Afsluiting trails NA regen?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Het is in mijn omgeving behoorlijk nat en op diverse vaste routes liggen er tamelijk slechte bagger stukken bij. Hier zijn dat veelal de vlakke paden en minder de singletrails/flowtrails.

Nu wordt er wel gemompeld om trails af te sluiten en op de weg te gaan fietsen want schade enz enz. Dat komt ook omdat we op de drogere paden niet meer mogen fietsen want vaste routes. Tja... :cry:

1. Weet iemand of er ergens in NL parkoersen (preventief) worden gesloten ivm overmatig water/modder? Wie beslist dit dan? Soort van gedwongen trailrespect.

2. Hebben we wel of niet een probleem en wat zijn de meningen?

--------------------------------------
Mijn (persoonlijke) mening: ik rij al 25 jaar en er zijn een aantal hele natte jaren geweest. Destijds was het mogelijk andere routes te kiezen die 1)redelijk droog waren en 2)weinig belasting/berijding hadden. Op die manier heb ik nooit echt een probleem ervaren.

Maar nu met de hedendaagse bemoei en betutteldrift van overheden en natuurbeheerders gaat de lol er wel een beetje af. Iedereen netjes op de paadjes met allerlei smoesjes, in een vast keurslijf en tegen betaling. Leuker kunnen we het niet maken, nee de vrijheid is op diverse plaatsen totaal weg. Vrij boskappen en plaggen met zware machines is natuurlijk wel altijd mogelijk.
Laatst gewijzigd door Crapton op ma 10 januari 2022, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Gelukkig zijn er nog gebieden waar je vrij mag rijden en in de natte maanden droog kan rijden. Worden er wel steeds minder en zou het jammer vinden als het straks helemaal niet meer kan.
Aan de andere kant wil ik de vaste routes ook niet missen want deze zijn over het algemeen toch een stuk uitdagender dan het alternatief (brede bospaden)
Vrij rijden is voor mij ontdekken en natuurbeleving, vaste route snelheid en fysieke uitdaging.

Er zijn wel routes die worden gesloten, ook in extreem droge zomers, dit snap ik wel. Als je dit niet doet heb je na een maand geen route meer over.
Daarnaast zijn er tegenwoordig zoveel routes in NL dat er altijd wel een te vinden is die nog goed te rijden is.
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op ma 10 januari 2022, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

'Daar bestaan geen wettelijke regels voor'.

Op nieuw aangelegde 'ontworpen' 2.0 parcoursen stopt een onderhoudscrew zeer veel vrijwillige tijd en moeite in aanleg en onderhoud van routes. Dus als vanuit die routebeheerders wordt verzocht: 'houdt daar aub rekening mee, te modderig, te slecht voor onze trails', dan wordt het zeer op prijs gesteld dat met zich houdt aan 'trail-respect'.
Maar dat is dus in elke regio, bij elke vaste route, weer anders.

In Zuid L wordt er niet zo omgevraagd, om 'trailrespect'.
Het meeste is hier niet aangelegd, en het ligt er ondanks onderhoud sowieso nooit zo gesoigneerd bij. Met al die hoogteverschillen heb je altijd wel risico op geulvorming, etc., als het flink geregend heeft. Hoogstens worden er gevallen bomen verwijderd, wordt er eens gesnoeid. Hier kun je dus het hele jaar rond rijden. In herfst/winter hoort modder er wel bij. En: je mag hier op de meeste plekken ook nog steeds 'naast' vaste routes rijden, en als je 'vrij' rijdt kraait er helemaal nooit ergens een haan naar.

Ik zou zelf dus 'de lokale gebruiken' gewoon respecteren.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: ma 10 januari 2022, 16:02 Het is in mijn omgeving behoorlijk nat en op diverse vaste routes liggen er tamelijk slechte bagger stukken bij. Hier zijn dat veelal de vlakke paden en minder de singletrails/flowtrails.

Nu wordt er wel gemompeld om trails af te sluiten en op de weg te gaan fietsen want schade enz enz. Dat komt ook omdat we op de drogere paden niet meer mogen fietsen want vaste routes. Tja... :cry:

1. Weet iemand of er ergens in NL parkoersen (preventief) worden gesloten ivm overmatig water/modder? Wie beslist dit dan? Soort van gedwongen trailrespect.

2. Hebben we wel of niet een probleem en wat zijn de meningen?

--------------------------------------
Mijn (persoonlijke) mening: ik rij al 25 jaar en er zijn een aantal hele natte jaren geweest. Destijds was het mogelijk andere routes te kiezen die 1)redelijk droog waren en 2)weinig belasting/berijding hadden. Op die manier heb ik nooit echt een probleem ervaren.

Maar nu met de hedendaagse bemoei en betutteldrift van overheden en natuurbeheerders gaat de lol er wel een beetje af. Iedereen netjes op de paadjes met allerlei smoesjes, in een vast keurslijf en tegen betaling. Leuker kunnen we het niet maken, nee de vrijheid is op diverse plaatsen totaal weg. Vrij boskappen en plaggen met zware machines is natuurlijk wel altijd mogelijk.
Trailrespect is wat mij betreft respect naar zowel de grondeigenaar wat betreft schade beperken van uitwaaierende tracks en sluippaadjes en naar de onderhoudsploeg die hun best doen de trails in goede conditie te houden. Dat heeft wat mij betreft niks met betutteling te maken maar met fatsoen.
Boskap staat hier helemaal los van, heeft niks met hobby te maken maar met commercieel gebruik en/of bos onderhoud.

Het is tegenwoordig de trend om gelijk verontwaardigd te doen en woorden als bemoeizucht, betutteling en vrijheid te roepen, maar het is puur respect naar de mensen die het mogelijk maken dat we onze hobby kunnen beoefenen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2113
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Feit is dat we (behalve Zuid-Limburg) in een land leven met een zachte ondergrond. Dat heeft helaas onderhoud nodig.

Bij modder maakt het niet eens zoveel uit, want modder wordt bij droog weer weer zand, maar ik kan mij voorstellen dat alle paadjes die rondom om de modderpoel onstaan niet gewenst zijn (gebeurd overigens ook op wandelpaden). Aan de andere kant denk ik altijd, zo'n paadje om de modderpoel, op al die hectares bos... stelt helemaal niks voor. Maar ja, als de landeigenaar het niet wilt, dan houdt het op.

Ik rijd al vanaf de opening op Lage Vuursche 1.0 en als je de routes kent en vergelijkt met zo'n 15 jaar geleden, dan zie je gewoon dat tijdens de of hele modderige or juiste hele droge periodes alle kleine zandduinen nog kleiner worden en daar valt haast niet tegenop te onderhouden helaas.

Echter om een trail af te sluiten ? Dat gebeurt nu toch ook, althans, stukken trail, die dan weer onderhoud krijgen. Trail Respect vind ik een non-uitspraak, immers door het weer alleen krijg je ook erosie van de routes.

Ik geloof wel in Crew Respect :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

1) Ja, zowel bij heel veel regen en lange periode van droogte. Op de UHR overlegt trailcrew met de terreineigenaren over de af te sluiten stukken omdat er ook omleidingen worden aangebracht. Volledige afsluiting is bijna niet te doen, maar het gebeurt wel (twee jaar terug met enorm lange droogte).

2) We hebben een probleem als we het niet doen. Trails vallen uit elkaar en moeten onderhouden blijven worden, als we tenminste willen dat de recreantenstromen gescheiden blijven. En dat willen we, omdat dan de recreatiedruk en bijbehorende issues behapbaar blijven Hoewel dat in aurelius-contreien een minder groot probleem is, is het hier in het midden des lands gewoon veeeeeeel drukker in de bossen. Met en zonder trails...

Dus: kom niet naar UHR, heb je nergens last van :kiss:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Zodiac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 4 september 2021, 14:25
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Team - Red Scott Scale 965

Trail respect heeft, zoals hierboven al gemeld, te maken met fatsoen. Jammer dat niet iedereen dat voor een goed onderhouden route over heeft.
Helaas is het zo dat, wanneer er teveel wilde routes of afkortingen, rondom de afgesproken trails worden gebaand, de grondbezitter of beheerder mogelijk de toegang helemaal gaat verbieden. Dan heeft niemand er nog iets aan.
Ik kan mij ook voorstellen dat, wanneer je een stuk moet rijden om bij een route te komen, je niet zomaar omdraait, daarom zou het, zoals regelmatig gevraagd word op het forum, hoe de route er bij ligt.
Ik werk regelmatig samen met de onderhoudsploeg van Stadsbos013, en het is dan jammer om te zien dat een dag werk een week later totaal verloren is gegaan. Maar goed we hebben er ook plezier in.
gr Jan
Met remmen kom je niet verder.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mad Wally schreef: ma 10 januari 2022, 16:21
Crapton schreef: ma 10 januari 2022, 16:02 Het is in mijn omgeving behoorlijk nat en op diverse vaste routes liggen er tamelijk slechte bagger stukken bij. Hier zijn dat veelal de vlakke paden en minder de singletrails/flowtrails.

Nu wordt er wel gemompeld om trails af te sluiten en op de weg te gaan fietsen want schade enz enz. Dat komt ook omdat we op de drogere paden niet meer mogen fietsen want vaste routes. Tja... :cry:

1. Weet iemand of er ergens in NL parkoersen (preventief) worden gesloten ivm overmatig water/modder? Wie beslist dit dan? Soort van gedwongen trailrespect.

2. Hebben we wel of niet een probleem en wat zijn de meningen?

--------------------------------------
Mijn (persoonlijke) mening: ik rij al 25 jaar en er zijn een aantal hele natte jaren geweest. Destijds was het mogelijk andere routes te kiezen die 1)redelijk droog waren en 2)weinig belasting/berijding hadden. Op die manier heb ik nooit echt een probleem ervaren.

Maar nu met de hedendaagse bemoei en betutteldrift van overheden en natuurbeheerders gaat de lol er wel een beetje af. Iedereen netjes op de paadjes met allerlei smoesjes, in een vast keurslijf en tegen betaling. Leuker kunnen we het niet maken, nee de vrijheid is op diverse plaatsen totaal weg. Vrij boskappen en plaggen met zware machines is natuurlijk wel altijd mogelijk.
Trailrespect is wat mij betreft respect naar zowel de grondeigenaar wat betreft schade beperken van uitwaaierende tracks en sluippaadjes en naar de onderhoudsploeg die hun best doen de trails in goede conditie te houden. Dat heeft wat mij betreft niks met betutteling te maken maar met fatsoen.
Boskap staat hier helemaal los van, heeft niks met hobby te maken maar met commercieel gebruik en/of bos onderhoud.

Het is tegenwoordig de trend om gelijk verontwaardigd te doen en woorden als bemoeizucht, betutteling en vrijheid te roepen, maar het is puur respect naar de mensen die het mogelijk maken dat we onze hobby kunnen beoefenen.
Ben ik het maar deels mee eens, zeker als we gedwongen worden op die (niet gevraagde) vaste routes te rijden. Dat is dan bewust beleid van die grondeigenaren.

En kom nou niet dat het een gunst is, men vangt wel vignet opbrengst (voor betaalde routes). Het is nooit een probleem geweest pre-vignet en pre-recreatiescheiding, en op vele plekken (Zuid-Limburg, oosten en noorden van NL) is er niet eens discussie. Boskap vind ik (mening) wel relevant. Want "respect" vragen/eisen voor die grondeigenaar terwijl die zelf grootschalig met machines de trails naar de vaantjes helpt, sorry dat is aan mij niet uit te leggen.

De schade is niet altijd door MTB-ers zie onderstaand. Maar wij met onze mooie dure fietsjes worden er wel doorheen gestuurd .

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Crapton op ma 10 januari 2022, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Mad Wally schreef: ma 10 januari 2022, 16:21
Trailrespect is wat mij betreft respect naar zowel de grondeigenaar wat betreft schade beperken van uitwaaierende tracks en sluippaadjes en naar de onderhoudsploeg die hun best doen de trails in goede conditie te houden. Dat heeft wat mij betreft niks met betutteling te maken maar met fatsoen.
Boskap staat hier helemaal los van, heeft niks met hobby te maken maar met commercieel gebruik en/of bos onderhoud.

Het is tegenwoordig de trend om gelijk verontwaardigd te doen en woorden als bemoeizucht, betutteling en vrijheid te roepen, maar het is puur respect naar de mensen die het mogelijk maken dat we onze hobby kunnen beoefenen.
Ik hoop van harte dat na uiteindelijk 10+ pagina's meningen, het bovenstaande de eindconclusie mag zijn/blijven.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: ma 10 januari 2022, 17:02
Mad Wally schreef: ma 10 januari 2022, 16:21

Trailrespect is wat mij betreft respect naar zowel de grondeigenaar wat betreft schade beperken van uitwaaierende tracks en sluippaadjes en naar de onderhoudsploeg die hun best doen de trails in goede conditie te houden. Dat heeft wat mij betreft niks met betutteling te maken maar met fatsoen.
Boskap staat hier helemaal los van, heeft niks met hobby te maken maar met commercieel gebruik en/of bos onderhoud.

Het is tegenwoordig de trend om gelijk verontwaardigd te doen en woorden als bemoeizucht, betutteling en vrijheid te roepen, maar het is puur respect naar de mensen die het mogelijk maken dat we onze hobby kunnen beoefenen.
Ben ik het maar deels mee eens, zeker als we gedwongen worden op die (niet gevraagde) vaste routes te rijden. Dat is dan bewust beleid van die grondeigenaren.

En kom nou niet dat het een gunst is, men vangt wel vignet opbrengst (voor betaalde routes). Het is nooit een probleem geweest, en op vele plekken is er niet eens discussie. Boskap vind ik (mening) wel relevant in de discussie. Want "respect" vragen/eisen voor die grondeigenaar terwijl die zelf grootschalig met machines de trails naar de vaantjes helpt, sorry dat is aan mij niet uit te leggen.

De schade is niet altijd door MTB-ers zie onderstaand. Maar wij met onze mooie dure fietsjes worden er wel doorheen gestuurd .
Discussie over vignetten vind ik hier los van staan. De routes die ik voornamelijk rijd gaan vaak over grond van personen die welwillend staan tegenover ons en onze hobby, en daarvoor verdienen ze wat mij betreft respect. En als zij hun grond willen beheren met zware machines is dat helemaal hun keuze. Als je niet met je dure fiets daar doorheen wil, dan kun je hem tillen, over de weg gaan fietsen of gewoon een goedkoop barrel kopen :kiss:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Crapton schreef: ma 10 januari 2022, 17:02 En kom nou niet dat het een gunst is, men vangt wel vignet opbrengst (voor betaalde routes). Het is nooit een probleem geweest, en op vele plekken is er niet eens discussie. Boskap vind ik (mening) wel relevant in de discussie. Want "respect" vragen/eisen voor die grondeigenaar terwijl die zelf grootschalig met machines de trails naar de vaantjes helpt, sorry dat is aan mij niet uit te leggen.

De schade is niet altijd door MTB-ers zie onderstaand. Maar wij met onze mooie dure fietsjes worden er wel doorheen gestuurd .
Ik denk (mening) dat je je vergist in de gunst die ons verleend wordt; mtb-ers leveren geen/nauwelijks geld op. En qua beeldvorming alleen maar gezeik.
Het woord grondèigenaar zegt het al. Het is niet van ons, maar we mogen het gebruiken. Je hebt geen poot om op te staan qua eisen op grond van een ander (gelukkig, trek dit eens door naar jouw tuin).

Verder denk ik dat de meeste trail respect verzoeken van de vele vrijwilligers komen, en ze hebben groot gelijk. Wanneer je iedere zaterdag staat te beulen in het bos heb je recht van spreken, anders niet imho.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik merk dat we in een andere discussie uitkomen, zinloos want we gaan het niet eens worden. Dus laten we dat stoppen.

Terug naar mijn vraag: weet iemand voorbeeld of er werkelijk parkoersen worden afgesloten ergens in NL? Ik bedoel nu of de afgelopen jaren bv door regen. Droogte heb ik al gelezen.

En bepaalt de trailcrew dan wanneer en hoe je er mag rijden?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Maakt het uit wie bepaald of de route, of een gedeelte ervan afgesloten is?
Ik snap niet helemaal wat daar relevant aan is?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die vraag is al beantwoord: ja dat gebeurt, zie de post van kapitein iglo.
Laatst gewijzigd door Elvander op ma 10 januari 2022, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Elvander schreef: ma 10 januari 2022, 17:45 Die vraag is al beantwoord: ja dat gebeurt.
Waar?

UHR heb ik al gelezen bij droogte.
Laatst gewijzigd door Crapton op ma 10 januari 2022, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie