Schoorl inside out!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rios
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

do 4 augustus 2016, 21:13

Hondenbezitter is mountainbiketerreur zat en plaatst boomstammen over paden: http://www.rtvnh.nl/nieuws/189407/Honde ... over+paden" onclick="window.open(this.href);return false;
Giant XTC Compsite 2 Hope Pro 2 ZTR Arch Ex / Giant XTC 1 Alu Beachbike Shimano XTR RYDE 29mm / Giant TCR Advanced racefiets Shimano 105
twowheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL29 9.9

do 4 augustus 2016, 21:41

Rios schreef:Hondenbezitter is mountainbiketerreur zat en plaatst boomstammen over paden: http://www.rtvnh.nl/nieuws/189407/Honde ... over+paden" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is dus precies wat ik bedoel. Ik heb al een concept voor een stukje geschreven, zou leuk zijn als die mensen het ook lezen
Who needs roads when there's dirt
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Radon skeen

do 4 augustus 2016, 22:00

twowheeler schreef:Gezien de recente krantberichten en, vaste zomer vijandigheid jegens de wielrenner en de absurde verhalen van mensen die obstakels op het parcours leggen wil ik nog wel een verhaal van afgelopen zondag delen. De maat is zo langzamerhand vol, en ik denk dat samen met mij er een hoop mensen zijn waarbij het op een gegeven moment wel fout gaat..

Afgelopen zondag was het mooi weer, de duinen waren vol zoals altijd en dat gaat meestal gewoon goed. Echter is er tijdens ronde 3 wat voorgevallen wat me achteraf behoorlijk irriteert.

Ik reed op het stuk na het 2de bruggetje in het duingebied. Na het stukje waar de mensen hun fietsen tegen het hek om naar de kerf te gaan. De weg draait omhoog en links en daarna weer omlaag. Het is er breed zanderig met in het midden een verhard pad door de vele mountainbikers. Hier kwam ik 2 mensen tegemoet waarvan de meneer omlaag kijkend over het smalle mountainbike paadje liep. Hij keek pas omhoog toen ik stilstond recht tegenover hem. Ik vertelde hem op vriendelijke toon dat hij wel om zich heen moet blijven kijken. "dit is gewoon een wandelpad knul" was zijn antwoord. Deze knul van 25 heeft hem toen verteld dat hij naast niet goed kan kijken blijkbaar ook wat aan z'n verstand mankeert aangezien het al jaren een mtb pad is. Daarna ben ik na wat woorden doorgereden.

Maar ik moet zeggen dat ik daar klaar mee ben. Ik heb eigenlijk geen zin meer het op deze manier af te handelen, want het is niet de eerste keer dat dergelijk iets gebeurt. Volgende keer zal ik vragen om uitleg als iemand een probleem maakt. We worden in de krant afgeschilderd als halve criminelen, de mensen onderweg provoceren en gaan je al tegemoet met een vooroordeel dat we slecht zijn. Er wordt geen ruimte gemaakt ookal kan dat prima en doe ik dat ook. Maar het houdt een keer op. Ook ik zal een keer stoppen met het vriendelijk iemand te kakken zetten.

Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar mensen mogen ook wel eens een ander verhaal horen. Wellicht eens een stukje naar de krant sturen. En hoezeer het me ook spijt, ik weet zeker dat ik niet weg rijd als de volgende keer iemand mij bijdehand met knul aanspreekt. Sommige mensen verdienen een wat hardere aanpak, en als dat tot een verdere confrontatie leidt is dat maar zo.

Ik ben het zat, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Rekening met elkaar houden is wat het overgrote deel van de mountainbikers en wielrenners doen. Ik denk dat het negatieve deel steeds meer bij de andere groep vandaan komt, en dat wordt enkel maar gevoed door alle nieuwsberichten
Die man heeft waarschijnlijk gelijk met het feit -ondanks dat het een mtb-parcours is- hij daar ook mag wandelen. Ik zou in zo,n geval groeten, eromheen sturen en geen discussie aangaan. Als mensen zelf een discussie opstarten dan geef ik in zo,n geval meestal aan dat ik dezelfde rechten heb als hun.
"This species has amused itself to death"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

do 4 augustus 2016, 22:09

Pad is breed genoeg daar, gewoon lekker van je lijn afwijken dan heb je geen gezeur :-q

Vandaag 4 rondjes gereden en ook een hoop gekke dingen tegengekomen.

Toppunt was toch wel iemand zonder helm die tegen de richting in over de schapenhekjes aan kwam rijden op de Kerf.
twowheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL29 9.9

do 4 augustus 2016, 22:24

Het gaat me meer om het feit dat de beste man het nodig vind meteen beledigend op te treden en te gaan verkondigen dat ik daar te gast ben terwijl het andersom. Ik ben de laatste die echt confrontatie zoekt, maar als men op dergelijke manier tekeer gaat hoef ik niet alles te pikken en me altijd maar aan andere aan te passen.
Who needs roads when there's dirt
BOSS
Extreme Biker
Extreme Biker
Contacteer:

do 4 augustus 2016, 22:34

twowheeler schreef:Gezien de recente krantberichten en, vaste zomer vijandigheid jegens de wielrenner en de absurde verhalen van mensen die obstakels op het parcours leggen wil ik nog wel een verhaal van afgelopen zondag delen. De maat is zo langzamerhand vol, en ik denk dat samen met mij er een hoop mensen zijn waarbij het op een gegeven moment wel fout gaat..

Afgelopen zondag was het mooi weer, de duinen waren vol zoals altijd en dat gaat meestal gewoon goed. Echter is er tijdens ronde 3 wat voorgevallen wat me achteraf behoorlijk irriteert.

Ik reed op het stuk na het 2de bruggetje in het duingebied. Na het stukje waar de mensen hun fietsen tegen het hek om naar de kerf te gaan. De weg draait omhoog en links en daarna weer omlaag. Het is er breed zanderig met in het midden een verhard pad door de vele mountainbikers. Hier kwam ik 2 mensen tegemoet waarvan de meneer omlaag kijkend over het smalle mountainbike paadje liep. Hij keek pas omhoog toen ik stilstond recht tegenover hem. Ik vertelde hem op vriendelijke toon dat hij wel om zich heen moet blijven kijken. "dit is gewoon een wandelpad knul" was zijn antwoord. Deze knul van 25 heeft hem toen verteld dat hij naast niet goed kan kijken blijkbaar ook wat aan z'n verstand mankeert aangezien het al jaren een mtb pad is. Daarna ben ik na wat woorden doorgereden.

Maar ik moet zeggen dat ik daar klaar mee ben. Ik heb eigenlijk geen zin meer het op deze manier af te handelen, want het is niet de eerste keer dat dergelijk iets gebeurt. Volgende keer zal ik vragen om uitleg als iemand een probleem maakt. We worden in de krant afgeschilderd als halve criminelen, de mensen onderweg provoceren en gaan je al tegemoet met een vooroordeel dat we slecht zijn. Er wordt geen ruimte gemaakt ookal kan dat prima en doe ik dat ook. Maar het houdt een keer op. Ook ik zal een keer stoppen met het vriendelijk iemand te kakken zetten.

Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar mensen mogen ook wel eens een ander verhaal horen. Wellicht eens een stukje naar de krant sturen. En hoezeer het me ook spijt, ik weet zeker dat ik niet weg rijd als de volgende keer iemand mij bijdehand met knul aanspreekt. Sommige mensen verdienen een wat hardere aanpak, en als dat tot een verdere confrontatie leidt is dat maar zo.

Ik ben het zat, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Rekening met elkaar houden is wat het overgrote deel van de mountainbikers en wielrenners doen. Ik denk dat het negatieve deel steeds meer bij de andere groep vandaan komt, en dat wordt enkel maar gevoed door alle nieuwsberichten
Zo'n toontje is natuurlijk bloedirritant, maar hij heeft wel deels gelijk het is namelijk, naast al ruim 20 jaar MTB route, ook een wandelpad.
Toch ben ik van mening dat vriendelijk blijven altijd de beste reactie is, dat verwacht men namelijk niet.........de MTBers zijn namelijk allemaal, stuk voor stuk asociale hufters die je aan de kant schreeuwen, spugen, je hond schoppen, een grote bek geven, je op je bek slaan en ook nog in in tuin poepen.
Als je dan gewoon beschaafd en supervriendelijk reageert ontstaat er kortsluiting in die bovenkamer en heb je zelf ook veel meer lol;-) en minder frustratie.

Maar ik begrijp heel goed wat je voelt.

dussssss©
BOSS
Extreme Biker
Extreme Biker
Contacteer:

do 4 augustus 2016, 22:43

Rios schreef:Hondenbezitter is mountainbiketerreur zat en plaatst boomstammen over paden: http://www.rtvnh.nl/nieuws/189407/Honde ... over+paden" onclick="window.open(this.href);return false;
Met dit soort mensen kan en wil je geen discussie aangaan, ze is (prettig) gestoord.
Ze is hoogstwaarschijnlijk wel eens een asociale MTBende hufter tegengekomen, MTBers zijn immers ook mensen en niets menselijks is ons vreemd. Je kan niet een hele groep veroordelen voor het gedrag van enkelen(waar heb ik dat vaker gehoord de laatste tijd?) En het recht in eigen hand nemen is natuurlijk dom, nog dommer is om dan zelf de pers te bellen en op camera laten zien dat jij de boomstammen neerlegt.........

dussssssss©
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

do 4 augustus 2016, 22:56

Ik doe alle fiets disciplines zo'n beetje en ben de vooroordelen ook wel wat zat ja.
Het grappige is dat ik een goed jaar terug zelf nog wielrenners van de weg reed.
In de praktijk blijkt ook die groep dus maar voor 0.5% slecht te zijn.

Met mtb-en ga ik issues altijd uit de weg en probeer altijd vriendelijk te blijven.
Bij sommige heb dat dus echt geen nut, wel geprobeerd, maar kansloos.

Hoe de media rapporteert steekt mij ook het meest.
Mensen kunnen tegenwoordig zelf niet meer na denken en volgen klakkeloos.
Helaas weet ik ook dat tegen berichten ook nutteloos zijn, omdat ze dat toch niet willen horen.
Dat is ook de reden waarom de andere kant van een kolencentrale nooit belicht wordt.

Overigens voedt het algoritme van Facebook dit soort dingen ook.
Daar komt de nieuwe haatdragende anti punnik groep vandaan.
EO-MTB-ing certified
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Stumperjumer FSR Expert 29 2018

do 4 augustus 2016, 22:58

Ik vind het wel aardig van d'r dat ze zo uit de weg gaat om het voor ons wat spannender en uitdagender te maken. Alleen mogen de boomstammen wel wat groter want dat stelt natuurlijk niks voor
B@zz
All rounder
All rounder

do 4 augustus 2016, 23:14

Fietsen is daar sowieso verboden. Als mtb'er heb je daar dan ook niets te zoeken.
BOSS
Extreme Biker
Extreme Biker
Contacteer:

do 4 augustus 2016, 23:19

B@zz schreef:
Fietsen is daar sowieso verboden. Als mtb'er heb je daar dan ook niets te zoeken.
Klopt, net zo als de wandelpaden in Schoorl is het Bergerbos ook verboden voor fietsers;-)

dussssss©
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

do 4 augustus 2016, 23:23

Laat haar maar lekker boomstammetjes leggen op de wandelpaden, als ze daar andere wandelaars een plezier mee doet.

Misschien is dit wel dezelfde dame die de takken heeft neergelegd op de nieuwe route begin van het jaar.
B@zz
All rounder
All rounder

do 4 augustus 2016, 23:28

BOSS schreef:Klopt, net zo als de wandelpaden in Schoorl is het Bergerbos ook verboden voor fietsers;-)

dussssss©
Klopt bijna... Inmiddels zijn de meeste Schoorlse wandelpaden voorzien van een voetpadbordje, maar nog niet allemaal! :wink:
BOSS
Extreme Biker
Extreme Biker
Contacteer:

vr 5 augustus 2016, 06:52

B@zz schreef:
BOSS schreef:Klopt, net zo als de wandelpaden in Schoorl is het Bergerbos ook verboden voor fietsers;-)

dussssss©
Klopt bijna... Inmiddels zijn de meeste Schoorlse wandelpaden voorzien van een voetpadbordje, maar nog niet allemaal! :wink:
Maakt niet uit, jij kent de in Schoorl geldende regels donders goed en kent de situatie waarin MTB-Noordwest/uitbreiding van de nieuwe route zit ook heel goed. De regels met opzet aan je laars lappen met als excuus er stond geen bordje is natuurlijk vreselijk kinderachtig als volwassen kerel en speelt tegenstanders van het mountainbiken juist in de kaart. En wie kan iedere keer de hete kolen uit het vuur halen als er weer een melding bij de beheerders is binnengekomen van een kerel zonder helm met blitse zonnebril en een petje op z'n kop?
Juist! De vereniging die probeert iedereen er van te doorgronden dat het 'uitermate verstandig' is om op de toegestane paden te blijven en de geldende regels te respecteren.

Dit bijdehandte egoïsme getuigd van weinig respect jegens beheerders, overheden en alle vrijwilligers die al jaren proberen een mooie uitbreiding van Schoorl te realiseren.

Denk daar maar eens over na!

dussssss©
B@zz
All rounder
All rounder

vr 5 augustus 2016, 12:39

Beetje flauw, Boss. Omdat ik (overigens keurig met 'n helm op) een paar honderd meter met een slakkengangetje over dat ene beheerpad (nabij de Nieuwe Weg) fietste, ben ik opeens een bijdehante, respectloze, alle regels aan de laars lappende mtb'er? Denk dat jij wel weet dat ik in principe never-nooit illegaal rijd, en juist (tijdens mijn hardlooptrainingen) al vele — zich van geen kwaad bewuste (?) — mtb'ers/crossers heb aangesproken over waar zowel in de Schoorlse duinen als in het NHD wel/niet gereden mag worden.

En ja, de precaire situatie rondom de uitbreiding van de nieuwe Schoorlse mtb-route is algemeen bekend. Daarom lijkt het mij bijvoorbeeld niet handig dat trailbouwers van MTB-Noordwest inmiddels al diverse testrondjes (?) op de nieuwe mtb-route hebben gereden — alsook elders (o.a. op Texel) allerlei illegale paden opzoeken — en dat naderhand doodleuk op Strava publiceren. Met uiteraard als gevolg dat dergelijke ritten gedownload kunnen worden en het ‘anti mtb’-vuurtje vervolgens flink zal aanwakkeren. Niet onverstandig om daar ook eens over na te denken.
Plaats reactie