Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

(dubbele post... hoe dan!? :~ :winkie: )
Laatst gewijzigd door eRicW op do 23 september 2021, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Stamppot with weaksauce!
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Giant-E schreef: di 21 september 2021, 20:12 Bergschenhoek. :tong

Vol gas een switchback vol grote stenen (3 stuks) induiken en lijn kiezen, anders ligt je velg aan puin.

Grappig dat veel Randstedelingen richting UHR rijden voor uitdaging...
Bergschenhoek is best underrated. De ondergrond is niet de meest vergevende en de ligging van de paden vereist echt wel wat behendigheid (lees: "techniek") hier en daar.

Het algemeen laag moeilijkheidsniveau in NL is een hele (aparte) discussie, maar ik denk dat o.a. op UHR meespeelt dat het er bij vlagen érg druk is én dat er allerlei politieke spelletjes mee gemoeid zijn. Wat overigens net zo geldt op de Veluwezoom, maar dan met slechts één landeigenaar die tevens ook beheerder is.

Dat de zuiderlijke stuwwal volgens NM "niet geschikt is voor MTBen" is natuurlijk dikke l*lkoek als er jaaaaaaaren lang wél een route heeft gelegen. Ik vind het verdwijnen van die passages dan ook nog steeds een enorm gemis. Maar dat weer gezegd hebbende: als ik er was wandelen, viel het me op hoe 95% van de fietsers iedere wortel, drop of steen omzeilde (de beginners uitgezonderd :winkie: ).
Stamppot with weaksauce!
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

MarkMeisner schreef: di 21 september 2021, 19:50 Mayor Flower en Plaggenhak lagen er super bij vanmiddag. Lekker 20km kunnen knallen, heerlijk :D
Plaghak ronde lag er heerlijk bij vanochtend. Wel veel zwijnen gezien, maar die houden zich keurig aan trailrespect. Slechts in één bocht was er heel iets afgeknabbeld...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tuurlijk zijn de vuilnisbelt parcoursen een stuk technischer dan menig bos-route, maar er is ook nog zoiets als natuurbeleving.
Wanneer je dat laatste erg belangrijk vind dan kom je zoals ik niet vaak op de eerstgenoemde parcoursen.

Wil overigens niet zeggen dat bijv. een Spaarnwoude een kale bedoening is, zeker niet, maar het is gewoon anders.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Rayb81 schreef: do 23 september 2021, 20:34 Tuurlijk zijn de vuilnisbelt parcoursen een stuk technischer dan menig bos-route
Dat is een bewuste keuze - hoeft niet of/of te zijn, zie dus ook de technische stukken langs de Posbank en andere reeds genoemde rondjes.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Helemaal mee eens, toch lijkt het er op dat als er fietsverhuur en toerisme bij komt kijken dat wij Nederlanders angstig worden en denken dat we aansprakelijk gesteld worden voor de fouten van anderen. Gelukkig zijn er nog leuke stukken maar ik verwacht die niet meer op de officiële routes met fietsverhuur en toerisme.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rayb81 schreef: do 23 september 2021, 20:34 Tuurlijk zijn de vuilnisbelt parcoursen een stuk technischer dan menig bos-route, maar er is ook nog zoiets als natuurbeleving.
Wanneer je dat laatste erg belangrijk vind dan kom je zoals ik niet vaak op de eerstgenoemde parcoursen.
Ik rij ook liever op de UHR of Veluwe, ondanks de autorit van een uur, maar als je jezelf wilt verbeteren op technisch gebied ga je op die aangeharkte knikkerbanen niet écht veel uitdaging vinden.
Dus rij ik een paar keer per maand een paar rondjes vuilnisbelt. Waar je overigens niets van merkt, het Hoge Bergsche bos is best mooi. Ik durf wel te stellen dat iedereen een betere rijder wordt als je hier regelmatig traint.
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Ik lees veel reacties van mensen die van alles vinden dat in hun perspectief de route beter maakt. Vaak ook wel goede ideeen maar meestal weten mensen niet wat er op de achtergrond speelt. Volgens mij willen alle trail(bouwers)(onderhouders) toffe dingen maken en die weten echt wel wat mensen tof vinden. Maar ze hebben ook rekening te houden met terrein eigenaren en dergelijke. Vaak willen mensen te veel, denk even een tweede keer na, vaak is dit het meest haalbare, of anders worden de routes gesloten en krijg je een boete als je op de mtb door het bos rijdt. Men moet wat meer koesteren wat er is en niet alleen maar meer willen. Vroeger kon je overal vrij rijden zonder er iets van te horen. Geloof mij, als er geen officiële route is dan worden mtbers beboet. We gaan nooit meer terug naar vroeger, daar is teveel voor gebeurd. Het is dit met misschien wat tips of niets. Amen ;)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Precies dit.
Lekker fietsen!
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

erikvlugt schreef: vr 24 september 2021, 20:48 We gaan nooit meer terug naar vroeger, daar is teveel voor gebeurd.
Dat maakt mij dan weer nieuwsgierig. Wat is er dan allemaal gebeurd in het verleden?

Als ik zelf. deze route fiets dan is het eigenlijk vrij rustig met mountainbikers maar barst het bos van de overige fietsers en wandelaars en kan je vooral bij de Paviljoen de Posbank over de hoofden heenlopen en sta je zelfs in de file om van de parkeerplaats af te komen. Dat het druk is in het bos dat is zeker maar ik denk dat mountainbikers maar minder dan 1% daarvan uitmaken. Is er ooit een poging gedaan om te quantificeren wat voor soort recreatie er plats vindt (fietsen, wielrennen, mtb, wandelen)?

Overigens doet de nieuwe route het vrij goed om wandelaars en mountainbikers te scheiden maar vind ik het wel jammer dat er veel lange klimmen in de buurt van de Posbank verdwenen zijn uit de route. De hoogtemeters zijn dan wel toegenomen in verhouding tot de oude route maar dat zijn voornamelijk makkelijke hoogtemeters bestaande uit kleine bulten die met vrij weinig inspanning te nemen zijn door gewoon je snelheid vast te houden.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

ErikEngerd schreef: vr 24 september 2021, 22:20
erikvlugt schreef: vr 24 september 2021, 20:48 We gaan nooit meer terug naar vroeger, daar is teveel voor gebeurd.
Dat maakt mij dan weer nieuwsgierig. Wat is er dan allemaal gebeurd in het verleden?

Als ik zelf. deze route fiets dan is het eigenlijk vrij rustig met mountainbikers maar barst het bos van de overige fietsers en wandelaars en kan je vooral bij de Paviljoen de Posbank over de hoofden heenlopen en sta je zelfs in de file om van de parkeerplaats af te komen. Dat het druk is in het bos dat is zeker maar ik denk dat mountainbikers maar minder dan 1% daarvan uitmaken. Is er ooit een poging gedaan om te quantificeren wat voor soort recreatie er plats vindt (fietsen, wielrennen, mtb, wandelen)?

Overigens doet de nieuwe route het vrij goed om wandelaars en mountainbikers te scheiden maar vind ik het wel jammer dat er veel lange klimmen in de buurt van de Posbank verdwenen zijn uit de route. De hoogtemeters zijn dan wel toegenomen in verhouding tot de oude route maar dat zijn voornamelijk makkelijke hoogtemeters bestaande uit kleine bulten die met vrij weinig inspanning te nemen zijn door gewoon je snelheid vast te houden.
Begrijp me goed, zoals alles gaat is ook niet mijn beeld van hoe het zou moeten. Maar we zitten nu eenmaal in een wereld waar een boswachter van de gemeente te horen krijgt dat mtbers (is nieuw) lastig zijn. Zij hebben al zo een 'druk' leven dat deze gemeente ambtenaren geen extra stress kunnen gebruiken. Dus als je er totaly helemaal niets mee hebt en je wil wel gewoon met je veels te voorbeeldige gezinnetje gtst kijken zonder zorgen, wat is dan de makkelijkste oplossing?......
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Enige manier om hier fatsoenlijk echt iets van te maken is op een politieke manier. Maar dat kost tijd, en volgens mij weten de trail vrijwilliggers / bouwers dit ook en ook hoe ze dit moeten aanpakken. het wordt een compromis, zoals alles in de politiek. De gemeente moet er iets aan hebben waardoor iets anders minder sores op levert.
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

zodat zij weer zorgeloos gtst kunnen kijken zonder dat er iemand zeurt
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

breng dat en u zult overwinnen haha ;)
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Ook Peter schreef: vr 24 september 2021, 22:18 Precies dit.
:-D tnx
Plaats reactie