Schoorl inside out!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.

Moderator: shiverer

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 5 juni 2019, 14:33

Arjan1 schreef:
wo 5 juni 2019, 13:47
Tot 31 maart stond 2019 in de top15 van natste jaren, (maart 3de natste sinds 1906) dus aan droogte zal het niet leggen.
Daar moet je dan wel het neerslagtekort van het jaar daarvoor bij optellen. En dan staat er dus een dikke min... !
Datingexpert tussen rijder en fiets

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

wo 5 juni 2019, 17:42

Arjan1 schreef:
wo 5 juni 2019, 13:47
Tijgerhaai schreef:
do 30 mei 2019, 16:52
We doen het zelf. (Iets met klimaat en zo)
Klimaat die bomen omhakt? :~
Tot 31 maart stond 2019 in de top15 van natste jaren, (maart 3de natste sinds 1906) dus aan droogte zal het niet leggen.

Word gewoon veel te druk op het parcour, en bomen omhakken helpt ook niet
Heeft niet zoveel met lokaal in Schoorl bomen kappen te maken dat gebeurt al sinds de mijnbouw in Limburg. Was alleen de laatste jaren niet gedaan omdat er al een stuk bos verbrand was dankzij één of andere pipo. Fijt is echter wel dat wij als mensheid met zijn allen de wereld aan het vergallen zijn waardoor je dus onder andere extremer weer krijgt. De natuur heeft nog steeds last van de extreem droge zomer van vorig jaar. Daarom is het nu al weer mul. Als er al minder vocht in de bodem zat is het ook weer eerder droog.
Mountainbiker sinds 1991.
donateur & trail crew MTB-Noordwest
Komoot | Trailforks | Strava | Heatmap
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

wo 5 juni 2019, 19:10

Tijgerhaai schreef:
Fijt is echter wel dat wij als mensheid met zijn allen de wereld aan het vergallen zijn waardoor je dus onder andere extremer weer krijgt.
Tja, net welke wetenschapper je geloven wilt.
55.000 jaar geleden lag de noordzee droog, totdat de zee spiegel weer steeg door 'extreem' weer.
Je heb altijd periodes met extreem en minder extreem weer.
Begin 19de eeuw was er nog een ijstijd.

Bomen kappen heeft wel degelijk met vocht vast houden te maken.
In de Franco periode zijn er vele bossen verdwenen waardoor Spanje nu droger is.
Er zijn initiatieven geweest waarbij bossen weer terug gepland zijn, waardoor het weer meer regent in die gebieden.
En de voornamelijk droge, mulle stukken in Schoorl zijn toch echt de bomenloze gedeelten..
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

wo 5 juni 2019, 19:18

Arjan1 schreef:
Tijgerhaai schreef:
Fijt is echter wel dat wij als mensheid met zijn allen de wereld aan het vergallen zijn waardoor je dus onder andere extremer weer krijgt.
55.000 jaar geleden lag de noordzee droog, totdat de zee spiegel weer steeg door 'extreem' weer.

In de Franco periode zijn er vele bossen verdwenen waardoor Spanje nu droger is.
Er zijn initiatieven geweest waarbij bossen weer terug gepland zijn, waardoor het weer meer regent in die gebieden.
En de voornamelijk droge, mulle stukken in Schoorl zijn toch echt de bomenloze gedeelten..
In Schoorl is onder Staring begin 1900 heel veel bos aangeplant tegen de verstuiving, vnl O'rijkse en Corsicaanse dennen bleken het goed te doen. Het streven is nu om voor meer diversificatie te zorgen door de dennen deels te kappen. Dit staat los vd gebieden die weer open stuifduin moeten worden (want die gaan in de toekomst toch uit de route).
Je kunt, als je eens rustig wandelt in Schoorl heel goed zien op welke plakken het loofbos al begint te ontstaan met een veel grotere biodiversiteit en een vochtigere bodem ....... geduld dus.....
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 5 juni 2019, 19:23

Dus als het nieuwe parcour een feit is zal de mulligheid ook zo goed als verleden tijd zijn?
Dat zou erg mooi zijn.
Mijdt zomer's Schoorl vaak ivm mul zand.

Hopelijk duurt het allemaal niet zo lang meer :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

wo 5 juni 2019, 19:31

Arjan1 schreef:
wo 5 juni 2019, 19:23
Dus als het nieuwe parcour een feit is zal de mulligheid ook zo goed als verleden tijd zijn?
Dat zou erg mooi zijn.
Mijdt zomer's Schoorl vaak ivm mul zand.

Hopelijk duurt het allemaal niet zo lang meer :-q
Ging het maar zo snel in de natuur :-? , hoewel het gebruik vd heideplaggen (Muk) erg goed werkt om versneld een stevige A horizont te krijgen.
Zomers wordt GMA een steeds leuker alternatief. Verder is Schoorl 3/4 vh jaar natuurlijk in top conditie .... en hopelijk in de toekomst nog wat meer.
yougo1983
All rounder
All rounder

wo 5 juni 2019, 20:01

Aangezien Schoorl wordt gezien als parcours voor de boswielrenner kan nu toch iedereen de weg op! No problem!
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 5 juni 2019, 20:27

yougo1983 schreef:
wo 5 juni 2019, 20:01
Aangezien Schoorl wordt gezien als parcours voor de boswielrenner kan nu toch iedereen de weg op! No problem!
Oh...is dat zo??
chrisscross
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 6 juni 2019, 10:06

Is iemand na de wolkbreuk (40mm) van vannacht al op Schoorl geweest? Ik verwacht dat er wel weer behoorlijk wat spoelzand ligt en de houtsnippers van de Blink op een berg onderop... :-{
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

do 6 juni 2019, 10:11

chrisscross schreef:
do 6 juni 2019, 10:06
Is iemand na de wolkbreuk (40mm) van vannacht al op Schoorl geweest? Ik verwacht dat er wel weer behoorlijk wat spoelzand ligt en de houtsnippers van de Blink op een berg onderop... :-{
Hopelijk vanmiddag even een inspectie ronde :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 6 juni 2019, 11:05

Arjan1 schreef:
Tijgerhaai schreef:

Ah, correlaties!

Het was ook zo dat er in die periode veel meer auto's bij kwamen. En toen ging het opeens weer meer regenen... . :roll:

Viel trouwens ook samen met de opkomst van tandpasta. Tja, dus zeg het maar :bier: :kiss:
Datingexpert tussen rijder en fiets

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
boldrides
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 6 juni 2019, 13:45

yo-eddy schreef:
wo 5 juni 2019, 19:31

Ging het maar zo snel in de natuur :-? , hoewel het gebruik vd heideplaggen (Muk) erg goed werkt om versneld een stevige A horizont te krijgen.
Zomers wordt GMA een steeds leuker alternatief. Verder is Schoorl 3/4 vh jaar natuurlijk in top conditie .... en hopelijk in de toekomst nog wat meer.
Alle kudo's voor het onderhoudsteam van GMA want ik zie dat er veel werk in zit, maar het blijft draaien en keren op de vierkante meter zonder 1 hoogtemeter.. je moet er van houden denk ik hehe
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF

do 6 juni 2019, 22:22

Nou ik hou er van. GMA rulezzz.

Maar toch naar Schoorl geweest en dat ging prima. Overal goed door te komen maar hier en daar de nodige spoelzand ophogingen waardoor het wel opletten bleef. Mooie spoelgoot naast het rubber bij de zwarte blink omhoog. Hier heeft het echt flink huisgehouden.

Morgen een wellicht een nieuwe lading water?
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
chrisscross
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 7 juni 2019, 09:18

Binnenkort komen er weer wat aanpassingen op gma... :wink:
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Zuid-Utopië
Contacteer:

za 8 juni 2019, 00:23

Enige kleine verschil tussen toen en nu is, dat dezelfde klimaatverandering waar indertijd een periode van duizenden jaren of meer voor nodig was, we nu in ruim 50 jaar bewerkstelligen. :winkie:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie