Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Vandaag voor het eerst sinds een maand weer het parcours gefietst, als ik het vergelijk met de laatste keer dat ik er reed vind ik het er fantastisch bijliggen!
Afgelopen maand heeft het nauwelijks geregend, en er zijn wel wat mullere stukken ontstaan, maar overal kom je nog vrij vlot doorheen en klimmetjes zijn ook allemaal te doen.

Complimenten aan de "verzorgers" van de route!
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mtfuji schreef: di 28 mei 2019, 15:01 Vandaag voor het eerst sinds een maand weer het parcours gefietst, als ik het vergelijk met de laatste keer dat ik er reed vind ik het er fantastisch bijliggen!
Afgelopen maand heeft het nauwelijks geregend, en er zijn wel wat mullere stukken ontstaan, maar overal kom je nog vrij vlot doorheen en klimmetjes zijn ook allemaal te doen.

Complimenten aan de "verzorgers" van de route!
Kom ook net terug van een halfje + Kneet en het viel mij heel erg mee, lag er best netjes bij :-q :-q :-q :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
gta.replica
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 11 maart 2018, 12:33

Ja normaal ligt het pas eind juni zo erbij. :D
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

We doen het zelf. (Iets met klimaat en zo)
◼︎ Go round the outside.
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Vandaag ook weer eens de (nieuwe) mtb gepakt ipv de racefiets. De staat van het parcours viel mij nog mee! Ja het was zanderig, maar het was best goed te doen. Was wel vergeten de kneiterharde (fabrieks)bandenspanning een halve bar te verlagen waardoor ik niet zoveel grip had :D
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Tijgerhaai schreef: do 30 mei 2019, 16:52 We doen het zelf. (Iets met klimaat en zo)
Klimaat die bomen omhakt? :~
Tot 31 maart stond 2019 in de top15 van natste jaren, (maart 3de natste sinds 1906) dus aan droogte zal het niet leggen.

Word gewoon veel te druk op het parcour, en bomen omhakken helpt ook niet
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Arjan1 schreef: wo 5 juni 2019, 13:47
Tijgerhaai schreef: do 30 mei 2019, 16:52 We doen het zelf. (Iets met klimaat en zo)
Klimaat die bomen omhakt? :~
Tot 31 maart stond 2019 in de top15 van natste jaren, (maart 3de natste sinds 1906) dus aan droogte zal het niet leggen.

Word gewoon veel te druk op het parcour, en bomen omhakken helpt ook niet
Ach, uiteindelijk komt er meer loofbos voor terug en dat is prima voor extra vocht in de bodem :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Arjan1 schreef: wo 5 juni 2019, 13:47 Tot 31 maart stond 2019 in de top15 van natste jaren, (maart 3de natste sinds 1906) dus aan droogte zal het niet leggen.
Daar moet je dan wel het neerslagtekort van het jaar daarvoor bij optellen. En dan staat er dus een dikke min... !
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Arjan1 schreef: wo 5 juni 2019, 13:47
Tijgerhaai schreef: do 30 mei 2019, 16:52 We doen het zelf. (Iets met klimaat en zo)
Klimaat die bomen omhakt? :~
Tot 31 maart stond 2019 in de top15 van natste jaren, (maart 3de natste sinds 1906) dus aan droogte zal het niet leggen.

Word gewoon veel te druk op het parcour, en bomen omhakken helpt ook niet
Heeft niet zoveel met lokaal in Schoorl bomen kappen te maken dat gebeurt al sinds de mijnbouw in Limburg. Was alleen de laatste jaren niet gedaan omdat er al een stuk bos verbrand was dankzij één of andere pipo. Fijt is echter wel dat wij als mensheid met zijn allen de wereld aan het vergallen zijn waardoor je dus onder andere extremer weer krijgt. De natuur heeft nog steeds last van de extreem droge zomer van vorig jaar. Daarom is het nu al weer mul. Als er al minder vocht in de bodem zat is het ook weer eerder droog.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Tijgerhaai schreef: wo 5 juni 2019, 17:42 Fijt is echter wel dat wij als mensheid met zijn allen de wereld aan het vergallen zijn waardoor je dus onder andere extremer weer krijgt.
Tja, net welke wetenschapper je geloven wilt.
55.000 jaar geleden lag de noordzee droog, totdat de zee spiegel weer steeg door 'extreem' weer.
Je heb altijd periodes met extreem en minder extreem weer.
Begin 19de eeuw was er nog een ijstijd.


Bomen kappen heeft wel degelijk met vocht vast houden te maken.
In de Franco periode zijn er vele bossen verdwenen waardoor Spanje nu droger is.
Er zijn initiatieven geweest waarbij bossen weer terug gepland zijn, waardoor het weer meer regent in die gebieden.
En de voornamelijk droge, mulle stukken in Schoorl zijn toch echt de bomenloze gedeelten..
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Arjan1 schreef: wo 5 juni 2019, 19:10
Tijgerhaai schreef: wo 5 juni 2019, 17:42 Fijt is echter wel dat wij als mensheid met zijn allen de wereld aan het vergallen zijn waardoor je dus onder andere extremer weer krijgt.
Tja, net welke wetenschapper je geloven wilt.
55.000 jaar geleden lag de noordzee droog, totdat de zee spiegel weer steeg door 'extreem' weer.
Je heb altijd periodes met extreem en minder extreem weer.
Begin 19de eeuw was er nog een ijstijd.


Bomen kappen heeft wel degelijk met vocht vast houden te maken.
In de Franco periode zijn er vele bossen verdwenen waardoor Spanje nu droger is.
Er zijn initiatieven geweest waarbij bossen weer terug gepland zijn, waardoor het weer meer regent in die gebieden.
En de voornamelijk droge, mulle stukken in Schoorl zijn toch echt de bomenloze gedeelten..
In Schoorl is onder Staring begin 1900 heel veel bos aangeplant tegen de verstuiving, vnl O'rijkse en Corsicaanse dennen bleken het goed te doen. Het streven is nu om voor meer diversificatie te zorgen door de dennen deels te kappen. Dit staat los vd gebieden die weer open stuifduin moeten worden (want die gaan in de toekomst toch uit de route).
Je kunt, als je eens rustig wandelt in Schoorl heel goed zien op welke plakken het loofbos al begint te ontstaan met een veel grotere biodiversiteit en een vochtigere bodem ....... geduld dus.....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Dus als het nieuwe parcour een feit is zal de mulligheid ook zo goed als verleden tijd zijn?
Dat zou erg mooi zijn.
Mijdt zomer's Schoorl vaak ivm mul zand.

Hopelijk duurt het allemaal niet zo lang meer :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Arjan1 schreef: wo 5 juni 2019, 19:23 Dus als het nieuwe parcour een feit is zal de mulligheid ook zo goed als verleden tijd zijn?
Dat zou erg mooi zijn.
Mijdt zomer's Schoorl vaak ivm mul zand.

Hopelijk duurt het allemaal niet zo lang meer :-q
Ging het maar zo snel in de natuur :-? , hoewel het gebruik vd heideplaggen (Muk) erg goed werkt om versneld een stevige A horizont te krijgen.
Zomers wordt GMA een steeds leuker alternatief. Verder is Schoorl 3/4 vh jaar natuurlijk in top conditie .... en hopelijk in de toekomst nog wat meer.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yougo1983
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 28 december 2009, 12:20

Aangezien Schoorl wordt gezien als parcours voor de boswielrenner kan nu toch iedereen de weg op! No problem!
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

yougo1983 schreef: wo 5 juni 2019, 20:01 Aangezien Schoorl wordt gezien als parcours voor de boswielrenner kan nu toch iedereen de weg op! No problem!
Oh...is dat zo??
Plaats reactie