Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

openkaart schreef: za 20 juli 2019, 12:18
Rayb81 schreef: za 20 juli 2019, 01:05 Wat als ik mijn favoriete stukje natuur wil rijden, segment tussen de Imboslaan en de Weg langs de Heesch, Is dat nog veilig te rijden?
Via de Pumptrack over de oude route langs de Carolinahoeve en via de Lange Juffer naar de Imboslaan?
Als ik het goed begrijp, dan bedoel je het stuk tussen de rode kringen in onderstaand plaatje?
Afbeelding

Zwart is de oude route -waarvan ik begreep dat die nu echt weg is- en paars de nieuwe route. Overlappen voor een stukje, maar lijkt erop dat we juist in dit gebied wat extra meters hebben.
Dit stuk is van Natuurmonumenten, dus voor dit gebied betekent dat: geen mtb-route = geen legale toegang met fiets buiten fietspaden

Mocht je een ander stuk bedoelen, zou je dan met Brouters wat markers willen plaatsen en de url daarvan willen plakken in een bericht? (zoals bijvoorbeeld http://brouter.de/brouter-web/#map=15/5 ... e=shortest )

Je kan op onderstaande kaart zien dat het van Natuurmonumenten is, omdat de achtergrond feller is ingekleurd, lichtgekleurde gebieden zijn van andere beheerders (voornamelijk GLK in het noordelijk deel, daar wel vrij fietsen op paden buiten mtb-route)
Ik heb hem even in Brouter ingetekend.
Dit is het stukje wat ik bedoel, dit wordt nu zeker illegaal?

http://brouter.de/brouter-web/#map=15/5 ... e=shortest

Voorafgaand aan dit stukje had je CCW oude route die Lange Juffer MTB klim.
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Gisteren de nieuwe route gereden (cw). Na alle ophef op dit forum was ik een beetje bang dat het een tegenvaller zou zijn, maar dat was het zeker niet. Ik vind de nieuwe route zeker niet slechter dan de oude. Er zijn wat lange, saaie stukken uit gehaald en er zijn veel nieuwe plaggenpaadjes toegevoegd. Als die straks ingereden zijn, worden dat hele mooie stukken singletrack! Natuurlijk missen we wat mooie stukken van de oude route, maar al met al ben ik wel enthousiast over de nieuwe.

Complimenten aan de routebouwers: het lag er keurig bij en de bordjes waren goed te volgen! :-q
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Vandaag de nieuwe route (CW) gereden, en tsja, wat zal ik zeggen...

IK BEN ZÓÓÓÓÓ TELEURGESTELD....

Alle mooie ruige beklimmingen/afdalingen eruit, en wat krijg je ervoor terug: een slap UHR-aftreksel. En daarnaast één, ja welgeteld 1 / Un / Uno / Eins / Ichi / Één lousy klimmetje met wat ruige stenen. Echt: R.I.P. Veluwezoom, ik kan niets anders zeggen. Ja, natuurlijk, die slalom-pumptrack is een aanwinst, dat andere rode lusje wat geen lus is met aan 't einde die switchbacks is ook leuk, maar man, wat mis ik die wortelklim, die korte steile klim met gelige ondergrond als je linksaf het parallel-liggende fietspad van de Herikhuizerweg oversteekt, die nasty klimmen en afdaling naar het bezoekerscentrum, die dubbele klim met kicken afdaling ertussen en met die kombocht naar links en afdaling eindigend in langsgeulen... Allemaal weg. Foetsie. Verschwunden, vaporized... En tot overmaat van ramp kom ik ook niet meer langs de ijscokar bij het Roozendaalse veld: wég beloning in de vorm van een bolletje boerenkermis en stracciatella. Of zeg me dat ik de pareltjes heb gemist die achter de bordjes met groene open-driehoekjes liggen. Alsjeblieft...

Overbodig om te zeggen dat ik absolutely not amused ben...
Laatst gewijzigd door Nespresso op zo 4 augustus 2019, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"R.I.P. Veluwezoom" ohoh.... :o Hebben ze één van m'n route's gesloopt :-{ ...ik ben erg benieuwd... ik was juist blij met alle vernieuwingen :-D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Rayb81 schreef: za 20 juli 2019, 14:52
Ik heb hem even in Brouter ingetekend.
Dit is het stukje wat ik bedoel, dit wordt nu zeker illegaal?

http://brouter.de/brouter-web/#map=15/5 ... e=shortest

Voorafgaand aan dit stukje had je CCW oude route die Lange Juffer MTB klim.
Inderdaad, dat is uit de route en ligt op gebied Natuurmonumenten (terrein donker gekleurd in linker deel) , dus route weg = legale toegang weg. Meest zuidelijke stukje van het verdwenen deel lijkt mogelijk door Twickel te lopen.

Zie hieronder samenhang oude route (zwart) en nieuwe route (paars op de kaart, groen heeft weinig contrast..).
Tussen Fortune Cookie en Plaggentrail is de route dus naar het westen verlegd via Mayor Flowerstrail.
Afbeelding

Zag vandaag dat de oostelijke verbindingsroute naar de route Apeldoorn (Zandenwoud) nog wel is gemarkeerd, dus dat blijft legaal (loopt ook deels door terrein NM). Is nu ook vanaf hoofdroute Veluwezoom duidelijk aangegeven. Westelijke verbindingsroute zou ook behouden blijven begreep ik.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bedankt, erg jammer.
Ik ga morgen kijken, desnoods loop ik dat stuk, dan kunnen ze me niks maken.

Ik hoop dat ik de Plaggenronde kan volbrengen, maar ben bang van niet.
Zal verder proberen het hele rondje te rijden, maar ben nu al bang dat dit het laatste jaar was dat ik een vergunning heb gekocht.

Ik hoop dat iedereen van de Apeldoorn route afblijft, dan blijft er nog iets over.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Hmm, als ik goed hoor hebben de wijzigingen de aard van de route wel aangepast :-?

Zal eerst zelf moeten gaan rijden om echt een mening te vormen uiteraard, maar hoop niet dat Rheden ook weer een route word met eindeloos draaien en keren.

Heb zelf de routes van de Utrecht Heuvelrug echt letterlijk in de achtertuin, veel van die routes zijn er echt op vooruit gegaan afgelopen jaren. Maar denk ondertussen ook dat het overal een beetje van hetzelfde aan het worden is :roll:

Reed paar weken geleden voor het eerst in jaren weer eens Lage Vuursche, prima op vooruit gegaan, maar moest qua aard van de route toch wel heeeeel hard aan Zeist denken. Of delen van Leersum, of delen van Amerongen. Laatste 2 zijn wel iets technischer en door het gebruikte hoogteverschil gelukkig anders, maar in basis zie ik overal het eindeloos draaien, keren en geslinger. Waar routes eerst verschillend waren beginnen ze na vernieuwing nu allemaal op elkaar te lijken.

Rheden vond ik zelf juist altijd fijn om te gebruiken ter afwisseling tijdens het voorbereiden op marathons en als ik geen tijd had om naar Limburg/Ardennen te rijden. Lengte, afwisseling, verschillende elementen en het beetje (gespreide) hoogteverschil maakte het een prettig rondje en anders dan alle andere routes in de omgeving. Zou het jammer vinden als die balans compleet anders geworden is.

Niets dan lof voor de inspanningen overigens, t.o.v. paar jaar geleden is het er bijna overal echt op vooruit gegaan, hoop alleen wel dat men probeert om iedere route zijn eigen karakter te geven of eigenlijk te laten houden en niet overal hetzelfde kunstje toepast, zou ik uiteindelijk weer achteruitgang vinden :((

Routes met een verschillend karakter vind ik eigenlijk wel fijn, dan kun je nog kiezen om iets anders te doen :tong
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het valt mij op dat in de Alpen de paadjes ook zoveel op elkaar lijken... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Valt mij (al jaaaaaaren) op dat jij alleen je eigen mening interessant lijkt te vinden :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Als er zoveel bikers heimwee hebben naar de epische Zuidlus zal zelfs Lars moeten toegeven dat ie bestaansrecht heeft. :bier:
Gebruikersavatar
Rijkovich
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 25 maart 2010, 18:11
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF9 SL 2021 / Stanton Sherpa

openkaart schreef: do 18 juli 2019, 20:04
Rijkovich schreef: do 18 juli 2019, 17:53 Als ik naar de kaarten kijk, lijkt mijn vaste aanrijroute verdwenen... Het pad langs de Rosendaelsche golfclub komt te vervallen?
De mtb-routemarkering (aanrijdroute) is op dit pad inderdaad verdwijderd.

Maar gelukkig maakt dat in dit specifieke geval geen verschil voor de vraag of je daar legaal mag fietsen.
Dat stuk is namelijk van Staatsbosbeheer, en zij hebben ruimere toegangsvoorwaarden voor fietsers dan Natuurmonumenten en de gemeente Rheden in dit gebied :-q

https://www.mapillary.com/map/im/Wa5LqkBZJ2o-Y1_7Ey4Tzg
Afbeelding
Ik wist niet beter dan dat dit hele gebied (tussen A50, Velp, Dieren, Eerbeek enz) van Natuurmonumenten was...
Weer wat geleerd!

Is er toevallig een kaart waar je duidelijk kan zien welk stuk onder welke beheerder/eigenaar valt? En of je daar mag fietsen of niet?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

vasquez schreef: ma 22 juli 2019, 11:14 Valt mij (al jaaaaaaren) op dat jij alleen je eigen mening interessant lijkt te vinden :-q
Even voor de goede orde: waar maak jij op uit dat ik mijn mening geef?

Ik probeer het even in een breder perspectief te trekken.


Er is vast een goede reden dat het parcours flink aangepakt wordt. Je kunt er zelf ook wel wat verzinnen, maar ze worden vaak genoeg gemeld. Dan zijn er mensen die hard werken er toch iets van te maken, binnen de eisen die (blijkbaar) gesteld zijn.


Ja, natuurlijk mag je klagen dat die aantrekkelijke stukken nu om een reden niet meer gebruikt mogen worden. Maar je zou enig inzicht kunnen tonen waarom de nieuwe route is zoals die is.

Giant-E schreef: ma 22 juli 2019, 11:21 Als er zoveel bikers heimwee hebben naar de epische Zuidlus zal zelfs Lars moeten toegeven dat ie bestaansrecht heeft. :bier:
Ik tel er hier een stuk of 5... .

Let op: nu volgt (wel) een mening!

Ik denk dat de nieuwe route een stuk populairder gaat worden. Dat zie je in heel NL gebeuren.

Zelf heb ik de laatste jaren niet meer de moeite genomen de oude route te rijden. Ja, die paar stukjes 'ruig' waren hartstikke gaaf, kom je niet veel tegen in NL. Maar dan heb je het over 4-5 plekken waar je dan weer lange verbindingsstukken tussen hebt. Zou ik dichter bij wonen, dan zou ik het voor die ruige stukken nog de moeite waard vinden.

Maar ik kan prima begrijpen waarom locals niet blij zijn met de verandering. Beetje inlevingsvermogen kan geen kwaad Vasques!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Misschien moet je mijn eerdere reactie nog eens begrijpend teruglezen!

Heb aangegeven welke trend ik zie en dat ik dat jammer vind... ik heb net als ieder ander een persoonlijke voorkeur, is dat echt zo hartverscheurend?!

Welke redenen daar aan ten grondslag liggen (is misschien wel begrijpelijk maar....) staat los van hoe ik uiteindelijk een rondje rijden beleef.

Jij voelt je geroepen om met enig sarcasme te reageren op een mijn inziens neutrale post, moet je ook niet gaan piepen als je daar een reactie op krijgt. Als je uitdeelt moet je ook kunnen incasseren 'vriend'!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef: ma 22 juli 2019, 09:37Het valt mij op dat in de Alpen de paadjes ook zoveel op elkaar lijken... :roll:
Ja, in een tocht kun je al van sneeuw, rockface, volledige losse stenen, rockgardens met vaste stenen, alpenweide racen, bosgrond met boomwortels, etc... tegenkomen echt je ziet het verschil nauwelijks! Als je het hoogteverschil wegdenkt zou je zelfs zo op zo'n duizend-en-een-kombochten route kunnen zitten :roll:

#boycotbermsembraceflatcorners
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Ben nu wel benieuwd wat ze straks in Nijmegen er van maken.
Plaats reactie