Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Omdat we toch in herhaling vallen :

Ik denk nog steeds dat het merendeel de nieuwe route helemaal niet leuker vindt.
Hij is zwaar, veel klimmen met weinig mogelijkheid om te herstellen. De lagere snelheid. Technischer.
De oude route geeft op meer plaatsen een "kick" door de snelheidsbeleving.
Te kort zal het probleem voor de meeste niet zijn denk ik :lol: als je alles wilt rijden is het een beste kluif.

Ik denk dus dat de zuidlus het populairste blijft.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

yo-eddy schreef: ma 17 januari 2022, 14:17
B@zz schreef: ma 17 januari 2022, 13:18 Ben overigens benieuwd hoeveel drukker het (al dan niet) zal worden op de nieuwe route.
In het begin druk met nieuwsgierigen, daarna zal de zwaarte (zowel fysiek als technisch) v.d. lussen een zelf regulerende werking hebben en wordt het hopelijk een stuk rustiger :wink: :bier:
Dat idee heb ik ook. Met daarbij de aantekening dat het aantal mtb'ers weliswaar minder zou kunnen zijn, maar dat er toch meer 'filevorming' kan ontstaan, aangezien het inhalen op de nieuwe, smalle en technische trails bepaald niet evident is. Zag onlangs nog een paar mtb'ers (jonge gasten) op de 2.0-route een stuk naar beneden wandelen, omdat ze de betreffende afdaling desgevraagd te steil vonden. En ja, dat schiet natuurlijk ook niet op. :winkie: :wink:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ja, het zal voor sommigen wat confronterend worden, lijkt soms net echt mountainbiken :wink:
Gewoon genieten en de uitdaging (of een boom) omarmen :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gisteren controle rondje gedaan. Dacht voor de gein rijd lekker alle 3 zit al anderhalve maand met mijn reet in de Gator. 🐊 Dat viel vies tegen. Ook mooi vergist in de tijd die ik dacht nodig te hebben (mede door geouwehoer hier en daar) Dus missie afgebroken omdat het donker werd. Maar wel een paar punten tegen gekomen die qua bewegwijzering nog wat aandacht nodig hebben. Dus die zijn morgen weer aan de beurt. Zie je de Gator gaat, dan komt Tijgerhaai er aan. :tong
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Oh, dan kom ik morgen misschien wel even kijken.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tijgerhaai schreef: ma 17 januari 2022, 18:35 Gisteren controle rondje gedaan. Dacht voor de gein rijd lekker alle 3 zit al anderhalve maand met mijn reet in de Gator. 🐊 Dat viel vies tegen. Ook mooi vergist in de tijd die ik dacht nodig te hebben (mede door geouwehoer hier en daar) Dus missie afgebroken omdat het donker werd. Maar wel een paar punten tegen gekomen die qua bewegwijzering nog wat aandacht nodig hebben. Dus die zijn morgen weer aan de beurt. Zie je de Gator gaat, dan komt Tijgerhaai er aan. :tong
't is altijd een mooi excuus, maar voor sommige zaken moet je gewoon even rond met de fiets om het te ervaren :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 17 januari 2022, 18:46
't is altijd een mooi excuus, maar voor sommige zaken moet je gewoon even rond met de fiets om het te ervaren :-q
Dat dus. Hoewel elke paal de grond in gaat met de nodige aandacht. Is het vanaf de fiets toch weer anders. En vallen je dus andere dingen op. :bier:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

tiewrap schreef: ma 17 januari 2022, 18:43 Oh, dan kom ik morgen misschien wel even kijken.
Nou ik denk er wel eens over om een koffiebar achter op de Gator 🐊 te beginnen voor de donateurs. Even een bakkie pleur voor de cafeïne, en een snicker voor de energie. Maar morgen ben ik all over the place. Ik heb geen mooie prijzen mee voor de gene die mij het eerste tegen komt. (Ben geen paashaas 🐰🐣)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

tiewrap schreef: zo 16 januari 2022, 22:40 :lol: altijd gezellig hier :bier:

Maar mijnheer Bosss, zit ik er naast met mijn beredenatie dan ?
Geen idee, de praktijk is altijd wat weerbarstiger dan een paar zinnen op een forum....

dussssss©
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

B@zz schreef: ma 17 januari 2022, 15:23
yo-eddy schreef: ma 17 januari 2022, 14:17

In het begin druk met nieuwsgierigen, daarna zal de zwaarte (zowel fysiek als technisch) v.d. lussen een zelf regulerende werking hebben en wordt het hopelijk een stuk rustiger :wink: :bier:
Dat idee heb ik ook. Met daarbij de aantekening dat het aantal mtb'ers weliswaar minder zou kunnen zijn, maar dat er toch meer 'filevorming' kan ontstaan, aangezien het inhalen op de nieuwe, smalle en technische trails bepaald niet evident is. Zag onlangs nog een paar mtb'ers (jonge gasten) op de 2.0-route een stuk naar beneden wandelen, omdat ze de betreffende afdaling desgevraagd te steil vonden. En ja, dat schiet natuurlijk ook niet op. :winkie: :wink:
Je komt genoeg kruisingen tegen met wandelpaden waar je elkaar kunt passeren. Daarnaast is even stoppen en aan de kant stappen om iemand te laten passeren natuurlijk ook een optie.....of de snellere blijft er even rustig achter tot het wel kan. Des te langer je rondje duurt, des te langer kun je genieten. Lang leve de singletrack!

Grootste problemen die we momenteel ervaren, en de grootste bedreiging vormen voor het voortbestaan van de route, komen helaas van de MTBers zelf........ Naast een bedreiging voor onze hobby in zijn algemeenheid is het ook vreselijk teleurstellend voor de vele vrijwilligers.
De bedreigingen bestaan o.a. uit:
-over de wandelpaden fietsen.(En echt iedereen die we aanspreken heeft een, voor hem/haar, legitiem 'excuus') DOE HET NIET, het is vreselijk druk en wandelaars irriteren zich rot aan dit gedrag. Ook al merk je dit niet altijd gelijk. Dit geldt ook voor de ruiterpaden. En echt, de route is veel leuker.

-bochtjes afsnijden(er is een route vergund met 1 spoor van max. 80cm breed, extra sporen is niet voldoen aan de vergunning met alle mogelijke gevolgen van dien) sommige bochtjes zijn misschien niet altijd logisch maar ieder bochtje dient een doel; om kwetsbare natuur heen, een remmende werking voor een naderende kruising of gewoon omdat een lekker bochtje veel leuker is dan dom rechtdoor.

-groepen (E-)mountainbikes die overal fietsen waar ze zin in hebben; tegen de richting in op de route/over de wandelpaden/door bosreservaten. Een hele grote bedreiging voor de sport.

-pannenkoeken die zelf trails/jumps/alternatieve lijnen aanleggen....alsof de huidige route niet uitdagend genoeg is.

-speedpedelec's/opgevoerde e-bikes die met hoge snelheid over de trail rijden en zigzag klimmen recht omhoog rossen op de 'turbo-stand' terwijl de trail mooi gelijkmatig omhoog zigzagt.

-vind je de route te spannend of beheers je bepaalde technieken niet goed? Schaam je niet om een stukje te lopen. Doe dit echter wel OVER de route en niet ernaast.

#Blijf ten alle tijden op de route
#Fiets nooit op de wandel- of ruiterpaden
#volg de aangegeven route en snij niet af, ook als dit wel mogelijk is doordat je sterk bent of een ebike hebt
#Ga niet zelf trails bouwen maar meld je aan als vrijwilliger bij MTB Noordwest
#Lopen is ook leuk

dusssss©
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Helemaal met je eens. Wanneer nu nog gehandhaafd wordt heb ik er vertrouwen in dat het goed komt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Ik begrijp het, ik vind het ook mega aso.
Wat ik (in mijn korte periode van mtber +- 6 maanden) merk, is dat er echt klootzakken rijden en veel ook.
Veel met schijt aan alles en met een beschamende mentaliteit, ik denk omdat er geen handhaving is (of te weinig) en daar kunnen we helaas niks aan veranderen.

Daarom heb ik ook het gevoel dat de mtb sport onder zijn eigen succes ten onder gaat.

Vechten tegen de bierkaai is het, ik vraag me ook af hoeveel mensen dit lezen ik vergelijking met de mensen die daar rijden.
Helaas.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Waarschijnlijk zit ik zo in de flow als ik op Schoorl fiets dat ik niks in de gaten heb maar ik vind het echt heel erg meevallen met het aantal aso's. En die paar keer dat ik als vrijwilliger heb staan klussen alleen maar positiviteit. Laten we onze energie steken in de hele grote groep die open staan voor gefundeerde aanwijzingen en tips. Die onderste laag bagger krijg je toch nooit op ons niveau van respect voor trails en medebikers.

FWIW.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Aso’s heb je in elke sport, het is toch altijd die paar figuren die het voor de rest weten te verpesten, je vind ze op/naast het voetbalveld, op de racefiets en helaas ook op de mtb!

Ik denk dat je voor je zelf moet bepalen hoe je over wil komen naar andere weg/bos gebruikers, ik probeer bijvoorbeeld iedereen altijd even te groeten tijdens het biken (ook al lig ik vaak met m’n tong op m’n stuur) kleine moeite groot gebaar, vooral naar de voetgangers die het parcour kruisen, en de kids die met ouders hun eerste schreden in de wereld van de mtb zetten, fantastisch wat het met hen doet als je ze een klein beetje aanmoedig!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Allemaal herkenbare punten van Boss en helaas moeilijk op te lossen.
Zeker sinds de pandemie is het aantal bosgebruikers enorm toegenomen.
Sommige mensen willen niet op de route fietsen, maar gewoon lekker zwerven door het bos; alleen zijn ze dan in de Schoorlse duinen aan het verkeerde adres.
Wellicht weten deze fietsers niet eens dat ze alleen op de route mogen fietsen.

Dat clubje e-bikers gaat ook een nog groter probleem worden, lekker een e-bike kopen en zonder inspanning door het bos rossen over allerlei paden.

Een moeilijke kwestie en eigenlijk zou alleen handhaven een soort oplossing zijn.
Plaats reactie