Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

MarkMeisner schreef: zo 25 juli 2021, 09:18 Ik weet niet hoe lang je in Laag-Soeren zit, maar die nature trail/Plaggenroute kun je ook makkelijk in een uurtje in de avond pakken of ergens tussendoor. Vanuit Laag-Soeren is het rondje denk 10/12 km.
Zit eigenlijk niet in Laag Soeren zelf, maar een stukje verderop. Wilde de auto daar neer zetten eigenlijk :-D
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

Sheiky schreef: ma 26 juli 2021, 20:10 Wij zijn van plan morgen hier te gaan fietsen. Begrijp ik het goed dat de blauwe route ongeveer 50km lang is en dat de rode lussen daar bovenop komen? Of zitten deze bij de afstand inbegrepen?
We fietsen met een gemixt groepje en denk dat 50km met deze hoogtemeters voor sommigen genoeg is en dat meer onverwachte kilometers niet bijdragen aan een positieve sfeer 😜

En is er qua parkeren ook een plek dichterbij de A50? Of is doorrijden naar Eerbeek of Laag Soeren wel de betere optie.
Je kan ook prima vanuit Loenen vertrekken, iets dichter bij de A50. Dan kan je de noordlus mooi als warming up gebruiken :-q
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

VaeleOuwe schreef: ma 26 juli 2021, 23:47 Je kan ook prima vanuit Loenen vertrekken, iets dichter bij de A50. Dan kan je de noordlus mooi als warming up gebruiken :-q
Top 👍 gaat goed komen
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Nespresso schreef: ma 26 juli 2021, 17:25
B100 schreef: ma 26 juli 2021, 17:04Beetje zoeken, kaartje lezen en richtinggevoel hoort er er bij.... Maar aangezien alles tegenwoordig tot in den treure is uitgekauwd met niet te missen bordjes die een blind paard niet kan missen is de gemiddelde MTBer dat kennelijk niet meer gewend
Ja, dat is leuk als je vrij bent om te rijden waar je wil. Als je nu 1 verkeerde afslag neemt dan ben je in overtreding. Ben benieuwd hoe de BOA reageert op zo’n verhaal, dat je ‘t niet meer wist en op je kaartje/gps verder ging..
Wat ik bedoel is dat het met een beetje zoeken, kaartje lezen en richtingsgevoel geen probleem moet zijn de vaste routes en de diverse lusjes te vinden....
Downhill is geen grapje
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

B100 schreef: ma 26 juli 2021, 17:04
kermit schreef: ma 26 juli 2021, 16:48 ....
Beetje zoeken, kaartje lezen en richtinggevoel hoort er er bij.... Maar aangezien alles tegenwoordig tot in den treure is uitgekauwd met niet te missen bordjes die een blind paard niet kan missen is de gemiddelde MTBer dat kennelijk niet meer gewend
Daar heeft het niks mee te maken, als je de boel bewegwijzerd moet je dat gewoon goed doen. Ik vraag niet om uitgekauwde zaken, alleen om een infobord bij de parkeerplaats(en) waar het spul duidelijk -voor mijn part schematisch- op staat. Da's toch niet zo gek als er wel een grote kaart hangt met wandel-, fiets- en ruiterroutes?

Ter zijdelingse info, ik werk als cartograaf ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Sheiky schreef: ma 26 juli 2021, 20:10 Wij zijn van plan morgen hier te gaan fietsen. Begrijp ik het goed dat de blauwe route ongeveer 50km lang is en dat de rode lussen daar bovenop komen? Of zitten deze bij de afstand inbegrepen?
We fietsen met een gemixt groepje en denk dat 50km met deze hoogtemeters voor sommigen genoeg is en dat meer onverwachte kilometers niet bijdragen aan een positieve sfeer 😜

En is er qua parkeren ook een plek dichterbij de A50? Of is doorrijden naar Eerbeek of Laag Soeren wel de betere optie.
Bij de start van elke rode lus hangt ook een bordje met info over die lus, o.a. de lengte. Vooral lusjes als Fortune Cookie (de pumptrack) en de Niner zijn niet super lang (paar minuutjes). Degenen die er echt geen zin hebben kunnen prima even chillen en wachten op degenen die hem wel willen doen. Alleen de rode lus linksonder is erg lang maar voornamelijk fietspad, om hem terug te kunnen koppelen aan de blauwe route.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

kermit schreef: di 27 juli 2021, 10:38 Daar heeft het niks mee te maken, als je de boel bewegwijzerd moet je dat gewoon goed doen. Ik vraag niet om uitgekauwde zaken, alleen om een infobord bij de parkeerplaats(en) waar het spul duidelijk -voor mijn part schematisch- op staat. Da's toch niet zo gek als er wel een grote kaart hangt met wandel-, fiets- en ruiterroutes?

Ter zijdelingse info, ik werk als cartograaf ;-)
De bebording is mijns inziens echt prima nu. Na het eerste weekend een paar weekjes terug is hij inmiddels talloze keren nagelopen en waar nodig aangepast. Zitten honderden manuren in. Blijkbaar heeft iedereen zn eigen voorkeur over wanneer iets voldoende is. En bijvoorbeeld bij de granny vindt men het grpapig om de palen steeds om te draaien.

Routekaart: snap ik, maar omdat er steeds wat wijzigingen zijn (ook nu nog geplande wijzigingen) wordt dat steeds uitgesteld. Te kostbaar om telkens die megakaarten te upgraden. En het stuit mij enigszins tegen de borst dat een groep die op de allernieuwste fietsen met Di2 batterij carbon dropper alles ineens behoefte heeft aan een stuk papier met een route. MTBroutes.nl heeft gewoon prima kaarten. Iedereen heeft een smartphone. Iedereen heeft de MTBroute app. Waarom is er dan behoefte aan een kaart, die je bovendien midden in het bos alsnog niet kan raadplegen omdat je hem op de parkeerplaats hebt laten staan?
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Persoonlijk vind ik de bewegwijzering ook ondermaats te noemen.
Een mountainbike-route hoort gewoon feilloos bebord te zijn. Dat is een voorwaarde. Al helemaal als je meerdere lussen erop nahoudt.
Argumenten als dat mensen het maar een beetje moeten uitzoeken met eigen kaarten en telefoons snap ik niet, dat doet niks af aan het feit dat de route onduidelijk is en dat er gewoon borden missen (o.a. vlakbij het Posbank-paviljoen).
Zonder uitgebreid vooronderzoek (eigen gpx maken, maps bekijken e.d) is er zo'n beetje 100% garantie op dolen. En dat doet afbreuk aan deze mooie trails.
Wat opvalt is dat alle opmerkingen over bebording worden weggewuifd/als persoonlijke 'aanval' worden gezien. Is niet nodig, het zijn goedbedoelde adviezen :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is ook niet als aanval bedoeld, ik schetste mijn ervaringen en gevoel erbij. We waren met 3-en overigens.
Als er meerdere mensen gelijksoortige ervaringen hebben kun je dat natuurlijk wegwuiven, je kunt ook nog eens kritisch kijken naar het geheel.

Voor de duidelijkheid, het ging mij niet zozeer om de pijlen langs de route(s), afgezien van een erg lang stuk fietspad zonder bevestiging onderweg. Zo lang dat het moeilijk voor te stellen was dat dat tot de route behoorde in een gebied als dit, dus ergens halverwege begonnen we te twijfelen.
Maar ik miste vooral een ontbrekend totaaloverzicht. En ik begrijp heel goed dat er niet bij elke wijziging een volledig nieuwe kaart gemaakt wordt.

Wij stonden nu meer dan eens op een kruising met meerdere pijlen, reden op een gegeven moment over naar mijn gevoel de blauwe hoofdroute terwijl er ineens van links een andere (single)track op dat brede pad uitkomt, die ook blauw gemarkeerd was? Misschien lijkt het allemaal heel logisch als je aan die routes hebt meegewerkt en ze van haver tot gort kent, maar dat is het imo niet als je er voor het eerst komt.

Als je een route alleen kunt rijden met een smartphone + app bij de hand is er iets mis met de informatievoorziening ter plekke.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik zie het niet als aanval, en denk inderdaad dat het komt doordat ik local ben.

Kunnen de punten concreet gemaakt worden? Kruising meerdere pijlen? En welk fietspad was het waar je twijfelde?

En heb je een voorbeeld van een totaaloverzicht wat helder werkt?

Als ik bijvoorbeeld dit kaartje pak, in de wetenschap dat de MTB route tegen de klok in loopt: https://www.mtbroutes.nl/gelderland/rheden
Wat is er dan nog onduidelijk?

De enige uitdaging zit hem in de bebording vanaf de Bloemersweg naar de Imbosch (maar ook de namen zeggen mensen vaak weinig)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is juist het punt, dat kaartje moet je eigenlijk niet nodig hebben bij een uitgepijlde route in NL en al zeker niet meerdere keren tijdens het fietsen.
Het was een voor ons onbekend gebied/route, ik kan niet meer precies terughalen waar wij hebben staan zoeken. Ik heb zelfs een groep aangesproken die net uit de betreffende (blauw gepijlde) singletrack kwam rijden en die konden ons ook niet precies uitleggen hoe het zat... "een heel stuk terug langs het fietspad geloof ik" kregen we te horen op de vraag waar we die track konden oppikken.

Wat ik nog wel weet is dat we vertrokken zijn vanaf de eerste parking langs de Kluizenaarsweg, we van daaruit 50m terug gefietst zijn langs de weg en het bos in reden bij een rode pijl. Dat bleken later de laatste meters van de Tearose/Granny te zijn.

Die rode aanduiding ging meen ik over in blauw wat ons naar een andere (wat grotere) parking leidde. Daar stond een blauwe aanduiding een fietspad op, dat hebben we gevolgd en daar begonnen we op een gegeven moment te twijfelen of we wel goed zaten. Leek me onwaarschijnlijk dat je in zo'n groot bosgebied zo lang een mountainbikeroute over een fietspad zou moeten volgen, dus dan vraag je je af of er misschien een pijl verdwenen is of zo... Bleek dus niet zo te zijn maar dergelijke twijfels kun je voorkomen door een of twee extra pijltjes langs het fietspad.

Ik zou als eerste de kleuren van de route op dat kaartje in lijn brengen met de kleuren van de bordjes in het veld, dat legt een directe link tussen de kaart en waar je daadwerkelijk staat. De namen van de trails komen nu alleen als pop-up tevoorschijn als je over de trail gaat maar die zou ik er denk ik gewoon groter bij zetten. En de rijrichtingen zou ik ook graag zien, of in elk geval aangeven welke delen twee richtingsverkeer hebben.

Deze route zit toch net wat complexer in elkaar als de meeste NL routes die een enkel rondje in een enkele rijrichting volgen.
Maar ik denk dat ik 'm nog wel een keer kom rijden, maar dan helemaal. We hebben nu het zuidelijke deel gedaan en ons meerdere keren uitgeleefd op de rode lusjes aldaar :)
(+/- 36km/600hm meen ik).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Als je op de route rijdt,weet je bij een splitsing natuurlijk niet of een pad je met of tegen de klok in stuurt.

Die kaart op MTB routes mist de groene stukken, die je wel in het bos tegen komt. Die zijn wel handig als je eigen route uitstippelt, maar maakt het wel complexer

Info over tegen de klok in staat niet op de website van Natuurmonumenten.
Bram87 schreef: di 27 juli 2021, 13:03 Kunnen de punten concreet gemaakt worden? Kruising meerdere pijlen? En welk fietspad was het waar je twijfelde?
Ik had dat bij mayor flower, en dan de afslag naar zuiden, ik wilde richting Nine Shooter.

Ook miste ik een (groen) bordje naar links richting Nine Shooter, na de afdaling
(gedeeld pad) die uitkomt op fietspad. Blauw gaat dan naar het paviljoen, maar de snelste weg is dan naar rechts richting holle weg om bij N S te komen.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

kermit schreef: di 27 juli 2021, 10:38
B100 schreef: ma 26 juli 2021, 17:04

Beetje zoeken, kaartje lezen en richtinggevoel hoort er er bij.... Maar aangezien alles tegenwoordig tot in den treure is uitgekauwd met niet te missen bordjes die een blind paard niet kan missen is de gemiddelde MTBer dat kennelijk niet meer gewend
Daar heeft het niks mee te maken, als je de boel bewegwijzerd moet je dat gewoon goed doen. Ik vraag niet om uitgekauwde zaken, alleen om een infobord bij de parkeerplaats(en) waar het spul duidelijk -voor mijn part schematisch- op staat. Da's toch niet zo gek als er wel een grote kaart hangt met wandel-, fiets- en ruiterroutes?

Ter zijdelingse info, ik werk als cartograaf ;-)
Haha, de kleine lettertjes verklaren het al, beroepsdeformatie.

Maar ik ken vrijwel geen enkele route, ook niet in het buitenland, waarbij de hele route of routenetwerk op een bord bij (een van de?) startpunten staat. Met meerdere startpunten en soms aanpassingen in de route (hier elders al toegelicht) geen doen. En hoeveel moeite is het dan even vooraf of tijdens het rijden een kaartje op internet te raadplegen...

Typisch nederlands luxeprobleem als je het mij vraagt....
Downhill is geen grapje
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Misschien geen kaarten op alle punten. Maar wijzerbordje met bijv, major flower rechts, granny links. Paviljoen links. etc . Dan heb je als niet-local wel een idee waar je ongeveer staat.

Of gewoon splitsing een nummer geven die je ook op de online kaart bij Natuurmonumenten kan vinden.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

10 seconden zoeken op "mtb route rheden" voor alle kleuren routes:
https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/starttips/

Het verbaasd mij (no offence) dat er nog mensen zonder GPS(mobiel)/GPX op pad gaan. Het enige wat ik gebruik, ook voor het zoeken van een parkeerplaats bij voor mij onbekende routes.
Laatst gewijzigd door peter246 op di 27 juli 2021, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie