Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

zuurbiertje schreef: vr 28 januari 2022, 07:59
Oli4k schreef: vr 28 januari 2022, 00:45

Jammer? Dat zal wat mij betreft juist het grootste pluspunt van de nieuwe route zijn! Geen strandfietsen meer die je inhalen op een makkelijk stukje en dan stilvallen zodra er een paar bochtjes komen. Ik verheug me er nu al op.
Wat is er nu weer mis met een crosser of strandfiets? Die rijden de boel tenminste niet stuk!

Lijkt hier vaak wel dat je alleen een toffe peer ben en schoorl waardig als je een veerweg van 140 heb!

Al zou je met een opoe fiets een rondje willen doen, als je dat met respect naar andere gebruikers en de trail doe is daar toch helemaal niets mis mee?
Mwoah, over crossers en strandfietsen valt genoeg te zeggen qua onderhoud en veiligheid in relatie tot MTB routes.
Je zegt het zelf al: 'met respect naar de trail'.

Een crosser heeft dunne bandjes die makkelijker de Ah-horizont doorboort omdat er meer druk per vierkant centimeter op de bodem wordt gezet. We zien echt bij het onderhoud dat in natte of droge periodes als er crossers gereden hebben.

Strandfietsen, het woord zegt eigenlijk al genoeg, zijn ontworpen voor op het strand.......nagenoeg profielloze banden op een geaccidenteerde MTB route.......ik heb Jeffrey Herlings ook nog nooit op de banden van Rossi over een MX parcours zien rijden......I wonder why :bier:

dusssss©
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik denk dat hij bedoelt dat het nieuwe rondje veel meer een echt XC mountainbike rondje is waar je minder profijt hebt van een strandracer.
Huidige route zitten nog behoorlijk veel rechte of vlakke stukken in. Nieuwe rondje is constant op en af, draaien en keren.
Maar zal me niks verbazen als juist een crosser het hier goed doet. Zijn namelijk elementen die je ook wel in een cx wedstrijd tegen komt.

Maar ook een moderne trail bike m.i minder geschikt zijn. Deze hebben lange wielbasis, slacke HA en breed stuur.
De gemiddelde snelheid van de nieuwe route ligt (nog) rond de 14kmpu. Dit komt mede door de smalle krappe trail en bochten.
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op vr 28 januari 2022, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

zuurbiertje schreef: vr 28 januari 2022, 07:59
Oli4k schreef: vr 28 januari 2022, 00:45

Jammer? Dat zal wat mij betreft juist het grootste pluspunt van de nieuwe route zijn! Geen strandfietsen meer die je inhalen op een makkelijk stukje en dan stilvallen zodra er een paar bochtjes komen. Ik verheug me er nu al op.
Wat is er nu weer mis met een crosser of strandfiets? Die rijden de boel tenminste niet stuk!

Lijkt hier vaak wel dat je alleen een toffe peer ben en schoorl waardig als je een veerweg van 140 heb!

Al zou je met een opoe fiets een rondje willen doen, als je dat met respect naar andere gebruikers en de trail doe is daar toch helemaal niets mis mee?
Het stelt een mountainbikeroute voor, als dat lukt met een opoefiets klopt het concept niet helemaal. Zelf vind het juist leuk om op plekken te rijden waar ik de grenzen van mijn materiaal en eigen techniek tegenkom en het klinkt alsof de nieuwe route iets meer van dat gaat bieden.

Dat crossers en strandfietsen geen schade maken is hopelijk sarcastisch bedoeld, toch?

Btw, de toegestane veerweg is volgens mij 150mm om er bij te mogen horen, dat is vorig jaar verhoogd vanwege de inflatie.

Edit: en ook wat Singletrack Sundays zegt
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Maar als je denkt mooi rondje om met mijn +160mm enduro te knallen zal dat denk ik ook nog vies tegen vallen….
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: vr 28 januari 2022, 09:00 Maar als je denkt mooi rondje om met mijn +160mm enduro te knallen zal dat denk ik ook nog vies tegen vallen….
Ik rij daarom met strandbanden in de 150mm trail-bike. Toch net dat stukje extra uitdaging.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Denk meer dat de moderne geometrie minder goed werkt op het nieuwe rondje.
Have fun!
Rinse.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Oli4k schreef: vr 28 januari 2022, 09:06
Singletrack Sundays schreef: vr 28 januari 2022, 09:00 Maar als je denkt mooi rondje om met mijn +160mm enduro te knallen zal dat denk ik ook nog vies tegen vallen….
Ik rij daarom met strandbanden in de 150mm trail-bike. Toch net dat stukje extra uitdaging.
Ik rij de hele zomer met een strandband achter niks mis mee enigste plek waar ik er geen profijt van heb is de wortelklim als het net geregend heeft, dan moet je wel eens een beetje hoppen om niet over de wortels weg te glijden

Schoorl is eigenlijk ook gewoon een strand met wat bochten hobbels en bomen!😜
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: vr 28 januari 2022, 09:11 Denk meer dat de moderne geometrie minder goed werkt op het nieuwe rondje.
150mm 2020 Scott Genius op trekker rubber. Niks mis mee. Oké moest er bij één bochtje af, maar dat is techniek. Verderop ligt een krapper bochtje op een steilere helling en daar kwam ik prima doorheen met mijn XL dranghek. :winkie: :bier:
◼︎ Go round the outside.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

keuze tussen fun/comfort en pure snelheid. In principe is een VdP met zijn CX op 99% vd rondjes in NL het snelst.
De meesten stervelingen hebben op een rondje Schoorl echter meer problemen op een CX dan op een "moderne geo MTB"
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

zuurbiertje schreef: vr 28 januari 2022, 07:59
Oli4k schreef: vr 28 januari 2022, 00:45

Jammer? Dat zal wat mij betreft juist het grootste pluspunt van de nieuwe route zijn! Geen strandfietsen meer die je inhalen op een makkelijk stukje en dan stilvallen zodra er een paar bochtjes komen. Ik verheug me er nu al op.
Wat is er nu weer mis met een crosser of strandfiets? Die rijden de boel tenminste niet stuk!

Lijkt hier vaak wel dat je alleen een toffe peer ben en schoorl waardig als je een veerweg van 140 heb!

Al zou je met een opoe fiets een rondje willen doen, als je dat met respect naar andere gebruikers en de trail doe is daar toch helemaal niets mis mee?
Die lopen idd de route kapot. Op hun look schoentjes de punten van de neuzen van hun schoenen, de geschoren kuitjes aangespannen.
Ze hebben het zelf geeneens in de gaten.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

yo-eddy schreef: vr 28 januari 2022, 10:27 keuze tussen fun/comfort en pure snelheid. In principe is een VdP met zijn CX op 99% vd rondjes in NL het snelst.
De meesten stervelingen hebben op een rondje Schoorl echter meer problemen op een CX dan op een "moderne geo MTB"
Ik denk dat VDP maar op 50% van de rondjes de snelste is, de andere 50% is voor wout😂
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Maar al die verhalen over hoe mooi en zwaar het wordt, mensen dat helpt natuurlijk niet om het geduld op te blijven brengen! 😬 hoop echt dat er nu snel de spreekwoordelijke witte rook uit het bos komt!
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Tijgerhaai schreef: vr 28 januari 2022, 10:23
Singletrack Sundays schreef: vr 28 januari 2022, 09:11 Denk meer dat de moderne geometrie minder goed werkt op het nieuwe rondje.
150mm 2020 Scott Genius op trekker rubber. Niks mis mee. Oké moest er bij één bochtje af, maar dat is techniek. Verderop ligt een krapper bochtje op een steilere helling en daar kwam ik prima doorheen met mijn XL dranghek. :winkie: :bier:
Ik zeg ook niet dat het niet gaat.... het is alleen niet de ideale fiets net als een strandfiets dat niet is.
De langste afdalingen waarbij je het meeste uit een dikke enduro of trail bike haalt zitten nog steeds in het oude gedeelte van de route.
nieuwe route zitten veel vieze steile klimmen, liefst heb ik dan zelf een niet al te zware bike en eentje die op lage snelheid makkelijk stuurt.
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Singletrack Sundays schreef: vr 28 januari 2022, 08:37 Maar zal me niks verbazen als juist een crosser het hier goed doet. Zijn namelijk elementen die je ook wel in een cx wedstrijd tegen komt.
Maar ook een moderne trail bike m.i minder geschikt zijn. Deze hebben lange wielbasis, slacke HA en breed stuur.
Singletrack Sundays schreef: vr 28 januari 2022, 10:43 Ik zeg ook niet dat het niet gaat.... het is alleen niet de ideale fiets net als een strandfiets dat niet is.
De langste afdalingen waarbij je het meeste uit een dikke enduro of trail bike haalt zitten nog steeds in het oude gedeelte van de route.
Uh, een Strandfiets niet, een moderne geo bike niet ..... een CX wel ....... you lost me .....

De "ideale" fiets voor een rondje is altijd een compromis en dus voor iedereen anders.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Ironhorse Erik schreef: vr 28 januari 2022, 10:32
zuurbiertje schreef: vr 28 januari 2022, 07:59

Wat is er nu weer mis met een crosser of strandfiets? Die rijden de boel tenminste niet stuk!

Lijkt hier vaak wel dat je alleen een toffe peer ben en schoorl waardig als je een veerweg van 140 heb!

Al zou je met een opoe fiets een rondje willen doen, als je dat met respect naar andere gebruikers en de trail doe is daar toch helemaal niets mis mee?
Die lopen idd de route kapot. Op hun look schoentjes de punten van de neuzen van hun schoenen, de geschoren kuitjes aangespannen.
Ze hebben het zelf geeneens in de gaten.

Is het niet een idee om met alle boswielrenners, crossers, endurobakrijders, hardcore downhillers enz. enz. Eens een lekkere bos knuffel sessie te houden?
Ik merk al zolang ik hier op schoorl inside-out mee lees/reageer dat er een soort van intense tegenstand (soms zelfs soort van haat?) is tegen hoe anderen hun hobby/sport beleven, heb vaak het idee dat er hier een select gezelschap is wat toch een beetje het idee heeft dat schoorl (ook al doen ze waarschijnlijk ontzettend veel vrijwilligers werk) hun privé speeltuintje is waar iedereen op de zelfde manier van moet genieten.

Ik merk zelfs dat ondanks dat het voor mij niet uitmaakt hoeveel drops of andere uitdagingen er in gebouwd worden het voor veel mensen best afschrikt zo’n heftig parcours. Spreek op andere trails in nederland vaak mensen die, als je het over schoorl heb al zeggen “dat is andere koek” .
Plaats reactie