Schoorl inside out!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.

Moderator: shiverer

Plaats reactie
B@zz
All rounder
All rounder

zo 15 september 2019, 11:48

lars. schreef:
vr 13 september 2019, 08:26
tiewrap schreef:
vr 13 september 2019, 08:17
Ook blijf ik er bij dat de meeste de nieuwe route helemaal niet leuk gaan vinden.
Te zwaar, of te technisch ofzo?

Ik vind het stuk met de Blink ook schitterend. Eerst vanuit het bos die grote open zandzee inrijden (waar vroeger het 'eerste bruggetje' was). De klim op de Blink is toch speciaal, een soort angst-gegner, en dan het uitzicht vanaf de Blink... de duinen, de zee.... Maar het grootste deel van het jaar slaat de afdaling van de Blink eigenlijk nergens op. Het stuk na de oversteek van het fietspad met de eindeloze schapenhekken is eentonig, gewoon doortrappen tot je het gehad hebt. S-berg omhoog is wel aardig, naar beneden saai.

Ik ga de Zwarte Blink zeker missen, maar ik ruil dat stukje route graag in voor extra kilometers mooie klimmen en uitdagende singletrack! Voor toeristen die een keertje een mtb huren op vakantie zal het wel even slikken zijn. Voor locals genieten. Locals die het niet kunnen waarderen kunnen lekker in het PWN gebied gaan toeren toch? Misschien moeten de toeristen ook gewoon daarheen verwezen worden. Ook schitterend en niet zo uitdagend!

/edit: IK KAN NIET WACHTEN!
(maar ik doe het wel)
Wel spijtig dan voor de betreffende locals en toeristen, indien er in de PWN-duinen t.z.t. een vaste mtb-route gerealiseerd wordt en tegelijkertijd het vrijelijk rijden over wandelpaden (tot 10u30) niet meer toegestaan is.
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Spark 940
Contacteer:

zo 15 september 2019, 12:34

Voorlopig nog lang niet aan de hand. Maar in de nieuwsbrief was het volgende te lezen:
Route Netwerk Kennemerland
Na het opschorten van het overleg met PWN zijn we benaderd door Recreatie Noord Holland NV. Fijne mensen die een vooruitziende blik hebben en zich afvragen waarom overal in het land MTB routes worden gemaakt/uitgebreid en in Noord Holland niet. Recreatie Noord Holland heeft contact met PWN en wil de uitdaging aan om samen met MTB-Noordwest zich in te zetten voor MTB parcoursen in Noord Holland. Daar worden we blij van!
Dus wellicht komt er toch wat moois in de toekomst. En in dat geval gaat een mooie vaste route wat mij betreft boven vrij rijden over saaiere paden. Voor de mensen die kriebels krijgen van "vaste route" als je vrij rijd rij je op een gegeven moment eigenlijk ook steeds het zelfde rondje dus zo erg is het allemaal niet. Zeker niet als dat ook inhoud dat die spertijd er eens van af gaat.
Mountainbiker sinds 1991 Trailforks | Komoot | Strava | Heatmap
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF

zo 15 september 2019, 14:37

Vandaag tijdens het wandelen toch weer meerdere mensen op electrische huur mtb's op de nieuwe route gezien. Dan denk ik, hoe kom je daar? NIet per ongeluk. Hun argument toen ik er iets van zei: er lopen hier 20 bandensporen. Tja, dat krijg je dan als er toch van die eigenwijze druiven tussen zitten. Verklooi het maar voor de rest. :(
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
B@zz
All rounder
All rounder

zo 15 september 2019, 14:51

Tijgerhaai schreef:
Voorlopig nog lang niet aan de hand. Maar in de nieuwsbrief was het volgende te lezen:
Route Netwerk Kennemerland
Na het opschorten van het overleg met PWN zijn we benaderd door Recreatie Noord Holland NV. Fijne mensen die een vooruitziende blik hebben en zich afvragen waarom overal in het land MTB routes worden gemaakt/uitgebreid en in Noord Holland niet. Recreatie Noord Holland heeft contact met PWN en wil de uitdaging aan om samen met MTB-Noordwest zich in te zetten voor MTB parcoursen in Noord Holland. Daar worden we blij van!
Dus wellicht komt er toch wat moois in de toekomst. En in dat geval gaat een mooie vaste route wat mij betreft boven vrij rijden over saaiere paden. Voor de mensen die kriebels krijgen van "vaste route" als je vrij rijd rij je op een gegeven moment eigenlijk ook steeds het zelfde rondje dus zo erg is het allemaal niet. Zeker niet als dat ook inhoud dat die spertijd er eens van af gaat.
Telkens hetzelfde rondje? In het NHD ligt circa 150 km aan wandelpaden waar je vrijelijk over mag/kan rijden. Als je daar twee beetjes de weg kent, rijd je nimmer hetzelfde rondje. Althans, dat doe ik nooit.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

zo 15 september 2019, 18:29

B@zz schreef:
zo 15 september 2019, 14:51
Tijgerhaai schreef:

Telkens hetzelfde rondje? In het NHD ligt circa 150 km aan wandelpaden waar je vrijelijk over mag/kan rijden. Als je daar twee beetjes de weg kent, rijd je nimmer hetzelfde rondje. Althans, dat doe ik nooit.
Van die 150km is er nog geen 10% een beetje MTB waardig ;)
B@zz
All rounder
All rounder

zo 15 september 2019, 19:17

Is t.z.t. toch ook mooi verdeeld dan... Betreffende locals en toeristen die de mtb-onwaardige wandelpaden in de PWN-duinen prefereren boven de nieuwe (voor hen te technische) Schoorlse mtb-route. Terwijl de hardcore mtb'ers zich dan vrijelijk(er) kunnen uitleven op de nieuwe Schoorlse mtb-route, zonder het oponthoud dat bovengenoemde mindere goden telkens veroorzaken. Mooi toch?! :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

zo 15 september 2019, 19:39

B@zz schreef:
zo 15 september 2019, 19:17
Is t.z.t. toch ook mooi verdeeld dan... Betreffende locals en toeristen die de mtb-onwaardige wandelpaden in de PWN-duinen prefereren boven de nieuwe (voor hen te technische) Schoorlse mtb-route. Terwijl de hardcore mtb'ers zich dan vrijelijk(er) kunnen uitleven op de nieuwe Schoorlse mtb-route, zonder het oponthoud dat bovengenoemde mindere goden telkens veroorzaken. Mooi toch?! :-q
Uiteindelijk leent het zuidelijke deel vh PWN zich sowieso minder voor een echt uitdagende route maar geeft een vaste route gewoon veel meer voordelen dan nadelen, vooral wat betreft continuïteit van onderhoud en toegankelijkheid.
Die zeldzame keren dat ik nog PWN rij in het weekend doen mij beseffen dat de huidige situatie gewoon echt niet houdbaar is.
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

zo 15 september 2019, 21:22

Tot 10:30 en met duinkaart, ook niet echt handig voor de toeristen.
EO-MTB-ing certified :-)
B@zz
All rounder
All rounder

zo 15 september 2019, 22:50

Wat mij betreft, zou de navolgende combi best aantrekkelijk zijn en waar wellicht ook het meeste draagvlak voor te vinden is onder álle betrokkenen...?
  • In de Schoorlse Duinen de (deels gerealiseerde) mtb-route 2.0, bestaande uit de zuid-, midden- en noordlus.
  • In NHD-noord een vaste mtb-route realiseren, die niet al te technisch is en bij voorkeur niet louter uit singletrack bestaat.
  • In NHD-zuid de huidige situatie ongemoeid laten. Dus mtb'en op onverharde paden is vanaf zonsopkomst tot 10u30 toegestaan, tenzij anders is aangegeven.
Voor elk wat wils. Vanaf Groet tot Wijk aan Zee. Des te zuidelijker je rijdt, des te makkelijker het wordt.
Oli4k
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

zo 15 september 2019, 23:27

Het zuidelijke deel leent zich anders best voor een wat meer uitdagende route. Zeker als die over de hoogteverschillen heen gaat in plaats van er omheen, zoals de paden waar je mag fietsen nu doen. Sowieso liever een route die altijd open is dan die Sperrzeit constructie.
Hier stukje onderschrift naar de mensen toe lorem ipsum dolor sit amet.
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

zo 15 september 2019, 23:27

Wil je het voor het voor iedereen leuk houden van locale vroege vogels tot laat in de middag mensen tot bikers van verder weg en huurders die eens langs komen zal toch eerst eens die spertijd er af moeten. Dan zijn wij al een stuk verder. Maar goed het ging hier over Schoorl. Verhuizen naar het PWN topic?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

ma 16 september 2019, 00:55

Een Noord lus in het NHD icm Schoorl 2.0, dan kun je wel een leuk rondje rijden :-q
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

ma 16 september 2019, 10:52

Meerdere lussen tussen Wijk aan zee en Groet dan kan je inderdaad lekker trappen. Klein rondje, groot rondje, moeilijk, makkelijk, de keuze is reuze. Maar ja PWN wil nog niet mee werken hè. Het zou wel goed zijn voor het milieu wij hoeven immers minder ver met de auto te rijden om bij een leuke route te komen. Locals hoeven alleen maar uit hun deur te stappen en ze zijn er al. Hoe kan je daar op tegen zijn? Minder auto's op de weg en wij lekker fietsen zonder dat je wandelaars in de weg zit. Ik zeg alleen maar winnaars. :D
lars.
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 16 september 2019, 11:44

Rayb81 schreef:
ma 16 september 2019, 00:55
Een Noord lus in het NHD icm Schoorl 2.0, dan kun je wel een leuk rondje rijden :-q
Dit is natuurlijk een topidee, met verbinding naar Schoorl 2.0 natuurlijk. Gewoon stiekem een vierde lus voor Schoorl!
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

ma 16 september 2019, 13:12

yo-eddy schreef:
zo 15 september 2019, 19:39

Uiteindelijk leent het zuidelijke deel vh PWN zich sowieso minder voor een echt uitdagende route maar geeft een vaste route gewoon veel meer voordelen dan nadelen, vooral wat betreft continuïteit van onderhoud en toegankelijkheid.
Die zeldzame keren dat ik nog PWN rij in het weekend doen mij beseffen dat de huidige situatie gewoon echt niet houdbaar is.
Hoezo niet? ik rij heel vaak PWN vanaf wijk aan zee en zijn genoeg uitdagende stukjes te vinden en stukken die potentie bieden.
misschien wat minder hoogte verschil dan kant Bergen maar genoeg stukken bos en heuveltjes waar je wat moois van kan maken.
Als je het gebiedje tussen wijk aan zee dorp en Tata ook meeneemt in een route dan kan je een route bouwen waar je U tegen zegt.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie