Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Morgen ben ik van plan de nieuwe route te rijden. Ik pak dan de groene hoofd route op. Tussendoor, als ik het zo lees kan ik rode stukken route volgen. Dit zijn echter korte stukken. Kom ik na zo'n rood stuk weer terug op de groene route? Of staat er aan het eind vd route uitgepeild hoe ik weer op de hoofdroute kan komen.
Als ik het kaartje (http://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/w ... jke-A3.pdf) bekijk, kan je via (verharde) legale feitspaden en wegen (Herkhuizenseweg, Snippendaalseweg, Beekhuizenseweg) wel in ruim 4 km, de doodlopende rode routes met elkaar verbinden. Dit kan passen in een wat korter rondje. Heen en weer rijden is waarschijnlijk leuker, maar kost wel meer tijd.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Aangezien ik nog een vignet voor dit jaar heb (gekocht ivm vakantie bij de LDD), wil ik deze route ook eens gaan proberen. Om de leukste stukken te rijden, is de volgende volgorde een geschikte optie, of zijn er betere alternatieven?
- Parkeren (ik kom vanuit richting Zwolle) onderaan de Emmapyramide bij Woodz.
- De Granny Trail (klopt dat?) op richting Brandtoren.
- Daar route CCW, dus richting Posbank paviljoen.
- Bij de Holleweg nieuwe trail op richting Schietbergseweg, aan het einde omdraaien en terug.
- Bij Haverkist de Fortune Cookie Trail op.
- Bij Burg. Bloemersweg richting Schaddeveld (of is de afkorting van de route linksaf richting Schietbergseweg, en dan weer terug de moeite waard??)
- Plaggentrail (deze CW of CCW?)
- En dan de vraag of de stukken ten noorden van de Schaapsallee de moeite waard zijn voor een trailliefhebber (en ik me niet ga vervelen op mijn Jeffsy)?? Anders via Landal Coldenhove, Eerbeekse Veld en afkorting langs de Zilvense Heide richting Bij van Ark en terug naar de Brandtoren en de auto.

Kom ik hierbij ook bij die soort van downhill pumptrack (door sommigen ten onrechte BMX-baantje genoemd :-D )? Is er een betere volgorde / rijrichting??
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Klinkt als een goed plan.
Let op: vanaf Woodz moet je nog ff over het fietspad richting Granny.
Fortune Cookie = pumptrack

Het afkortstukje langs de bloemers is leuk maar of je ‘m heen en weer moet fietsen...tja. Wordt best een pittig rondje.
Plaggenrondje kan alleen maar CCW, word je vanzelf goed opgestuurd.
Ik vind zelf de singletracks tussen plaggenrondje en Coldenhove ook leuk, maar daarna wordt het saai (maar mooie omgeving/paarse heide).

Tip voor de Jeffsy: probeer gang te houden op bijvoorbeeld die bloemerstrail en het plaggenrondje. Zoek de kleine natuurlijke jumps, gebruik een wortel als trigger. Stijf zitten en stoempen kan, maar maakt het een saai rondje. Granny naar beneden heeft wat tafels, ook daar lekker gang houden.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Enige wat je nu mist wanneer je het hele lusje van de pumptrack volgt zijn de losse stenen afdalingen in de onzalige boschen.
Lusje komt namelijk pas hierna op het pad.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Rayb81 schreef: do 22 augustus 2019, 00:43 Enige wat je nu mist wanneer je het hele lusje van de pumptrack volgt zijn de losse stenen afdalingen in de onzalige boschen.
Lusje komt namelijk pas hierna op het pad.
sinds wanneer? Dat was vorige week nog niet? Lusje komt een kleine 100m na de ingang van de pumptrack weer terug op datzelfde pad, je moet dan nog beginnen aan die steen-afdaling...

@ray check ook je eigen rit van 22 juli, daar zie je het goed op de kaart.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hmz in mijn beleving kwam ik veel later op het pad terecht maar ik kan het gemist hebben.
Excuus!

Edit. Rit gecheckt, zou moeten kloppen dan? Zitten beide afdalingen erin dan, het zijn namelijk 2 losse steen afdalingen.
Kan me het niet goed meer herinneren.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

er zijn twee stukken met zo'n ondergrond: het 'oude' rondje onzalige bossen, die zit er nu voor 75% in. Na de pumptrail daal je af naar de koningsweg over losse stenen, daarna klim je weer om vervolgens weer wat te dalen. Als je de afkorting vanuit Koepel de Kaap rijdt (segment 'doorsteek fietspad posbank naar Koningsweg'), kom je op het rondje OB uit op het stuk voor de pumptrack, ook daar liggen wat losse stenen. NB ik vind dat doorsteek-segmentje leuker om andersom te rijden, leuke enduro-achtige afdaling, ook aardige geulen door de regen momenteel.

Daarnaast heb je nog de (CW) afdaling of (CCW) klim bij de Lappendeken waar al die losse stenen liggen (segment Parkweg steep MTB).

Dit is allemaal nog legaal te rijden en zit in de groene route dan wel afkortstukken van de groene route.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zaterdag maar weer eens kijken daar.
Laatst gewijzigd door Rayb81 op vr 23 augustus 2019, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

los van het feit of je dat a. moet doen en b. dan hier moet roepen, bedenk dat komende zaterdag een van de drukste dagen van het jaar gaat worden...

https://www.gelderlander.nl/rheden/posb ... ~a533a182/
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor de waarschuwing
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lag er allemaal prima bij ondanks de droogte.
Lekker rustig ook op de route.
Van de warmte weinig last gelukkig, was nog goed te doen in het bos. :-q
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Zo deze kan van het lijstje af, vandaag gereden.

Ik heb geen voorkennis over de oude route omdat ik deze slechts een paar keer heb gereden.
Wat ik me kan herinneren was het veel op en af maar geen singletrails.

De "nieuwe" route bevat nu wel veel meer singletrails en lijkt wat mij betreft totaal niet op de flow trails van bijvoorbeeld UHR.
Hier werd ik wel blij van, singletrails zijn wat smaller, technischer en krapper aangelegd.

Zeker rondje plaggeweg en de trail er naar toe vond ik erg leuk en hebben af en toe een (natuurlijke ) technische feature.
Kan me wel voorstellen dat als je op een HT rijd en van stevig doortrappen houd je hier helemaal gek word van het gestuiter en gedraai.

Wat mij wel opviel is dat alle singletrails zijn aangelegd in de gebieden waar weinig hoogte verschil is, kom je in het gebied waar je wat meer omhoog of omlaag gaat zijn het voornamelijk brede boswegen.
Dit vind ik wel een gemiste kans, zoveel hoogte verschil maar naar mijn idee minimaal benut.

Alle drie de rode lussen gereden waarvan ik trail die start met pumptrack wel geniaal vond, je begint op de pumptrack maar deze gaat aan het eind over in een meer technische afdaling met krappe bochten en kleine wortel secties. Ook de klim terug omhoog tussen de varens heeft een aantal stukken die vrij listig zijn met wortels.

Dan is er nog een lus die op de kaart leuk lijkt maar is in werkelijkheid een gedeeld wandel en ruiterpad, vond ik niet echt de moeite waard om
als rode trail aan te duiden, beter hadden ze deze gewoon als groen/wit kunnen aanduiden als aanrijroute. Het is namelijk ook geen lus als je aan het eind bent moet je omdraaien en weer terug naar de groenen route....

Laatste is de Granny trail + aanrijroute, deze is wel de moeite waard en heeft aantal bike park achtige features gecombineerd met wat natural features, leuke trail maar ook is het geen lus, je moet aan het einde terug over dezelfde trail naar de hoofdroute. Op de locaties waar wat features zijn gebouwd is dit wel altijd met een aparte lijn vlak naarst de afdaling. In dit geval heeft het als voordeel dat je daardoor makkelijk terug omhoog kan om nog een keer de afdaling te rijden.

Maar wie heeft in godsnaam bedacht dat de singletrails in twee richtingen te rijden moeten zijn!!!!! bij de old school brede paden levert het geen probleem op maar bij de singletrails moet je op drukkere dagen zo'n beetje om de 100m de kant in sturen. absoluut onveilig, haalt je steeds uit je ritme en maakt op den duur de route naar mijn idee steeds breder.

Tja conclusie;
Zeker zitten er een paar leuke stukken in de vernieuwde route maar ik vraag me af of iedereen de nieuwe route kan waarderen.
Als marathon rijder zijn de nieuwe singletrails absoluut geen aanwinst op het rondje zoals het was en als trail rijder zijn de meeste singletrails minder interessant omdat ze juist in de vlakkere gebieden liggen. Ja ik vond de pumptrack en Granny echt heel leuk maar dat is te weinig om een uur voor in de auto te zitten en en 40km minder interessante trail te rijden voor max 3km leuke trail.
Hopelijk gaat NM dit ook inzien en is de route zoals hij nu is nog een tussenfase.
Ik was vooraf erg enthousiast over een hoofdlus (in twee richtingen te rijden) met daar aan kleine technische rode lussen, echter vond ik dat nog niet helemaal werken nu doordat ze geen lus zijn of eigenlijk een gecombineerd pad zijn met voetgangers en ruiters.(aanrijroute)

Bewegwijzering is wel goed, alleen als niet local is het handig als er soms een aanduiding bij komt te staan waar de trail naar toe gaat.
Omdat je twee kanten op kan rijden zijn er op sommige punten best veel opties waar je uit kan kiezen, zonder kaartje er bij heb je geen idee welke kant de trails op gaan (deze had ik gelukkig wel mee genomen)

Voorlopig laat ik hem nog even links liggen maar misschien heeft het nog wat tijd nodig en ga ik over een jaartje nog een keer kijken.

EDIT: ik lees net dit op de site van de veluwezoom:
In het najaar 2019 worden nog enkele rode tracks aangelegd.
In de winter nog maar eens die kant op, wellicht heb ik voor mijn beurt gepraat.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Afgelopen weekend maar eens de proef op de som genomen... Net als anderen met mixed feelings teruggekomen.

Met het vervallen van al het klim- en daalwerk rond Rheden is toch wel een voor de NL routes vrij uniek stuk met wat langere afdalingen en klimmen verloren gegaan. Juist altijd een van de leukere stukken. Wat je er in het zuidelijke deel voor terugkrijgt vind ik hier zeker niet tegen opwegen. Het idee van wat extra lusjes lijkt leuk, maar vind het erg gekunsteld overkomen hoewel sommige stukken best knap zijn aangelegd.

De nieuwe delen net ten zuiden van Coldenhove vond ik een echte verbetering. Vooral de langere eenrichtings-single trails in het plaggenstuk zijn echt weer wat anders en leuk te rijden. Ook erg fijn dat hier eens een keertje niet de T&T "rip en strip" methode is toegepast waar de hele bovenlaag wordt gestript. Eindelijk een keertje geen harde knikkerbaan maar lekkere cushy ondergrond. Goed plan om een keer een andere trailbuilder en filosofie los te laten op de trails. De stukjes met afwisselend een- en tweerichtingsverkeer vond ik weer wat minder geslaagd. Vond het een beetje onnatuurlijk aandoen met elke keer weer bordjes bij een splitsing.

En de noordwesthoek blijft gewoon retesaai als voorheen... :D :x
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Resumerend kunnen we nu wel stellen dat de meeste bikers het zware stuk Zuidlus erg missen, en niet begrijpen waarom er niet is gekozen voor veilige eenrichtingslussen aan de hoofdroute.
Ik blijf er toch op hameren, wie verzint zoiets? Is er dan helemaal geen overleg geweest met ervaringsdeskundigen? :~
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De route was toch aangelegd in samenspraak met mtb verenigingen?
Ik snap hem ook niet.
Er liggen genoeg bestaande paden die gebruikt hadden kunnen worden ipv nieuw te graven.
Maar blijkbaar hebben de voetgangers weer extra ruimte gekregen (die mochten toch al op mtb paden lopen) en wordt de MTBer weggedrukt.

Ik heb laatst de oude paden gereden en totaal geen last gehad met de voetgangers die er liepen.
Even inhouden, hallo zeggen en doorgaan.
Op paden van 6m breed lijkt me het ook totaal onnodig om stromen te gaan scheiden.

Ben benieuwd of de doodlopende rode stukken nog een lus gaan vormen in de toekomst.
Plaats reactie