Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hoog in de bocht prima. Niet er over heen op de berm. (bocht ligt lager dan het bos er om heen)
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Worteldrop bij de kneet is dat de drop voor de d'r. van Steinweg waar je het bos uit komt?

Die neem ik altijd alleen waait het soms zo hard dat je half stilvalt voor de drop zelf :p
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

funride schreef: Step up moet je wel echt WARP SPEED op af rijden om hem over het bultje te springen, meestal pak ik dan ook de rechter kant waar je door de natuurlijke knik in het landschap ook kan springen zonder step up.
Klopt. Maar als je over het topje heen komt vlieg je zo nog wel een stukje verder.

https://www.youtube.com/embed/Iqc9GPX935E
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Oke, volgens het filmpje is die stepup toch iets anders dan waar ik het over had.
Eigenlijk geen idee waar die stepup ligt.
En ik heb toch al bijna 200 rondjes gefietst de laatste jaren :P
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 865
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Anders ff een plattegrondje maken waar alles ligt? Het grote publiek komt toch niet hier op het forum.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ben meer bekend met Strava segmenten en straatnamen dan de ouderwetse namen van plekken.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Is de route goed te fietsen na de storm? We gaan er zo heen...
rammen met die bak
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de voorzitter van MTB-Noordwest hoogst persoonlijk die ene boom die de moed had opgegeven te lijf is gegaan met een kettingzaag. :-q

https://www.facebook.com/MountainbikeNoordwest" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Rayb81 schreef:Ik ben meer bekend met Strava segmenten en straatnamen dan de ouderwetse namen van plekken.
U vraagt, wij draaien. Een kaartje van de route: https://drive.google.com/open?id=1NO3_L ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

:-q
als je alle plekken waar iemand iets opgelopen/gebroken heeft gaat benoemen ben je nog wel even bezig.
OF is het alleen boven een bepaald aantal ribben, hechtingen, sleutelbenen enz?
:-{
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik ben bang dat je tot de Crew moet behoren. Wij vragen het aan Ironhorse Erik.
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

De verwondingen genoemd betreft in de beginne epische verhalen die vaak al in de 90iger jaren van de route (zo rond 1996 en 1997). Sommige zijn ook al weer verdwenen, zo lag er in den beginne "de stronk van het geschaafde scheenbeen" aan de start van de zigzag afdaling, hadden we "de bruggetjes" (recent moeten verwijderen), bos in/ bos uit (door de bosbranden is bos-uit nu ca 0,3km eerder schat ik zo). We hebben schansen gehad die waren zo hoog dat je boven de bomen uitkeek, met gaps ertussen waarbij je wielen 6m boven de grond hingen (de restanten links achter de kneet te vinden). Die hadden ook namen als de widowmaker, en terecht ook denk ik als je gezien had hoe daar met 5cm veerweg mensen compleet kapotvielen.

Zo zijn er van voor de route ook voldoende plekken in het bos waar epische namen aan zijn gegeven. Het Hargergat bijv waar je met 75kmh tussen het prikkeldraad door vloog.

Ook heette de Niels Blink (rechts van de Kneet) vroeger de Kale Dennenappel. Iemand is daar zo hard via een schans in een boom gesprongen dat er eerst dennennaalden regenden, gevolgd door 1 plok, een kale dennenappel had losgelaten en is op zijn helm gevallen. Ook staat er een ergens 1 boom waar de bast vanaf is na een innige omhelzing in 1996. Dat is denk ik de heftigste klapper ooit geweest met een gebroken nek sleutelbenen schouderbladen en een tijdelijke dwarsleasie. Toen duidelijk werd dat hier een ontiegelijk portie geluk om de hoek kwam, en de rijder van het eerste uur door zijn fietsmaten zijn fiets aan de zijingang van het MCA gepresenteerd kreeg (en hij in ziekenhuis ochtendjas met haloframe op zijn bakkes een rondje over het parkeerterrein deed) hebben we ipv die boom een naam te geven, die rijder een naam gegeven: Bomenvriend. Dat leek ons toepasselijker. Vorig jaar is het nog op facebook voorbij gekomen. 20 jaar geleden. Zonder namen te noemen verder.

En laten we niet vergeten waarom de Kneet de Kneet heet. Ik denk dat 80% van de bezoekers niet eens weet dat de Kneet (Gerrie Kneteman) op 2nov 2004 het leven liet tgv een longembolie, en dat zijn dood totaal overschaduwd werd door de moord op Theo van Gogh.

De bocht van de 17 hechtingen daar ging een niet nader te benoemen iemand -heel bekend en veel gezien op de route van Schoorl- vervelend stupide onderuit en gebruikte haar arm als landingsspot. Dat deed wel even zeer, maar uiteraard werd de ronde eerst afgemaakt. Echter bij het aankomen bij de finish (of de start, net hoe je het ziet) bleek haar arm opengebarsten met een 5x5cm grote winkelhaak ten gevolg. Oei, dat moet wellicht even gehecht worden. Idd. Met 17 hechtingen. De vaste trail crew was erbij dus de epische naam was geboren, en terecht.

De wortel van de 4 gebroken ribben is iets recenter maar het vernoemen zeker waard. Er stond na deze klapper een spoor getrokken met de neus in de mulzand kuil (veroorzaakt door een brigade 26" rijders die een toertocht aan het doen waren). Iemand die ervoor gevallen was, stond hard gillend "ik hoorde zijn nek breken" te bellen met 112.......nou mevrouwtje zo erg is het nu ook weer niet hoor.....het zand en de houtsnippers werden uit de neusgaten gegraven en het zadel werd weer bestegen .Het rondje Schoorl werd naar verluid natuurlijk gewoon voldaan en de pijn weggedronken met twee herfstbokjes bij Duinvermaak. Er was overigens nog meer gebroken, maar deze man werd na 2 weken de pijn verbijtend en wat hulp aan Paracetamol weer op de fiets gesignaleerd ;-)

Er zijn inderdaad echter teveel verwondingen opgelopen om ze allemaal te benoemen, tot bijv. een stuk of 8 gebroken nekken aan toe. Die kunnen we niet allemaal zo aanduiden inderdaad. Echter, als het verhaal sterk genoeg is wil de commissie van naamgeving zich er gerust over beraden.

Schandalig is helaas wel de trend mbt het lastigvallen van hulpverleners tbv gebroken sleutelbeentjes. Mensen, als je je voeten nog voelt, en je neus zit nog waar hij thuis hoort, en het bot steekt nergens uit, rijd dan zelf naar het ziekenhuis. Gelukkig zijn er voldoende rijders die dat wel begrijpen, naar verluid heeft iemand vorige week de nok af nog een boomstronk gekopt, helm afgeschreven, oogkas kapot, gewoon zijn ronde afgemaakt (halverwege opgestapt), en week later heb ik hem zelf zien rijden met een blauw oog en een nieuwe helm.

Het gaat dus niet om de verwonding, hoe erg/serieus, maar om het verhaal erachter. Dump ze rustig in dit topic. Maar wees vooral voorzichtig. Een mooie trail aanduiding is natuurlijk gaaf. Maar de pijn vaak minder. En helaas zijn er ook voldoende gevallen van rijders die minder geluk hebben gehad en nooit meer zullen rijden (en zelfs nooit meer zullen lopen). Stay Safe!
Laatst gewijzigd door Ironhorse Erik op di 23 januari 2018, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

:o Als ik dit zo lees heb ik gewoon geluk gehad nooit iets ernstigs opgelopen te hebben op Schoorl....
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Jij kent je grenzen Dries !
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2039
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Het "zand van de schouder uit de kom" telt zeker niet vanwege niet episch genoeg? (Toen 'ie er weer in plopte wel nog anderhalf rondje doorgereden, dat dan weer wel)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie