Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Sowieso tegen de klok in fietsen zou ik doen.
De pumptrack kom je gewoon tegen want daar fiets je langs.

Het hobbel rondje ligt aan de linkerkant van het fietspad ergens ( lastig uit te leggen)

De andere track die ten noorden van de Posbank loopt zul je voor van het parcours af moeten.

Maar ik las dat er nog een nieuw spannend stuk open is.
Namelijk vanaf de brandtoren omlaag richting Beekhuizen.
Ook deze is beide kanten op te rijden.

Had deze nieuwe stukken vandaag willen rijden maar zit helaas met een blessure dus moet nog even geduld hebben.
tjeerd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: di 22 april 2008, 16:22
Mijn mountainbike: gaat harder naar beneden dan omhoog

OK thanks! Ik ga tegen de klok in en laat me verassen :D
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Afgelopen weekend onder prachtige omstandigheden een rondje kunnen rijden. Stukje oud en een stukje nieuw. Een afscheid aangezien de kans klein is dat ik hier nog kom de komende tijd en een kennismaking met de 2.0 versie. Vooraf was ik sceptisch, ik reed hier al rond als jochie toen je nog kon vrij rijden. Dat je mooi fietsen hier kan, weet ik. Met het vele hoogteverschil moet je hier ook wel mooie nieuwe dingen bereiken.

Vanaf beekhuizen CCW gestart met gelijk het mooiste deel van de oude route. Pittig klimmen en hard naar beneden over brede paden dat wel. Maar dat geeft qua fun eigenlijk niks, zoals bij de wortelafdaling. Toch wel een beetje uniek in NL. Na het zwaarste en mooiste stuk kom ik bij het onzalig bod het eerste nieuwe de tegen, de pumptrack. Die is echt briljant, doe hem gelijk 3 x. Heb het idee dat de meesten hem links laten liggen en de oude afdaling doen. Het aansluitende deel van het rondje is nog ruw en in vergelijking met de pumptrack slecht te trappen. Dat gaat wel beter worden, maar ik denk dat hoe het er nu bij ligt, het snel slechter zal worden door het weer en gebruik. De toplaag en afwatering lijkt me niet goed. Velen zullen dan ook het oude pad gaan volgen. De pumptrack is geniaal, maar ik denk dat hij wel veel onderhoud gaat nodig hebben. Verder hoop ik dat hij niet na verloop van tijd verdwijnt. Denk dat hier nog wel eens de ambulance nodig gaat zijn.

Na de carolinehoeve ben ik via de lange juffer doorgestoken naar de bloemersweg. De track is snel gevonden, maar je hebt er dan wel keuze uit twee. Even denk ik dat er over de gehele lengte 2 sungletracks liggen tot aan de Posbank. Dat is niet zo, alleen op strategische punten, veelal met hoogteverschil. Zo klim je vaak iets langer en minder steil en daal je rapper en in een rechtere lijn. De staat nu is helaas slecht, ten minste er is veel los zand. Ik denk dat dan ook dat de deel binnnenkort ook weer dicht gaat, zou we verstandig zijn. Ik had hoge verwachtingen van dit deel, maar vond het toch tegenvallen om meerdere redenen. Uiteraard loopt het nu nog niet lekker, maar daar probeer ik door heen te kijken. Ik had verwacht wat meer en langer af te dalen, maar eigenlijk is het stuk vlak, op wat kleine bulten na. Het lijkt misschien een beetje op Zeist. Zeist is tof hoor, daar niet van, maar ik zie dit toch als 1 van de stukken die het gemis van het deel van de zuidelijke route wat er straks niet meer is, moet compenseren. Dan had ik iets meer als een snakerun op hoge ginkel verwacht en niet een gemoedelijk stukje Zeist. Wat ik dan ook echt jammer vond is dat je hier parallel aan de bloemersweg rijdt. Daar rijden geen auto’s, maar alleen fietsers, toch is de beleving minder. Je verwacht lekker in het bos te fietsen, een beetje in the middle of nowhere. Hier in het westen van het land wordt heel creatief omgegaan met reststukjes groen, waar dan een singletrack in aangelegd wordt zoals bv in Noordwijk. Daar rij je ook langs een (drukke) weg, maar is het wel tof, omdat er echt meer dan het maximaal haalbare uitgehaald is. Het stuk bij de bloemersweg is dan in mijn ogen een gemiste kans. Je kan daar zoveel meer, ook al ga je maar een klein stukje dieper het bos in. Krijg het gevoel dat we hier een reststukje hebben gekregen.

Na dit stuk ben ik doorgestoken naar de brandtoren, op zoek naar een nieuwe singletrack. Ook hier dezelfde verwachtingen, maar helaas ook dezelfde ervaring. Ook dit stuk was/wordt erg mul en na het wildhek was ik even de route kwijt. Er hingen wel gele pijlen, maar die leken me niet helemaal de bedoeling. Al snel kwam je op een open stuk met alleen maar los zand. Ben dan ook snel al lopend via een olifantepaadje doorgestoken naar het fietspad. Het tweede de heb ik niet gevonden. Later zag ik dat de gele pijlen wel de route is. Dat stuk op de hei gaat bijna altijd onrijdbaar zijn... in het bos moet denk ik wel mooi zijn, aangezien het daalt. Maar ook dat doe je naast het fietspad. Verderop kwam ik weer op de oude route met de toffe afdaling richting beekhuizen. Hier zijn een double een tweetal kombochten en een sprongetje toegevoegd. Dit was altijd een gaaf stuk en het is iets beter geworden. Normaal gesproken slijt het hier wel rap door water en het gebruik, dus ik denk dat het er wel vrij snel weer in oude staat zal bijliggen.

Hierna moest ik helaas weer op huis aan. Overall dus mixed feelings. Geen kwaad woord over het harde werk en inzet van de betrokkenen! Jullie zitten in een lastige positie, waar veel mensen sceptisch zijn. Helaas ben ik nog niet om...
Hier staat niets.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

mooi verslag hierboven. Ik ervaar het ook zo. De snelle afdalingen zijn juist zo technische en uniek in Nederland. Dat vind je in buitenland bij het rijden van Marathons ook. Ben bang dat dat hier gaat verdwijnen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bedankt voor je recensie.
Het echte bos gevoel (zoals de op de oude Rheden route en bijv de Apeldoorn route) mis ik eigenlijk op een heleboel routes nieuwe style.
Altijd wordt het langs de rand van het bos gelegd waar de oude routes lekker diep in het bos lagen met idd het "middle of nowhere" gevoel zoals jij beschrijft.

Ik ben benieuwd naar de track langs de burg. Bloemersweg.
Ik vind dit altijd een heerlijk (zware) weg op de racefiets met een aantal zware klimmetjes en hele mooie uitzichten.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Ik ben gister ook maar is op zoek maar de nieuwe trails, de pumptrack had ik al is gevonden en ben ik erg enthousiast over, dit soort dalende paden kunnen mij echter niet lang genoeg zijn en die had ik dan ook graag nog wat langer gezien.
Nu ook voor het eerst de Teerose trail gereden (degene die begint vlakbij de brandtoren) Maar deze is wel erg mul maar zie hier wel toekomst in. Van hieruit was het nog even zoeken naar de aansluitende granny trail, deze kon ik niet vinden en ben over het fietspad doorgereden, waar de vaste route rechts van het fietspad afslaat ben ik op het fietspad gebleven en toen zag ik aan de linkerkant de granny trail vanaf de andere kant. Maar wat was ik blij dat ik hem gevonden heb. Dit zijn de stukken dat mij 1 grote grijns geeft op mijn gezicht. Begonnen met klimmen met een paar korte switchbacks, en na de hele trail gevolgd te hebben (weet nu ook waar de andere kant begint) omgedraaid om aan het afdalen te beginnen. Met kort draaiende, afdalende kom bochten gevolgd door een paar pumps een TT zit er nog in. Heb de granny trail uiteindelijk 3 keer gedaan, en ondanks dat deze op wat plekken erg mul is heb ik er alweer zin in om deze snel weer te doen.
Maar eerst gaat mijn dropper post weer terug in mijn frame. :-D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb je misschien een kaartje met de grannytrail erop?

In mijn beleving (maar dat heb ik dus verkeerd begrepen) was de granny trail dezelfde trail als de trail vanaf de brandtoren omlaag alleen dan in omgekeerde volgorde dus omhoog?

Ik ben benieuwd hoe dit in het totaalplaatje verwerkt gaat worden zodat je al het moois (zowel dalen als klimmen) in 1 rit kunt plakken :-q
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Ik heb hem hier vandaan geloof dat je hem zelfs als Gpx kunt downloaden.
Als he de teerose trail hebt gehad en na de zandverstuiving weer op het fietspad komt, krijg je na ik schat een meter of 20 een bocht naar rechts. In die bocht zit links een (ruiter)pad naar boven, die moet je in en dan kom je bij het begin.
Als je het fietspad volgt kom je uiteindelijk bij de huidige vaste route, maar als je deze rechts laat liggen en het fietspad volgt zie je hem vanzelf links verschijnen na ik denk 100mtr.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

correct, jammer dat @markpatat die niet heeft gevonden want hij maakt inderdaad veel goed. Is wel erg droog en mul, hopen dat dat bijtrekt.

Leuk om te horen allemaal!
Trails parallel langs een weg...tja, dat is visie. Bos wat meer ontlasten, gebruikersgroepen (en dan met name wandelaars en mtbers) meer scheiden. Rondje onzalige bossen is nog steeds echt midden in het bos en ook het stuk tussen Carolinahoeve en Coldenhove waan je je wel alleen op de wereld.

Ik werd overigens vanaf de weg langs de Teerose Trail nageroepen door wielrenners dat ik daar niet in het bos mocht fietsen (op die TT) en dat ik het verpeste waardoor wielrenners een slechte naam zouden krijgen. Right. :roll:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

fl-wappie schreef: vr 26 april 2019, 07:06 Ik heb hem hier vandaan geloof dat je hem zelfs als Gpx kunt downloaden.
Als he de teerose trail hebt gehad en na de zandverstuiving weer op het fietspad komt, krijg je na ik schat een meter of 20 een bocht naar rechts. In die bocht zit links een (ruiter)pad naar boven, die moet je in en dan kom je bij het begin.
Als je het fietspad volgt kom je uiteindelijk bij de huidige vaste route, maar als je deze rechts laat liggen en het fietspad volgt zie je hem vanzelf links verschijnen na ik denk 100mtr.
Kaartje even bekeken en ik had toch gelijk wat ik dus eerder gelezen had.
Het is 1 trail maar beide kanten op berijdbaar, maar wel met 2 namen om het simpel te houden.

Anyway, ik hoop ze snel eens mee te pakken! :)
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Rayb81 schreef: vr 26 april 2019, 22:50
fl-wappie schreef: vr 26 april 2019, 07:06 Ik heb hem hier vandaan geloof dat je hem zelfs als Gpx kunt downloaden.
Als he de teerose trail hebt gehad en na de zandverstuiving weer op het fietspad komt, krijg je na ik schat een meter of 20 een bocht naar rechts. In die bocht zit links een (ruiter)pad naar boven, die moet je in en dan kom je bij het begin.
Als je het fietspad volgt kom je uiteindelijk bij de huidige vaste route, maar als je deze rechts laat liggen en het fietspad volgt zie je hem vanzelf links verschijnen na ik denk 100mtr.
Kaartje even bekeken en ik had toch gelijk wat ik dus eerder gelezen had.
Het is 1 trail maar beide kanten op berijdbaar, maar wel met 2 namen om het simpel te houden.

Anyway, ik hoop ze snel eens mee te pakken! :)
Is inderdaad 1 trail volgens de kaart, maar daartussen zit nog wel een stukje fietspad en dit is (nog) niet bebord/ uitgepijld.
Is dus nog wel even zoeken als je het niet weet.
Hij is inderdaad 2 kanten op berijdbaar, waarbij er dus soms 2 sporen lopen.
Hoe dit in de praktijk uit gaat pakken ben ik nog wel een klein beetje sceptisch over. Niet alle (1 spoor) stukken lenen zich hier voor in mijn ogen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Moet gewoon niet te druk worden :D

Beekhuizen afdaling met de kommetjes, geulen en tegenwoordig ook sprongen is ook zo'n plek waar je niemand tegen wilt komen.
In de praktijk is mij dat ook nog nooit gebeurd.

Laat iedereen maar lekker naar de UHR en de nieuwe routes bij Ede gaan :wink:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Die blijft er toch wel gewoon in toch? :((

(Zo niet pak ik ‘m illegaal mee. Sorry)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Volgens mij kan de nieuwe Granny Trail daar op aansluiten, die ligt er vlak bij.
Ik heb geen idee hoe de nieuwe route uitgelegd gaat worden en in welke richting de nieuwe stukken bereden moeten worden.
Plaats reactie