Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 864
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

The Borg Cube schreef:het lag er weer mooi aangestampt bij hoor.
En kuddos voor de bouwers van die mooie jump in de afdaling na de zigzag klim.
Ik zag hem vandaag ook voor het eerst en pakte hem meteen. Leuk ding ja!
Ondanks de drukte rond 12:00 toch nog een 38:07 neer kunnen zetten. :D
v_schultinge

chrisscross schreef:
The Borg Cube schreef:het lag er weer mooi aangestampt bij hoor.
En kuddos voor de bouwers van die mooie jump in de afdaling na de zigzag klim.
Ik zag hem vandaag ook voor het eerst en pakte hem meteen. Leuk ding ja!
Ondanks de drukte rond 12:00 toch nog een 38:07 neer kunnen zetten. :D
Lekkere ronde heb je dan gereden :-q. Ik wilde het rustig aan doen totdat ik bovenaan de eerste klim voorbij werd gereden. Toen dacht ik: ik pik even aan en dan rijd je zomaar weer veel harder dan je eigenlijk gepland had :lol: . Ondanks al het inhalen een 39 kunnen rijden. Daarna nog even een rondje uitrijden.

Met die kou wil ik nooit meer dan 2 rondjes rijden. Dan kan mijn lichaam de tempratuur niet meer goed reguleren.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 864
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Klinkt bekend. Op de terugweg naar huis dacht ik dat ik dood ging met die ijskoude wind vol op mn bakkes. :(
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat is wel een punt met mountainbiken in de kou.
Door de hoge intensiteit ga je zweten en koel je af en toe weer af, dat is lastig.

Vandaag een rit op de wegfiets gemaakt van 4+uur, weinig last gehad van de kou omdat je je daarop kunt kleden en de intensiteit constant is.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 864
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Ik zag gister weer een extra sprongetje in de afdaling na de zigzagklim. Net na de 90 graden bocht naar rechts vlak voor die andere nieuwe. Deze zag ik wel te laat dus volgende keer ben ik voorbereid.
Gebruikersavatar
nutkees
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 19 juni 2009, 22:48
Mijn mountainbike: Gary Fisher

Zijn inderdaad wat sprongetjes bij gekomen, ook de boomstammen na easy/diff is wat opgehoogd en na de afdaling vlak voor het fietspad is nog een sprongetje gekomen.

Die van de zigzag is wel het mooiste, daar kan je tenminste echt een beetje air pakken zeg maar. Zou mooi zijn als de drop nog wat hoger kan bij easy/diff.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 408
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Ik weet niet precies waar het is, kom daarvoor net wat te weinig in schoorl, maar ben wel zeer benieuwd. Oogjes goed open houden als ik daar weer ben.
One life, ride it!
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik wil wel graag even nuanceren over gebouwde jumps, er is niets bijgekomen.....zal het even toelichten.

De afgelopen 23 jaar is de route van Schoorl ongeveer 25 hoogtemeters verloren (per rondje).
Dat komt door enorme erosie tgv intensief (en ondeskundig) gebruik van de route. Die erosie vindt vooral plaats op "uitstekende" bodem. Veelal zie je nu wortels daar waar je "vroeger" even leuk kon springen. Dat kon dus nog steeds maar met wat minder resultaat, tenzij je wist waar ze lagen en er op kon anticiperen. Omdat we nu wat wat tijd hadden voor onderhoud tijdens het kerstverlof vallen ze blijkbaar mannen op die normaal met de ogen dicht reden (no offense). :winkie:

Zo ook de drop bij easy/diff. 99% van de rijders kent dat ding niet, en van die 1% die over blijft durft 99% hem niet :winkie:

De midden drop in de 90graden bocht in de zigzag daar sprong je vroeger bijna 10 meter ver. Toen had je de buitenbocht zoals die er nu ligt ook niet. Verderop als je goed kijkt ligt een prachtige kombocht. Die is er ook niet meer. Dankzij de Strava brigade.

Onderaan Easy Diff, het stammen sprongetje, die was vroeger (in 1996) nog een stam hoger dan nu. Er heeft ook een landingsramp gelegen. Alleen diegenen die in die twee kombochten snelheid mee konden nemen de bocht uit, kwamen hier overheen zonder over je stuur te gaan. We hebben 1 stam terug gelegd (die lag al 10 jaar naast de schans).

De stepup na de Kneet heeft er ook altijd gezeten en werd ook veel gereden. Helaas is ook hier dat erosie verhaal van toepassing. De wortels zijn weer toegedekt. Ik heb er een uurtje bij gestaan. 99% neemt hem niet, omdat ze hem niet zien. En zo zie ik ze het liefst. TTF's ben ik niet zo van. NTF's daarintegen :-q :-q :-q

Zo zitten er nog wel wat leuke dingetjes in. Je moet het alleen wel willen en kunnen zien :winkie:

Ga aub niet denken dat er opeens schansen gebouwd worden, of dat je zelfstandig schansen kunt gaan bouwen, dat kan namelijk niet, het past niet binnen de gebruiksvergunning en afspraken die er zijn met SBB, en zal averechts werken voor de in de afgelopen jaren door MTB Noord West opgebouwde credits bij SBB, de gemeente en de Provincie.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 864
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Duidelijk verhaal en goede toelichting. Die step-up na de Kneet daar knal ik blijkbaar altijd met mijn ogen dicht langs. Of komt het door de tranen in mn ogen van de snelheid die ik daar heb. Volgende keer ff goed opletten dus.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

+1
Probeer eens alle wortels te raken die je ziet ipv er uit alle macht omheen te rijden. Gewoon als oefening en om het wat moeilijker te maken. In de klim naar de Nok zitten ook mooie wortels om even mee te pakken. Ben je even uit je comfort zone, word je alleen maar beter van. In plaats van suf omhoog stoempen. Dan maar een keer geen PR.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Borg Cube, de wortels zijn weer toegedekt. Maar juist over dat bultje dat er nu ligt, kun je nu mooi en ver vliegen.
Vroegah was dat bultje nog ca 30cm hoger denk ik, net als het pad ernaast waar nu dus 99% van de rijders voor kiest.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 864
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Iemand al wat bomen gekopt op Schoorl na de storm van vanmiddag?
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ironhorse Erik schreef:Ik wil wel graag even nuanceren over gebouwde jumps, er is niets bijgekomen.....zal het even toelichten.

De afgelopen 23 jaar is de route van Schoorl ongeveer 25 hoogtemeters verloren (per rondje).
Dat komt door enorme erosie tgv intensief (en ondeskundig) gebruik van de route. Die erosie vindt vooral plaats op "uitstekende" bodem. Veelal zie je nu wortels daar waar je "vroeger" even leuk kon springen. Dat kon dus nog steeds maar met wat minder resultaat, tenzij je wist waar ze lagen en er op kon anticiperen. Omdat we nu wat wat tijd hadden voor onderhoud tijdens het kerstverlof vallen ze blijkbaar mannen op die normaal met de ogen dicht reden (no offense). :winkie:

Zo ook de drop bij easy/diff. 99% van de rijders kent dat ding niet, en van die 1% die over blijft durft 99% hem niet :winkie:

De midden drop in de 90graden bocht in de zigzag daar sprong je vroeger bijna 10 meter ver. Toen had je de buitenbocht zoals die er nu ligt ook niet. Verderop als je goed kijkt ligt een prachtige kombocht. Die is er ook niet meer. Dankzij de Strava brigade.

Onderaan Easy Diff, het stammen sprongetje, die was vroeger (in 1996) nog een stam hoger dan nu. Er heeft ook een landingsramp gelegen. Alleen diegenen die in die twee kombochten snelheid mee konden nemen de bocht uit, kwamen hier overheen zonder over je stuur te gaan. We hebben 1 stam terug gelegd (die lag al 10 jaar naast de schans).

De stepup na de Kneet heeft er ook altijd gezeten en werd ook veel gereden. Helaas is ook hier dat erosie verhaal van toepassing. De wortels zijn weer toegedekt. Ik heb er een uurtje bij gestaan. 99% neemt hem niet, omdat ze hem niet zien. En zo zie ik ze het liefst. TTF's ben ik niet zo van. NTF's daarintegen :-q :-q :-q

Zo zitten er nog wel wat leuke dingetjes in. Je moet het alleen wel willen en kunnen zien :winkie:

Ga aub niet denken dat er opeens schansen gebouwd worden, of dat je zelfstandig schansen kunt gaan bouwen, dat kan namelijk niet, het past niet binnen de gebruiksvergunning en afspraken die er zijn met SBB, en zal averechts werken voor de in de afgelopen jaren door MTB Noord West opgebouwde credits bij SBB, de gemeente en de Provincie.
Die kombocht is niet alleen verdwenen vanwege de STRAVA brigade maar ook omdat rechtdoor een natuurlijk tafeltje was, deze is inmiddels ook al zo goed als weg geërodeerd.
Step up moet je wel echt WARP SPEED op af rijden om hem over het bultje te springen, meestal pak ik dan ook de rechter kant waar je door de natuurlijke knik in het landschap ook kan springen zonder step up.
Laatst gewijzigd door funride op do 18 januari 2018, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3831
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gaan wij die toch even fixen met een groepje? Mijn bochtje (voor de bokkenweide) lag er nog verbazend strak in nadat ik 'm hersteld had in de regen. (2 uur werk mensen) Al zijn er al weer pippo's die op de rand de boel naar de klote rijden want oew een plasje onderin. :evil:
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Tijgerhaai schreef:Gaan wij die toch even fixen met een groepje? Mijn bochtje (voor de bokkenweide) lag er nog verbazend strak in nadat ik 'm hersteld had in de regen. (2 uur werk mensen) Al zijn er al weer pippo's die op de rand de boel naar de klote rijden want oew een plasje onderin. :evil:
Dat is toch ook de bedoeling van een kombocht :~
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie