Lage Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gesloten
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Wie doet er vrijdagavond mee?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

desperad112 schreef:Heren nogmaals bedant voor afgelopen dinsdag, helaas kan ik er vrijdag niet bij zijn dit keer.
De volgende keer ben ik graag weer van de partij.

Inmiddels wel een antwoord van de boswachter Paul:
Zie reactie hieronder:
***********************************
Dag Martijn,

Dank voor je mail.
Als betrekkelijk nieuwe boswachter in de Vuursche heb ik inderdaad begrepen dat er wat verschillen van mening zijn over het mountainbike-parkoers door de lage Vuursche.
Ook weet ik dat SBB en MBC nog steeds in gesprek zijn voor het zoeken naar een oplossing, ik maak overigens hier geen deel van uit.
Tot er een oplossing is heb ik er niets op tegen dat jij met een paar vrijwilligers al wat snoeiwerk langs de route gaat doen.
Let dan wel op dat je dit op eigen risico doet en gebruik dus handgereedschap (geen motorzaag e.d.)

************************

Succes mannen as vrijdag.

gr
Martijn
Oplossing is onderhoud plegen en valse plat nabij de camping verwijderen. Als we die oplossing willen zal er een van ons aan kunnen schuiven bij de gesprekken. (helaas maak ik er geen tijd voor vrij)
Gebruikersavatar
desperad112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 8 juni 2008, 22:26
Mijn mountainbike: Trek

@Jurriaan, ik zal eens kijken of ik aan het eind van de zomer wat tijd over heb. Op dit moment erg druk bezet qua werk. Maar op zich wil ik best een poging wagen om te kijken of we tot iets structureels kunnen komen.



gr
Martijn
Jesonyourown
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 6 juli 2017, 15:49

Complimenten voor het werk! Als we een vast onderhoudsclubje starten meld ik mij graag aan.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

pietervl schreef:Wie doet er vrijdagavond mee?
Ik ben beschikbaar.

Mijn rugblessure gaat de goede kant op. MTB'en op LV doe ik nog even niet maar ik kan natuurlijk gewoon het parcours oplopen. Inmiddels heb ik ook een snoeischaar geleend dus wat mij betreft kunnen we het werk afmaken. Die schaar is dan overigens gelijk ook al het gereedschap dat ik heb dus als er meer moet gebeuren moet iemand anders daar iets voor meenemen. :)
DSK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 april 2016, 20:37

Vrijdag gaat het voor mij niet lukken aanwezig te zijn. Als ik de volgende keer aanwezig kan zijn neem ik denk schep/grondboor mee of ga keer alleen/samen met me broer. Kwam tijdens het snoeien toch aardig wat afwatering gaten tegen die open gemaakt moeten worden. En heb tijdens een boswerkdag met grondboor gaten gemaakt in plassen dus kan dat ook altijd een keertje doen.

Wat wel mooi is dat we dus wel wat onderhoud mogen plegen, en als dat af en toe gebeurt denk ik dat het wel bij te houden is. Alleen regen blijft een probleem denk ik als ik dat dinsdag weer zag ;).

Is er hier iemand van MBC die wat meer weet over deze gesprekken en doet de organisatie van UHR ook mee? Het zou mooi wezen als dat samen kan werken want het succes van de UHR routes is toch duidelijk ook voor SBB lijkt me.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Volgens eerdere berichten is er geen overleg meer door MBC mbt LV.
Maar zoals nu een paar man het oppakt, lijkt me een prima oplossing voor diegene die niet van 'geplaveide' UHR tracks houden. Dan heeft iedereen de keuze wat/waar hij/zij wil rijden.
Zelf ga ik met een boog om LV heen, maar kan me voorstellen dat anderen het karakter van LV (ruig, vaak veel bagger, olifantensporen, geulen etc.) juist een uitdaging vinden om te rijden.
Wat mij persoonlijk betreft hoeft deze route niet aan het UHR pretpark toegevoegd worden.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het is mi ongepast om rechtstreeks te citeren uit iemands mail. Afzender heeft jou een bericht gestuurd. Als hij vooraf weet dat het daarna letterlijk naar ons allen gaat en openbaar wordt, dan kan hij daar vooraf rekening mee houden
Lees ook nog eens een keer de disclaimer van Sbb onder het bericht door svp.

Hopelijk zijn MBC en SBB nog met elkaar in gesprek, maar laat dat dan in stilte gebeuren.
Gebruikersavatar
desperad112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 8 juni 2008, 22:26
Mijn mountainbike: Trek

bert l. schreef:Het is mi ongepast om rechtstreeks te citeren uit iemands mail. Afzender heeft jou een bericht gestuurd. Als hij vooraf weet dat het daarna letterlijk naar ons allen gaat en openbaar wordt, dan kan hij daar vooraf rekening mee houden
Lees ook nog eens een keer de disclaimer van Sbb onder het bericht door svp.

Hopelijk zijn MBC en SBB nog met elkaar in gesprek, maar laat dat dan in stilte gebeuren.

mi staat er niks vreemds in de mail wat niet gedeeld zou mogen worden voor wat voor reden dan ook. De beweegreden dat ik het plaatste was er iedereen van op de hoogte te stellen dat er dus gesnoeid mocht worden mits er rekening gehouden wordt met eigen risico en geen motorzagen.

Daarnaast staat er helaas ook geen disclaimer onder het bericht en valt er dus ook weinig door te nemen.

Verder ga ik hier niet meer op reageren.

gegroet,

Martijn
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Nog even afstemmen over het vervolg van het snoeiwerk. Is er vanavond om 19:30 nu concreet een groep(je) aan de slag?

Ik ben dus beschikbaar. Gaat er verder niemand wil ik het ook nog wel doen maar dan hou ik geen rekening met dit specifieke moment. Het is dan nog wel even handig om te weten waar op de route er nu het meeste behoefte is aan een vervolg.
Gebruikersavatar
desperad112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 8 juni 2008, 22:26
Mijn mountainbike: Trek

helaas ik ben niet beschikbaar vanavond mannen.


gr
Martijn
DSK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 26 april 2016, 20:37

Ach de LV is niet de mooiste nee maar zo slecht is het ook niet, de afgelopen maanden heeft het er goed bij gelegen niet eens veel slechter dan zeist. Leersum is bijvoorbeeld ook stuk minder 'mooi' dan zeist maar je kan van zeist ook zeggen dat het bijna een fietspad door het bos is ;). Het enige probleem met LV is het water, drie druppels en je kan beter met de boot gaan. Austerlitz was nog erger dan LV maar is ook opgeknapt/vernieuwd dit zou misschien ook wel met LV mogelijk zijn. Het is natuurlijk nog al makkelijk om die organisatie erbij te betrekken en het van ze te vragen maar het is redelijk dichtbij elkaar in de buurt en hun hebben de know-how. Als MBC en UHR samen met SBB kunnen praten staan ze misschien sterker.

Maar wat ik bedoel met LV 'betrekken' met UHR is niet zozeer het gelijk asfalteren ervan zodat er geen hobbel meer is maar meer het onderhouden ervan of het 'leren' van onderhouden. Ik weet niet precies hoe het daar gaat maar denk wel dat er een idee achter zit hoe waar en waarom ze bepaald onderhoud plegen. Ik doe dinsdagavond me best en snoeien kan iedereen maar verder onderhoud aan de track heb ik geen flauw idee van.

Kijk de mensen van UHR moeten het ook zien als compliment naar hun toe, het is een geweldige opzet en het werkt geweldig natuurlijk. Prachtige routes goed onderhoud en het werkt aanstekelijk, daarom zijn er denk ik toch dinsdagavond 6 mensen geweest om wat te doen en vanavond misschien weer omdat je toch op de UHR ziet wat het resultaat ervan is.

Maar goed ik ben ook maar een simpele MTB'er die een mening/idee heeft en niet echt het persoon ben om zulke dingen op te zetten/regelen.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Het middenstuk van de route is nog niet gesnoeid. We kunnen vanavond het beste starten vanaf de zevenlindenweg, te bereiken vanaf de hilversumsestraatweg. De Route kruist die twee keer, we spreken af bij de kruising in het noorden, als je de weg inrijd nog voor je bij de camping bent.
Rendez vous dus niet in de kuil maar in het noorden.

Wie nog aansluiten is welkom. Er is meer dan genoeg te doen. Aanvang 19.30
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

LV is éen van de eerste officieel aangelegde routes in Nederland. Op de nog oudere routes (bijv. Amerongen 1.0) werden bestaande paden aangewezen voor 'medegebruik' door MTB-ers.

Bij LV is dat anders gelopen: daar is een stagiaire met een shovel aan de gang gegaan. Op die manier is de route zeg maar 'verdiept' aangelegd. Verdiept als in een badkuip. En als je regenwater in een badkuip laat lopen, krijg je volle badkuipen. Daarna is er niet veel meer aan onderhoud gedaan. Niets ten nadele van MBC of wie dan ook, maar jarenlang heeft elke fietser een pakje zand van de route aan z'n fiets mee naar huis genomen. Dat is verder prima, maar een route slijt daar van uit. Een kom wordt een del, een del wordt een kuil, een kuil wordt een diepe kuil, een diepe kuil wordt een hele diepe kuil (vul verder zelf aan).

Die badkuipen worden dus dieper en dieper en komen steeds voller met water te staan. Op een bepaald moment is daar niets meer aan te doen en is een route kapot gereden en kapot geërodeerd. Dat is waar we met LV nu staan.

Snoeien is natuurlijk altijd zinvol. Dat staat los van bovenstaande

Wil je deze route begaanbaar maken en onderhoudbaar maken, dan moet hij volledig op de schop. Onderhoudbaar wil zeggen dat je waterbeheer mogelijk maakt. Dus afwatering mogelijk maken. Dat doe je door een route niet verdiept, maar verhoogd aan te leggen en er een steeds wisselende verkanting in aan te brengen, zodat water altijd naar links, of rechts, of voor, of achter af kan lopen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Het waterprobleem oplossen lijkt me inderdaad onbegonnen werk zonder een hele forse ingreep. Op hele stukken is de route het laagste punt en het water loopt er dus naartoe.

Dat maakt dat ik selectief gebruik maak van het rondje. Is het een tijdje droog geweest dan is het een perfecte mogelijkheid om, voor mij relatief dichtbij huis, lekker een paar rondjes te draaien en wat aan de techniek te werken. Zo heb ik de afgelopen maand toch drie of vier keer veel plezier gehad. Is het nat dan ga ik niet eens kijken en rij ik lekker richting Zeist of verder.

Straks even wat snoeiwerk verrichten zodat de route begaanbaar blijft op de dagen dat hij er goed bij ligt. Als er in de toekomst draagvlak is om het wat grondiger aan te pakken wil ik er zeker ook tijd in steken.
Gesloten