Schoorl inside out!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

wo 10 augustus 2016, 09:54

onder het mom van rook schade ? :D

leuk trouwens ,is een helden daad de natuur helpen .
is er een foto van ? :-q

edit: filmpje gezien , puik werk :-q :-q :-q :-q :-q
groetjes Marcel
BOSS
Extreme Biker
Extreme Biker
Contacteer:

do 11 augustus 2016, 14:50

Wat betreft de simpele regel: FIETSEN IS ALLEEN TOEGESTAAN OP DE VERHARDE PADEN EN DE HUIDIGE MTB-ROUTE. Sinds de Schoorlse fietspaden zijn voorzien van een betonlaag, zou Staatsbosbeheer nu inderdaad bij alle bos-/duiningangen dergelijke borden kunnen plaatsen. Dat zou in principe moeten volstaan. Met als gevolg dat alle (!) voetpadborden verwijderd kunnen worden. Die zijn dan immers overbodig. Bovendien zijn er dan voor het illegaal rondrijden geen (slappe) excuses meer mogelijk, ook niet voor de meest onnozele mtb'ers!

Een ‘zij doen het ook’- instelling? Is helemaal geen sprake van, hoor. Anders had ik wel kunnen melden dat jij voorheen ook weleens over de Schoorlse wandelpaden peddelde. Maar het was juist meer een reactie/tip nadat jij begon over de moeilijke situatie waarin MTB-Noordwest zich bevindt betreffende de uitbreiding van de nieuwe Schoorlse mtb-route, en dat de vereniging iedereen er van probeert te doorgronden dat het ‘uitermate verstandig’ is om op de toegestane paden te blijven en de geldende regels te respecteren. Immers, dan lijkt het mij juist ook voor trailbouwers/vrijwilligers van MTB-NW te gelden.

Vandaar de reactie dat het voor MTB-NW'ers niet verstandig/netjes is om ritten over de nieuwe Schoorlse mtb-route (!) en o.a. illegale Texelse trajecten op Strava te publiceren. Met wellicht als gevolg dat allerlei mtb'ers hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen en er ook gaan rijden! Zoals eenieder weet, wordt er op Texel eveneens al jarenlang volop gewerkt (tezamen met SBB) aan het realiseren van een nieuwe mtb-route en zit men ook daar niet te wachten op allerlei wildrijders. Kan hier desgewenst wel een paar Strava-linkjes (van betreffende Schoorlse en Texelse ritten) posten, maar dat lijkt me eveneens niet zo verstandig/netjes. Kortom, mijns inziens is het handiger om dergelijke dubieuze ritten van Strava te verwijderen. Een simpele tip dus, ter voorkoming van nóg meer klachten. Meer niet.

Gewoon een keer gezellig meehelpen als we weer aan de slag gaan? Had me zeker heel leuk geleken, ware het niet dat de nieuwe route ‘gewoon’ niet aan mij besteed is. Te bochtig, smal, tricky, technisch, en dat met een (vermoedelijk) gemiddelde snelheid van hooguit 10 km/u. Ben er nagenoeg zeker van dat ik er sneller overheen zou kunnen hardlopen dan mtb'en. Is niks voor mij, helaas.

Wat mij betreft is het jammer dat de oorspronkelijke opzet van de route waarvoor de Provincie Noord-Holland destijds de vergunning verleende, niet volledig gevolgd is. Even erbij gepakt... Daarin staat onder meer dat van de huidige mtb-route circa 7 kilometer zal overblijven en dat er in totaal 16 km aan nieuwe mtb-route gerealiseerd wordt, waarvan meer dan 8 kilometer over bestaande bospaden die ook worden gebruikt door fietsers en wandelaars. De resterende 8 kilometer zou dan nieuw worden aangelegd (door het handmatig wegharken van de humuslaag over een breedte van maximaal 80 centimeter).

Volgens mij had die combinatie een mooie, afwisselende route kunnen opleveren. Daar had ik natuurlijk graag — en keihard — aan meegewerkt. Niet ondenkbaar dat de feestelijke opening dan al een tijdje geleden had plaatsgevonden. ;)
Goeie tips, gaan we mee aan de slag! Uiteraard blijven wij het maar roepen; fietsen is alleen toegestaan op de fietspaden en de MTB route! Wij hebben als vereniging die de route onderhoud een ontheffing om ons tijdens de onderhoud- en aanlegdagen met de fiets en Gator over de wandelpaden te verplaatsen. Bij twijfel kan je hier altijd even naar vragen mocht je het niet vertrouwen.
Iedereen die illegaal gereden segmenten op Strava zet is natuurlijk een Eppo Eersteklas en zou deze per direct moeten verwijderen en stoppen met illegaal rijden.

Wij gaan uit van een goede afloop en hopen dat je de route in de toekomst al fietsend een kans wilt geven of in ieder geval het voordeel van de twijfel;-)

Ride On!!!

dussssss©
BOSS
Extreme Biker
Extreme Biker
Contacteer:

do 11 augustus 2016, 15:39

Rayb81 schreef:Als ik het goed heb begrepen is het gebeurd in het stukje bos voor het 1e houten bruggetje?
Klopt, ongeveer in die contreien is een stuk van 50x75mtr verbrand helaas. De route is niet in gevaar gekomen en is dus ook gewoon toegankellijk voor iedereen op een fiets;-)

dusssss©
marcvv
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

vr 12 augustus 2016, 19:39

Vanochtend rondje gedaan. Lag er prima bij.
Nu ben ik maar een middelmatige MTB-hobbyist, maar ik werd voor de drop off ingehaald door twee jeugdige Engelstalige fietsers. Ff daarna een volwassen Engelsman, denk ik, vergezeld door iemand met MTB noord-west kleding.
Tjonge jonge, wat vlogen die vier over de route. Respect zeg!! Voordat ik in de gaten had wat er gebeurde waren ze volledig uit mijn zichtsveld.
Om mijn geschonden ego nog enigszins te herstellen, hoop ik dat dit verdienstelijke wedstrijdrijders waren. Iemand enig idee of dat zo is?
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

vr 12 augustus 2016, 22:08

De betere rijders doen 35 minuten over een rondje, en daar zijn er "zat" van.
Hoe lang deed jij er over ?
Of nog belangrijker, was het leuk ?
EO-MTB-ing certified
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

vr 12 augustus 2016, 22:49

Ik denk dat verdienstelijke wedstrijdrijders het rondje wel naar de 30min kunnen brengen (pro rijders)
Zal Nino Schurter eens vragen ;)
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

za 13 augustus 2016, 07:44

ik doe er een 55 zeg maar uur over, en dan heb ik lol, ben er tot nu toe 3 x geweest .
groetjes Marcel
marcvv
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

za 13 augustus 2016, 09:27

Tijd is voor mij niet zo belangrijk. Plezier is het meest belangrijk. Maar ook of ik het een beetje technisch verantwoord doe. Bochtenwerk beetje OK en in het geval van Schoorl: kom ik een beetje gecontroleerd die Nok af 8) Er zijn van die momenten dat je denkt dat je het best wel aardig doet. Totdat er van die hotshots over de baan vliegen, zoals gisteren dus. Daar lig ik niet wakker van hoor. Vind dat prachtig om te zien en realiseer me echt wel dat dat niet voor mij is weggelegd. Lesje nederigheid krijgt bijna iedereen zo nu en dan mee te maken. De een wat vaker dan de ander. :-?
Overigens deed ik er gisteren 48 min over en dat is denk ik wel de snelste tijd voor mij.
rlicht
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert Carbon 29 '17

za 13 augustus 2016, 14:06

Heerlijk fietsweer vanmorgen. Twee mooie rondjes gedaan. Ligt er goed bij en lekker rustig nu iedereen op vakantie is.
twowheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL29 9.9

za 13 augustus 2016, 23:22

Jurriaan schreef:Wie heeft er, gekleed in een Cycle Trend tenue, geholpen met het blussen van de bosbrand?
Neem dan even contact op met Cycle Trend Utrecht dan rij jij binnenkort weer in een nieuw Cycle Trend tenue.

Afbeelding
Heb hem wel op de foto gezet

Afbeelding
Who needs roads when there's dirt
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Radon skeen

zo 21 augustus 2016, 22:45

Zat een weekend op de camping in Schoorl. Heb het rondje 6 keer gereden.(3x wezen fietsen) De regen deed het baantje alleen maar goed. Prachtig rondje trouwens al is het gedeelte tussen de bruggetjes wel iets minder mooi.
"This species has amused itself to death"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ma 22 augustus 2016, 00:20

Ja voor de bosbrand was de route nog een stuk mooier dan nu.
(gedeelte tussen de bruggetjes)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 31 augustus 2016, 01:21

Zag een onofficiele rondetijd voorbij komen van 31min hoog.
Blijkbaar kan het dus nog steeds sneller.
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

wo 31 augustus 2016, 09:37

Hoe wie wat waar ?
Ligt er door de regen af en toe nog best goed bij.
Zelf kom ik nog steeds niet voorbij die 40 :-?
EO-MTB-ing certified
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker

wo 31 augustus 2016, 10:47

Dat lukt mij met gemak. Met enige regelmaat 47 maar dan moet ik wel echt mijn best doen..
Plaats reactie