Route Zoetermeer

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ja, dat krijg je als je zonder enige kennis van zaken dingen gaat kopen :-) Op m'n racefiets had ik mega stijve wielen, dus passen was gewoon passen. Ik heb nog een wielset van 21mm intern (en 32 spaken), maar die daar moet nog een nieuwe spaak in. De lagers van m'n Crossrides hebben ook de geest gegeven, dus daar moet ik maar even vaart achter zetten. En dan een 2,25 band, dat lijkt me wat verstandiger.
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

BrianW schreef:Ja, zeker. Sowieso geen zin om te pompen voor de terugweg, maar ik kan ook niet te laag gaan met spanning. Dikke banden leek me wel stoer, dus ik heb een 2,4 Ardent (dealtje op MP voor High Roller en Ardent) in m'n ouderwetse frame gepropt, met 19mm velgen. Wist ik veel dat je meer dan een paar mm ruimte nodig had. De Ardent gaat vrij snel 'zwalken' achter en dan raken de noppen ook de chainstay bij hard aanzetten. De sweet spot lijkt rond 2,5 bar te zitten (Ik weeg met gear 90+ kilo, dus veel lager moet je ook niet willen toch, met latex tubes?).
Het gekke is dat ik niet eens de grens opzoek in de bochten. Ga gewoon automatisch in de ankers (wel netjes, zonder te slippen) voor de bocht en dan als een omaatje erdoorheen :-)
Ja, 19mm is wel wat smal voor 2.4 banden. Ik rij op een 21mm (intern) velg 2.25 banden, NoNi en RoRo, op rond de 1,5 bar (tubeless) met ongeveer zelfde gewicht.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb ook 2.4's gereden op 19mm velgen. Ik vond dat ze erg veel rolde. Dan ga je al snel de band harder zetten. (En verlies je een stukje voordeel dat een bredere band zou kunnen opleveren).

Ik ben ook in de 90+ categorie en heb achter ook een zweetspot van 2,2-2,5bar. Afhankelijk van de ondergrond. Voor rij ik flink zachter. 1,7-2,0bar.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zweetspot. Ik heb er een beeld bij, dank u.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Oeps... Maar ook eentje met 2,5 bar erop he!!! Hahahahaha

Fijn, die auto-correctie :lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

:lol: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

PaneVino schreef:Ik heb ook 2.4's gereden op 19mm velgen. Ik vond dat ze erg veel rolde. Dan ga je al snel de band harder zetten. (En verlies je een stukje voordeel dat een bredere band zou kunnen opleveren).

Ik ben ook in de 90+ categorie en heb achter ook een zweetspot van 2,2-2,5bar. Afhankelijk van de ondergrond. Voor rij ik flink zachter. 1,7-2,0bar.
Even nog hierop terugkomen: ik heb het wel over 26". Ik weet niet of dat nog uitmaakt qua verschil met wat jij noemt. Ik kan achter wel met 2,4 wegkomen zonder rollen of frame schuren... Dat is goedkoper dan een nieuwe achterband kopen :-) Met de voorband heb ik eigenlijk nog nooit geëxperimenteerd, maar doe ik altijd 'net iets minder dan achter'.
Tweede opmerking: de Vittoria Goma's zijn nu erg goedkoop bij Mantel. Is de 2.25 een goeie vervanger voor de Ardent 2.4? Ik lees in reviews dat hij niet zo lekker rolt op asfalt (doe ik ook niet), maar als ik het profiel zo bekijk, lijken ze verdacht veel op elkaar.
(Dit heeft niet echt iets met Zoetermeer te maken, maar volgens mij rijden een aantal regulars hier op de Goma's, als ik me niet vergis)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik rij op de Goma. Voor een trailgeoriënteerde band vind ik 'm prima over asfalt rollen (29x2.4). Ik word denk ik meer gehinderd door het gewicht van de band, dan door het profiel.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

:bier:

Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Nice video. Alle routes komen zowat langs op dit youtube kanaal ?!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Klopt, deze beste man heeft het als uitdaging opgevat om alle vaste routes van Nederland te gaan rijden en vast te leggen op video.

Aan het eind zie je ook de kaart met routes, hij zit nu net over de 50 routes.
Het zijn er 175 ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Gaan er vanmiddag toevallig nog mensen naar Z'meer? Ik zit te twijfelen of ik ff naar de Uithof fiets, of toch stiekem de auto naar Zoeterminder pak :-) Er is niet noemenswaardig veel regen gevallen toch?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De baan hier ligt er strak bij hoor :-q

Helaas zelf vanmiddag geen tijd, anders was ik wel ffies mee gegaan.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Act
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 23 maart 2013, 16:21

http://www.ad.nl/zoetermeer/mountainbik ... ~a5db163f/" onclick="window.open(this.href);return false;
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Vandaag voor het eerst geweest. Vriendin had een clinic van MacReal (heel tevreden, stuk meer van geleerd van van fietsen met mij ;)). Ik heb al gemerkt dat ik zelf ook nog best veel kan leren :lol:.. zeker op die route. Maar wel een toffe route, waar ik zeker vaker heen ga omdat het fietsbaar is uit Den Haag. De rockgarden aan het eind is erg nice :-q. Helaas het bergje bij de skipiste nog gemist kennelijk. Lag er lekker bij!
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie