Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

van 203m tot 213mr geeft mijn Garmin aan.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Met een hardtail pak je altijd meer hoogtemeters. Stuitert meer op en neer. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Volleyoghurt schreef: do 13 januari 2022, 20:19 van 203m tot 213mr geeft mijn Garmin aan.
Nóg minder dus :o
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Ik zit op 230 hm incl. heen- en terug vanuit Alkmaar 8)
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

garmin geeft 225, 237, 238, 225, 244 aan de afgelopen weken. Zal wel iets met weersomstandigheden en luchtdruk te maken hebben :wink:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

GPS en GLONASS zijn redelijk goed in berekenen waar je bent op het aardoppervlak. De hoogte is slechts een indicatie. Dit kan behoorlijk afwijken. Daarom hebben de luxere modellen een barometer aan boord. Maar dat is ook niet zalig makend. Galileo (nieuwste Europees systeem) is superieur aan andere systemen die gebruikt worden. Zowel locatie als hoogte zijn vele malen nauwkeuriger, ook in lastige omstandigheden zoals in een bos onder de bomen.

Dus als je belang hecht aan hoogte en hoogte meters zet je Garmin op GPS + Galileo. (Alleen op de nieuwere toestellen) Wat verder bijdraagt aan de nauwkeurigheid is kalibratie van de hoogte voor je start. Dat is heel simpel sla de locatie op waar je altijd start. (Waar je je Garmin aan zet, bijvoorbeeld thuis of parkeerplaats) Zoek op AHN viewer de locatie op, en corrigeer de hoogte van de opgeslagen locatie in je Garmin. De volgende keer dat je je Garmin aan zet (aanzetten voor je gaat rijden) zal deze zelf de hoogte kalibreren op de locatie. Je systeem zal nu nauwkeuriger weken. Zonder kalibratie krijg je grote afwijkingen omdat de luchtdruk anders is dan de vorige keer. https://www.ahn.nl/ahn-viewer
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Er is in elk geval ook een bescheiden succesje in de strijd tegen illegaal gebruik van het gebied:
https://www.instagram.com/boswachterthe ... =copy_link
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Kijk, dat is dan alweer een begin!
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Wicked DJ schreef: vr 14 januari 2022, 15:42 Er is in elk geval ook een bescheiden succesje in de strijd tegen illegaal gebruik van het gebied:
https://www.instagram.com/boswachterthe ... =copy_link
Gelukkig maar. Hopelijk worden alle mogelijke processen verbaal uitgedeeld! Kudo'tje voor de Boswachter! :-q
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Wicked DJ schreef: vr 14 januari 2022, 15:42 Er is in elk geval ook een bescheiden succesje in de strijd tegen illegaal gebruik van het gebied:
https://www.instagram.com/boswachterthe ... =copy_link
Vroeger werden brommers nog wel eens in beslag genomen, en bij de oud ijzer boer in de schredder gegooid, dus met alleen een boete komt ie goed weg!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

zuurbiertje schreef: vr 14 januari 2022, 18:14
Wicked DJ schreef: vr 14 januari 2022, 15:42 Er is in elk geval ook een bescheiden succesje in de strijd tegen illegaal gebruik van het gebied:
https://www.instagram.com/boswachterthe ... =copy_link
Vroeger werden brommers nog wel eens in beslag genomen, en bij de oud ijzer boer in de schredder gegooid, dus met alleen een boete komt ie goed weg!
Dat zijn pas de betere YouTube filmpjes. :winkie:

https://youtu.be/KVGS3fwtk3o
◼︎ Go round the outside.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Foxc schreef: do 13 januari 2022, 19:34 Geloof dat Schoorl een van de weinige plekken was waar er vanochtend een fijn zonnetje doorheen kwam. Prachtig. Afdaling na de nok was zeker stuiteren geblazen. Was even bang dat ik een eigenfrequentie te pakken had van mijn hardtail :D

Hoeveel HM’s meten jullie voor een rondje Schoorl? Kom op 225 per rondje, terwijl mtbroutes.NL 302 aangeeft. Toch wel een groot verschil. Mijn benen zeggen dat 302 wel klopt :winkie:
Mijn garmin en ook telefoon geeft echt altijd wel rond de 175hm.
Geen idee of dat klopt, maar consistent is het wel.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Foxc schreef: do 13 januari 2022, 19:34 Geloof dat Schoorl een van de weinige plekken was waar er vanochtend een fijn zonnetje doorheen kwam. Prachtig. Afdaling na de nok was zeker stuiteren geblazen. Was even bang dat ik een eigenfrequentie te pakken had van mijn hardtail :D

Hoeveel HM’s meten jullie voor een rondje Schoorl? Kom op 225 per rondje, terwijl mtbroutes.NL 302 aangeeft. Toch wel een groot verschil. Mijn benen zeggen dat 302 wel klopt :winkie:
230-240 m volgens mijn wahoo bolt v2.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Tijgerhaai schreef: vr 14 januari 2022, 10:45 GPS en GLONASS zijn redelijk goed in berekenen waar je bent op het aardoppervlak. De hoogte is slechts een indicatie. Dit kan behoorlijk afwijken. Daarom hebben de luxere modellen een barometer aan boord. Maar dat is ook niet zalig makend. Galileo (nieuwste Europees systeem) is superieur aan andere systemen die gebruikt worden. Zowel locatie als hoogte zijn vele malen nauwkeuriger, ook in lastige omstandigheden zoals in een bos onder de bomen.

Dus als je belang hecht aan hoogte en hoogte meters zet je Garmin op GPS + Galileo. (Alleen op de nieuwere toestellen) Wat verder bijdraagt aan de nauwkeurigheid is kalibratie van de hoogte voor je start. Dat is heel simpel sla de locatie op waar je altijd start. (Waar je je Garmin aan zet, bijvoorbeeld thuis of parkeerplaats) Zoek op AHN viewer de locatie op, en corrigeer de hoogte van de opgeslagen locatie in je Garmin. De volgende keer dat je je Garmin aan zet (aanzetten voor je gaat rijden) zal deze zelf de hoogte kalibreren op de locatie. Je systeem zal nu nauwkeuriger weken. Zonder kalibratie krijg je grote afwijkingen omdat de luchtdruk anders is dan de vorige keer. https://www.ahn.nl/ahn-viewer
Hier wil ik toch even op reageren omdat je een aantal dingen zegt die gewoon zo niet kloppen. Eerst over GNSS (GPS, Galileo, Beidou, Glonass, etc):

Galileo is niet vele malen nauwkeuriger dan GPS. Ze zijn vergelijkbaar op papier. Op dit moment ervaren bikecomputers nog regelmatig problemen wanneer ze signalen van Galileo verwerken; dan is het beter om niet voor Galileo te kiezen tenzij de verwerking van de data deze problemen automatisch herkent. Maar zelfs wanneer Galileo volgens specs zal presteren is het qua nauwkeurigheid vergelijkbaar met GPS (vergeet niet dat GPS ook nog steeds verbetert).

Nu over hoogtebepaling: de meeste bikers zijn niet geinteresseerd in de hoogte boven zeeniveau maar in de gereden hoogtemeters (stijgend/dalend), dus in hoogteveranderingen. Barometrische hoogtemeting is hiervoor veel beter geschikt en nauwkeuriger dan welk GNSS ook. Een barometer meet luchtdrukveranderingen en de relatie tussen luchtdrukverandering en hoogteverandering is heel goed bekend (hiervoor zijn nauwkeurige formules beschikbaar die luchtdrukveranderingen in hoogteveranderingen omrekenen). Hoofdprobleem van een barometer is dat de luchtdruk ook verandert wanneer de hoogte constant blijft (denk aan hoge en lage drukgebieden). Daarom kan het gebeuren dat tijdens een (wat langere) rit de uit luchtdrukveranderingen berekende hoogteverandering veel minder nauwkeurig is. Dat kan behoorlijk oplopen wanneer bijv. een meterologische storing over het land trekt; daardoor kan in relatief korte tijd de luchtdruk sterk veranderen. Hoe langer je rit is hoe groter de kans op dit soort fouten.

Ben je geinteresseerd in de hoogtes boven zeeniveau is de barometer minder (of helemaal niet) geschikt. Dat kun je omzeilen wanneer je bijv. de hoogte boven zeeniveau van je startpunt weet. Je bike computer relateert dan de hoogte boven zeeniveau aan de luchtdruk, die de barometer op dat moment aangeeft, waardoor nauwkeurige hoogteveranderingen die de barometer wel levert omgerekend kunnen worden in hoogtes boven zeeniveau. De bikecomputers van Garmin hebben deze functionaliteit; de Wahoo's niet. Maar ook hier is er een workaround: er komen steeds meer digitale hoogtemodellen beschikbaar, die afhankelijk van je horizontale positie de hoogte van het aardoppervlak boven zeeniveau aanleveren. Zodra een soortgelijk hoogtemodel in een bike computer is opgeslagen, kun je de hoogte boven zeeniveau automatisch bepalen zonder deze in te moeten voeren en samen met deze informatie levert dan een barometer wel nauwkeurige hoogtes boven zeeniveau. Ook hier geldt dat niet alle bikecomputers zo'n hoogtemodel opgeslagen hebben.

Trouwens wanneer het je lukt om je track op het AHN bestand te projecteren zou je de positieve hoogtemeters op het parcours in Schoorl heel nauwkeurig kunnen bepalen. Ik weet dat dit soort software bestaat en dat je het AHN kunt downloaden. Alleen heb ik het tot op heden niet gedaan.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

rokl schreef: vr 14 januari 2022, 21:54
Trouwens wanneer het je lukt om je track op het AHN bestand te projecteren zou je de positieve hoogtemeters op het parcours in Schoorl heel nauwkeurig kunnen bepalen. Ik weet dat dit soort software bestaat en dat je het AHN kunt downloaden. Alleen heb ik het tot op heden niet gedaan.
Ik zal dit eens uitrekenen, wij hebben op mijn werk zulke software die een vector bestand kan ‘draperen’ op een hoogte bestand.
Plaats reactie