Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

tiewrap schreef: ma 17 mei 2021, 14:55 Met het weer van vandaag had ik op het juiste paard gewed door naar Schoorl te gaan.
Heerlijk gereden op een perfect parcours.
De paar technische dingetjes die er in zitten heb ik een hoop schik van :-q
Maar een paar man/vrouw tegen gekomen.

Ik heb 1x in mijn hele fietscarriere de kuil overgeslagen en toen een pr op de afdaling van de nok gezet.
Mijn fietsbeheersing is sinds die tijd enorm verbetert, maar toch verbeter ik die pr maar niet.
Dat verbaast me wel wat.
De afdaling van de Nok is nou niet bepaald sneller geworden de laatste paar jaren. Hij heeft nu meer weg van een trap dan een fiets afdaling.
Wat mij dan weer verbaasd is dat het jouw verbaasd dat je verbaasd bent dat je je oude tijd niet kunt verbeteren. Snap je hem nog? :D
Met of zonder kuil scheelt 6 seconden. Dan moet je echt heel snel gaan om 6 seconde te pakken op een afdaling van 32 sec totaal.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Daarnaast heb ik het gevoel dat Strava maar wat doet op dat segment. Ik denk dat je echt moet gaan stopwatchtimen wil je een nauwkeurige tijd pakken. En zie het indrukken vna die knoppen maar eens te combineren met een vliegende afdaling door de Kuil :bier:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het stuk met die trappen kan ik ook nog niet veel mee, de rest loopt als een kogel :winkie:
Ik controleer vooral de snelheid voor die bocht (en rem daar dus nog).

Iemand een tip voor die trappen, overslaan door te springen ?
En die bocht dan ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Viel mij ook op dat de Nok nu meer een trap is dan eerst.
Overigens loopt het wel goed maar dat zal door het vele onderhoud komen, top.

Ook dat dropje halverwege in de afdaling spring ik wat ik vroeger nooit deed, maar het ligt er gewoon perfect bij momenteel.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

tiewrap schreef: ma 17 mei 2021, 15:36 Het stuk met die trappen kan ik ook nog niet veel mee, de rest loopt als een kogel :winkie:
Ik controleer vooral de snelheid voor die bocht (en rem daar dus nog).

Iemand een tip voor die trappen, overslaan door te springen ?
En die bocht dan ?
Beste is gewoon negeren, je fiets regelt dat wel, gewoon eerder op die bocht focussen voor de beste lijn en het juiste rempunt (ik tiik daar ook even rem aan).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

yo-eddy schreef: ma 17 mei 2021, 15:55
tiewrap schreef: ma 17 mei 2021, 15:36 Het stuk met die trappen kan ik ook nog niet veel mee, de rest loopt als een kogel :winkie:
Ik controleer vooral de snelheid voor die bocht (en rem daar dus nog).

Iemand een tip voor die trappen, overslaan door te springen ?
En die bocht dan ?
Beste is gewoon negeren, je fiets regelt dat wel, gewoon eerder op die bocht focussen voor de beste lijn en het juiste rempunt (ik tiik daar ook even rem aan).
Exact! Laat je fiets gewoon gaan en kijk goed welke kant je op wil. En de mensen die zeggen dat ze niet remmen op deze afdaling moet je niet serieus nemen.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

KILROY schreef: ma 17 mei 2021, 15:22 Daarnaast heb ik het gevoel dat Strava maar wat doet op dat segment. Ik denk dat je echt moet gaan stopwatchtimen wil je een nauwkeurige tijd pakken. En zie het indrukken vna die knoppen maar eens te combineren met een vliegende afdaling door de Kuil :bier:
Klopt deels. Strava meet om de zoveel seconden het GPS signaal en je verplaatsing. Dit kun je zelf handmatig instellen van 5 tot 30 seconden dacht ik. Ik heb hem heel nauwkeurig staan wat dan op het plattegrondje ook een nauwkeurige rijlijn geeft. Zet je hem op 15 sec dan krijg je zo een hoekige rijlijn die je vaak voorbij ziet komen bij mensen. Meet strava net op het verkeerd moment je begin en eindpunt van een segment dan komt er een hele andere tijd uit dan je daadwerkelijk hebt gereden. Hoe onnauwkeuriger je GPS is ingesteld hoe groter de afwijking. Bij een rondje schoorl zal het wel meevallen maar op een prut segmentje zoals "afdaling nok" kan hij er zo maar 10 seconden naast zitten. Kijk voor de grap eens naar de top 10 tijden "afdaling zigzag" De top 10 bestaat voor het grootste deel uit GPS meetfouten. Tijden die onrealistisch zijn en totaal niet passen bij de overig gereden tijden van die bewuste personen.
Deze afwijking kan in je voordeel of nadeel werken. Maar over het algemeen kloppen de tijden wel aardig.

Strava... :roll: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Eigenlijk dus gewoon hoog tijd voor een vaste mylaps tijdregistratie?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Het was weer heerlijk vanmiddag rond 17.30, niemand tegen gekomen en het parcours lag er top bij. 2x halfje + 2x kneet, altijd lekker. Nok afdaling nog niet vaak zo hard gedaan als vandaag, lag er echt mooi bij.
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Weekje op vakantie in Schoorl en dus ook maar eens de route gecheckt vanwege de vele lovende woorden. Nou niks aan gelogen hoor, heerlijke route :-q.

Ik weet alleen niet of die soort schapenhekken op de grond nu mijn ding zijn... maar zal wel nodig zijn :winkie:. Maar waarom geen matten?

2e rondje kreeg ik wat kramp in mijn bovenbeen bij laatste klim (ik ben bij officiële startpunt begonnen). Dat maakte hem niet makkelijker :oops:. Is dat de Nok waarover hier gesproken wordt? Of is dat die klim in de duinen?
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Cycling4Care schreef: di 18 mei 2021, 19:03 Weekje op vakantie in Schoorl en dus ook maar eens de route gecheckt vanwege de vele lovende woorden. Nou niks aan gelogen hoor, heerlijke route :-q.

Ik weet alleen niet of die soort schapenhekken op de grond nu mijn ding zijn... maar zal wel nodig zijn :winkie:. Maar waarom geen matten?

2e rondje kreeg ik wat kramp in mijn bovenbeen bij laatste klim (ik ben bij officiële startpunt begonnen). Dat maakte hem niet makkelijker :oops:. Is dat de Nok waarover hier gesproken wordt? Of is dat die klim in de duinen?
matten leg je voor je voordeur....niet in een bos;-) Maar als je heel goed opgelet had dan was je nog andere erosiewerende maatregelen tegengekomen.

Die krampklim is idd de beruchte Nok.

dussssss©
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

BOSS schreef: di 18 mei 2021, 19:38
matten leg je voor je voordeur....niet in een bos;-) Maar als je heel goed opgelet had dan was je nog andere erosiewerende maatregelen tegengekomen.

Die krampklim is idd de beruchte Nok.

dussssss©
Was geen kritiek hoor over die 'schapenhekken'.... maar bij ons in de buurt zie je die niet :wink:. Erosie gaan ze bij ons met matten te lijf. Maar waarom ik het met name vroeg is, omdat er ook matten gebruikt worden op Schoorl, zijn die 'schapenhekken' op de grond effectiever dan matten?
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Matten hebben er vroeger ook gelegen, evenals rubberen netten.
De matten worden kapot gereden of zakken weg in het mulle zand na verloop van tijd.
De netten reden helemaal voor geen meter :D

Met een fully gaat het een stuk beter over de schapenhekken :-q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die kunststof matten vind ik persoonlijk een beetje raar omdat ze slijten en dan al het afgesleten plastic in de grond en het water terecht komt. Niet echt logisch in een natuurgebied.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Naar mijn weten mogen er alleen lokale materialen gebruikt worden.
Geen plastic dus.
In de zomer ben je wel blij met de hekjes.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie