Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16784
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Netersel heb ik toevallig vorige week gedaan, daar heb je inderdaad weinig "rust" :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Bram87 schreef: zo 29 augustus 2021, 20:42 (edit; helderder Nederlandsch)
hoewel men (NM) in eerste instantie enthousiast was over de bouwsels kwamen vanuit andere gebieden vraagtekens, ook vanuit andere trail crews die zich afvroegen waarom op de veluwezoom dit wel mocht van NM maar in andere gebieden van NM niet. En kwam er uberhaupt weer wat meer discussie over 'bouwsels in het bos' en de risico's die dat met zich meebrengt. Het is een natuurgebied, geen bikepark. Helaas...
Zoals al eerder aangegeven is het in dit gebied nog steeds 'trial and error' tussen crew, de terreinbeheerders en NM in het algemeen.
Daar snap ik dus niks van.. het is kennelijk wel OK om met een graafmachine het bos in te gaan, het natuurlijke terrein kilometers lang om te spitten tot een knikkergoot compleet met kombochten. Maar wat plankjes met een afsprong van niet meer dan 3m lang zou niet in de natuur passen en er gelijk een bikepark van maken??? Sorry.. dat snap ik echt niet.
Downhill is geen grapje
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het gaat over risico's in natuurgebied, en niet over de schijnbare en terechte opmerking overigens, tav bouwsels en graafmachine.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dan had NM de oude route moeten laten liggen.
Bijna geen risico's, die route lag er ook al jaaaren, uitgezet door een oud-boswachter (?)

Maar nee, men vond dat er teveel confrontaties met wandelaars waren ondanks de overal brede paden.

Nu ligt er iets compleet anders en rijd schijnbaar de ambu af en aan..

En als we het dan toch over attractiepark vs. bos hebben, dat stukje pump track hoort dan ook niet thuis middenin een bos :wink:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Laten we deze MTB-route gewoon sluiten en op een niet-Nederlandse manier omgaan met mede terreingebruikers.
Er zijn genoeg mogelijkheden voor verschillende gebruikersgroepen als ze meer respect voor elkaar hebben. Onderdelen van de huidige route kunnen natuurlijk instandgehouden worden, misschien lastig voor sommigen dat het weer tweerichtingsverkeer wordt en dat ze aardig moeten zijn tegen medelanders/-gebruikers.
Elke keer dat ik er kom maakt deze ‘natuur’ op mij een hele onnatuurlijke indruk al zijn de mogelijkheden er geweldig.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Met risico om compleet “afgeschoten”. Te worden : Ben het wel eens met Rayb81. Een “speeltuin” hoort daar eigenlijk niet thuis.
Wat mij betreft een beetje doorgeslagen en eerlijk gezegd bijna onbegrijpelijk dat men dit heeft toegestaan.
Ik kan me goed voorstellen dat veel natuurliefhebbers hun bedenkingen hebben en het is “ kijk eens wat ze daar hebben aangericht (lees gesloopt)”
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Fred (mtb-sport) schreef: di 31 augustus 2021, 07:10 Met risico om compleet “afgeschoten”. Te worden : Ben het wel eens met Rayb81. Een “speeltuin” hoort daar eigenlijk niet thuis.
Wat mij betreft een beetje doorgeslagen en eerlijk gezegd bijna onbegrijpelijk dat men dit heeft toegestaan.
Ik kan me goed voorstellen dat veel natuurliefhebbers hun bedenkingen hebben en het is “ kijk eens wat ze daar hebben aangericht (lees gesloopt)”
Zou me dan eerder druk maken over die BMX-banen in het bos à la Harry Slinger waar de hele boel voor wordt omgeploegd dan een paar houten plankjes waar niks aan de natuur voor is gesloopt...

Dat wat houtwerk prima "low impact" in de natuur kan worden ingepast is al lang bewezen in British Columbia en omstreken.

Nee we willen laagdrempelig wat vooral breed en makkelijk is, en wat de grootste volumes fietsers aantrekt (inclusief in de winter legio pelotonnetjes BWR) want iedereen moet het kunnen rijden. Ik weet 100% zeker wat meer hinder in de natuur en voor medegebruikers oplevert... Dat zijn niet die paar man die een dropje afrijden in een rood lusje.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Geen zorgen, ik maak me daar echt niet te druk over. :-q
Maar er zijn wel meerdere plekken/routes waar ik wel een vraagteken bij kan stellen, maar het zal allemaal in goed overleg zijn uitgevoerd.
Maar gaat in dit topic om Posbank / Rheden en ik heb persoonlijk eerlijk gezegd bijna niets op met paar van die stukjes. Maar ieder zijn/haar voorkeuren.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Het zal best zo zijn dan 95% van alle rijders de normale routes prima vindt. Dan zou ik zeggen, prima, ga daar dan ook lekker rijden, meer dan 95% van de mtb-kilometers op de vaste routes in Nederland is van het niveau "iedereen kan het rijden".

Maar laat die 5% (al was het maar zoveel) dan gewoon lekker liggen voor de mensen die er wel lol in hebben. Niemand is het verplicht om het te rijden. Ik zie het ook als een stukje "beloning" voor de zovele vrijwillige trailbuilders, als je al veel tijd en energie hebt zitten in het aanleggen en bijhouden voor de "doorsnee" rijder dan is het ook wel zo leuk dat je zelf wat kan maken wat je leuk vindt/een beetje uitdaagt (en wat die andere 5% misschien ook leuk vindt)
Downhill is geen grapje
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

MVMVML schreef: di 31 augustus 2021, 11:45 Is 95% BWR? :o
Denk dat je qua BWR + gympies + nog wat groepen inderdaad wel snel aan die 95% komt :D
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik denk dat 95% nog een voorzichtige schatting is, zeker in de winter..... :roll:

Nou ben ik zeker wel voor uitdagende routes, en is het jammer dat ze de hoge drop hebben weggehaald. Aan de andere kant: Als ik met enige regelmaat een ambulance in mijn tuin heb omdat er weer een bezoeker zijn nek heeft gebroken over een bloembak aldaar dan ga ik op een gegeven moment toch ook maar eens kijken of ik de situatie niet aanpas. NM is natuurlijk geen mtb vereniging, maar een grondeigenaar die zijn grond heeft opengesteld voor verschillende groepen gebruikers. Kan je van alles van vinden, maar uiteindelijk bepaalt toch degene die verantwoordelijk is.
Dat dit elders in de wereld anders is zal ongetwijfeld te maken hebben met de zeer beperkte ruimte die we hebben in NL. Kan je wel leuk roepen dat alles moet worden vrijgegeven en dat we het dan met elkaar wel regelen, maar op die manier was bijna de gehele Heuvelrug off limits geworden voor MTBers. En dat was nog voordat het 10x drukker in het bos werd....
Die drops vindt ik trouwens een stuk minder interessant dan de rest van de Niner trail. Ben het wel eens dat de kombochten/pumptrack elders qua inpassing niet klopt in het bos, daar hadden ze beter een natuurlijker singletrackje kunnen neerleggen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

suravida schreef: di 31 augustus 2021, 14:39 Ik denk dat 95% nog een voorzichtige schatting is, zeker in de winter..... :roll:

Nou ben ik zeker wel voor uitdagende routes, en is het jammer dat ze de hoge drop hebben weggehaald. Aan de andere kant: Als ik met enige regelmaat een ambulance in mijn tuin heb omdat er weer een bezoeker zijn nek heeft gebroken over een bloembak aldaar dan ga ik op een gegeven moment toch ook maar eens kijken of ik de situatie niet aanpas. NM is natuurlijk geen mtb vereniging, maar een grondeigenaar die zijn grond heeft opengesteld voor verschillende groepen gebruikers. Kan je van alles van vinden, maar uiteindelijk bepaalt toch degene die verantwoordelijk is.
Dat dit elders in de wereld anders is zal ongetwijfeld te maken hebben met de zeer beperkte ruimte die we hebben in NL. Kan je wel leuk roepen dat alles moet worden vrijgegeven en dat we het dan met elkaar wel regelen, maar op die manier was bijna de gehele Heuvelrug off limits geworden voor MTBers. En dat was nog voordat het 10x drukker in het bos werd....
Die drops vindt ik trouwens een stuk minder interessant dan de rest van de Niner trail. Ben het wel eens dat de kombochten/pumptrack elders qua inpassing niet klopt in het bos, daar hadden ze beter een natuurlijker singletrackje kunnen neerleggen.
Waar is die pumptrack dan? Toch niet na die boomstamtrap als het ware (granny)? Die boomstramtrap vind ik trickier dan die drops trouwens, maar geloof wel dat je sneller harder valt bij die drop als het fout gaat, waar je meer half eraf schuift bij die boomstammen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16784
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, die boomstamtrap vind ik ook trickier.
De drops kun je ook gewoon rijden met die schuine plankjes eraan, je hoeft daar niet de lucht in. Ik neem tenminste aan dat NM die niet zoals in Tokio onverwachts verwijderd ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Pumptrack is niet helemaal het goede woord, maar ik bedoel de Fortune Cookie trail. Je zou het ook een tammer broertje van Harry slinger kunnen noemen die minder mooi in het landschap opgaat.

Die boomstammen vroegen inderdaad meer skills (zeker in een nat bos) dan het afrollen van de plankjes.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie