Volgens mij is het geen verdien model hoor, alle inkomsten van bijvoorbeeld UHR gaan direct terug naar het onderhoud en verbeteren van de routes Soms wordt er wel eens een donatie gedaan aan een natuurproject.Crapton schreef: ↑vr 28 januari 2022, 18:12 Goed topic en ik heb hier uitgesproken mening over.
Kalmthoutse Heide
Ik ben 1 van de hoofdzeikers over te duur vignet Kalmthoutse Heide en de gang van zaken. Samengevat: aldaar 26 km vignetplichtige route in 4 lussen waarvan ca. 13 km singletrack, rest brede bestaande (deels openbare) paden. Er zijn volgens Grenspark 4000 vignetten verkocht sinfs 1 oktober 2021 a 12 € = 48.000 €. Er zijn vrijwilligers. Mij lijkt 48k stukslaan op 13 km of 26 km MTB XC trail buiten elke proportie. Er zit een verdien model achter, en BOA's moeten betaald worden. Lees idd dat topic maar eens als je houdt van een portie azijn.
Algemeen
Het is toch van de zotte dat je voor bij wijze van voor elk parkoers straks een aparte bijdrage zou moeten betalen. Totaal bizar vind ik dat. Bv ik ga 1 week op vakantie op locatie ABC en rij 3-4x het locale parkoers, zou daarvoor de volledige jaarbijdrage moeten betalen. Ga ik elders 1-2-3 dagjes rijden idem dito. Dat je als local veelgebruiker het volle bedrag betaalt en evt zelfs meehelpt ja kan ik inkomen.
De UHR prijs is relatief prettig, 170 km mooie trails tegen 7.50 €. NM kost tegenwoordig al 14.50 € als je geen NM lid bent. Grenspark kost 12 €. Samen ben ik dan al 34 € kwijt voor 3 vignetten. En dat is nu. Over 3 jaar is het 50 €/jaar en vinden we dat ineens normaal voor een potje fietsen in de natuur. Sorry, nee, ik vind dat duur terwijl wandelaars wel gratis in dezelfde natuur mogen rondwandelen.
Kan er nou niet 1 passe-partout voor alle NL vignetplichtige routes komen voor zeg 20 €/jaar? Je kan maar op 1 plaats tegelijk rijden dus dat lijkt me best redelijk. Het liefste zie ik helemaal GEEN vignetten want betaal ook via belasting voor flinke subsidie NM en SBB wandelroutes... Ik heb er de pest aan dat MTB-ers gezien worden als "verdienmodel" en ondertussen vrijwilligers onderhoud doen.
Vergeet niet dat de aanleg van een route en nodige vergunningen ook geld kost. Onderhoud is door vrijwilligers maar de bouw zijn gewoon betaalde krachten.