Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nespresso schreef: zo 29 augustus 2021, 20:04 Ik vind het ook een rare zaak. Maar blijkbaar denken de terreineigenaren daar anders over en/of zit de wet zo in elkaar dat ze aansprakelijk zijn.

In de Ardennen kan ik gewoon verticaal van een rots afrijden en van alles breken. Geen haan die er naar kraait…
België kun je dan ook (gelukkig) totaal niet vergelijken met Nederland. Ik ben het niet altijd eens met de Nederlandse regels, maar België schijnt er op vele andere vlakken ook nog veel grotere puinhoop van te maken als ik Belgische vrienden mag geloven :roll:
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Tsja, België is dan ook een failed-state Sorry Belgische medeforummers - maar niet getreurd, het heeft ook weer zijn voordelen. Ik kom er graag overigens. Zo: nu weer back on-topic 😉
carbon bike, titanium collarbone...
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Nespresso schreef: zo 29 augustus 2021, 20:04 Ik vind het ook een rare zaak. Maar blijkbaar denken de terreineigenaren daar anders over en/of zit de wet zo in elkaar dat ze aansprakelijk zijn.

Yep, 'aansprakelijkheid' .... Het woord wat anno 2021 alles naar de kloten helpt wat ook maar enigzins op plezier begint te lijken. :cry:

In de Ardennen kan ik gewoon verticaal van een rots afrijden en van alles breken. Geen haan die er naar kraait…
Wellicht kennen ze daar het begrip 'eigen verantwoordelijkheid' nog wel. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

(edit; helderder Nederlandsch)
hoewel men (NM) in eerste instantie enthousiast was over de bouwsels kwamen vanuit andere gebieden vraagtekens, ook vanuit andere trail crews die zich afvroegen waarom op de veluwezoom dit wel mocht van NM maar in andere gebieden van NM niet. En kwam er uberhaupt weer wat meer discussie over 'bouwsels in het bos' en de risico's die dat met zich meebrengt. Het is een natuurgebied, geen bikepark. Helaas...
Zoals al eerder aangegeven is het in dit gebied nog steeds 'trial and error' tussen crew, de terreinbeheerders en NM in het algemeen.
Laatst gewijzigd door BramVice op zo 29 augustus 2021, 21:16, 3 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

neem nog een borrel .... of frikandel .... :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wordt er nu een rockgarden neergelegd waar de hoge drop lag? :wink:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

yo-eddy schreef: zo 29 augustus 2021, 20:57 neem nog een borrel .... of frikandel .... :roll:
Die van Hugo of een XXL? :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MarkMeisner schreef: zo 29 augustus 2021, 20:08
Nespresso schreef: zo 29 augustus 2021, 20:04 Ik vind het ook een rare zaak. Maar blijkbaar denken de terreineigenaren daar anders over en/of zit de wet zo in elkaar dat ze aansprakelijk zijn.

In de Ardennen kan ik gewoon verticaal van een rots afrijden en van alles breken. Geen haan die er naar kraait…
België kun je dan ook (gelukkig) totaal niet vergelijken met Nederland. Ik ben het niet altijd eens met de Nederlandse regels, maar België schijnt er op vele andere vlakken ook nog veel grotere puinhoop van te maken als ik Belgische vrienden mag geloven :roll:
Het is imo gewoon een cultuurdingetje, fietsen in Nederland is met nauwelijks een ander land vergelijkbaar. Nagenoeg elk kind leert hier fietsen, een deel daarvan blijft ook fietsen als volwassene en een nog kleiner deel daarvan ontdekt op een of ander moment het mountainbiken.
Op de Nederlandse manier, wat normaliter inhoud dat alles fietsbaar is voor iemand met een klein beetje evenwichtsgevoel.

Daarnaast is het in onze cultuur "niet nodig" om eerst een route te verkennen voordat je er met de fiets overheen gaat, dus dat zit ook bij niemand in het systeem. En als derde, ik heb weleens het idee dat Nederlanders meer dan gemiddeld eigenwijs zijn en genegen om bijvoorbeeld bordjes niet te lezen of te denken dat wat erop staat wel voor anderen geldt maar niet voor hen.

Maar met alle respect, ik denk ook dat het percentage bikers dat om meer technische uitdaging vraagt helemaal niet zo groot is. Dat het er hier op het forum met enige regelmaat over gaat wil niet zeggen dat het iets is dat op grote schaal leeft. Het over overgrote deel van de bikers is dik tevreden met de routes zoals die er zijn.

Dat een miniscule minderheid roept om serieuze uitdagingen leidt dan -logischerwijs- tot weinig resultaat. Of dat terecht of eerlijk is is een ander verhaal, maar het is wel hoe het werkt.
Als de helft van de mountainbikers in NL de behoefte aan meer uitdaging zou uiten zou er wel degelijk wat gebeuren op dat vlak denk ik. Maar die massale behoefte lijkt er gewoon niet te zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 23 augustus 2021, 09:33 de hoogste drop (80 cm) is helaas in opdracht van de terrein eigenaren verwijderd. Toch maar even melden, maar de regelmatige rijders zouden er zelf ook achter komen.
De 55 is wel vernieuwd, loopt beter, met name de landing.
Tjonge jonge :-{
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nespresso schreef: zo 29 augustus 2021, 20:04 Ik vind het ook een rare zaak. Maar blijkbaar denken de terreineigenaren daar anders over en/of zit de wet zo in elkaar dat ze aansprakelijk zijn.

In de Ardennen kan ik gewoon verticaal van een rots afrijden en van alles breken. Geen haan die er naar kraait…
Dat vind ik ook zo apart aan Frankrijk. Dat hele land is compleet gemicromaneged, alles is interdit interdit interdit maar op het vlak van extreme sporten mag alles.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Bram87 schreef: zo 29 augustus 2021, 20:42 (edit; helderder Nederlandsch)
hoewel men (NM) in eerste instantie enthousiast was over de bouwsels kwamen vanuit andere gebieden vraagtekens, ook vanuit andere trail crews die zich afvroegen waarom op de veluwezoom dit wel mocht van NM maar in andere gebieden van NM niet. En kwam er uberhaupt weer wat meer discussie over 'bouwsels in het bos' en de risico's die dat met zich meebrengt. Het is een natuurgebied, geen bikepark. Helaas...
Zoals al eerder aangegeven is het in dit gebied nog steeds 'trial and error' tussen crew, de terreinbeheerders en NM in het algemeen.
Hmm erg jammer dat te horen. Al vind ik het raar dat een drop van 55cm dan wel mag en een van 80 niet; die van 80cm is evenveel "bouwsel in het bos" als de 55cm variant. Helaas kun je dat argument natuurlijk ook andersom gebruiken om dan te redeneren dat die van 55 ook weg moet (en dat is wel het laatste wat je zou moeten willen).

Wat betreft de "we moeten geen technische stukken in routes leggen maar erbuiten" discussie van hierboven (/op de vorige pagina). Dat is wat mij betreft ook prima, maar dan moet je wel ook buiten de route mogen fietsen natuurlijk! Helaas is dat op steeds minder plekken toegestaan :(. We laten ons steeds meer beperken tot MTB routes. Dat vind ik sowiso al jammer, maar als we dat doen moeten we er wel voor zorgen dat we voldoende variatie en uitdagingen hebben op die routes! Op het moment doen we dat veel te weinig. Al moet ik toegeven dat dat men dat Posbank een stuk beter doet dan elders IMO.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klopt dat buiten de routes fietsen moet zeker blijven kunnen en mogen.

Daarom wat mij betreft stoppen met steeds meer vaste routes aanleggen in gebieden waar je nog vrij mag fietsen en er genoeg uitdaging te vinden is.

Neem als voorbeeld Nijmegen. Ik kwam per ongeluk over de Duivelsberg tijdens mijn graveltocht/fietsvakantie/sponsortocht. Daar wil je toch gewoon vrij mogen en kunnen fietsen? Of op de St Jansberg. Daar zijn (en elders ook nog genoeg) technische uitdagingen te vinden die niet na te bouwen zijn. En net als Yo-eddy al zegt, natuurlijke features zijn gewoon veel gaver. Minder voorspelbaar en aan verandering onderhevig. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

hanjovdberg schreef: ma 30 augustus 2021, 14:22 En net als Yo-eddy al zegt, natuurlijke features zijn gewoon veel gaver. Minder voorspelbaar en aan verandering onderhevig. :-q
Maar ja, die zijn er zo weinig in ons platte landje. :-{
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

hanjovdberg schreef: ma 30 augustus 2021, 14:22Daarom wat mij betreft stoppen met steeds meer vaste routes aanleggen in gebieden waar je nog vrij mag fietsen en er genoeg uitdaging te vinden is.
Mee eens :-q
Op plekken waar vaste routes komen is het al vrij snel "Overal verboden muv de routes". Voorbeelden zijn er helaas genoeg. :((
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

kermit schreef: ma 30 augustus 2021, 10:12 Maar met alle respect, ik denk ook dat het percentage bikers dat om meer technische uitdaging vraagt helemaal niet zo groot is. Dat het er hier op het forum met enige regelmaat over gaat wil niet zeggen dat het iets is dat op grote schaal leeft. Het over overgrote deel van de bikers is dik tevreden met de routes zoals die er zijn.

Dat een miniscule minderheid roept om serieuze uitdagingen leidt dan -logischerwijs- tot weinig resultaat. Of dat terecht of eerlijk is is een ander verhaal, maar het is wel hoe het werkt.
Als de helft van de mountainbikers in NL de behoefte aan meer uitdaging zou uiten zou er wel degelijk wat gebeuren op dat vlak denk ik. Maar die massale behoefte lijkt er gewoon niet te zijn.
Ik denk dat dit verhaal redelijk klopt inderdaad. Persoonlijk zie ik het merendeel van de fietsers die je tegenkomt gewoon keihard langs elke gebouwde feature rijden.

Al denk ik dat veel mensen een kleine technisch stukjes wel leuk vinden. Echter willen ze vooral gewoon een lekker rondje rijden in plaats van continue 100% geconcentreerd bezig zijn. En dit is wel het leuke aan Rheden. Het is een goede afwisseling van beide.

In Netersel bijvoorbeeld kun je niet echt een ronde rijden. Dat is echt een 4km pure trainingsrondje en heb je eigenlijk geen rust. Daarbij merk ik vaak als ik mensen daar mee heen wil nemen dat ze voor 4km niet in de auto willen stappen. Echter is dat rondje echt perfect om je techniek bij te schaven en als je een paar rondjes gedaan hebt dan ben je ook wel klaar.
Plaats reactie