Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Nou politie Schoorl, kom er maar in.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Dockie schreef: wo 17 november 2021, 22:41 Afgelopen week ben ik bij Schoorl gaan hardlopen en ben erg onder de indruk van het gebied. Binnenkort ga ik er dan ook met de mtb er naar toe.
Op mtbroutes.nl zie ik dat de officiële route meer in de richting van Bergen ligt, maar ter hoogte van Schoorl zag ik in de bossen ook veel singletrack liggen die zo te zien nog gebruikt wordt.
Wat is aan te raden om te gaan rijden, de aangegeven route of deze te combineren met paadjes ter hoogte van Schoorl?
Voor iemand die al sinds 2006 op dit forum geregistreerd is lijk je niet echt goed op de hoogte te zijn hoe mountainbiken in Nederland over het algemeen geregeld is...
Dockie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 11 september 2006, 23:32
Mijn mountainbike: Van Nicholas Tuareg/ Singular Swift

Superstom schreef: do 18 november 2021, 00:00

Voor iemand die al sinds 2006 op dit forum geregistreerd is lijk je niet echt goed op de hoogte te zijn hoe mountainbiken in Nederland over het algemeen geregeld is...
Bijzondere reactie op een serieuze vraag. Als het alleen toegestaan is te rijden op de officiële route dan is dat prima. Maar als er andere routes in het gebied liggen die ook de moeite waard en toegestaan zijn dan hoor ik dat graag. De singletracks die ik zag liggen waren duidelijk aangegeven met takken en stammetjes aan weerszijden en bandensporen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Nieuwe lussen zijn in aanleg maar nog niet klaar en aaneengesloten te fietsen. Zodra er bordjes staan mag je erop.
Eerder is onveilig en illegaal omdat je links of rechtsom altijd op wandelpaden uitkomt bij de nog ontbrekende stukken.
…… nog even geduld aub……

En dat “even” is voor het eerst een behapbare periode 😉
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Dockie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 11 september 2006, 23:32
Mijn mountainbike: Van Nicholas Tuareg/ Singular Swift

Dankje, dan is het mij duidelijk. De paden zien er veel belovend uit, dus een mooi vooruitzicht voor de toekomst.
Voor binnenkort wordt het dan de huidige vaste route.
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Superstom schreef: do 18 november 2021, 00:00
Dockie schreef: wo 17 november 2021, 22:41 Afgelopen week ben ik bij Schoorl gaan hardlopen en ben erg onder de indruk van het gebied. Binnenkort ga ik er dan ook met de mtb er naar toe.
Op mtbroutes.nl zie ik dat de officiële route meer in de richting van Bergen ligt, maar ter hoogte van Schoorl zag ik in de bossen ook veel singletrack liggen die zo te zien nog gebruikt wordt.
Wat is aan te raden om te gaan rijden, de aangegeven route of deze te combineren met paadjes ter hoogte van Schoorl?
Voor iemand die al sinds 2006 op dit forum geregistreerd is lijk je niet echt goed op de hoogte te zijn hoe mountainbiken in Nederland over het algemeen geregeld is...
Nou nou, Rustig maar. Beetje lange tenen?? Is gewoon een goede vraag. (Hij vraag het tenminste).
Niet iedereen is actief en zo erg bezig met deze topic. De nieuwe route is niet af maar dat weten veel mensen niet, vooral als je op vakantie en een keer aan het hardlopen bent en dan zulke mooie paden ziet liggen.

Misschien iets meer informatie delen i.p.v zeuren.
yougo1983
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 28 december 2009, 12:20

Superstom schreef: do 18 november 2021, 00:00
Dockie schreef: wo 17 november 2021, 22:41 Afgelopen week ben ik bij Schoorl gaan hardlopen en ben erg onder de indruk van het gebied. Binnenkort ga ik er dan ook met de mtb er naar toe.
Op mtbroutes.nl zie ik dat de officiële route meer in de richting van Bergen ligt, maar ter hoogte van Schoorl zag ik in de bossen ook veel singletrack liggen die zo te zien nog gebruikt wordt.
Wat is aan te raden om te gaan rijden, de aangegeven route of deze te combineren met paadjes ter hoogte van Schoorl?
Voor iemand die al sinds 2006 op dit forum geregistreerd is lijk je niet echt goed op de hoogte te zijn hoe mountainbiken in Nederland over het algemeen geregeld is...
Het zal je naam ook wel zijn dat je dit soort dingen roept. Je kan mooi bij het Woud erin. Kan je ook je auto parkeren. Daar mag je voor 10.30 met bike rijden en kan je mooi een route nemen naar een startpunt van Schoorl
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik vind het vooral superstom dat er nog steeds niet officieel gereden kan worden op Schoorl 2.0. Schiet 'es op zeg!
:bier: :bier:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

pagina 666 van het Schoorl topic :roll: 8)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

Mooi paginanummer om maar eens mijn eerste post hier te maken. :evil:

Begin vorige maand voor het eerst de route gereden. Heb in mijn jeugd van 2007 tot 2011 in Den Helder gemountainbiked en een enkele keer op Texel, maar om de een of andere reden nooit verder gekeken. Sinds een jaar ben ik weer aan het mountainbiken en na het installeren van een trekhaak ook maar eens buiten de gemeente aan het kijken. :-q

Bij Aagtdorp gestart en voelde al snel dat mijn achterband ​te zacht was. Maarja, geen pompje mee :oops: en natuurlijk reed ik lek in het bos na de Zwarte Blink. Fietspad naar het zuiden maar af beginnen te lopen, het was gelukkig prima weer. Na 800 meter kwam er een aardige man op een racefiets (met brede banden) voorbij die mij een band gaf, zijn pompje deed het helaas niet. Gelukkig hielp een Duitse mevrouw me uit de brand.

Daarna teruggefietst en de route vervolgd. De Nok ging prima. Toen nog maar een rondje. Beetje zenuwachtig voor de ijzerdraadjes op de (kapotte) schapenhekjes. Heb eigenlijk meer door het mulle zand ernaast gefietst, was prima te doen. De tweede keer De Nok ging ik wel stuk :lol: Heb me in ieder geval goed vermaakt.

Klimmetjes vond ik goed te doen. Heb de grote drops als er een keuze was wel overgeslagen. Toch nog maar wat vaker oefenen en wat meer zelfvertrouwen kweken. Binnenkort maar weer eens die kant op.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

38x10 schreef: do 18 november 2021, 18:02 Ik vind het vooral superstom dat er nog steeds niet officieel gereden kan worden op Schoorl 2.0. Schiet 'es op zeg!
:bier: :bier:
zozozozo........en jij denkt dat de vrijwilligers van MTB Noordwest doordeweeks en in het weekend niet bezig zijn?
Mocht je nog geen vrijwilliger zijn.....https://mtb-noordwest.nl/vereniging/aan ... liger.html

Morgen om 8:45h staan er weer vrijwilligers op de Paardenweide....zie ik je dan? Dan kan ook jij ervoor zorgen dat het 'opschiet'.;-)

dusssssss©
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Aanstaande zondag 21 november bestaat de MTB route van Schoorl 25 jaar! Hieperdepiep HOERA!!!

Dus als jij zondag je rondje(s) draait op Schoorl, zing dan even een verjaardagsliedje voor de route.....wellicht krijg je dan een traktatie🤔😉
Als je trouwens nog foto's hebt van 25 jaar geleden zijn we erg benieuwd...
Hierbij het officiële persbericht uit de Alkmaarse Courant van november 1996:

<<<SCHOORL - Het bos is nat. Het pad van een meter breed zompig en slipperig. Het achterwiel van de fiets glipt geregeld weg. Om de klim naar boven te kunnen halen moet er nog een keertje worden aangezet. Op de pedalen, in het spoor van boswachter Frans Nieuwenhuizen, op een degelijke damesfiets. Een verkenning van de nieuwe mountainbike-route door het Schoorlse duingebied. Vijftien kilometer lang afzien.
Het aantal mountainbikers in het Schoorlse duingebied is de afgelopen jaren sterk toegenomen. De fietsers bleven echter niet rijden op de fietspaden. De mountainbike is gemaakt voor het terreinrijden, dus weken ze uit naar wandelpaden in het duingebied. Wandelaars en terreinfietsers raakten geregeld in conflict. Ook ruiters waren de mountainbikers liever kwijt dan rijk.
Staatsbosbeheer heeft vervolgens besloten een mountainbikeroute uit te zetten door het duingebied. De route moest uitdagend genoeg zijn, om te voorkomen dat de mountainbikers alsnog hun eigen route uitstippelen. De boswachters wilden niet over een nacht ijs gaan. Ze staken hun licht op bij andere terreinen van Staatsbosbeheer, hoe daar de zaken waren geregeld.
Ondanks die voorbereiding werd tijdens de aanleg van de baan duidelijk dat de verschillende groepen recreanten niet helemaal gescheiden konden worden. Op tien plaatsen kruiste de mountainbikeroute een ruiterpad. De fietsers die de route al in gebruik hadden genomen, hadden al snel mot met de ruiters in het duingebied.
Staatsbosbeheer wijt de incidenten mede aan het gegeven dat de baan nog niet klaar was. De kruisingen met wandel- en ruiterpaden waren nog niet aangegeven met waarschuwingsborden. Bovendien moest het groen nog worden gedund, zodat de punten een stuk overzichtelijker worden. De komende dagen legt Staatsbosbeheer de laatste hand aan die afrondende werkzaamheden.
Het eenrichtingstracé begint en eindigt bij de duinrand achter het Witte Huis in Aagtdorp, daar waar de Duinweg en het fietspad, de Postweg, bij elkaar komen. Een spoor van een meter breed loopt tussen het geboomte steil omhoog. Boswachter Frans Nieuwenhuizen rijdt met zijn terreinfiets in een klein verzet omhoog. De klim door het zand is zwaar.
De route is deels aangelegd over sleeppaden, waarlangs gekapt hout wordt afgevoerd. Ook de bestaande crossbaan is in de route opgenomen. Waardevolle stukken bos zijn gemeden. De boswachter vindt het de mooiste route van Nederland. Maar niet iedereen is daar even blij mee. Zo heeft de politiek in Schoorl al de vrees geuit dat de route meer mountainbikers zal aantrekken. Staatsbosbeheer ziet echter geen andere mogelijkheden om terreinfietsers en de andere recreanten uit elkaar te houden. Frans Nieuwenhuizen: "Staatsbosbeheer heeft behalve natuurbeheer ook recreatie als doelstelling. Mensen vergeten dat weleens. Los daarvan is de mountainbikeroute gewoon noodzakelijk, omdat het anders uit de klauwen loopt." De boswachter knijpt in de remmen als het fietspad een ruiterpad kruist. "De boompjes worden weggehaald om het kruispunt overzichtelijker te maken. Je kunt duidelijk zien wanneer er ruiters naderen. De mountainbikers moeten voorrang geven aan 'gewone' fietsers, wandelaars en ruiters." Maar als mountainbikers die regel aan de laars lappen, houdt het ook voor Staatsbosbeheer op, beaamt Nieuwenhuizen.
Over verdraagzaamheid gesproken. De boswachter heeft de laatste weken al heel wat telefoontjes gehad. Met name van ruiters, die zich afvroegen wat de mannen van de Schoorlse boswachterij had bezield om een pad aan te leggen voor die pest-fietsers, bij hun ruiterpaden. "Ik heb daarop maar geantwoord dat er ook pest-ruiters zijn. Achteraf moesten ze dat ook toegeven. Ik denk dat iedereen aan elkaar moet wennen. Het is allemaal nog nieuw."
De fietstocht gaat verder, zo goed en zo kwaad als het kan. De route is voor een fiets met brede banden en twintig versnellingen met flinke inspanning te doen. Op een gewone fiets is het een martelgang. De route loopt langs steile hellingen, zodat een stuurfoutje kan leiden tot een buiteling van een meter of tien. De fietser komt van alles tegen: grote boomwortels, kuilen van vijftig centimeter, snelle afalingen en beklimmingen waarbij de fietser tot op de bodem moet gaan.
De route loopt over een afstand van 650 meter over een gewoon fietspad. De mountainbikers moeten hun snelheid op dat stuk aanpassen. Op het vijftien kilometer lange parcours zijn wedstrijden verboden. Staatsbosbeheer wil zo ongelukken voorkomen. De mountainbikeroute wordt zaterdag officieel geopend. De boswachter benadrukt het nog maar eens. "De mooiste van Nederland.">>>


dussssss©
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

BOSS schreef: vr 19 november 2021, 13:20
38x10 schreef: do 18 november 2021, 18:02 Ik vind het vooral superstom dat er nog steeds niet officieel gereden kan worden op Schoorl 2.0. Schiet 'es op zeg!
:bier: :bier:
zozozozo........en jij denkt dat de vrijwilligers van MTB Noordwest doordeweeks en in het weekend niet bezig zijn?
Mocht je nog geen vrijwilliger zijn.....https://mtb-noordwest.nl/vereniging/aan ... liger.html

Morgen om 8:45h staan er weer vrijwilligers op de Paardenweide....zie ik je dan? Dan kan ook jij ervoor zorgen dat het 'opschiet'.;-)

dusssssss©
Sterker nog: Ik weet dat er door de vrijwilligers hard gewerkt wordt. Ik weet ook dat de oorzaak van dat er niet allang gereden kan worden op de route vooral buiten diezelfde vrijwilligers ligt. Mijn "Schiet 'es op" was sarcastisch van aard (al vind ik het wel echt superstom dat het in gebruik nemen van het parcours door een paar volhardende individuen zo ontzettend lang tegengehouden kan worden). Ik dacht(/hoopte) eigenlijk dat de emoticons dat wel duidelijk maakten.

Morgen heb ik al een taak als vrijwilliger voor een andere sport (iets met de XC versie van rennen dit keer), maar ik wens jullie, oprecht, weer veel succes!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bijzonder stukje uit de Alkmaarse Courant in 1996, het zou zomaar een stuk uit 2021 kunnen zijn :wink:
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

ik scrollde er een beetje overheen en dacht dat route 2.0 open zou gaan hahahah
Plaats reactie