Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Ik vroeg me af:

- Wie er op mountainbike.nl allemaal op Schoorl rijden
- Wat jullie er van bakken. Rondetijden, hoeveel rondjes je achter elkaar kan of doet.
- Plaatsen waar je soms onderuit gaat
- Welke bike je pakt voor dit parcours
- Hoevaak per maand je er komt
- Of je wel eens de aangelegde jumps neemt
- Welke afkortingen je neemt of niet neemt
- enzovoort !!


Hoevaak kom je er en hoevaak rij je hem?


Ik kwam voorheen best wel vaak op Schoorl maar de laatste maanden eigenlijk niet meer. Het is wel het parcours waar ik het meeste kom dus ik moet me schamen want ik heb dus niet zo vaak meer gebiked!

Ik fiets hem nu ongeveer 1x per 2 weken, niet echt veel dus maar het seizoen begint weer dus ik moet weer aan de bak. Ik rij meestal 1 rondje omdat mijn vriendin en m'n fietsmaat dan vrij afgepeigerd zijn en geen zin meer hebben. Samen rijden we meestal op zondag. Als ik alleen ben rij ik meestals door de weeks en dan rij ik hem meestal 2x maar soms meer. Ik heb hem een aantal keren 4x achtereen gereden maar toen had ik toch wel vrij veel honger, qua conditie kon ik nog wel een aantal malen.

's Zomers rijdt ik hem minstens 1x per week. En jullie?

Waar rij je mee op Schoorl?

Ik rij er op een Uzzi SL 2002, weegt ongeveer 13 kg zoals op de foto. Heeft 115mm veerweg achter en verstelbare veerweg tussen de 95 en 140 voor. Beetje overkill voor het XC gebruik maar ik geef eerlijk gezegd niet meer zo om rondetijden, zolang ik maar plezier heb en niet helemaal op achter raak. Op deze fiets red ik het in ongeveer 50 minuten maar ik heb het nog niet precies gemeten. Misschien iets minder. Met mijn Klein Rascal compleet rigid bike uit '95 reed ik hem een keer in 40 minuten 's zomers, daar was ik toen wel tevreden mee. Mijn allersnelste tijd zal ook rond de 40 minuten liggen. Voorheen 9jaar terug) heb ik hem ook een aantal malen gereden op een DH fiets voor de lol en omdat ik iemand meenam die op mijn XC fiets reed. Was nog wel te doen want ik kom nog wel fatsoenlijk omhoog overal alleen de rondetijd is wel bar slecht, haha.

Vallen?

Ik ga niet zo vaak onderuit, maar dat houdt voor mij in dat ik dus te langzaam ga. Als ik val val ik meestal in een afdaling door een slippend voorwiel, teveel snelheid of iets in die zin.

Pak je afkortingen?

Ik neem nergens een afkorting, althans geen waarvan ik me bewust ben. De afkortingen die ik ken zijn:

- Een stuk waar de weg parralel loopt aan het parcours de weg nemen.
- bij de splitsing voor de singletrack en bochtenstuk links gaan
- bij de start/finish de kuil niet ingaan

Jumps op Schoorl?

Ik wist eerst niet waar de zogenaamde schans zat maar daar kwam ik dus een paar weken geleden achter. Eerste keer dat ik er af reed stond mijn pen omhoog en de vork op 95 maar het ging nog goed. Opzich wel grappig gemaakt maar je moet vrij veel lopen en de jumps liggen er slecht bij. Er zit geen mooie lijn in en je moet goed afzetten en snelheid hebben wil je echte air maken. De laatste jump / afdaling is wel cool om te doen omdat hij vrij steil is.

Details?

Red iemand het gehele parcours (fatsoenlijk) op het derde blad of moet iedereen wel eens terug naar het tweede? Ik hoef niet naar het eerste maar echt veel op het derde rij ik nou ook niet. Ik zou zeggen 0%-80%-20% als ik een verdeling maken moest.
Ik rij het gehele parcours met de Uzzi makkelijk met het tweede en derde blad. Ik vind het trouwens wel een behoorlijk goed parcours om te leren schakelen want ik schakel me echt een ongeluk op Schoorl. Op Schoorl kun je vrij goed leren schakelen. De klimmetjes zijn allen niet echt zwaar en ook niet moeilijk. Zolang je maar uit het mulle zand vandaag blijft.

Laat maar horen wie er nog meer rijdt en vertel vooral van alles over Schoorl!
Laatst gewijzigd door M.A. op vr 26 oktober 2007, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
Bang Bang
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 08:45

Ben je nogal vol van jezelf?
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Bang Bang schreef:Ben je nogal vol van jezelf?
Dat is eigenlijk een domme vraag. Ik ga er vanuit dat jij dat vindt dus waarom vraag je het mij dan?

Ik wil gewoon weten wat andere mensen doen op Schoorl, niets stoms.
Maar je hebt gelijk, het klinkt nogal arrogant. Maar ik pas het niet aan.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
Bang Bang
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 08:45

Zomaar, gaat er toch om dat je schik hebt. Kom je ook uit de omgeving van Schoorl?
Bang Bang
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 08:45

Nee, prima hoor! kwam inderdaad een beetje arro over. lekker belangrijk.
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Bang Bang schreef:Zomaar, gaat er toch om dat je schik hebt. Kom je ook uit de omgeving van Schoorl?
Waar het om gaat? Dat verschilt van persoon tot persoon natuurlijk.
Ik kom uit de omgeving van Alkmaar.

Ik vind Schoorl een heel mooi parcours en wil wel weten wie er nu allemaal rijden.

Rij jij er?
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
Bang Bang
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 08:45

Ik ben er al een tijd niet meer geweest. Rij voornamelijk woon-werk. Kom uit de omgeving van Heerhugowaard.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Ik ga volgende week zaterdag een rondje op schoorl doen. Ben er nog nooit geweest en ben dus beniewd :-)

Die schans waar je het over hebt, kun je ook uitleggen waar die is?
Don't believe the hype!
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Het is meer dat mijn fietsmaat en mijn vriendin gewoon niet zo'n byzondere prestaties boeken dan dat ik er zo geweldig rij. Ze zijn niet zo fanatiek de laatste tijd en dat vind ik jammer.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
Bang Bang
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 08:45

Ik ben inderdaad benieuwd waar die ligt? Altijd leuk even stunten.
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Die 'schans' of jump of afdaling is aan je linkerhand, een km of 4 vanaf de start gerekend. Je hebt een stuk waar kuilen met mul zand zitten na een bocht naar rechts en in een halve klim zie je dan wat dingetjes aan je linkerkant.
Als je een afdaling hebt en je op een stuk komt waar je 2x achtereen een fietspad / wandelpad kruist ben je er een km voorbij.
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Het is voor mij al jaren geleden dat ik er geweest ben, en ik heb nooit mijn rondes getimed. Maar, altijd veel fun gehad daar, leuk afwisselend parcours.

Er zit één klim in die ik alleen in mijn hoogtijdagen op het tweede blad kon rijden, ik vind het knap dat jij die kennelijk altijd met het tweede blad rijdt, zelfs met een 13kg fully...

Afbeelding

Thematisch:

Hoevaak: Destijds een keer of vier per jaar
Vallen: Ben er nooit gevallen
Hoeveel rondes: Twee per bezoek (bezoek bestond uit treinbezoek, dus er kwam nog een reis station Alkmaar - Schoorl en Schoorl - Alkmaar bij, en vervolgens nog op het eindpunt van de trein terug naar huis, ook zo'n 10 km enkele reis, leuke dagtocht dus)
Jumps: In de afdalingen over een kleine verhoging uit enthousiasme, maar om dat een echte jump te noemen?
Afkortingen: geen
Bike: zie hierboven (weight weenie RM Element van 10,5 kg ondanks staalveerelementen, op afgebeelde foto was hij nog niet af)

Tegenwoordig is het voor mij echt te ver weg om de moeite waard te zijn... binnen drie kwartier tot een uur zit ik in de Ardennen... misschien dat ik er nog eens ga biken in combinatie met een weekendje Egmond of zo :-)

Enneuh, of the record: Nee, ik vond het niet arrogant, hooguit zelfbewust en daar is volgens mij niets mis mee, zolang je er anderen niet tekort mee doet is het prima toch? :-)
Een gewezen verslaafde
M.A.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: do 9 oktober 2003, 16:03

Die 'schans' op jump is wel iets meer dan de standaard afdaling op Schoorl hoor. Als je gewoon met je kont op je zadel blijft zitten met de pen op XC stand ga je zeker duikelen.

Thanks voor je ontopic story msxx, niet veel mensen begrijpen dat een topic eigenlijk om de beginpost draait... :~

Toffe bak ook, die kleur naaf en stuur, haha. Te cool...
Dat Pinkbike slaat nu tenminste ergens op.
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

M.A. schreef:Die 'schans' op jump is wel iets meer dan de standaard afdaling op Schoorl hoor. Als je gewoon met je kont op je zadel blijft zitten met de pen op XC stand ga je zeker duikelen.

Thanks voor je ontopic story msxx, niet veel mensen begrijpen dat een topic eigenlijk om de beginpost draait... :~

Toffe bak ook, die kleur naaf en stuur, haha. Te cool...
Graag gedaan.

De schans waar je over spreekt heb ik dan gemist?
Stuurtje was een carbon Race Face en naven waren mooie exemplaren van Tune, later ook nog een Tune crankstel in die kleur gemonteerd :-)
Altijd spijt gehad dat ik hem verkocht heb...
Een gewezen verslaafde
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Niels, if ya don't mind... gooi ik deze in 'Nederland' omdat het specifiek over Schoorl gaat.

Gister nog in Schoorl geweest op mijn ht (Kona Blast), tijden doe ik (nog) niet aan.
Ben nog nooit onderuit gegaan in Schoorl.
De start/finish kuil ligt er een beetje aan hoe ik uitkom, soms neem ik 'em, soms niet.
Gister ging ik tot in de kuil, dat stuk lag er niet zo lekker bij, moest best wel even werken
om de boel in controle te houden.

Als ik iets zie wat ook maar lijkt op een jump of drop dan neem ik het, spielerei noem ik het.

Ga nu 2 keer in de maand, kdenk dat die frequentie wel zal blijven want ik vind het een
leuke baan met alles erop en eraan.
<3
Plaats reactie