Afsluiting trails NA regen?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

dat wegfietsen heeft dus blijkbaar toch een toekomst.
zelden problemen met trailrespect, te droge of te natte omstandigheden.
en je kunt net zo smerig worden als in bos als je hier op de Veluwe woont.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

cheeta schreef: vr 14 januari 2022, 14:32 Is er meer dan UHR in NL...? :roll:
Ja Schoorl, ligt er momenteel ook uitstekend bij.
Kan me niet herinneren dat die in natte of droge perioden ooit is afgesloten.

Denk ook niet dat SBB dat ziet zitten omdat je dan door gebrek aan andere routes in de omgeving heel veel mensen op de wandelpaden krijgt.
Have fun!
Rinse.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 580
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

cheeta schreef: vr 14 januari 2022, 14:32 Is er meer dan UHR in NL...? :roll:
Ik betwijfel het als ik de parkeerplaatsen hier zie.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

hanjovdberg schreef: vr 14 januari 2022, 15:19
bert l. schreef: vr 14 januari 2022, 13:11 Dus daarom even de controlevraag: waar gaat dit topic feitelijk over? Over beperkingen in je mogelijkheden om op de UHR te mogen fietsen? En hoe groot zijn die dan percies?
Bert het ging TS die inmiddels al niet meer reageert niet alleen of juist niet eens om de UHR maar om afsluitingen in het algemeen en of de oproep bij de trailcrew, terrein beheerder of wie dan ook maar lag.

Dat is overigens te lezen op pagina 1 en dus minder ver terug dan het Suikerberg geheugen gaat :winkie: :tong
TS leest nog steeds geïnteresseerd mee naar meningen en feiten.

Vraagstelling was:
1. Weet iemand of er ergens in NL parkoersen (preventief) worden gesloten ivm overmatig water/modder? Wie beslist dit dan? Soort van gedwongen trailrespect.

2. Hebben we wel of niet een probleem en wat zijn de meningen?


Antwoord 1.: Er wordt bijna nooit ergens een parkoers volledig en formeel afgesloten. Evt doet terreinbeheerder dat. Trailcrew adviseert "kom wel" of "blijf weg" maar dat is niet dwingend en als je je daar aan houdt is dat een stuk van "trailrespect". Ik zit met grote overtuiging niet op op FB dus manier van communiceren van Trailcrews naar alle gebruikers zal lastig worden - evt lokale website?.

Antwoord 2.: Volgt uit antwoord 1, als we niet afsluiten is er iha geen groot probleem. Ja er is altijd wel beetje modder in natte periode. Buitensport, hoort erbij. Door verplicht vaste routes te rijden geef je gebruikers echter ook weinig keuze behalve op de weg te gaan rijden. Gebruik van alternatieve droge trails buiten de vaste routes en daarmee spreiding van de druk zijn (met opzet) vaak niet toegestaan. Is dit wel slim en nodig?

Mijn pleidooi is: in weekends in drukke gebieden op de vaste routes ivm scheiding recreatie stromen (as is), waar mogelijk door de week vrij rijden op de brede paden in het gebied + vaste routes. Zo minder belasting van die routes en kan iedereen naar behoefte kiezen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wij van WC Eend kunnen alleen voor WC Eend spreken….
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Crapton schreef: vr 14 januari 2022, 18:31
hanjovdberg schreef: vr 14 januari 2022, 15:19

Bert het ging TS die inmiddels al niet meer reageert niet alleen of juist niet eens om de UHR maar om afsluitingen in het algemeen en of de oproep bij de trailcrew, terrein beheerder of wie dan ook maar lag.

Dat is overigens te lezen op pagina 1 en dus minder ver terug dan het Suikerberg geheugen gaat :winkie: :tong
TS leest nog steeds geïnteresseerd mee naar meningen en feiten.

Vraagstelling was:
1. Weet iemand of er ergens in NL parkoersen (preventief) worden gesloten ivm overmatig water/modder? Wie beslist dit dan? Soort van gedwongen trailrespect.

2. Hebben we wel of niet een probleem en wat zijn de meningen?


Antwoord 1.: Er wordt bijna nooit ergens een parkoers volledig en formeel afgesloten. Evt doet terreinbeheerder dat. Trailcrew adviseert "kom wel" of "blijf weg" maar dat is niet dwingend en als je je daar aan houdt is dat een stuk van "trailrespect". Ik zit met grote overtuiging niet op op FB dus manier van communiceren van Trailcrews naar alle gebruikers zal lastig worden - evt lokale website?.

Antwoord 2.: Volgt uit antwoord 1, als we niet afsluiten is er iha geen groot probleem. Ja er is altijd wel beetje modder in natte periode. Buitensport, hoort erbij. Door verplicht vaste routes te rijden geef je gebruikers echter ook weinig keuze behalve op de weg te gaan rijden. Gebruik van alternatieve droge trails buiten de vaste routes en daarmee spreiding van de druk zijn (met opzet) vaak niet toegestaan. Is dit wel slim en nodig?

Mijn pleidooi is: in weekends in drukke gebieden op de vaste routes ivm scheiding recreatie stromen (as is), waar mogelijk door de week vrij rijden op de brede paden in het gebied + vaste routes. Zo minder belasting van die routes en kan iedereen naar behoefte kiezen.
Prima samenvatting en ook in je voorstel kan ik mij prima vinden. Op de Veluwe hebben we dat probleem ook veel minder uiteraard.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Crapton schreef: vr 14 januari 2022, 18:31 [...manier van communiceren van Trailcrews naar alle gebruikers zal lastig worden - evt lokale website?
Ik weet wel een landelijke website waar wel eens wat gecommuniceerd wordt :winkie:
Metabaron
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 2 januari 2022, 23:00
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8 2020 - Radon SLIDE 150 - NS Bikes Zirkus Dirt Jump

Crapton, keer op keer blijf je me verbazen.
Antwoord 1.: Er wordt bijna nooit ergens een parkoers volledig en formeel afgesloten. Evt doet terreinbeheerder dat. Trailcrew adviseert "kom wel" of "blijf weg" maar dat is niet dwingend en als je je daar aan houdt is dat een stuk van "trailrespect". Ik zit met grote overtuiging niet op op FB dus manier van communiceren van Trailcrews naar alle gebruikers zal lastig worden - evt lokale website?.
Nogal grappig dat je dit schrijft, een groot deel van route paars van Grenspark is nog steeds wegens boswerken door de terreineigenaars en trailcrew gesloten. Ging je er alsnog rijden, nam je foto's van de modder en gebruikte je die foto's om hier een of andere onduidelijk statement te maken. Grappig dat jij net schrijft dat het voor trailcrews lastig is om te communiceren... want naar mijn gevoel was jij net degene die er gigantisch probleem van maakte. Keer op keer. En dan ga jij hier als slotpleidooi mee nadenken en ons adviseren over hoe wij, de trailcrew, beter kunnen communiceren want het zal lastig worden en dat terwijl je constant aangeeft niet betrokken te willen zijn bij de trailcrew... sorry maar . :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: hier ga ik toch even dubbel van het lachen hoor. Je bent me er eentje :lol: :lol:
Antwoord 2.: Volgt uit antwoord 1, als we niet afsluiten is er iha geen groot probleem. Ja er is altijd wel beetje modder in natte periode. Buitensport, hoort erbij. Door verplicht vaste routes te rijden geef je gebruikers echter ook weinig keuze behalve op de weg te gaan rijden. Gebruik van alternatieve droge trails buiten de vaste routes en daarmee spreiding van de druk zijn (met opzet) vaak niet toegestaan. Is dit wel slim en nodig?
Weer iets grappig.. "als we..." ik vraag me af over welke trails jij het hebt waar je hier met "we" spreekt?
"... op de baan rijden als enige andere keuze..." Je spreekt hier toch vooral voor jezelf lijkt me als je schrijft dat er weinig andere keuze is dan op de baan te gaan rijden... :lol: :lol:
In ieder geval, als er ergens eens iets wordt afgesloten, vind ik dat niet per se een drama want laat ons eerlijk, keuzes genoeg in NL en BEL. Ik en mijn vrienden rijden dan naar een andere trail of locatie waar je vrij kan rijden of we gaan gewoon lekker schuppen zodat tegen droogseizoen er weer diverse leuke nieuwe features zijn en weer structurele oplossingen zijn tegen modderplekken tegen volgend seizoen.
"Slim/nodig?"
Ik lig vooral wakker dat het zo vroeg donker is in de winterperiode, dat is voor mij de enige reden dat ik in de winter 's avonds door de week op de baan rijdt want je mag 's nachts niet in het bos. Maar daarom veralgemeen ik dat niet als soort van samenvatting. 8)
Mijn pleidooi is: in weekends in drukke gebieden op de vaste routes ivm scheiding recreatie stromen (as is), waar mogelijk door de week vrij rijden op de brede paden in het gebied + vaste routes. Zo minder belasting van die routes en kan iedereen naar behoefte kiezen.
Pleidooi, oei het lijkt hier precies wel een rechtzaak. :lol: Ik dacht dat enkel advocaten pleidooien geven, weer iets bijgeleerd.
We, mijn vrienden en ik, doen dit al jaren zo. We hebben niet de indruk dat we niet vrij kunnen kiezen. En weet je, soms doen we het gewoon lekker omgekeerd, dan rijden we zelfs in de week op vaste trails en gaan we zondag's schuppen en onderhoud doen. :D
Stichting Grenspark Trail Builders | bestuur

Build the dream, ride the dream!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Wat is nu feitelijk het probleem als er door modder gefietst wordt?
Dat het er even minder strak uitziet? Dat is toch niet zo erg?
Als je het wil herstellen is het inderdaad minder leuk. Maar of dat nodig is vraag ik me af.
Het wordt weer vanzelf een keer droog en af en toe een plasje is helemaal niet erg
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

byorka schreef: vr 14 januari 2022, 22:41 Wat is nu feitelijk het probleem als er door modder gefietst wordt?
Dat het er even minder strak uitziet? Dat is toch niet zo erg?
Als je het wil herstellen is het inderdaad minder leuk. Maar of dat nodig is vraag ik me af.
Het wordt weer vanzelf een keer droog en af en toe een plasje is helemaal niet erg
Als een modderstrookje een modderstrookje blijft is het geen probleem. Alleen deze paden worden alleen maar breder en breder en er worden allerlei alternatieve routes gekozen.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Metabaron
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 2 januari 2022, 23:00
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8 2020 - Radon SLIDE 150 - NS Bikes Zirkus Dirt Jump

Dat plasje wordt steeds dieper en dieper, breder en breder tot diezelfde plas een jaar later drie keer zo groot is, jaar daarna 10 keer zo groot.
Uiteraard is dit niet bij elke modderplas het geval, soms ligt er water op een plaats dat na enkele droge dage gewoon weer weg trekt en waar het net goed is dat je er doorheen rijdt om dat water sneller te laten infiltreren in de bodem.

Er zijn echter ook plassen die na verloop van tijd veranderden in modderpoelen van circa 20m a 50m a 100m lang. Diverse uitbreidingen in de breedte en dat komt soms weer in het gedrang met eigenaars die bv geen toestemming gaven en er wel een spel van maken. Er is een verschil om een modderpoel van 5m op 5m aan te pakken dan een zwembadlaan met water en modder over 100m.

Dus ja en nee. :wink:
Stichting Grenspark Trail Builders | bestuur

Build the dream, ride the dream!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Dat met die grote plassen en modderstroken snap ik. Maar her en der een smeuïg stukje hoeft helemaal niet erg te zijn.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Een beetje water is ook helemaal niet slecht. Dan hebben de diertjes wat te drinken in droge perioden. Nu lijden ze dorst omdat er nergens water te vinden is.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Maar er zijn heel veel mensen die een smeuïg stuk niet kunnen waarderen en er langs rijden waardoor het stuk in de breedte groeit en mensen uiteindelijk een alternatief gaan pad zoeken.

Gewoon recht door de modder is dus het beste, nog leuker maak er een spelletje van om elke plas op je achterwiel te rijden.
Om die manier train je de manual/wheelie en blijft je fiets veel schoner.
Have fun!
Rinse.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Nu wordt gedaan alsof grote lange modderzones met name door MTB-ers gemaakt zouden worden.

Dat is natuurlijk niet zo. In mijn omgeving is een deel van het bos maanden afgesloten geweest ivm bosbouw dus geen of zeer weinig MTB-ers. Toch liggen er nu lange plassen, en eigenlijk is dit altijd al zo geweest met of zonder MTB-route. Veel van die grote plassen waren er al voor de vaste routes toen er relatief weinig trailbelasting was.

Soms ligt een pad bij een kwel, of ligt het in een zonk. Zeker op oudere paden (dus niet de aangelegde singletracks) zitten er lage plekken zonder afvoer die het water verzamelen. Vaak gaan de paden langs de lagere plekken. Of er is dichte begroeiing die het water vasthoudt en blad laat vallen, altijd prima voor moddervorming. Als je het gebied langer kent dan weet je precies welke stukken gevoelig zijn voor regenval, die stukken reden de locals dan logischerwijze ook niet. Dit heeft dus meer te maken met terreingesteldheid en minder met MTB-ers. Met de vaste routes moeten we hier wel doorheen, geen keuze (zoals ik hier al vaker heb gezegd).

Sommigen paden worden vernield door landbouw- of andere voertuigen zoals bosbouwmachines dus door de terreinbeheerder.

Ga je over een natte kwel zone of zonkpad of voertuigpad een vaste MTB route leggen ja dan weet je wat er gaat gebeuren, MTB-ers er over maakt het niet beter natuurlijk. Afsluiten kan vaak niet (openbaar) of is zinloos. De route is daar niet handig gekozen en dit is soms alleen op te lossen met een bypass, met drainage of met gebruik niet natuurlijke materialen oid. Maar is de vraag of een trailcrew dit aankan.

-----------------
byorka schreef: vr 14 januari 2022, 23:23 Een beetje water is ook helemaal niet slecht. Dan hebben de diertjes wat te drinken in droge perioden. Nu lijden ze dorst omdat er nergens water te vinden is.
Zelfs dit is echt waar, begreep ik van een terreinbeheerder van NM. Die plassen zijn ook een habitat en er zitten vaak beestjes reptielen salamanders enz in dus goed voor de diversiteit. Daarom staan terreinbeheerders soms wel open voor een bypass om zo'n zone heen.
Laatst gewijzigd door Crapton op za 15 januari 2022, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie