpx van mtbroutes een logische richting en/of volgorde hanteert, maar heb daar eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Ik wil 'm CCW rijden en alle extra stukjes mee pakken, vandaar de vraag naar een gereden rit (bv in Strava).
Maar het is alweer even droog en dat blijft het geloof ik ook, dus ik ga zondag wel een beetje vogelen aldaar. Thanks :)
(Bedenk me net dat ik dit jaar nog niet bij NM gefietst heb, dus moet toch naar het bezoekerscentrum voor een vergunning, dus dat wordt de startplek.)
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De rode trail richting Rozendaal is de trail die vanaf de brandtoren omlaag loopt.

Groen gaat hier door het klaphek, maar rood gaat omlaag parallel aan de brandtorenweg.
Na een stukje oversteken en aan de overkant verder rijden.
Hier wel even goed de bordjes in de gaten houden.
De trail eindigt met switchbacks.
Omdraaien en weer terug omhoog naar de brandtoren.

Deze trail krijg je dus als laatste voor je kiezen als je bij het bezoekerscentrum start en dan CCW gaat rijden.

Vanaf bezoekerscentrum kun je bij het wildrooster direct rechtsaf de rode trail op.

Strava link heb ik niet omdat ik nooit de complete ronde heb gereden.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Dat stukje bedoelde ik inderdaad - klinkt duidelijk. Thanks voor de toevoeging :-q
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Zo! Net terug van een rondje voornamelijk groen (toch maar bij het bezoekerscentrum geparkeerd en alleen het stukje rood aldaar gepakt vanwege tijdgebrek).

Leuk:
-Best wel wat leuke nieuwe stukken.
-Wat mij betreft nog steeds de mooiste omgeving in Nederland om te fietsen.
-Bijna geen kombochten en flow, fijne afwisseling met de rest van de (ook leuke) regio.

Minder leuk:
-Niet goed mijn huiswerk gedaan en groen helemaal gefietst: toch wel heel veel XC.
-Geen beborde aanrij route vanaf het bezoekerscentrum (ik was er al even niet meer geweest, dus heb 15 minuten in het rond gefietst voor ik de aansluiting vond).

Echt niet handig:
-Tweerichtingsverkeer op single tracks... Man man man. Één iemand voor mij op z'n snuffert zien gaan (hij remde te laat bij, op een tak, ik stond stil en keek ernaar), en een aantal soortgelijke onplezierige momenten. (Zal er ook mee te maken hebben dat het momenteel stikt van de 'TEGEN' roepende groepjes wielrenners op mountainbikes.)

Al met al wel lekker gefietst ;)
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Een duidelijk artikel van Velozine over de nieuwe MTB route:

https://www.velozine.nl/2019/11/26/vern ... n-XiIR4UaA

Kan het persoonlijk zelf niet beter verwoorden wat hier in staat, ben het er helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Inderdaad 100% spot on. :-q

Hopelijk doet NM er z’n voordeel mee.
sjaak de snaak
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 701
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:13
Mijn mountainbike: RM Vertex/Kona Unit/KonaJake the Snake,Singular Swift

Er schijnt nabij de carolinehoeve een afkorting of aanvoerstuk te zijn (witte groene lijn op de kaart)
Ik was daar gisteren maar kon hem niet vinden, als je langs het terras fiets zeg maar naar achteren kom je bij een hekje begin wandelroute,
dat lijkt mij niet goed. Weet iemand welk pad dat wel is ? Ik kom vanaf de Lange Juffer en dit lijkt mij de kortste route om op de hoofdroute te komen.
Whining is for soccerplayers, pain is for cyclists
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Dat stuk is meer om de Carolinahoeve te kunnen bereiken vanaf de route (ontsluiting horeca). Is bebord met horeca bebording heen en terug (kopje/bestekje/dingetje). Carolina hoeve is niet per se een handig startpunt omdat je er niet met de auto kunt komen.
Maar als je vanaf die kant uit Dieren komt of idd vanaf de lange juffer zou je het officiele fietspad moeten volgen, en dan bij Carolinahoeve niet r. westen langs het terras maar het pad richting noord/west volgen (naar boven), en op de T-splitsing (https://goo.gl/maps/6VimWYmicpYwRaZa9) links.
Maar je kunt ook het fietspad van de Lange Juffer gewoon omhoog blijven volgen tot je bij de MF trail bent
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Voor MTB-routes werkt deze vaak wat makkelijker als wegwijzer dan Google Maps :-q
https://mtb.waymarkedtrails.org/#route?id=9718656
Plaats reactie