Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Strategisch 2 tot 4x per jaar grote actie met flink exposure achteraf ......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

tiewrap schreef: ma 17 januari 2022, 15:14 Omdat we toch in herhaling vallen :

Ik denk nog steeds dat het merendeel de nieuwe route helemaal niet leuker vindt.
Hij is zwaar, veel klimmen met weinig mogelijkheid om te herstellen. De lagere snelheid. Technischer.
De oude route geeft op meer plaatsen een "kick" door de snelheidsbeleving.
Te kort zal het probleem voor de meeste niet zijn denk ik :lol: als je alles wilt rijden is het een beste kluif.

Ik denk dus dat de zuidlus het populairste blijft.
Daar kun je nog weleens gelijk in hebben. Afgezien van het hoogteverschil heeft het nieuwe parcours wel wat trekjes van GMA. En laat dat nou een parcours zijn wat veel mensen ook niet ligt.

Ze willen flow flow flow ofwel, rechtdoor zonder te hoeven remmen. :lol:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

chrisscross schreef: di 18 januari 2022, 08:57
Ze willen flow flow flow ofwel, rechtdoor zonder te hoeven remmen. :lol:
Daar hebben wij ook wat moois voor…. De Afsluitdijk. :bier:
◼︎ Go round the outside.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

chrisscross schreef: di 18 januari 2022, 08:57
tiewrap schreef: ma 17 januari 2022, 15:14 Omdat we toch in herhaling vallen :

Ik denk nog steeds dat het merendeel de nieuwe route helemaal niet leuker vindt.
Hij is zwaar, veel klimmen met weinig mogelijkheid om te herstellen. De lagere snelheid. Technischer.
De oude route geeft op meer plaatsen een "kick" door de snelheidsbeleving.
Te kort zal het probleem voor de meeste niet zijn denk ik :lol: als je alles wilt rijden is het een beste kluif.

Ik denk dus dat de zuidlus het populairste blijft.
Daar kun je nog weleens gelijk in hebben. Afgezien van het hoogteverschil heeft het nieuwe parcours wel wat trekjes van GMA. En laat dat nou een parcours zijn wat veel mensen ook niet ligt.

Ze willen flow flow flow ofwel, rechtdoor zonder te hoeven remmen. :lol:

Flow is volgens mij niet alleen rechtdoor, er zijn tal van mtb parcoursen waar een heerlijke flow in zit waar je echt wel serieus moet sturen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Schoorl is gewoon 100% Hand Built, dus geen shovel die een BMX baan door het bos schuift, waar vervolgens een laag gralux of granulaat overheen gaat. Kan en mag hier gewoon niet. De nieuwe route is gewoon het resultaat van omgeving + restricties ..... daar is het beste van gemaakt en persoonlijk vind ik het heel tof, maar idd niet de vergelijken met de standaard 2.0 rondjes. Dat hoeft ook niet, daar zijn er al genoeg van. Ben wel benieuwd hoe de route zich over de jaren gaat ontwikkelen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

zuurbiertje schreef: di 18 januari 2022, 10:01 Flow is volgens mij niet alleen rechtdoor, er zijn tal van mtb parcoursen waar een heerlijke flow in zit waar je echt wel serieus moet sturen.
Helemaal mee eens! Al ziet de meerderheid van de gebruikers dat tegenwoordig toch anders. :lol:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

yo-eddy schreef: di 18 januari 2022, 10:39 Schoorl is gewoon 100% Hand Built, dus geen shovel die een BMX baan door het bos schuift, waar vervolgens een laag gralux of granulaat overheen gaat. Kan en mag hier gewoon niet. De nieuwe route is gewoon het resultaat van omgeving + restricties ..... daar is het beste van gemaakt en persoonlijk vind ik het heel tof, maar idd niet de vergelijken met de standaard 2.0 rondjes. Dat hoeft ook niet, daar zijn er al genoeg van. Ben wel benieuwd hoe de route zich over de jaren gaat ontwikkelen.
Naast Spaarnwoude ken ik eigenlijk ook niet echt routes waar men gralux toepast, zijn er veel routes waar dit gebeurd?
Aan de ander kant heeft Schoorl dan weer stukken met vlonders en schapenhekken om slijtage tegen te gaan.
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Singletrack Sundays schreef: di 18 januari 2022, 11:28
yo-eddy schreef: di 18 januari 2022, 10:39 Schoorl is gewoon 100% Hand Built, dus geen shovel die een BMX baan door het bos schuift, waar vervolgens een laag gralux of granulaat overheen gaat. Kan en mag hier gewoon niet. De nieuwe route is gewoon het resultaat van omgeving + restricties ..... daar is het beste van gemaakt en persoonlijk vind ik het heel tof, maar idd niet de vergelijken met de standaard 2.0 rondjes. Dat hoeft ook niet, daar zijn er al genoeg van. Ben wel benieuwd hoe de route zich over de jaren gaat ontwikkelen.
Naast Spaarnwoude ken ik eigenlijk ook niet echt routes waar men gralux toepast, zijn er veel routes waar dit gebeurd?
Aan de ander kant heeft Schoorl dan weer stukken met vlonders en schapenhekken om slijtage tegen te gaan.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen verharding waar dat nodig is (op veel plekken in NL namelijk), ik geef gewoon wat verschillen aan.

- Spaarnwoude is Granulaat (gemalen puin) Gralux (gemalen Dolomiet gesteente) (zou beter zijn maar is veel duurder. Granulaat kan daar verder prima, want oude vuilnisbelt.

- 2.0 routes is (in mijn ogen) veelal dit: (denk dat er iets van leemhoudend zand overheen gaat hier?)

Afbeelding

Flow, eenvoudig en voor een grote doelgroep geschikt.

- Vlonders en Berenhekken (Schapenhekken doen we al poosje niet meer) op Schoorl.......Tsja.......ik ben geen liefhebber maar een andere optie is er helaas nu niet. Ik zou graag op plekken liever schelpen willen gebruiken dan vlonders, zodat de route er straks niet uit ziet als een jachthaven in het bos, maar dat blijkt om onbegrijpelijke redenen niet te kunnen op MTB routes maar wel op wandelpaden in het gebied :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Dat gele (leemhoudende)zand zit daar in de grond net als het grind en scheppen ze uit de (water)putten, is geen extra verharding die is aangebracht, vergelijkbaar met de humuslaag die juist in Schoorl op de route wordt gelegd om erosie tegen te gaan.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

BOSS schreef: ma 17 januari 2022, 20:41
B@zz schreef: ma 17 januari 2022, 15:23
Dat idee heb ik ook. Met daarbij de aantekening dat het aantal mtb'ers weliswaar minder zou kunnen zijn, maar dat er toch meer 'filevorming' kan ontstaan, aangezien het inhalen op de nieuwe, smalle en technische trails bepaald niet evident is. Zag onlangs nog een paar mtb'ers (jonge gasten) op de 2.0-route een stuk naar beneden wandelen, omdat ze de betreffende afdaling desgevraagd te steil vonden. En ja, dat schiet natuurlijk ook niet op. :winkie: :wink:
Je komt genoeg kruisingen tegen met wandelpaden waar je elkaar kunt passeren. Daarnaast is even stoppen en aan de kant stappen om iemand te laten passeren natuurlijk ook een optie.....of de snellere blijft er even rustig achter tot het wel kan. Des te langer je rondje duurt, des te langer kun je genieten. Lang leve de singletrack!

[...]

dusssss©
Je komt inderdaad zo'n 95 kruisingen met wandelpaden tegen — waarvan 75 stuks op de nieuwe lussen — die je prima als passeerstroken kunt gebruiken. Aangezien betreffende stroken overwegend 1 à 3 meter lang zijn, zal de langzamere nog wel even moeten surplacen om de achteropkomende mtb'er(s) te laten passeren. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Singletrack Sundays schreef: di 18 januari 2022, 11:55 Dat gele (leemhoudende)zand zit daar in de grond net als het grind en scheppen ze uit de (water)putten, is geen extra verharding die is aangebracht, vergelijkbaar met de humuslaag die juist in Schoorl op de route wordt gelegd om erosie tegen te gaan.
Ah, door dit soort beelden begon ik een beetje te twijfelen

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

We moeten de e-bike overlast ook niet overdrijven. Er zijn 4-6 super asociale "e-bike maar stiekem toch speed pedelec" rijders die er plezier aan hebben om KOMmetjes te rijden tegen mannen die het wel op spierkracht doen. Snijden bochten af. Slopen barriers. Rijden in het reservaatje. Oost Indisch doof. 1 oplossing aanpakken, handhaven, fietsen in beslag nemen etc. Voldoende handhaving instrumenten voor handen, en verder niet teveel woorden aan vuil maken.

De echte overlast ligt bij de vele grote groepen ongetalenteerde boswielrenners, die omhoog alles kapot lopen, en omlaag alles kapot remmen, geen donateur zijn, en nuon fluor achtige kleding aan hebben die acute netvliesloslating kan veroorzaken.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

B@zz schreef: di 18 januari 2022, 12:13 Je komt inderdaad zo'n 95 kruisingen met wandelpaden tegen — waarvan 75 stuks op de nieuwe lussen — die je prima als passeerstroken kunt gebruiken. Aangezien betreffende stroken overwegend 1 à 3 meter lang zijn, zal de langzamere nog wel even moeten surplacen om de achteropkomende mtb'er(s) te laten passeren. :-q
Gelukkig ligt de gemiddelde snelheid maar iets boven "sur place" op de nieuwe lussen :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Ironhorse Erik schreef: di 18 januari 2022, 13:13
De echte overlast ligt bij de vele grote groepen ongetalenteerde boswielrenners, die omhoog alles kapot lopen, en omlaag alles kapot remmen, geen donateur zijn, en nuon fluor achtige kleding aan hebben die acute netvliesloslating kan veroorzaken.
Mmmmm, die beschouw ik nou niet echt als overlast gevend maar als gebruikers. Gebruikers heb je van beginner tot pro.
Iedereen moet het leren/ervaren/proberen.

Overlast geven valt bij MTB wat mij betreft onder, al dan niet bewust, onfatsoenlijk gedrag door gebruikers.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

yo-eddy schreef: di 18 januari 2022, 12:57
Singletrack Sundays schreef: di 18 januari 2022, 11:55 Dat gele (leemhoudende)zand zit daar in de grond net als het grind en scheppen ze uit de (water)putten, is geen extra verharding die is aangebracht, vergelijkbaar met de humuslaag die juist in Schoorl op de route wordt gelegd om erosie tegen te gaan.
Ah, door dit soort beelden begon ik een beetje te twijfelen

Afbeelding
Ja het ligt op een berg.......maar komt gewoon lokaal uit de grond.
Als je naast de route een gat graaft kom je hetzelfde zand tegen.


Maar goed ik denk dat de flow op de UHR meer komt door de manier van bouwen met kraan en kombochten dan de ondergrond zelf, die is niet te vergelijken.
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op di 18 januari 2022, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie