Nieuwe route Geldrop/Mierlo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Vanmorgen twee rondjes Mierlo gereden. Met Zeddam als thuis route is dit een leuke afwisseling. Redelijk goed op snelheide te rijden. Wel een aantal linke bochten door blootliggende wortels. Over onderhoud zal ik het niet hebben. Dat is niet aan mij als "gast". Ik heb me goed vermaakt.
Wat zal ik zeggen...…..
Symbolio
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 12:47

Wordt hier ooit nog onderhoud gepleegd op de route of is dat inmiddels helemaal verleden tijd?
Sinds de drop-offs een aantal jaren terug kapot gereden zijn is de route vrijwel altijd wel ergens voorzien van omgevallen bomen of volledig kapotte stukken. Tijd terug eens wat takken en boomstronken weggehaald maar in no time bezoek van BOA's dat zoiets niet de bedoeling was wanneer je geen lid was de TC was.

Vanaf het kerkhof gezien is het begin flink beschadigd en bij de heuvels is het helemaal rampzalig. Paar bomen links en rechts geheel over het pad. Vlakbij de verbindingsroute richting Someren Heide liggen ook bomen over het pad. Natuur links en rechts wordt probleemloos kapotgereden maar of dat de bedoeling is weet ik niet.

Geen idee wie er allemaal verantwoordelijk zijn voor het onderhoud (ik mag het niet) maar mochten er hier mensen zijn stuur me gerust een keer een PM. Ik heb er weinig ervaring mee maar de kritieken de laatste tijd zijn niet mals en de route was rond 2014 zo prachtig en snel met de drop-offs en de mooie flow.

Aan de andere kant is het ook de vraag waarom de gemeente 3 jaar op rij bezig is met het bos kappen en allerlei brute apparaten laat rondrijden dan wordt het er niet beter op...
Ik hou hoop in elk geval.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Symbolio schreef:Wordt hier ooit nog onderhoud gepleegd op de route of is dat inmiddels helemaal verleden tijd?
Sinds de drop-offs een aantal jaren terug kapot gereden zijn is de route vrijwel altijd wel ergens voorzien van omgevallen bomen of volledig kapotte stukken. Tijd terug eens wat takken en boomstronken weggehaald maar in no time bezoek van BOA's dat zoiets niet de bedoeling was wanneer je geen lid was de TC was.

Vanaf het kerkhof gezien is het begin flink beschadigd en bij de heuvels is het helemaal rampzalig. Paar bomen links en rechts geheel over het pad. Vlakbij de verbindingsroute richting Someren Heide liggen ook bomen over het pad. Natuur links en rechts wordt probleemloos kapotgereden maar of dat de bedoeling is weet ik niet.

Geen idee wie er allemaal verantwoordelijk zijn voor het onderhoud (ik mag het niet) maar mochten er hier mensen zijn stuur me gerust een keer een PM. Ik heb er weinig ervaring mee maar de kritieken de laatste tijd zijn niet mals en de route was rond 2014 zo prachtig en snel met de drop-offs en de mooie flow.

Aan de andere kant is het ook de vraag waarom de gemeente 3 jaar op rij bezig is met het bos kappen en allerlei brute apparaten laat rondrijden dan wordt het er niet beter op...
Ik hou hoop in elk geval.
Mij was dit ook wel opgevallen. Rond Eindhoven beginnen we een duidelijke 2-deling te krijgen in de "kwaliteit" van routes, namelijk de routes die onderhouden worden, en die aan hun lot overgelaten worden. Deze valt duidelijk in de laatste categorie. Het enige moment dat er iets wordt gedaan is als er een lokale vereniging/fietswinkel een toertocht mag houden :-(
In mijn ogen zie je het goeie voorbeeld nu aan de routes van Best en Bakelsebos/Helmond, en het slechte aan Nuenen, Mierlo en Waalre.

Ik heb zelf meerdere malen een e-mail gestuurd aan TC Aalst-Waalre en TC Mierlo, met de vraag wanneer er onderhoud wordt gedaan, en of ik dan mee kan helpen. Maar daar krijg ik dan zelfs geen reactie op(!)
Symbolio
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 12:47

Ik heb er ook maar een paar e-mails aan gewaagd maar deze worden compleet genegeerd. Vraag ik vervolgens of ze een inschrijfformulier hebben vanaf een ander e-mailadres met een andere naam heb ik prompt binnen 20 minuten reactie in de mailbox. Dan weet ik wel weer waar de prioriteiten liggen uiteraard.

Ook die 'Passion for Bikes' roadshows worden hier telkens leuk aangekondigd en daar is genoeg samenwerking met TC Mierlo (notabene tegenover fietsenwinkel John Knoops) maar ook vanuit die hoek blijft het angstvallig stil en rustig als het op onderhoud aankomt. Geen idee of ze er subsidie voor ontvangen maar met een aantal anderen zijn we al een tijdje aan het monitoren en dat pakketje gaat binnenkort eens richting gemeente Geldrop/Mierlo. Dan nemen we het onderhoud zelf wel over. Lijkt me toch dat met 4 fietsenwinkels in een dorp van 5000 mensen een leuke MTB route toch wel meerwaarde heeft. Met name als je BMC/Bianchi in je winkel hebt hangen.

Blijft toch apart dat je de paden netjes volgt om de natuur niet te beschadigen maar zodra er een boom omvalt (of 5+ zoals in Mierlo/Nuenen) je overal maar mag crossen en een nieuw MTB parcours kunt uitzetten terwijl de 'onderhoudscrews' werkloos thuis zitten.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Symbolio schreef: do 26 juli 2018, 13:16 Ik heb er ook maar een paar e-mails aan gewaagd maar deze worden compleet genegeerd. Vraag ik vervolgens of ze een inschrijfformulier hebben vanaf een ander e-mailadres met een andere naam heb ik prompt binnen 20 minuten reactie in de mailbox. Dan weet ik wel weer waar de prioriteiten liggen uiteraard.

Ook die 'Passion for Bikes' roadshows worden hier telkens leuk aangekondigd en daar is genoeg samenwerking met TC Mierlo (notabene tegenover fietsenwinkel John Knoops) maar ook vanuit die hoek blijft het angstvallig stil en rustig als het op onderhoud aankomt. Geen idee of ze er subsidie voor ontvangen maar met een aantal anderen zijn we al een tijdje aan het monitoren en dat pakketje gaat binnenkort eens richting gemeente Geldrop/Mierlo. Dan nemen we het onderhoud zelf wel over. Lijkt me toch dat met 4 fietsenwinkels in een dorp van 5000 mensen een leuke MTB route toch wel meerwaarde heeft. Met name als je BMC/Bianchi in je winkel hebt hangen.

Blijft toch apart dat je de paden netjes volgt om de natuur niet te beschadigen maar zodra er een boom omvalt (of 5+ zoals in Mierlo/Nuenen) je overal maar mag crossen en een nieuw MTB parcours kunt uitzetten terwijl de 'onderhoudscrews' werkloos thuis zitten.
Is de brief ondertussen naar de gemeente gegaan??
Ik heb ook interesse om weer wat meer onderhoud te doen aan de route.
Jaren terug hebben wij verschillende dropps en trappetjes gemaakt in de route, deze werden toen vrij snel weer afgebroken.
Ook nu waren er weer diverse dropp's gemaakt en weer afgebroken door een of andere L*L !!!
Ik heb deze gister avond weer allemaal hersteld en iets meer verdeeld over de route, hopelijk blijven ze nu wel liggen.
Liggen er nu in ieder geval weer erg lekker bij. :-q

Nogmaals ben benieuwd of er meer animo is voor onderhoud en wellicht dat we dan ook naar de gemeente kunnen stappen om te praten over de bedragen die TC Mierlo nu ontvangt zonder er ook maar iets voor te doen!!
Op het gemak, de ketting strak !!
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Ik zag inderdaad dat er enkele schansen aanwezig waren zaterdag, maar ik vond ze wel veel te risicovol opgesteld, want ze lagen in het hoofd doorstroompad, wat absoluut voor gevaarlijke situaties gaat zorgen!
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voorstander van meer technische passages, maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat mensen die 2e of 3e wiel rijden niet blind over die dingen gelanceerd worden, omdat de voorste van een groep spontaan de jumps kiest te doen.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

two-one schreef: di 1 oktober 2019, 16:36 Ik zag inderdaad dat er enkele schansen aanwezig waren zaterdag, maar ik vond ze wel veel te risicovol opgesteld, want ze lagen in het hoofd doorstroompad, wat absoluut voor gevaarlijke situaties gaat zorgen!
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voorstander van meer technische passages, maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat mensen die 2e of 3e wiel rijden niet blind over die dingen gelanceerd worden, omdat de voorste van een groep spontaan de jumps kiest te doen.
Dat ze op het bestaande pad lagen dacht ik al, dat zal ook de reden geweest zijn dat ze toen verwijderd zijn.
Nu liggen ze allemaal net naast de ideale lijn. :-q
Paar bordjes erbij zou het helemaal af maken, maar denk dat TC Mierlo pas weer in het voorjaar in de bossen komt. :roll:
Op het gemak, de ketting strak !!
Beeldvullend
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 16:26
Mijn mountainbike: Heeft twee wielen

Gister weer een thuisrondje gemaakt. Wat liggen er alweer veel grote plassen in het bos zeg.

Zag ook het aangebrachte speelgoed. Ben er wel mee eens dat ze op sommige plekken te dicht op het pad liggen. Een aantal liggen precies op de lijn die mijn dochter durfde te rijden helaas...

Prima als er van dit soort dingen toegevoegd worden maar kan me voorstellen dat de plaats in de route iets kritischer bekeken kan worden.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Super dat een vrijwilliger schansjes heeft geplaats, netjes naast de route en duidelijk zichtbaar.
Die zou ik graag op meer routes zien, want er valt (voor mij) nog wel wat te oefenen.
Symbolio
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 12:47

john k schreef: di 1 oktober 2019, 15:48
Symbolio schreef: do 26 juli 2018, 13:16 Ik heb er ook maar een paar e-mails aan gewaagd maar deze worden compleet genegeerd. Vraag ik vervolgens of ze een inschrijfformulier hebben vanaf een ander e-mailadres met een andere naam heb ik prompt binnen 20 minuten reactie in de mailbox. Dan weet ik wel weer waar de prioriteiten liggen uiteraard.

Ook die 'Passion for Bikes' roadshows worden hier telkens leuk aangekondigd en daar is genoeg samenwerking met TC Mierlo (notabene tegenover fietsenwinkel John Knoops) maar ook vanuit die hoek blijft het angstvallig stil en rustig als het op onderhoud aankomt. Geen idee of ze er subsidie voor ontvangen maar met een aantal anderen zijn we al een tijdje aan het monitoren en dat pakketje gaat binnenkort eens richting gemeente Geldrop/Mierlo. Dan nemen we het onderhoud zelf wel over. Lijkt me toch dat met 4 fietsenwinkels in een dorp van 5000 mensen een leuke MTB route toch wel meerwaarde heeft. Met name als je BMC/Bianchi in je winkel hebt hangen.

Blijft toch apart dat je de paden netjes volgt om de natuur niet te beschadigen maar zodra er een boom omvalt (of 5+ zoals in Mierlo/Nuenen) je overal maar mag crossen en een nieuw MTB parcours kunt uitzetten terwijl de 'onderhoudscrews' werkloos thuis zitten.
Is de brief ondertussen naar de gemeente gegaan??
Ik heb ook interesse om weer wat meer onderhoud te doen aan de route.
Jaren terug hebben wij verschillende dropps en trappetjes gemaakt in de route, deze werden toen vrij snel weer afgebroken.
Ook nu waren er weer diverse dropp's gemaakt en weer afgebroken door een of andere L*L !!!
Ik heb deze gister avond weer allemaal hersteld en iets meer verdeeld over de route, hopelijk blijven ze nu wel liggen.
Liggen er nu in ieder geval weer erg lekker bij. :-q

Nogmaals ben benieuwd of er meer animo is voor onderhoud en wellicht dat we dan ook naar de gemeente kunnen stappen om te praten over de bedragen die TC Mierlo nu ontvangt zonder er ook maar iets voor te doen!!
Jazeker, in de vorm van contactformulier. Contact opnemen met TC Mierlo helaas. En die reageren nergens op. Dat is wel al even geleden nu (10 maanden).

De drops heb ik gezien. Mierlo is mijn homeroute maar ik wijk bij regen inmiddels al twee jaar uit naar Helmond. Er wordt helemaal niks gedaan aan de route in Mierlo. De bomen die er liggen nu liggen er al sinds de storm van januari. Laatst zijn er wel bomen weggehaald bij de ingang van de Gulberg (via het Eindhovens kanaal).

Erg erg jammer hoe Mierlo erbij ligt want het was in 2014 echt een leuke route en leuk te combineren in de buurt. Echt volledig vergeten qua onderhoud helaas.
MMTHIJS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 18:08

Net na het stuk van de Mierlo hills is er een stuk van de route gewijzigd, weet iemand hier de reden van? Leuk stukje route wat gewijzigd is.

Gaat er nog meer veranderen op de route Mierlo op korte termijn?
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

Ik zag dat er een stukje afgesloten was, iets met MTB prive waar voorheen de route liep. En dit is nu dicht met prikkeldraad en een hekje.
Dit is meer aan de kant van Geldrop
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Ik was ook onaangenaam verast, zat een leuke singletrack en paar meter naar beneden rausen in, de nieuwe "omleiding" is een stuk minder spannend. Zou de terreineigenaar het gehad hebben met fietsers ? je mag wel lopend door het poort/hekje... :((
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Mierlo lag er zo te zien vandaag best goed bij. Op een enkele plas na.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zag electromotorrijder bijna onderuit gaan bij het wegacceleleren bij de plas. Verbaasd hoe snel zo'n ding accelereert. Vroeg me altijd af of dit soort sporen van een e-mtb waren. Electrocrossmotor dus.
Eric_nl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 14 april 2021, 15:54
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 AL 2021

Die plas ligt er eigenlijk altijd, al is ie nu wel heel groot
Plaats reactie