Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

theemutz schreef: zo 29 december 2019, 20:22edit: volgens strava net geen 700 hm gehaald t.o.v de 900+ die op de site van veluwezoom
genoemd worden? Wijkt strava zover af?
Yep, ligt vaak aan device. Enne, soms verkopen meer hm's beter..............................
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 376
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

theemutz schreef: zo 29 december 2019, 20:22 edit: volgens strava net geen 700 hm gehaald t.o.v de 900+ die op de site van veluwezoom
genoemd worden? Wijkt strava zover af?
Afwijkingen kunnen normaal gesproken inderdaad in verschillen tussen (en ritten) liggen, onderweg je horizontale positie bepalen gaat veel beter dan de verticale (gps kan niet door de aarde heen kijken voor voldoende grote hoek tussen de satelieten barometer is gevoelig voor luchtdrukschommelingen over de tijd, daarom soms ook flinke hoogtemeters bij vlakwaterkanotraining.. ) \

In dit geval zal het denk ik echter komen door verschil in terreinmodellen waar (obv de horizontale locatie van je gpx) de hoogtemeters uit worden afgeleid. Strava gebruikt volgens mij het globale SRTM-model en de hm's op de website van VZM zijn volgens mij met het preciezere AHN gemaakt. De eerste zal eerder de kleine klimmetjes die in NL en op NL-MTB routes zo vaak voorkomen (of kleine hoogteverschillen worden bij Strava uitgefilterd, wat op zich goed is, want ruis zorgt voor overschatting).

AHN is als terreinmodel voor NL beter, maar dan moet je gpx ook voldoende goed zijn, anders krijg je overschatting omdat je steeds het pad "op en af" gaat aan de zijkant, wat ook weer overschatting geeft.

De waarheid zal waarschijnlijk in het midden liggen :P
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De oude route had officieel 650hm maximaal. Ik trek die 900hm toch wel in twijfel :wink:
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Volgens mij klopt het aantal hoogte meters wat wordt opgegeven maar zelden, het is bijna altijd veel minder dan aangegeven.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je telefoon en Strava zijn zeer onbetrouwbaar qua hoogtemeting.
Zoals open kaart al aangaf is GPS in het horizontale vlak veel nauwkeuriger dan verticaal. (Voor de AHN gebruiken ze volgens mij ook laseraltemetrie.) Soms is wat je GPS aangeeft teveel, soms te weinig. Ik heb ook wel eens flink geklommen en dan zei mijn telefoon dat het een vlak ritje was; mijn benen zeiden anders.
Die 900 meter is waarschijnlijk inclusief alle rode en groene routes die je op de Veluwezoom kan vinden....
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik weet niet hoe nauwkeurig de opgegeven GPX-en zijn, maar het rode lusje Schietberg heen en weer naar het BZC tikt natuurlijk wel aan, die moet je wel meepakken dan (maar als je 56km hebt gemaakt heb je die wel gedaan denk ik...)
https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/ ... tw_rtw.gpx
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Die 900 is inderdaad inclusief de rode lusjes op en neer.
De laatste keer dat ik die route heb gefietst (15 september) kwam ik op 62km en 1000hm (dit is inclusief een afkorting die ik per ongeluk heen en weer heb gefietst, omdat ik het aanzag voor een moeilijke en makkelijke optie in de route aan duiding :roll: :winkie: )
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

sowieso sla je altijd een klein stukje route over als je een rondje incl rood fietst: een deel van de plaggenronde. Omdat die een-richting is, fiets je nooit het volledige rondje als je de hele route fietst. Of je fietst het plaggenrondje 1,5 keer.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Vandaag de route weer eens gereden, gestart bij buitenplaats beekhuizen en via het rode stuk de route CCW gereden.

Het 2e rode stuk gemist, maar verder een mooie route gereden.

Helaas wel afgesloten met een harde schuiver, in het laatste stuk van de rode tak zit een lastige jump met daarna een paar heuveltjes (netjes aangegeven met een waarschuwing) maar toch verkeerd terecht gekomen op het laatste heuveltje. Vol op mn rechterzijde geland dus nu alles beurs en pijnlijk.
Was voor mij de hardste schuiver ooit, maar kom graag nog een keer terug.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

AU :(
Hopelijk kan je snel weer met plezier op de fiets zitten.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

strengere handhaving op de 'oude' route:

https://www.gelderlander.nl/rheden/beke ... ~a75fe459/
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mijn voorspelling komt uit. De oude lus geeft gewoonweg veel meer uitdaging, dus men blijft dat opzoeken.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nog maar even van genieten dan tot maart.
Overigens zie ik gelukkig nooit een boswachter op de route.

Sommige nieuwe stukken zijn best leuk maar een aantal lopen dood waardoor ik ze niet rijd.
De klimmen, afdalingen en natuurschoon waren op het oude zuidelijk gedeelte veel mooier.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Giant-E schreef: ma 27 januari 2020, 17:45 Mijn voorspelling komt uit. De oude lus geeft gewoonweg veel meer uitdaging, dus men blijft dat opzoeken.
Daar had je ook niet echt een glazen bol voor nodig ;-)
Deze last natuurlijk volledig in de discussie over de flowtrails. Het mooiste stuk wordt eruit gegooid en er komen knikkerbanen voor terug. Hier echt een gemiste kans.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Gewoon niet in het weekend rijden maar doordeweeks. Dit stuk is gewoonweg te mooi om te negeren.
Haal dan de saaie noordlus eruit, of die zaaddodende karresporen aan de westkant. Nee, weet je wat, we skippen 't mooiste, zwaarste, en snelste segment van de gehele Veluwe.
En dan raar vinden dat men er blijft rijden. Lief hè? :lol:
Plaats reactie