Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Bram87 schreef: di 20 juli 2021, 08:54
MarkMeisner schreef: di 20 juli 2021, 07:43 Helaas niet nee, asfalt meepakken is nu een must :(
vanaf het paviljoen kun je nog een redelijk klein rondje doen via KdK, niner, klimmetjes, Lappendeken, Fortune Cookie en dan weer via het rondje Imbosch naar het Paviljoen. Of je start via de MFT.
Of je pakt blauw vanaf de brandtoren tot aan Coldenhoven en steekt hem helemaal terug over het fietspad (Imboschweg).
De enige singletrack die ik echt tegen de richtig in nodig had om goed op de route te komen voor een eigen rondje is de Teerose. Granny deed ik meestal al over het fietspad omhoog :oops:
Ik pakte altijd als ik niet veel tijd had dit rondje, vanuit Eerbeek langs Oerr naar de Plaggenlus : https://www.strava.com/activities/5548700920 Maar dat gaat nu helaas niet meer. Oplossing is nu een stukje asfalt en richting de 'To the plaggenhak' : https://www.strava.com/activities/5641478340 (al zit hier nog een stukje Mayor Flower bij.)

Wat is de KdK? Dat zegt me even niets. Granny omhoog via fietspad kan ik wel begrijpen. Koud beginnen aan de Granny is dubbel zo zwaar. Wij hebben dat nu vanuit Eerbeek de route op bij het stuk parallel aan de Imboschweg. Normaal pakte we een rondje Loenermark en sloten we af met dat stuk langs de Imboschweg, maar nu starten we daar. Snelheid ligt beduidend een stuk lager.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Patrick_V schreef: di 20 juli 2021, 07:55
Het lag er allemaal fantastisch bij! Ik heb ondanks de kleine afstand erg van genoten weer! één van de mooiste stukjes Nederland qua MTB-en!
Amen to that! Blijf het leuk vinden dat je met een korte lus van 20km makkelijk 200hm weg kan tikken. Dit is zo lekker om te trainen.
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

MarkMeisner schreef: di 20 juli 2021, 09:28
Bram87 schreef: di 20 juli 2021, 08:54
vanaf het paviljoen kun je nog een redelijk klein rondje doen via KdK, niner, klimmetjes, Lappendeken, Fortune Cookie en dan weer via het rondje Imbosch naar het Paviljoen. Of je start via de MFT.
Of je pakt blauw vanaf de brandtoren tot aan Coldenhoven en steekt hem helemaal terug over het fietspad (Imboschweg).
De enige singletrack die ik echt tegen de richtig in nodig had om goed op de route te komen voor een eigen rondje is de Teerose. Granny deed ik meestal al over het fietspad omhoog :oops:
Ik pakte altijd als ik niet veel tijd had dit rondje, vanuit Eerbeek langs Oerr naar de Plaggenlus : https://www.strava.com/activities/5548700920 Maar dat gaat nu helaas niet meer. Oplossing is nu een stukje asfalt en richting de 'To the plaggenhak' : https://www.strava.com/activities/5641478340 (al zit hier nog een stukje Mayor Flower bij.)

Wat is de KdK? Dat zegt me even niets. Granny omhoog via fietspad kan ik wel begrijpen. Koud beginnen aan de Granny is dubbel zo zwaar. Wij hebben dat nu vanuit Eerbeek de route op bij het stuk parallel aan de Imboschweg. Normaal pakte we een rondje Loenermark en sloten we af met dat stuk langs de Imboschweg, maar nu starten we daar. Snelheid ligt beduidend een stuk lager.
Bedoelen ze de Koepel de Kaap mee, theehuisje bij de Posbank.

Vanavond de gehele plaghakronde gereden. Gedeelte van Noord naar Zuid lag er een stuk slechter bij dan enkele weken geleden. Meer mulle stukken in de bochten, remkuilen die er eerder niet waren en enkele geulen. Snelheid lager dan voorheen, maar wel lekker uitdagend. In combinatie met Oerrr even lekker intensief fietsen vanuit Eerbeek. Al sloegen wij vanavond Oerrr ff over en kozen voor een alternatieve ronde rondom Coldenhove.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En dan te bedenken dat het stuk Noord-Zuid van de plaggenronde eerst juist te nat was voordat de grond werd afgegraven.
Blijft een keuze tussen 2 kwaden, natuurlijke trails met bosgrond die te modderig worden, of kunstmatige afgegraven tracks die nu te mul worden.
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

Rayb81 schreef: di 20 juli 2021, 21:50 En dan te bedenken dat het stuk Noord-Zuid van de plaggenronde eerst juist te nat was voordat de grond werd afgegraven.
Blijft een keuze tussen 2 kwaden, natuurlijke trails met bosgrond die te modderig worden, of kunstmatige afgegraven tracks die nu te mul worden.
Denk dat de regen en erosie veel invloed hebben gehad. Plaghak, never a dull moment 8)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Gisteren dus wel de hele blauwe route gereden (en Fortune cookie gedaan als enige rode). Vond het leuk fietsen, ook wat medebikers gezien, waarbij we vooral werden ingehaald.. om hen vervolgens weer in te halen als zij waren gestopt. Een groepje van 3 hebben we zo iets van 3 of 4 keer gezien, waarbij de "mannen" toch altijd even moesten laten zien dat ze "kracht" in de benen hadden om ons voorbij te gaan.

De lengte maakte het voor ons redelijk intensief, maar alles was goed te fietsen vonden we.
Alleen jammer dat de spuitplaats bij Bosque niet werkt. Leek ons wel fijn om alvast het stof (en modder van de vorige rit) eraf te spoelen.

@Mark: sorry niet getoeterd, was het vergeten toen we Eerbeek inreden.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Meegs schreef: wo 21 juli 2021, 11:43 Gisteren dus wel de hele blauwe route gereden (en Fortune cookie gedaan als enige rode). Vond het leuk fietsen, ook wat medebikers gezien, waarbij we vooral werden ingehaald.. om hen vervolgens weer in te halen als zij waren gestopt. Een groepje van 3 hebben we zo iets van 3 of 4 keer gezien, waarbij de "mannen" toch altijd even moesten laten zien dat ze "kracht" in de benen hadden om ons voorbij te gaan.

De lengte maakte het voor ons redelijk intensief, maar alles was goed te fietsen vonden we.
Alleen jammer dat de spuitplaats bij Bosque niet werkt. Leek ons wel fijn om alvast het stof (en modder van de vorige rit) eraf te spoelen.

@Mark: sorry niet getoeterd, was het vergeten toen we Eerbeek inreden.
Geef volgende keer even een gil, dan maak ik een GPX-route (of ik fiets mee) zodat je niet de hele route hoeft te pakken en wat meer plezier met de rode lussen hebt :-q
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Gisteren Rheden / rode lussen gereden in combinatie met Schaarsbergen. Ik heb nu via de Koningsweg de verbinding gemaakt, maar voeg me af of je vanaf de Emmatrail of onder aan de Grannytrail ook legaal via bospaden boven Rozendaal naar de overgang over de snelweg kan worden gefietst, of zit je toch aan de fietspaden vast voor verbinding?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

dat kan zeker, maaarrr niet officieel. Als de route na de Emma de kluizenaarsweg oversteekt, gaat hij even later rechtsaf het fietspad op. Als je dat niet doet, maar je gaat rechtdoor het fietspad op, vervolgens eerste (of tweede?) rechts (bij het picknickbankje), vervolgens eerste links, dan kom je in het rozendaalse bos. Vandaar uit lopen er zat paden richting A12/A50, zelf even uitvogelen welke je het leukst vindt.
- Je kunt vanuit dat bos doorsteken naar het Postillon hotel, bij de carpoolplaats...dan het viaduct onderdoor, en kun je daar ongeveer Schaarsbergen weer oppakken. Beetje asfalt ontkom je natuurlijk niet aan.
- Of je pakt de oude Golfbaantrail, doorfietsen tot aan het Strooiveld en dan over dat gekke bruggetje de A50 over, maar dan kom je op de officiele verbindingsroute en had je bijna net zo goed via de brandtoren kunnen gaan (maar dan zou je meer asfalt hebben)
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Vraagje voor de (lokale) kenners: ik wil binnenkort op vakantie Rheden (blauw + rood) fietsen vanuit Laag Soeren. Ik heb alle losse gpx bestanden gecombineerd tot 1 route. Dat gaat makkelijk. Alleen het stukje van de Nature trail krijg ik niet lekker in het rondje ingebouwd. Moet je dan gewoon een extra stukje hetzelfde over de Plaggentrail rijden of zijn er nog andere mogelijkheden?

Ik heb hem nu zo gemaakt dat ik eerst de Nature trail pak en dan weer het pad er naast omhoog fiets om vervolgens de hele ronde incl rode lussen te fietsen...
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nature trail komt nu gewoon klote uit, wil je hem pakken dan moet je daarna weer de normale route pakken.

Maar, je kunt die nature trail gewoon skippen hoor. Daar is (nog) niets bijzonders aan om daarvoor om te rijden. Dat was voorheen gewoon blauw en is nu even snel rood gemaakt, maar heeft nog niets spannends.
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

MarkMeisner schreef: za 24 juli 2021, 21:41 Nature trail komt nu gewoon klote uit, wil je hem pakken dan moet je daarna weer de normale route pakken.

Maar, je kunt die nature trail gewoon skippen hoor. Daar is (nog) niets bijzonders aan om daarvoor om te rijden. Dat was voorheen gewoon blauw en is nu even snel rood gemaakt, maar heeft nog niets spannends.
Ah ok, thnx! Dan sla ik die nog even over. Het is lastig als je de (oude) route niet kent om er iets bij voor te stellen. Maar goed, al met al blijven er nog genoeg kilometers over :-D
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik weet niet hoe lang je in Laag-Soeren zit, maar die nature trail/Plaggenroute kun je ook makkelijk in een uurtje in de avond pakken of ergens tussendoor. Vanuit Laag-Soeren is het rondje denk 10/12 km.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wij hebben gisteren met 3-en een deel van deze route gereden, voor het eerst.
Stuk van de blauwe hoofdroute en drie rode lusjes, Tearose Granny, Fortune Cookie en een waar ik de naam van vergeten ben (maar die wel leuk was, kwam bovenaan de Posbank uit denk ik?)

Eerste indrukken:
- de blauwe route biedt fraaie uitzichten en dito omgeving, maar met mountainbiken heeft die weinig te maken.
- de rode lusjes zijn absoluut leuk gedaan.
- ik mis heel erg wat duidelijke info in de vorm van hier en daar een plattegrondje. Als je je thuis niet voorbereidt met gpx bestanden e.d. heb je geen idee hoe al die routes zich tot elkaar verhouden. Op een gegeven moment stonden we op een splitsing blauw-groen? De rode route die we bij de parking opgepikt hadden hield opeens op? Een paar km fietspad zonder aanwijzing onderweg dat het echt wel klopt wat je aan het rijden bent?
Kortom, de bewegwijzering op zich is niet slecht, maar info over hoe alles t.o.v. elkaar ligt ontbreekt.
- tweerichting-verkeer op de bredere paden begrijp ik, maar ook over slingerende singletrails? Dat is nog te snappen als het om de enige aan- en afvoerroute gaat, maar als je gewoon door kunt rijden zoals bij de Tearose-Granny hoef je toch geen twee richtingen in te kunnen rijden? Imo alleen maar risico verhogend.

Misschien ervaar je sommige van deze opmerkingen anders als je er bekend bent, maar als newby aldaar miste ik vooral de info ter plekke over de ligging van alles tov elkaar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

EDIT: dit is onjuist (Enige wat ik niet herken is tweerichtingsverkeer op de Tearose-Granny da’s alleen onderaan) hele Tearose-Granny is eenrichtingsverkeer.
Laatst gewijzigd door Ook Peter op di 27 juli 2021, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Plaats reactie