Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Aah
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 5 september 2012, 16:12

Dat ik vandaag de kuil uitplopte vond iemand, leek me aardige rijder toch🤔, dat ik beter uit moest kijken omdat hij voorrang had, hoger verkeer nl🤪.
Nou hoorde ik wel wat aankomen, maar eerlijk gezegd houd ik weinig rekening met het halfordspaadje :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Aah schreef: ma 18 oktober 2021, 16:57 Dat ik vandaag de kuil uitplopte vond iemand, leek me aardige rijder toch🤔, dat ik beter uit moest kijken omdat hij voorrang had, hoger verkeer nl🤪.
Nou hoorde ik wel wat aankomen, maar eerlijk gezegd houd ik weinig rekening met het halfordspaadje :winkie:
Halfordsrondjes tellen niet dus kunnen ze ook nooit haast hebben ..... Halfordspaadje rijden = wachten op mensen uit de kuil, met de hand op je hart en afgenomen helm :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Aah schreef: ma 18 oktober 2021, 16:57 Dat ik vandaag de kuil uitplopte vond iemand, leek me aardige rijder toch🤔, dat ik beter uit moest kijken omdat hij voorrang had, hoger verkeer nl🤪.
Nou hoorde ik wel wat aankomen, maar eerlijk gezegd houd ik weinig rekening met het halfordspaadje :winkie:
Klimmend verkeer gaat toch altijd boven dalend verkeer? Wat een pannenkoek die gast. Trap je nog een stevig door om de kuil uit te komen zou je nog voorrang moeten verlenen aan iemand die koeteldekoet daar beneden komt hobbelen...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

baron062 schreef: ma 18 oktober 2021, 18:23
Aah schreef: ma 18 oktober 2021, 16:57 Dat ik vandaag de kuil uitplopte vond iemand, leek me aardige rijder toch🤔, dat ik beter uit moest kijken omdat hij voorrang had, hoger verkeer nl🤪.
Nou hoorde ik wel wat aankomen, maar eerlijk gezegd houd ik weinig rekening met het halfordspaadje :winkie:
Klimmend verkeer gaat toch altijd boven dalend verkeer? Wat een pannenkoek die gast. Trap je nog een stevig door om de kuil uit te komen zou je nog voorrang moeten verlenen aan iemand die koeteldekoet daar beneden komt hobbelen...
Je zou de Strava ridders die keihard 't halfordspaadje af knallen de kost moeten geven....... :-{

Verder heb ik er gelukkig nooit last van, altijd genoeg ruimte achter me om de kuil te kunnen nemen en boven te zijn voordat iemand van het Halfordspaadje komt #gangisalles :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Zo , vandaag voor het eerst Schoorl gedaan , 1 keer moest ik afstappen ivm mul zand , kon het net niet redden tot het '"matje" op een heuvel (een klein eindje na waar je het bos uit komt en de vlakte op gaat) en de laatste klim heb ik net niet gehaald (op de pedalen) , die lange klim op het einde , dat is "de nok" ? en de laatste afdaling stonden er 3 man op de afslag van de groene route naar beneden , dan maar via de rode :lol: Ging mooi :-D

Ik vond het een mooie route , lekker flowend en paden heel duidelijk te volgen! De enigste keer dat ik dacht dat ik verkeerd reed was het stukje fietspad , die vond ik nog wat onduidelijk. klein eindje terug gefietst maar toen kwam ik een "vaste route bezoeker" tegen die de weg wel wist dus weer omgedraaid :lol:

Mooi werk!
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

yo-eddy schreef: ma 18 oktober 2021, 19:28
baron062 schreef: ma 18 oktober 2021, 18:23 Je zou de Strava ridders die keihard 't halfordspaadje af knallen de kost moeten geven....... :-{

Verder heb ik er gelukkig nooit last van, altijd genoeg ruimte achter me om de kuil te kunnen nemen en boven te zijn voordat iemand van het Halfordspaadje komt #gangisalles :bier:
Zondag heb ik een tijdje aan de picknicktafel gezeten en het tafereel even gade geslagen. 75% neemt het Halfonrdpaadje. 25% van die 75% gaat daar echt serieus hard naar beneden. Die gaan het nooit kunnen beremmen als er iemand omhoog uit de kuil komt, want overzicht heb je niet.
Het moet dan natuurlijk net allemaal verkeerd uitkomen.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Echt regels zijn er niet lijkt me, maar zijn er soort van "ongeschreven wetten"? Wat net al gezegd is dat klimmen voorrang heeft op dalen? Hoe zit t dan met vlak terrein? Het is allebei een onverharde weg. Heeft rechts dan niet gewoon voorrang?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Anne Jan schreef: ma 18 oktober 2021, 20:59 Het is allebei een onverharde weg. Heeft rechts dan niet gewoon voorrang?
Dit is juridisch waarschijnlijk het meest logische, de rest heeft vooral te maken met trail etiquette. Denk niet dat NL wetgeving heeft voor klimmend en dalend verkeer (en als dat wel zo is zal iemand dat straks wel posten :winkie: ).

Anyway, knalhard het Halfordspaadje afjakkeren getuigt van weinig begrip voor wat MTB inhoudt
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Aah
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 5 september 2012, 16:12

melf#50 schreef: ma 18 oktober 2021, 19:59 Zo , vandaag voor het eerst Schoorl gedaan , 1 keer moest ik afstappen ivm mul zand , kon het net niet redden tot het '"matje" op een heuvel (een klein eindje na waar je het bos uit komt en de vlakte op gaat) en de laatste klim heb ik net niet gehaald (op de pedalen) , die lange klim op het einde , dat is "de nok" ? en de laatste afdaling stonden er 3 man op de afslag van de groene route naar beneden , dan maar via de rode :lol: Ging mooi :-D

Ik vond het een mooie route , lekker flowend en paden heel duidelijk te volgen! De enigste keer dat ik dacht dat ik verkeerd reed was het stukje fietspad , die vond ik nog wat onduidelijk. klein eindje terug gefietst maar toen kwam ik een "vaste route bezoeker" tegen die de weg wel wist dus weer omgedraaid :lol:

Mooi werk!
👍👍 ja klimmetje in duin naar uitzichtpunt over zee moet je even goed uit/op-komen.
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

De hardrijders op het halfordspaadje zijn volgens mij 9 van de 10 keer mtb-ers die niet starten bij het officiële startpunt en daar dus ws hard willen doorraggen. Behoorlijk irritant idd.
De "koeteldekoet" rijders op paadje mogen daar prima rijden wat mij betreft: er is niets voor niets daar een splitsing- las op de vorige pagina nog dat iemand in de kuil moest worden afgevoerd met de ambulance kort geleden. Meestal zijn dit niet de meest getalenteerde mensen die daar fietsen (no offense) en dus soms niet eens zien dat er iemand uit de kuil omhoog komt en dan schrikken.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

je hebt toch gewoon de keuze om de kuil te nemen, er staat niet voor niets een bordje waar je links kan kiezen met rode waarschuwing voor de kuil en rechts met groene markering om de wat rustigere lijn te nemen. Dus knalhard het halfordspaadje afjakkeren zoals ik ook wel eens doe is gewoon de aangeven route volgen, meer niet. Wellicht is het niet zo stoer en het zal wel door mijn lycrabroekje komen, maar jammer dan :winkie: Er is nogal een verschil in beleving tussen de locals en de rijders die de route zo af en toe eens bezoeken, ik ben er gemiddeld 1x per week en kan de verschillende keuzes op de route prima waarderen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Matthijs_XtC schreef: di 19 oktober 2021, 09:07 je hebt toch gewoon de keuze om de kuil te nemen, er staat niet voor niets een bordje waar je links kan kiezen met rode waarschuwing voor de kuil en rechts met groene markering om de wat rustigere lijn te nemen. Dus knalhard het halfordspaadje afjakkeren zoals ik ook wel eens doe is gewoon de aangeven route volgen, meer niet. Wellicht is het niet zo stoer en het zal wel door mijn lycrabroekje komen, maar jammer dan :winkie: Er is nogal een verschil in beleving tussen de locals en de rijders die de route zo af en toe eens bezoeken, ik ben er gemiddeld 1x per week en kan de verschillende keuzes op de route prima waarderen.
Je rijdt daar alleen wel "knalhard" langs de officiele start waar dus veel mensen op/af stappen en soms mensen uit de kuil komen (vaak ook lopend uit de kuil :winkie: ). Het Halfordspaadje is een gedoogde (en inmiddels onderhouden) chickenrun, officieel liep route alleen door de kuil maar dat ging te vaak mis.
Misschien maar een "langzaam rijden" bordje bij het Halfordspaadje

Verder zie ik heel veel mensen dat paadje heel hard af komen en dan stoer in hun achterrem knijpen om zo hun rondje af te sluiten :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Moet zeggen dat ik jarenlang de indruk had dat het Halfordspaadje de officiële route was, en dat de kuil een optionele detour was. Zeker toen er nog geen pijlen stonden. Ook de "natuurlijke" rijrichting is rechtdoor, Halfords af. Je kunt mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze daar vanaf rijden. Dat je juist daar, waar 90% van de mensen de route begint, en waar (blijkbaar) 25% van de mensen de kuil uit komt, veel snelheid kunt maken is misschien ook een beetje een ontwerpfout :~
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Matthijs_XtC schreef: di 19 oktober 2021, 09:07 je hebt toch gewoon de keuze om de kuil te nemen, er staat niet voor niets een bordje waar je links kan kiezen met rode waarschuwing voor de kuil en rechts met groene markering om de wat rustigere lijn te nemen. Dus knalhard het halfordspaadje afjakkeren zoals ik ook wel eens doe is gewoon de aangeven route volgen, meer niet. Wellicht is het niet zo stoer en het zal wel door mijn lycrabroekje komen, maar jammer dan :winkie: Er is nogal een verschil in beleving tussen de locals en de rijders die de route zo af en toe eens bezoeken, ik ben er gemiddeld 1x per week en kan de verschillende keuzes op de route prima waarderen.
Precies dit, ik heb de route nu 5 a 6 keer gereden en ik was helemaal niet bewust dat de kuil de enige "echte" route was.
Zoiezo vind ik dat het wielrenner gedrag van de strava gansters soms wel even minder mag. (Ja ik rij ook met strava maar dan voor de registratie van het materiaal.)
Het gaat toch om het plezier van het fietsen? Anders kan je net zo goed op de weg gaan racen.
Nu het drukker is geworden door de corona moeten we nog meer rekening met elkaar houden.
Of kies een rustig moment. Bijv. Woensdag ochtend kwam ik niemand tegen.
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Enige oplossing die ik kan bedenken is dan maar om een grote step-up te maken waardoor je via het halfordpaadje over de mensen jumpt die uit de kuil komen :winkie:
Plaats reactie