Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
sjaak de snaak
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 701
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:13
Mijn mountainbike: RM Vertex/Kona Unit/KonaJake the Snake,Singular Swift

Freekenstein schreef: ma 2 augustus 2021, 19:11 Voor wie de blauwe route niet uitdagend vind: bij deze de uitnodiging om eens met een starre singlespeed te gaan rondrijden.
Na gisteren vanaf Laag-Soeren naar Arnhem en terug gereden te zijn, en vandaag een rondje van 16 km inclusief de OERRRR en Nature-trail gedaan te hebben ben ik toch wel fan van deze route!
:-q Klopt , ik fiets hier al jaren met de singlespeed rond ,je kunt je helemaal afmatten zo , ook op de blauwe lus inderdaad.
Misschien een keer wat afspreken ?
Whining is for soccerplayers, pain is for cyclists
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

sjaak de snaak schreef: di 3 augustus 2021, 14:31
:-q Klopt , ik fiets hier al jaren met de singlespeed rond ,je kunt je helemaal afmatten zo , ook op de blauwe lus inderdaad.
Misschien een keer wat afspreken ?
Stuur ik je even een pb-tje over ;)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb de oude route ooit eens op de crosser gedaan, dat was ook lekker technisch met al die wortel stukken, mooie tijden :-q
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

emeel schreef: zo 25 juli 2021, 20:38 Misschien kan iemand de rijrichtingen aangeven op een screenshot vd OSM kaart
De richtingen van de verschillende routes staan nu in de kaart zelf weergegeven, zie de site van de trailcrew als je klikt op de kaart:
https://umap.openstreetmap.fr/en/map/mt ... 357/5.9992

Je kan via de knop met de opgestapelde rondjes linksonder naar wens ook lagen aan of uit zetten om de weergegeven routes (blauw/groen/rood) naar wens aan te passen.

Zo wordt het beeld bijvoorbeeld al een stuk eenvoudiger na het uitzetten van de groene gravel-lus)
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Vorige week dinsdag heb ik deze route ook gereden. Begonnen vanuit Laag Soeren kwam ik al snel het eerste rode lusje tegen: Oer. Ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen verwarrend is hier: rode bordjes, rode bordjes met open rondje, soms los van elkaar, soms dicht bij elkaar...Toen ik er uit kwam vroeg een dame al aan mij of ik wist hoe ze naar de hoofdroute (blauw) kon komen. Ik reed op gps dus ze kon zo mee.

Het begin was lekker, de trail lag er goed bij en het was prima weer. Echter kwam na een mooie morgen de eerste flinke (onweers)bui over en ik was in no time doorweekt. Ook de trails lagen er nu een stuk minder bij. Even was een twijfel om de short cut terug te pakken, maar ik zag diverse andere mensen die hun tocht (recreatie mensen) vervolgden en het werd weer een stuk lichter. Al ploeterend doorfietsend genoot ik wel van de omgeving, maar had ik blauw op een gegeven moment wel gezien. Gelukkig kwamen nu de mooiere stukken: meer hoogteverschil in blauw en de rode lusjes aan de zuidkant. De verschillende features zijn niet allemaal aan mij besteed, maar ik kon mij hier prima vermaken.

Al met al waren mijn benen niet erg goed vandaag en was het ook wel weer fijn dat ik weer terig was. De nature trail heb ik maar overgeslagen, anders zou ik nog extra kilometers moeten maken om weer terug te komen.

Ik kan me voorstellen dat de route hier en daar wel wat verwarrend is qua bewegwijzering, maar een gpx doet al wonderen. Dit is nou eenmaal een grote route en dan kun je bij twijfel op splitsingen, bij zowel de short cuts en de rode lussen gewoon de gpx volgen.

Al met al is het een mooie afwisselende route. De volgende keer zou ik het meest noordelijke deel afsnijden. Voor een aantal features ga ik nog even oefenen in mijn eigen omgeving :-D
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Zou mooi zijn als je na het uitzetten van bijvoorbeeld de gravel- en aanrijroutes een gpx kunt genereren. Want het is nu nog best rommelig om de juiste route te plannen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Met de GPX op MTBroutes.nl en Komoot eigenlijk geen last van. Als uitgangspunt de volledige GPX gebruiken, startpunt aanpassen, en dan punten verwijderen en eventueel nieuwe punten invoegen en verslepen tot Komoot geen meldingen "Bevat segmenten waar je niet mag fietsen" meer geeft. (Dit is overigens niet heilig, de bordjes in het bos zijn natuurlijk leidend)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik gebruik Komoot nooit, maar zal er eens naar kijken. Thnx!
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

daniel1975 schreef: wo 4 augustus 2021, 09:50 Zou mooi zijn als je na het uitzetten van bijvoorbeeld de gravel- en aanrijroutes een gpx kunt genereren. Want het is nu nog best rommelig om de juiste route te plannen.
Dat kan ook in het kaartje van de trailcrew:
1. lagen uitzetten totdat kaartbeeld naar wens is
2. klik op het "embed and share" icoon dat twee posities boven het "data layers" icoon staat
3. Klik onder "download data" op de standaard "Full map data" en kies in plaats daarvan "gpx"

Er wordt 1 gpx-bestand gegenereerd met daarin een aparte track per onderdeel, zodat je naar wens nog meer elementen kan wissen die je niet wilt rijden.

Op sommige gps'en stel je de weergavekleur in voor het hele bestand ineens, dan wil je dus een apart bestand per kleur hebben. In dat geval kan het -als je op je gps ook de kleuren van de routes wilt zien- handiger zijn om de zip-file van mtb-routes.nl te downloaden (gravel route staat daar op aparte site) of per onderdeel een gpx te downloaden via Waymarked Trails:
https://mtb.waymarkedtrails.org/#route? ... 0371!6.036

Alle drie die databronnen gebruiken data gegenereerd uit de OSM-database, de gpx-bestanden zijn dus compact en liggen precies op de weg (bij opgenomen tracklogs zie je dat soms flink bibberen)
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

openkaart schreef: wo 4 augustus 2021, 11:07

Dat kan ook in het kaartje van de trailcrew:
1. lagen uitzetten totdat kaartbeeld naar wens is
2. klik op het "embed and share" icoon dat twee posities boven het "data layers" icoon staat
3. Klik onder "download data" op de standaard "Full map data" en kies in plaats daarvan "gpx"
Dat klinkt wel heel IT-erig ;) met de komst van apps heb ik dat windows-achtige zoveel mogelijk achter me gelaten :lol:
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Freekenstein schreef: wo 4 augustus 2021, 10:02 en verslepen tot Komoot geen meldingen "Bevat segmenten waar je niet mag fietsen" meer geeft. (Dit is overigens niet heilig, de bordjes in het bos zijn natuurlijk leidend)
Ben benieuwd: geeft Komoot die melding ook op delen van de uitgepeilde routes op de Velwuwezoom (zonder zelf punten te hebben versleept)?

Dat zou namelijk niet het geval moeten zijn, de OSM data op deze routes is op orde, maar Komoot gaat wel vaker slecht om met correcte OSM-data, zoals bij doorgaande wegen waar je niet op de rijbaan mag fietsen maar naar het parallele (vrijliggende) fietspad moet met de fiets.

Bij testje in Komoot met importeren blauwe route krijg ik wel veel algemene meldingen
"Bevat een segment met tijdelijk beperkte toegang" , maar zonder dat je als Komoot-gebruiker kan zien wat die beperking dan inhoudt.

In dit geval weet ik dat dat in de OSM-data op de betreffende wegen is opgenomen dat je daar niet tussen zonsondergang en zonsopkomt mag komen, zoals zo'n beetje standaard in onze bossen. je mag -zeker van een betaald product als Komoot- toch wel wat beter gebruik van de (gratis..) OSM-data verwachten, zo'n sluiting na zonsondergang is voor gebruikers heel wat anders dan een seizoenssluiting zoals in de Kroondomeinen (15 sept - 25 dec).

Een app als Osmand gaat veel beter om met die (overigens NIET complete)OSM-data over tijdelijke afsluitingen:
Osmand houdt -als je dat wilt- bij het route-advies rekening met zowel de huidige tijd als datum in relatie tot de in OSM vastgelegde toegangsbeperkingen.

Verder een hoop "mtb / gravel highlights" in Komoot op plekken waar je niet mag fietsen (en waar ze dat ook zelf zouden kunnen uitfilteren omdat die fietsverboden ook in de OSM-data zijn opgenomen die ze gebruiken/verkopen..)
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Bij mij geeft ie alleen maar segmenten met beperkte toegang. Dit wil alleen maar zeggen dat je er tijdens bepaalde tijdstippen niet mag rijden. In dit geval betekent dat, dat je er na zonsondergang niet mag komen (zoals in bijna elk bos in NL)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
hans_lenze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 19:53
Mijn mountainbike: Gele LTHT

Freekenstein schreef: ma 2 augustus 2021, 19:11 Voor wie de blauwe route niet uitdagend vind: bij deze de uitnodiging om eens met een starre singlespeed te gaan rondrijden.
Na gisteren vanaf Laag-Soeren naar Arnhem en terug gereden te zijn, en vandaag een rondje van 16 km inclusief de OERRRR en Nature-trail gedaan te hebben ben ik toch wel fan van deze route!
Om het simpel te houden fiets ik al anderhalve maand al mijn Veluwezoom rondjes met alleen een 18 tandwieltje achter. Dat werkt prima als je af en toe een aanloopje neemt en soms gaat staan. Scheelt ook een boel rommel op/aan je stuur en houdt de versnelling keuze tijdens het fietsen heerlijk eenvoudig. Ik ben fan!

Telt het ook als starre voorvork als ik m'n lock-out vergeet uit te zetten? Met wat spelen op asfalt (pumptrack Rheden) zet ik meestal m'n voorvork vast. Daarna vergeet ik 'm steeds weer op verend te zetten als ik het bos weer in fiets. Met een 2.8" voorband op 0,8 bar merk ik meestal pas na driekwart rondje bij een aantal grotere dropjes dat er iets niet klopt.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Gister 25km van Rheden gereden met de kleine man, incl. Niner Shooting Mountain en Fortune Cookie uiteraard. Genoten vd rust en de trails https://youtu.be/QYHIWQpabgw
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

yo-eddy schreef: do 5 augustus 2021, 08:48 Gister 25km van Rheden gereden met de kleine man, incl. Niner Shooting Mountain en Fortune Cookie uiteraard. Genoten vd rust en de trails https://youtu.be/QYHIWQpabgw
Heerlijk relaxed.
En als er nog eens discussie's over de qualifier komen: zo moet het dus: https://www.youtube.com/watch?v=QYHIWQpabgw&t=42s
Plaats reactie