Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Bram87 schreef: di 27 juli 2021, 11:15 …De bebording is mijns inziens echt prima nu….
Hmmm, hoe zal ik t zeggen…
Ik kwam er vandaag achter dat je de slingerklim onder aan de Granny helemaal niet mag klimmen. Bordje staat er, kwam ik achter. Toch afgelopen zondag gemist toen we eindeloos drops hebben geoefend. Ligt misschien aan mij (en m’n zoon) omdat we voor het bordje alweer aan t klimmen waren en niet beter wisten dan dat t tweerichtingsverkeer is.
Lekker fietsen!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Deze local heeft vanmiddag eens geprobeerd met de ogen van een ‘toerist’ te rijden. Voor de puriteinen onder ons, heb de gravelbike gebruikt op de blauwe route :D :D

Wat valt op:
- de granny trail afrijden en dan via het lange fietspad terug moeten met maar 1 paaltje, kan me voorstellen dat je gaat twijfelen
Oplossing: maak de granny weer 2 richtingen, dat klinkt spannender dan het is. De granny is grotendeels 2 tracks, bovenaan zou je dan weer klein stukje 2 richtingen hebben, maar dat is vrij vlak. Met een duidelijk bord is dat geen probleem. Vanaf het punt waar ie lekker naar beneden gaat is het 2 sporen. Onderaan bij de drop een chickenlane maken en dan de switchbacks als opgaande lijn gebruiken. Hoef je niet meer helemaal om te rijden en levert geen gevaar op. Bij de niner trail is er ook een stukje tweerichtingen en dat gaat ook goed.
- Dan kan je daarna ook dat stukje zand-weg richting teerose 2 richtingen maken, is breed en overzichtelijk
- teerose laten zoals het is, dus kom je uit dat stukje zand, dan via asfalt naar begin van teerose of daar de blauwe route oppikken. Is maar klein stukje asfalt
- de verwarring waar Kermit het over heeft bij mayflower komt denk ik doordat je er op rijdt er een blauw mtb bordje staat. Als je dan halverwege bent is de blauwe route naar rechts, je kan echter ook rechtdoor, die staat op dezelfde plek gepijld ook met een zelfde soort blauw bordje alleen dan is het eentje waarbij het driehoekje ‘wit’/open’ is. Maar je moet goed kijken om te zien dat het net anders is.
- die verwarring komt vaker voor, want ik kwam ook blauwe bordjes tegen waar bij één van de rondjes ‘wit/open’ is. Die wijst dan een andere richting aan dan het ‘dichte’ blauwe bordje.
-als je dan ook nog bijna gelijktijdig rood tegen komt of als je zo’n open blauw bordje hebt gevolgd en dan een groen dicht bordje ziet dan snap ik de verwarring wel
-als local heb ik het gebied in mijn hoofd en kan ik zonder veel na te denken weer ‘terug springen’ naar de de echte blauwe, maar als toerist snap ik dat je dan in verwarring raakt of gaat stoppen en je telefoon erbij pakt en met ‘Maps’ gaat kijken waar je ongeveer bent.
- ben ook van mening als er een route gepijld is dat je die dan zonder Gpx moet kunnen volgen.
- kortom de basis is er echt wel, denk alleen dat de route bouwers, gewoon eens een paar mensen mee laten fietsen (aantal keer verschillende mensen ) zonder enige kennis en dan de ‘verwarrende’ punten waar mensen twijfelen of de mist in gaan net ff tandje duidelijk maken.
Laatst gewijzigd door Marcel964 op di 27 juli 2021, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik snap eigenlijk die roep om zo'n groot lomp overzichtsbord in de natuur niet.

Men weet van te voren welke route je wilt gaan rijden.
Je weet waar het is, want je weet een parkeerplaats aan de route te vinden.

Is het dan zoveel moeite om de avond van te voren even de overzichtskaart te bekijken waar je nu eigenlijk gaat fietsen en hoe de ronde in elkaar steekt?

Persoonlijk denk ik dat een bord met overzicht niet gaat helpen bij zo'n grote geschakelde route als deze.
Voor kleine routes prima, maar dit wordt een lastig verhaal ben ik bang.
Zelfs als je hier een foto van maakt dan vraag ik mij nog af of je onderweg een idee hebt waar je je op de kaart begeeft.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Buiten de bordjes om, mocht iemand zich afvragen hoe de route er nu bij ligt: erg nat :lol: Maar was wel even lekker stukje knallen vanuit Eerbeek via de route en stukje asfalt naar begin Mayor Flower en dan via de route terug naar Eerbeek via de Plaggen :-q Was echt schitterend in de bossen.
Rayb81 schreef: di 27 juli 2021, 20:56 Ik snap eigenlijk die roep om zo'n groot lomp overzichtsbord in de natuur niet.
Die borden hoeven niet groot en lomp te zijn, voorheen stonden er borden die misschien net een slag groter waren dan een A4 én erg informatief. Voorheen stond er ook één halverwege de Mayor Flower waar je richting de Onzalige bossen ging, maar die is nu weggehaald. Als dat op elke plek is gebeurd, dan snap ik wel dat Kermit de weg kwijt was.
MTBSjoerd
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: za 26 september 2020, 12:33
Mijn mountainbike: Cube
Contacteer:

Als iemand die zeg 2 keer per jaar langs komt, blijft oriëntatie onderweg niet triviaal.
Zonder voorbereiden dag ervoor en met gps aan onderweg is het eigenlijk niet goed te doen.

Eerste bezoek (toen nog 2 richtingen) bv
-ergens in de plaggen overzicht kwijtgeraakt en bonusrondje gemaakt denk ik
-na klim emma trail zitten zoeken naar vervolg (fietspad rechtsaf dus), paaltje zat verstopt links achter boom
-na lus 2 en 4 welke kant op, blauw of blauw zeg maar
etc

wat ook niet helpt is naamgeving van de lussen:
In de voorbereiding thuis 'Morgen fietsen dus even onthouden 'Teerose, Granny Egyptian Emma' lus doen en daarna ook de 'Niner Shooting Mountain' meepakken', ...1 minuut later, wacht hoe heten die krengen ook al weer? Egyptian mountain?
Lus 1,2,3,4,5 is een stuk beter te doen

Er zijn nu een stuk meer rode bordjes voor zowel korte stukjes van 50m als de langere lussen, is dus bv opletten dat je niet rode lus 5 terug pakt nadat je daarvoor een aantal korte rode parallel stukjes hebt gepakt.

Wat nu helpt is eenrichtingverkeer, na een rode lus is richting kiezen bij vervolgen blauwe route, is niet meer nodig.

Wat zou helpen, wat ook al soort van eerder geopperd is, zijn richtingsbordjes (denk aan de gouden oude paddenstoelen!) op tactische punten
bv bij de 3 sprong bij de ijzerbaan: (komend vanuit zuidwest) linksaf is richting Eerbeek/noord, rechtsaf is richting Rheden/zuid
(terwijl ik op dit kruispunt een reepje pakte, mensen de weg moeten wijzen)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Parkeer je bij Bosque, zoals wij hebben gedaan, en zoals ook wordt aangegeven op mtbroutes.nl, dan is op de parking een routekaart aanwezig. Niet groot, gewoon een A4 formaat, dus dat tikt alle checks aan voor een compacte en overzichtelijke route kaart.

Mensen die ergens anders beginnen, zijn gewoon niet slim.

En we hebben geen probleem gehad met bordjes (de hele blauwe route) en ook het "lange" fietspad vond ik geen probleem. In mijn beleving vond ik het geen lang stuk. En mooi om te zien met al die varens. Het deed me terug denken aan een mooie bosomgeving in Nieuw Zeeland in de buurt van Kaikoura.

En we hebben de route gereden zonder gps / gpx bestand. Prima te doen, je moet alleen niet te snel gaan zodat je geen bordje mist. Dat is, denk ik, de fout die de meeste "eendagsrijders" maken op een route.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

MTBSjoerd schreef: wo 28 juli 2021, 11:08
wat ook niet helpt is naamgeving van de lussen:
In de voorbereiding thuis 'Morgen fietsen dus even onthouden 'Teerose, Granny Egyptian Emma' lus doen en daarna ook de 'Niner Shooting Mountain' meepakken', ...1 minuut later, wacht hoe heten die krengen ook al weer? Egyptian mountain?
Lus 1,2,3,4,5 is een stuk beter te doen

Alsjeblieft niet zeg, hoe saai zou dat zijn zeg. De huidige namen staan een stuk beter. Half mtb'en Nederland kent toch ook het Traumapad en Harry Slinger. Laten we er alsjeblieft geen nummer aan hangen.

Maar als mensen nu gewoon eens stoppen met klagen over de route en hem gewoon wat vaker rijden, dan zie je het schone ervan en geniet je er meer van. Kaartje op je telefoon en lekker rijden :-q

Zo blijft het voor de locals ook nog eens leuk zonder dat er aanpassingen gedaan moeten worden voor de rijder die er één of twee keer in jaar komt.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik denk dat ik (als de weergoden meewerken) binnenkort de benamingen ook wel ken als niet-local. Heb het geluk dat ik een paar weken in Laag-Soeren mag verblijven, en de fiets gaat uiteraard mee!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Een paar weken! Dan ga je genieten :D :-q
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Een paar is twee. Maar nog steeds: genieten! Ookal is het geen full-on vakantie, en moet er overdag nog steeds gewerkt worden (lang leve "thuis"werken), maar laptop dicht en gaan met die banaan!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MTBSjoerd schreef: wo 28 juli 2021, 11:08wat ook niet helpt is naamgeving van de lussen:
In de voorbereiding thuis 'Morgen fietsen dus even onthouden 'Teerose, Granny Egyptian Emma' lus doen en daarna ook de 'Niner Shooting Mountain' meepakken', ...1 minuut later, wacht hoe heten die krengen ook al weer? Egyptian mountain?
Lus 1,2,3,4,5 is een stuk beter te doen
Namen blijven IMHO uiteindelijk veel beter hangen* dan een nummer, ze op een zekere manier met de trail geassocieerd kunnen worden (een landmark, het verloop, etc...).

* Op plaatsen waar ze namen hebben, is er beduidend minder verwarring waar het over gaat dan waar er met volgnummers gewerkt wordt en je het over DH5, EN8, XC11, etc... moet hebben.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Meegs schreef: wo 28 juli 2021, 11:51 Parkeer je bij Bosque, zoals wij hebben gedaan, en zoals ook wordt aangegeven op mtbroutes.nl, dan is op de parking een routekaart aanwezig. Niet groot, gewoon een A4 formaat, dus dat tikt alle checks aan voor een compacte en overzichtelijke route kaart.

Mensen die ergens anders beginnen, zijn gewoon niet slim.
En bedankt. :~

Ik kom vanuit richting Utrecht en dan is parkeren bij De Termiekbel (veilig, en je kan er prima eten) ideaal.
Laag Soeren is minimaal een kwartier verder. Dus x2 is gewoon een dik half uur extra reistijd. Wat nou niet slim?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb de nieuwe situatie nog niet gezien, kun je de granny trail nog terug omhoog klimmen (linksaf voor de drops)? Of zijn het nu 2 aparte lijnen naar beneden? Dat laatste zou zonde zijn zeg.
Meegs schreef: wo 28 juli 2021, 11:51 Mensen die ergens anders beginnen, zijn gewoon niet slim.
Wat een ontzettend vreemde opmerking. Natuurlijk ben je dom als je niet aan de oostkant van het natuurgebied parkeert als je uit het westen komt!

Mensen die dat soort bagger op internet zetten, zijn gewoon niet slim.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Giant-E schreef: wo 28 juli 2021, 22:26...
Ik kom vanuit richting Utrecht en dan is parkeren bij De Termiekbel (veilig, en je kan er prima eten) ideaal.
...
Ik las een paar(?) pagina's terug dat je daar niet meer kan (mag) parkeren? Ik zet 'm meestal op de carpool Arnhem-Noord A12/A50 (bij de golfbaan). Nog(...) geen auto-inbraak gehad, alhoewel daar wel altijd glas ligt... (wel een keer bij die off-road parking bij de ingang Nationaal Verstrooiterrein Delhuyzen / Het Monument voor het Onbekende Kind, maar toen lag er ook een sporttas in 't zicht).
carbon bike, titanium collarbone...
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

De zweefclub komt parkeerplekken voor hun eigen leden tekort op drukke dagen dus ziet dan liever geen MTB-ers parkeren daar.

Granny terug klimmen is inderdaad niet meer de bedoeling vanaf de drops. Dus inderdaad 2 aparte lijnen. Wat hierboven werd voorgesteld (chicken line maken en dan de switchbakcs als klim gebruiken) is een no go. Zul je zelf ook begrijpen dat op een boswal in een natuurgebied niet 3 trails parallel naast elkaar aangelegd worden op die paar vierkante meter. Probeer eens te realiseren hoe super bizar het is dat er al 2 mogelijk zijn, die bovendien flink veel impact hebben qua breedte.
Je kunt wel voor de drops omkeren terug het klimspoor op, maar niet als je al helemaal beneden bent. Maar dat bordje/paaltje onderaan wordt steeds omgedraaid door een grapjas dus wellicht is het daarom niet opgevallen. Als je de drops op de Granny nog een keer wil doen kun je over het fietspad weer naar boven klimmen. Als we toch de vergelijking trekken: net als bij Harry Slinger, ook daar ga je niet een stuk tegen de richting in om hem nog een keer te doen, maar fiets je helemaal om of loop je over een wandelpad terug.
Plaats reactie