Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorrit-dh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: di 7 juli 2020, 12:59
Mijn mountainbike: Scott Genius & Gambler

Hoe je een training ook in elkaar steekt, het belangrijkste is dat het leuk blijft. Want alleen dan motiveert het om het consistent te blijven doen.

De gains van heel veel trainen vs genoeg voor een goede conditie zijn idd marginaal en het is de vraag of je daar je tijd in wilt steken en heel veel voor wilt laten. Als weekend warrior dan, voor pro's en top niveau XC rijders mag de noodzaak duidelijk zijn.

Ik gebruik nauwelijks Strava, maar als ik daar op kijk wordt er vooral heel veel tijd op hometrainers gespendeerd voor die resultaten. De beperkte tijd die ik voor het fietsen heb besteed ik liever op de prachtige route die deze week met een nr 1 plaats bekroond is :-q :-q :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mijn oude tips voor sneller zijn op Schoorl met beperkte conditie (uit ervaring)

- deel je route goed in, start niet te hard, rondje duurt 40 minuten dus tijd om in je 'mojo" te komen.
- klim "over de top" dus zorg dat je bovenop niet stil valt maar doe nog een paar trappen om met vaart de afdaling in te gaan en pak dan je rust
- kijk waar je uit kunt rusten zonder veel tijd te verliezen (vlakke delen, afdalingen)
- Hou wat over voor de NOK en doe je zelf daar gewoon eens echt pijn, 't is maar tijdelijk :winkie:
- goede skills geven veel "gratis" snelheid en besparen je veel energie.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Vandaag met een maatje weer lekker wezen spelen op schoorl, voor het eerst sinds lange tijd weer eens goed op mijn muil.
De drop van groen naar rood, droppen zelf ging prima qua techniek maar lande in het mulle zand naast de schapenhekken met het voorwiel en toen was het otb, schade is 1 fietsbel, bult op het dijbeen en vooral mijn trots 😅. Je crasht m nooit en met publiek natuurlijk wel, meisje die gewoon heel voorzichtig groen pakte ging daarna maar lopend naar beneden 😂.
Daarna even terug gelopen om 'm opnieuw te doen, zoiets moet je natuurlijk meteen weer doen om het geen ding te laten worden.

Verder daarna nog lekker genoten en nu languit op de bank.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

yo-eddy schreef: za 13 november 2021, 11:52 Mijn oude tips voor sneller zijn op Schoorl met beperkte conditie (uit ervaring)

- deel je route goed in, start niet te hard, rondje duurt 40 minuten dus tijd om in je 'mojo" te komen.
- klim "over de top" dus zorg dat je bovenop niet stil valt maar doe nog een paar trappen om met vaart de afdaling in te gaan en pak dan je rust
- kijk waar je uit kunt rusten zonder veel tijd te verliezen (vlakke delen, afdalingen)
- Hou wat over voor de NOK en doe je zelf daar gewoon eens echt pijn, 't is maar tijdelijk :winkie:
- goede skills geven veel "gratis" snelheid en besparen je veel energie.
En de belangrijkste:

- rijdt hem in het juiste seizoen wanneer de grond hard is
- zorg dat de windrichting NO is en dus zeker geen ZW5 oid :-q
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

Rayb81 schreef: za 13 november 2021, 22:19
yo-eddy schreef: za 13 november 2021, 11:52 Mijn oude tips voor sneller zijn op Schoorl met beperkte conditie (uit ervaring)

- deel je route goed in, start niet te hard, rondje duurt 40 minuten dus tijd om in je 'mojo" te komen.
- klim "over de top" dus zorg dat je bovenop niet stil valt maar doe nog een paar trappen om met vaart de afdaling in te gaan en pak dan je rust
- kijk waar je uit kunt rusten zonder veel tijd te verliezen (vlakke delen, afdalingen)
- Hou wat over voor de NOK en doe je zelf daar gewoon eens echt pijn, 't is maar tijdelijk :winkie:
- goede skills geven veel "gratis" snelheid en besparen je veel energie.
En de belangrijkste:

- rijdt hem in het juiste seizoen wanneer de grond hard is
- zorg dat de windrichting NO is en dus zeker geen ZW5 oid :-q
Plagiaat! Lijkt wel heulll erg op wat ik zei :winkie:
boldrides schreef: za 13 november 2021, 09:54
Volleyoghurt schreef: do 11 november 2021, 22:44

Tering! Continue sprinten??? Ik zit nu rond de 49 min en dat vind ik al doortrappen. (Ben ook nog een beginneling)
Uren op de fiets maakt idd uit zoals al eerder werd genoemd. Maar als de status van het parcours (hoe hard ligt het erbij) gunstig is en de wind op het open gedeelte is in de rug dan kan je met je huidige vlieguren al onder de 45 komen.
Maar idd: je kan nog zo goed in conditie zijn, als je tegenwind hebt of mul zand ga je echt nooit een pr neerzetten. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mijn tips zijn gericht op de dingen waar je zelf invloed op hebt en om onder de 40 te komen, omstandigheden hebben zeker invloed, maar gemiddeld genomen moet je dat niet overdrijven.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

yo-eddy schreef: za 13 november 2021, 22:54 Mijn tips zijn gericht op de dingen waar je zelf invloed op hebt en om onder de 40 te komen, omstandigheden hebben zeker invloed, maar gemiddeld genomen moet je dat niet overdrijven.
Ben het eens met Eddy. Zoveel mensen die veel ‘gratis’ snelheid laten liggen doordat ze slechte lijnen rijden, een krakkemikkige techniek hebben of zichzelf opblazen.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

En niet te vergeten.... de juiste voeding.
De dag voor je wil gaan pieken een goede gezonde bodem + ontbijt.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

chrisscross schreef: ma 15 november 2021, 14:17 En niet te vergeten.... de juiste voeding.
De dag voor je wil gaan pieken een goede gezonde bodem + ontbijt.
Dat doe ik alleen voor wedstrijden :lol: Voor een rondje Schoorl beetje ‘to much’.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Gewoon een nieuwe duurdere fiets kopen toch?
Ik rij niet zo vaak op Schoorl meer, maar kom al tijden niet meer echt in de buurt van 40 minuten. Waarschijnlijk moet ik dus een nieuwe fiets :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Cycleintothewind schreef: di 16 november 2021, 11:03
chrisscross schreef: ma 15 november 2021, 14:17 En niet te vergeten.... de juiste voeding.
De dag voor je wil gaan pieken een goede gezonde bodem + ontbijt.
Dat doe ik alleen voor wedstrijden :lol: Voor een rondje Schoorl beetje ‘to much’.
Nou, als je echt een PR neer wil zetten is een goede voeding toch wel essentieel. Het is ook een beetje hoe hoog je de lat voor jezelf legt.
Een lichte fiets doet overigens ook heel veel evenals de juiste banden en bandenspanning.

Afgelopen zondag in de drukte heb ik trouwens weer een mooie 36er gereden zonder te letten op mijn voeding hoor. :lol:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15563
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

chrisscross schreef: wo 17 november 2021, 09:36Afgelopen zondag in de drukte heb ik trouwens weer een mooie 36er gereden zonder te letten op mijn voeding hoor. :lol:
Afbeelding

Zoiets? Vertel, wat deed het voor je rondetijden? :winkie:
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

George schreef: wo 17 november 2021, 13:08
chrisscross schreef: wo 17 november 2021, 09:36Afgelopen zondag in de drukte heb ik trouwens weer een mooie 36er gereden zonder te letten op mijn voeding hoor. :lol:
Afbeelding

Zoiets? Vertel, wat deed het voor je rondetijden? :winkie:
Bijna ;)
Kom net terug van een strak Schoorl met een lekker windje. Toch weer een 36er. :roll:
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Gisteren gereden! Super strak lag het erbij, een 46er gedaan! (Nieuw pr) Toch weer 5 min minder.
Het is alleen dat als je flink aan klimmen bent, dat dan zo'n EMTB ff rustig langs zoemt op turbo stand. (zonder iets te zeggen of een seintje) met twee vingers in een neus, dat je dan echt even zielig wordt. Maar goed ieder zijn ding... :o
Dockie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 11 september 2006, 23:32
Mijn mountainbike: Van Nicholas Tuareg/ Singular Swift

Afgelopen week ben ik bij Schoorl gaan hardlopen en ben erg onder de indruk van het gebied. Binnenkort ga ik er dan ook met de mtb er naar toe.
Op mtbroutes.nl zie ik dat de officiële route meer in de richting van Bergen ligt, maar ter hoogte van Schoorl zag ik in de bossen ook veel singletrack liggen die zo te zien nog gebruikt wordt.
Wat is aan te raden om te gaan rijden, de aangegeven route of deze te combineren met paadjes ter hoogte van Schoorl?
Plaats reactie