Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Giant-E schreef: wo 28 juli 2021, 22:26
Meegs schreef: wo 28 juli 2021, 11:51 Parkeer je bij Bosque, zoals wij hebben gedaan, en zoals ook wordt aangegeven op mtbroutes.nl, dan is op de parking een routekaart aanwezig. Niet groot, gewoon een A4 formaat, dus dat tikt alle checks aan voor een compacte en overzichtelijke route kaart.

Mensen die ergens anders beginnen, zijn gewoon niet slim.
En bedankt. :~

Ik kom vanuit richting Utrecht en dan is parkeren bij De Termiekbel (veilig, en je kan er prima eten) ideaal.
Laag Soeren is minimaal een kwartier verder. Dus x2 is gewoon een dik half uur extra reistijd. Wat nou niet slim?
Graag gedaan :bier:
En wat is nou een half uur op een heel mensenleven? Peanuts toch? :bier:

Had ik misschien die bier smiley erachter moeten zetten? Dat het meer als grap bedoelt was.
Mijn punt was namelijk dat mensen zaten te zeiken over dat er geen routekaart of iets dergelijks aanwezig was op de parking waar ze parkeerden en dat ze daardoor de route onoverzichtelijk vonden. Echt geneuzel in de marge is dat, als je het mij vraagt, ik heb 1 blik geworpen op de route op mtbroute.nl en dat kostte me 2 minuten om mijn richtingsgevoel goed te krijgen over hoe de route loopt.

Als mensen naar het buitenland gaan om te fietsen worden er hele studies gemaakt van het gebied waar ze gaan fietsen, waarom doe je dat niet even als je ergens in Nederland gaat fietsen? Ongeacht of het nu een vaste route is of vrij rijden... :roll:

Ter uwer en andere informatie, ik kom zelf ook vanuit het westen als ik naar de Posbank ga...
Makkelijk schreef: wo 28 juli 2021, 22:26
Meegs schreef: wo 28 juli 2021, 11:51 Mensen die ergens anders beginnen, zijn gewoon niet slim.
Mensen die dat soort bagger op internet zetten, zijn gewoon niet slim.
En bedankt :~ om de woorden van Giant-E te herhalen...
Aangezien het internet vol met bagger staat, zal mijn opmerking niet zoveel verschil maken in de baggerzooi.
Maar verder even goede vrienden hoor
:bier: :-q
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

De nieuwe markeringen in NL (die eigenlijk helemaal niet zo nieuw zijn) hebben nu eenmaal bordjes die open zijn of die een stip er in hebben staan. Als je je druk aan het maken bent of je gemiddelde niet onder de 25 zakt snap ik dat je dat in de voorbijgang niet ziet. We hebben nu eenmaal aanrijdroutes en afkortroutes die met dergelijke bordjes zijn gemarkeerd. Maar je moet er even goed naar kijken. Als je Amerongen of Leersum rijdt, staan daar ooit route kaartjes op de route? Of orientatie punten? Ook daar volg je gewoon de bordjes net zo lang tot je je auto weer ziet. Dat is op de Posbank ook de bedoeling. Die orientatie-kaarten waren wellicht handig toen je meerdere richtingen mocht rijden en zo verschillende lussen kon maken. Maar dat is niet meer. Het is gewoon een route, die in een rondje loopt, met 1 afkortstuk (Zilvense heide). Hoe moeilijk kan het zijn? En waarom pijltjes op een kaartje? Blauw is CCW, groen is CW. Super simpel.
Maar wellicht komen de klachten voort uit het eerste weekend toen de ombouw nog bezig was.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

MTBSjoerd schreef: wo 28 juli 2021, 11:08 Als iemand die zeg 2 keer per jaar langs komt, blijft oriëntatie onderweg niet triviaal.
Zonder voorbereiden dag ervoor en met gps aan onderweg is het eigenlijk niet goed te doen.

Eerste bezoek (toen nog 2 richtingen) bv
-ergens in de plaggen overzicht kwijtgeraakt en bonusrondje gemaakt denk ik
-na klim emma trail zitten zoeken naar vervolg (fietspad rechtsaf dus), paaltje zat verstopt links achter boom
-na lus 2 en 4 welke kant op, blauw of blauw zeg maar
etc

(...)

Er zijn nu een stuk meer rode bordjes voor zowel korte stukjes van 50m als de langere lussen, is dus bv opletten dat je niet rode lus 5 terug pakt nadat je daarvoor een aantal korte rode parallel stukjes hebt gepakt.

Wat nu helpt is eenrichtingverkeer, na een rode lus is richting kiezen bij vervolgen blauwe route, is niet meer nodig.

Wat zou helpen, wat ook al soort van eerder geopperd is, zijn richtingsbordjes (denk aan de gouden oude paddenstoelen!) op tactische punten
bv bij de 3 sprong bij de ijzerbaan: (komend vanuit zuidwest) linksaf is richting Eerbeek/noord, rechtsaf is richting Rheden/zuid
(terwijl ik op dit kruispunt een reepje pakte, mensen de weg moeten wijzen)
In de situatie van 2 richtingen bestond blauw nog niet...en als je na de FC of na de Niner terug komt op de oorspronkelijke route (bij de niner is dat nota bene een vrij opvallende houten brug), dan zie je toch dat je daar ook net gestart bent? (OK ik weet dat sommige mensen zelfs na de Fortune Cookie niet zien dat ze weer op datzelfde grindpad staan....maar voor die groep kunnen we weinig doen want die zullen een kaart ook niet snappen)
Wat is rode lus 5?
Een zij-pad in een afwijkende kleur zie ik op veel NL routes terugkomen. Zeist, Leersum, Austerlitz, noem maar op.
De route-paddestoelen die er staan mogen ook door MTB-ers bekeken worden, heb dat nog even gecheckt maar daar zit geen verbod op voor MTB-ers :wink:
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

Bram87 schreef: do 29 juli 2021, 09:12 De zweefclub komt parkeerplekken voor hun eigen leden tekort op drukke dagen dus ziet dan liever geen MTB-ers parkeren daar.
Ok, parkeer mijn auto altijd op de meest uiteenlopende tijden daar en heb nog nooit van iemand iets gehoord dat het niet meer mag?!?! :-D :roll:
HONDA CRF 450R RULES!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Bram87 schreef: do 29 juli 2021, 09:12.

Granny terug klimmen is inderdaad niet meer de bedoeling vanaf de drops. Dus inderdaad 2 aparte lijnen. Wat hierboven werd voorgesteld (chicken line maken en dan de switchbakcs als klim gebruiken) is een no go. Zul je zelf ook begrijpen dat op een boswal in een natuurgebied niet 3 trails parallel naast elkaar aangelegd worden op die paar vierkante meter. Probeer eens te realiseren hoe super bizar het is dat er al 2 mogelijk zijn, die bovendien flink veel impact hebben qua breedte.
Ik bedoelde niet om een 3e lijn aan te leggen. Dat we daar mogen fietsen is al heel fijn. Wat ik bedoelde is de oude situatie in ere herstellen dat je de granny ook om hoog kan fietsen. De granny bestaat (vanaf boven bezien) uit de volgende indeling
- Een stukje single track (één spoor) dat is vrij vlak en was voorheen twee rij richtingen
- Dan volgt een stuk dat gesplitst is in twee sporen: a) De ene prachtig naar beneden met leuke features b) de ander omhoog (is nu ook nog geval)
- Vervolgens komen die twee sporen weer bij elkaar en heb je weer twee rijrichtingen: a) je gaat dan verder naar beneden richting de drop/switchback of b) vise versa je fietst dat stukje omhoog, waarbij het dus bij de die drops/switchback ff op elkaar letten is, en daarna een vrij recht en overzichtelijk pad tot aan waar de tracks zicht splitsen

Je kan in de nieuwe situatie niet de drop doen omdat je dan via fietspad naar de start moet, terwijl in de oude situatie dat wel kon en je dan onderaan een klein stukje hebt waar je elkaar tegen komt.

Kortom geen 3e trail, maar de oude situatie in ere herstellen biedt veel voordelen zonder veel risico om dat de passeer passages overzichtelijk genoeg zijn. Alleen onderaan de drop en switchbacks is het echt knelpunt, vandaar mijn opm om de switchsbacks als opgaande lijn te gebruiken en de drop als dalende lijn
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mmm, het is wel een beetje een uit de hand gelopen opmerking geloof ik... :D
Ik wilde alleen maar aangeven dat het niet vanzelfsprekend duidelijk is hoe je "moet" rijden als je er voor de eerste keer komt. En afgaande op enkele andere reacties waren wij daar niet de enige in.

Het wel of niet bezig moeten zijn met uitzoekwerk onderweg is natuurlijk gekoppeld aan een verwachtingspatroon. Ga je ergens rijden waar geen routes zijn weet je dat het erbij hoort. Ga je een route in de Alpen rijden zorg je ook dat je onderweg kunt weten waar je bent en hoe je weer naar de bewoonde wereld komt.
Ga je een uitgepijlde vaste route in Nederland rijden verwacht ik niet dat het nodig is, puur op basis van de (vele) ervaringen tot nu toe op dat gebied. Een bordje missen kan natuurlijk altijd, maar met gemiddeldes zijn wij totaal niet bezig, integendeel. Ik heb geen GPS, telefoon of fietscomputer op mijn stuur en Strava gebruik ik ook niet.
Op ons niveau lekker vlot over de leuke stukjes sturen, en verder vooral ouwehoeren en genieten van het fietsen, de omgeving, een leuke (mid)dag hebben, dat is hoe wij erin staan.

En voor de goede orde, die leuke middag hebben we ook gehad ;-)
Daar wilde ik het maar bij laten, wat en of er ooit nog iets met de aanduidingen gebeurt maakt me echt niet uit. Nogmaals, als meer dan een ervaring schetsen was mijn post niet bedoeld.
Maar voor een volgende keer zet ik de route wel op m'n gps... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dat kan niet, want die heb je niet :D

Ervaringen delen is helemaal niet slecht. Ik zie het als opbouwend kritiek waar de locals dan weer weerwoord op kunnen geven en/of gelijk in kunnen geven. Eventueel mee lezende vrijwilligers kunnen hier ook de goede opbouwende kritiek uit halen en bespreken.

Enkel alleen roepen dat het kut is is geen succes, maar dat is tot op heden niet gedaan :D
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Helder, ik denk dat het ondertussen ook alweer verbeterd is. Er is echt in de afgelopen weken kritisch gekeken, waar ndoig verbeterd. Dus mijn advies zou zijn om het vooral nog eens te proberen. En bel maar als je er niet uit komt ;)
Feedback van de verhuurders in de regio op de crew is juist dat het nu eindelijk helder is, geen keuzes meer, geen verdwaalde toeristen meer.

Wat betreft de Granny: die drop kun je meermaals doen door over het fietspad naar het begin van de Granny te klimmen. en niemand zal moeilijk doen als je even de switchbacks omhoog loopt of fietst om een nieuwe poging van de drops te wagen, als je even netjes oplet of er niet iemand aankomt en dit niet schreeuwend met twee opgestoken middelvingers doet
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Meegs schreef: do 29 juli 2021, 09:14
Giant-E schreef: wo 28 juli 2021, 22:26

En bedankt. :~

Ik kom vanuit richting Utrecht en dan is parkeren bij De Termiekbel (veilig, en je kan er prima eten) ideaal.
Laag Soeren is minimaal een kwartier verder. Dus x2 is gewoon een dik half uur extra reistijd. Wat nou niet slim?
Graag gedaan :bier:
En wat is nou een half uur op een heel mensenleven? Peanuts toch? :bier:

Had ik misschien die bier smiley erachter moeten zetten? Dat het meer als grap bedoelt was.
Mijn punt was namelijk dat mensen zaten te zeiken over dat er geen routekaart of iets dergelijks aanwezig was op de parking waar ze parkeerden en dat ze daardoor de route onoverzichtelijk vonden. Echt geneuzel in de marge is dat, als je het mij vraagt, ik heb 1 blik geworpen op de route op mtbroute.nl en dat kostte me 2 minuten om mijn richtingsgevoel goed te krijgen over hoe de route loopt.

Als mensen naar het buitenland gaan om te fietsen worden er hele studies gemaakt van het gebied waar ze gaan fietsen, waarom doe je dat niet even als je ergens in Nederland gaat fietsen? Ongeacht of het nu een vaste route is of vrij rijden... :roll:

Ter uwer en andere informatie, ik kom zelf ook vanuit het westen als ik naar de Posbank ga...
Makkelijk schreef: wo 28 juli 2021, 22:26 Mensen die dat soort bagger op internet zetten, zijn gewoon niet slim.
En bedankt :~ om de woorden van Giant-E te herhalen...
Aangezien het internet vol met bagger staat, zal mijn opmerking niet zoveel verschil maken in de baggerzooi.
Maar verder even goede vrienden hoor
:bier: :-q
+1, vind het een hoog geneuzel-gehalte krijgen. Ben zelf ook geen local (kom er 1-2 x per jaar) en heb met de routepaaltjes in combinatie met even vooraf op het kaartje kijken (internet) geen een keer verkeerd gereden. Laten we er in het bos aub geen ANWB-bordenfeest van gaan maken.
Laatst gewijzigd door B100 op do 29 juli 2021, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Downhill is geen grapje
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MarkMeisner schreef: do 29 juli 2021, 10:47 Dat kan niet, want die heb je niet :D
Jawel, alleen nooit mee op rondjes in NL ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bram87 schreef: do 29 juli 2021, 09:12 Granny terug klimmen is inderdaad niet meer de bedoeling vanaf de drops. Dus inderdaad 2 aparte lijnen.
Oooohhh ik las dit even als “de hele klimtrain van het leuke stukje granny is ook een afdaling geworden” maar dat is dus niet waar. Ik kan dat stuk dus nog steeds 3x rijden door direct naar links te gaan uit de flowtrail.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dat wel :-q
Maar je klimmen op switchbacks oefenen moet wel ergens anders :-{
Lekker fietsen!
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Goed...wij hebben afgelopen dinsdag een poging gewaagd.
De auto geparkeerd bij Bosque en we zijn begonnen met fietsen. Er vanuit gaande dat de route tegen de klok inging gingen we op weg. Amper weg kregen we al een rode lus, Oerrr, die we eigenlijk pas op het einde hadden verwacht en er dus toch wel enige onduidelijkheid was of we nu met de klok mee of tegen de klok in moesten fietsen. Overigens stond er nog een klein groepje op dezelfde splitsing op de mobiel te kijken welke kant ze nu op moesten. Heo dan ook, Oerrr was een leuk lusje. Voor ons waren de diamantjes/ruitjes op de routebordjes nieuw en was het even wennen, maar erg leuk dat je ook lusjes kunt herhalen en kunt afwisselen. Voor onze gemixte groep mbt techniek was dit perfect :-q

Verder fietsend was de blauwe route niet technisch uitdagend, maar wel ontzettend mooi qua omgeving. Prachtig dat dit allemaal ook gewoon kan :-q (Helaas gooien ze op de Sallandse Heuvelrug waar wij vandaan komen allerlei stukken dicht om de natuur te beschermen, goed uiteraard, maar het nut, de zin en de noodzaak zijn niet altijd duidelijk)

Onze weg vervolgend kwamen we bij de Tee Rose lus. Echt tof! Heerlijke afdaling. Helaas ging miss Sheiky hier onderuit na een stuurfout en hadden we even wat tijd nodig om weer op te stappen. We vervolgden onze weg waarna we al snel moesten schuilen voor een hoosbui/onweersbui.
Al met al duurde het bij elkaar iets te lang en was de natte kleding voor sommigen wat te koud en hebben we besloten de rest via de fietspaden weer terug te fietsen. Onderweg terug naast de fietspaden en wegen een blik kunnen werpen op andere stukken routes en de conclusie is dat we hier zeker nog een keer naartoe gaan.

Een dag later in de avonduren met de stadsfiets vanaf de Steeg een rondje wildspotten gedaan met wat kids erbij. Ook een paar kleine stukjes blauwe route gefietst, omdat dat mooier uitkwam en kan bij deze ook zeggen dat het op de stadsfiets(en kids achterop) toch een aardige uitdaging is :wink: :winkie:

Naast de mooie omgeving ook nog grote groepen wilde zwijnen, herten, hooglanders en paarden gezien. Erg gaaf :-q

De blauwe route mag dan op zichzelf niet zo uitdagend zijn, maar de omgeving, natuur en de rode lussen maken er toch een ongelooflijk mooi uitje van. Wij gaan zeker een keer terug komen :-q
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Wat sheilky al schreef in zijn laatste alinea: “ De blauwe route mag dan op zichzelf niet zo uitdagend zijn, maar de omgeving, natuur en de rode lussen maken er toch een ongelooflijk mooi uitje van. Wij gaan zeker een keer terug komen :-q

Kan het als local (Arnhem) zeker beamen. Gisteren, de zuid-kant gereden, me uit elkaar getrokken het plaggen rondje en daarna relax weer richting Arnhem. De nieuwe route schaarsbergen daar woon ik praktisch aan en die rijd ik momenteel vaker en is heel gaaf en veel single tracks en is compacter. Het mooie van posbank is toch wel het weidse landschap en de afwisseling van ook single tracks (net als de nieuwe tracks zoals schaarsbergen) gecombineerd met wat meer natuur routes. Kortom ik vind het een mooie balans. :D
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Voor wie de blauwe route niet uitdagend vind: bij deze de uitnodiging om eens met een starre singlespeed te gaan rondrijden.
Na gisteren vanaf Laag-Soeren naar Arnhem en terug gereden te zijn, en vandaag een rondje van 16 km inclusief de OERRRR en Nature-trail gedaan te hebben ben ik toch wel fan van deze route!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie