Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik ben de moeilijkste niet, geloof me. Verder een heerlijk ritje gehad met 2 fietsmaten. Mooi weer, prima track, prachtige omgeving. Genieten! :-q

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Giant-E schreef: ma 15 oktober 2018, 21:33
Fred (mtb-sport) schreef: ma 15 oktober 2018, 15:58 Je moet niet vloeken, dat deden/doen de "wielertokkies" toch..... (weer 2 pagina's pek en veren)
Je hebt helemaal gelijk, maar als je met een noodgang vol adrenaline moet uitwijken laat je je wel eens gaan.
Dat is toch iets heel anders dan in een Stravarondje iemand de berm in schreeuwen voor een nieuw PR.
Overigens gingen alle bikers in elke klim (en dat waren er gisteren heel veel) keurig aan de kant. Allemaal, op één na dus.
I rest my case...
Of eea qua voorrang logisch is, kan je je in sommige gevallen twijfel bij hebben.
Ik vind 't heel logisch. Hiervoor toch al helder uitgelegd waarom.
Een quote van bergwijzer.nl
De belangrijkste regel is natuurlijk je gezond verstand gebruiken. speciale voorrangsregel in de bergen is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer. Stijgend verkeer komt namelijk lastiger weer op gang. Een uitzondering zijn de postbussen. Die hebben altijd voorrang. De toepassing van deze regel kan natuurlijk per geval verschillen. Een zwaar beladen vrachtwagen die de helling af komt, kan ook niet zomaar stoppen. In zo’n geval is het beter om als stijgend verkeer aan de kant te gaan. In ingewikkelde gevallen geldt: wie het makkelijkste kan uitwijken, moet dat doen.

Ik heb niet voor niets iets rood geaccentueerd...
Hmmm... Bergen, postbussen en vrachtverkeer? Niet echt een sterke vergelijking, vind je ook niet, Fred? :wink:
Ik vat hem helemaal, geen probleem :-q
Mbt mijn opmerking "Of eea qua voorrang logisch is, kan je je in sommige gevallen twijfel bij hebben" doelde ik op de regelgeving van bergwijzer.nl. Die is niet geschreven voor MTB routes mag duidelijk zijn. :winkie:

Gewoon gezond verstand gebruiken en wat ook aangegeven wordt: wie het makkelijkste kan uitwijken, moet dat doen Dus in voorkomende gevallen is dat dan maar even uitwijken ipv botsen, dat doet vast meer zeer dan 5 seconde oponthoud.

BTW: Mooie zonnige foto, jaloers op jullie met dit mooie weer. Laat het na volgende week vrijdag ook nog zomer zijn......
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Vandaag een stukje aanpassing gezien bij de lange juffer #langs het fietspad.
Ze hebben daar wat heide er uit getrokken of kort gewiekt en een single trackje gemaakt.

Er zijn zo veel mooie paden op de posbank en dan gaan ze zit soort onzin doen.

Dan ook nog op een (slecht) UHR manier.

Dit voorspelt niet veel goeds. Laat de paden gewoon de paden en niet te veel onderhoud aub.

Als ik gladde / aangelegde singletracks wil rij ik wel naar een van de routes bij ons in de buurt die niet natuurlijk is.

Ik vind deze huidige aanpassing verontrustend.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

remco1b schreef: za 20 oktober 2018, 17:47 Vandaag een stukje aanpassing gezien bij de lange juffer #langs het fietspad.
Ze hebben daar wat heide er uit getrokken of kort gewiekt en een single trackje gemaakt.

Er zijn zo veel mooie paden op de posbank en dan gaan ze zit soort onzin doen.

Dan ook nog op een (slecht) UHR manier.

Dit voorspelt niet veel goeds. Laat de paden gewoon de paden en niet te veel onderhoud aub.

Als ik gladde / aangelegde singletracks wil rij ik wel naar een van de routes bij ons in de buurt die niet natuurlijk is.

Ik vind deze huidige aanpassing verontrustend.
Je kunt lekker mopperen, maar als er niets gebeurt dan mag er binnenkort gewoon niet meer gebiked worden. En geen onderhoud is absoluut geen optie gezien de staat van veel paden... . Wordt wakker!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@remco1b: Misschien was eea nog niet klaar en daarnaast is niet elk nieuw aangelegde trail lekker rijdbaar. Zat trails op de UHR waar ik in het begin dacht "gaat it wat worden?" en werd het inderdaad ook wat. In dat opzicht geeft ik Lars 100% gelijk met zijn opmerking.
Geef het in ieder geval het voordeel van de twijfel.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De angst voor “Patrick Jansen tracks” deel ik wel hoor. Geen onderhoud? Prima zo, tracks liggen er heerlijk ruw bij.
UHR is top, maar laat deze route álsjeblieft z’n karakter behouden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Voor beide is wat te zeggen (UHR kloon / niets doen), maar hoe vaak/lang wordt er in de winter geklaagd over stukken bos (dan soort moeras) die niet of nauwelijks te fietsen waren. Zoek maar in de historie van dit topic.
Soms "trails" van 10 meter breed (marmottenbank klonen) om niet tot de assen in de bagger te blijven steken, al kunnen we ons dat met deze droogte amper meer voorstellen.
Ik zit ook niet op volledige UHR kloon te wachten, maar nog minder op een route zonder onderhoud en enorme baggerbakken door gebrek aan onderhoud.
Ik ga er nog steeds van uit dat het best in orde gaat komen met deze route. Voldoende ervaringen opgedaan, bekend waar de pijnpunten liggen/lagen en verder mooie omgeving.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Lars TB schreef: za 20 oktober 2018, 18:44
remco1b schreef: za 20 oktober 2018, 17:47 Vandaag een stukje aanpassing gezien bij de lange juffer #langs het fietspad.
Ze hebben daar wat heide er uit getrokken of kort gewiekt en een single trackje gemaakt.

Er zijn zo veel mooie paden op de posbank en dan gaan ze zit soort onzin doen.

Dan ook nog op een (slecht) UHR manier.

Dit voorspelt niet veel goeds. Laat de paden gewoon de paden en niet te veel onderhoud aub.

Als ik gladde / aangelegde singletracks wil rij ik wel naar een van de routes bij ons in de buurt die niet natuurlijk is.

Ik vind deze huidige aanpassing verontrustend.
Je kunt lekker mopperen, maar als er niets gebeurt dan mag er binnenkort gewoon niet meer gebiked worden. En geen onderhoud is absoluut geen optie gezien de staat van veel paden... . Wordt wakker!
Sorry zo was het niet bedoeld ik zie het meer als opbouwende kritiek. Maar nogmaals ik zit niet op trails met korte bochtjes te wachten waar ik geen hoge snelheden bereik omdat ik constant moet remmen. Als ik dit wil ga ik wel naar de UHR.

De staat van de huidige route is na mijn mening prima te doen.
Geplaveide paden waar alle wortels weg gehaald zijn of opgevuld zijn met geel zand zie ik niet als een grote vooruitgang.

Zoveel mensen zo veel meningen.

Betreft het niet mogen biken en niet gaan biken is natuurlijk ook nog een heel verschil.

Als NM niet voor een goed alternatief zorgt denk ik dat het buiten de routes rijden alleen maar erger word. Met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat ze zichzelf hier heel bewust van zijn. Dus een beetje opbouwende kritiek is nooit weg volgens mij.

BTW ik ben redelijk bekend op en rondom de posbank. Zonder het aanleggen van nieuwe paden kan je hier vreselijk mooie routes maken dus ik zie het nut van/voor het aanleggen van dergelijke trails niet zo.

Korte samenvatting: idd ik geef mijn mening.
Nee ik zie het niet als mopperen.

just my 2 cents
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik ben hier niet bij betrokken maar ga er maar vanuit dat de nieuwe paden worden aangelegd om de verschillende groepen recreanten van elkaar te scheiden. Wandelaars op een wandelpad, ruiters op een ruiterpad en mtb'ers op een mtb pad.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Fred (mtb-sport) schreef: za 20 oktober 2018, 21:57 Ik zit ook niet op volledige UHR kloon te wachten, maar nog minder op een route zonder onderhoud en enorme baggerbakken door gebrek aan onderhoud.
De baggerstukken aan de oostkant moeten er inderdaad uit. En het liefst ook de ellenlange karresporen aan de westkant. Al is dat een lastig verhaal geloof ik.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

remco1b schreef: zo 21 oktober 2018, 10:54
Sorry zo was het niet bedoeld ik zie het meer als opbouwende kritiek. Maar nogmaals ik zit niet op trails met korte bochtjes te wachten waar ik geen hoge snelheden bereik omdat ik constant moet remmen. Als ik dit wil ga ik wel naar de UHR.
Dat zou wel een nachtmerrie scenario zijn, dat soort singletrails heeft de route niet nodig. Zou het karakter van de route echt veranderen, was toch niet de bedoeling...
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

PFW schreef: zo 21 oktober 2018, 16:22 Dat zou wel een nachtmerrie scenario zijn, dat soort singletrails heeft de route niet nodig. Zou het karakter van de route echt veranderen, was toch niet de bedoeling...
+1. Na de eerste gehele rit op dit rondje in jaren (ff in het buitenland geweest ;-)) kan ik niet anders zeggen dan er op de zuidrand van de route genoeg aan wisselende ondergrond, wortels en glooiing van het terrein ligt om een erg leuke en interessante route te maken met voor iedereen wat. Er is IMHO niks mis met wat op de Heuvelrug ligt maar voor de paden nabij Rheden e.d. moet óók plek zijn. Als de routebouwers dat karakter kunnen behouden: hulde.

Verder vond ik het opvallend hoe veel 'serieuze' bikers gewoon hele wortelsecties oversloegen door naast het pad te gaan rijden. Daar waar de overduidelijke beginners al mis-schakelend wel naarboven strompelde. FFS :roll:
Stamppot with weaksauce!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als ik een tijdje Veluwe heb gefietst (Apeldoorn en Rheden) dan merk ik pas hoe rechtdoor alles is.
Op de UHR is het net iets teveel van het goede (draai en keerwerk), maar van mij part mag er op de Veluwe ook wel wat singletrack in.

Maar… dan moet het wel nut hebben.
Een singletrack moet wel een hemelsbrede afstand overbruggen.
Niet dat je ergens een singlepaadje voorgeschoteld krijgt met wat draai en keerwerk op een postzegel, om vervolgens een paar meter verder weer op de hoofdroute uit te komen, daar waar de singletrack begon.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Waarom? Iedere route in Nederland is een rondje, waarbij je uiteindelijk niets overbrugd. Wijselijk gezegd: Het gaat niet om het doel, maar om de weg er naar toe.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

remco1b schreef: zo 21 oktober 2018, 10:54 De staat van de huidige route is na mijn mening prima te doen.
de huidige staat van de route is dan ook een staat die ik voor het eerst in 10 jaar mtb-en op de posbank zie. Mocht er ooit weer regen gaan vallen duurt het niet lang of het is weer doffe ellende en vullen we hier weer pagina's over waarom er toch geen onderhoud wordt gepleegd.
Zo'n geul zoals bij de vleermuizenkelder is heel gaaf voor de ervaren fietser, maar ik wil niet weten wat er gebeurt als daar een huur-kreidler vanaf stuitert.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het straks 'voor ieder wat wils' is: zowel brede natuurpaden als ruige singeltracks, de een natuurlijk, de ander meer aangelegd karakter.
Plaats reactie