Afsluiting trails NA regen?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

StephanR schreef: ma 17 januari 2022, 11:35 Ik hap wel even. Dit probleem is levensgroot. Juist hierdoor krijg je die eindeloze regeltjes en worden de maatregelen in het veld steeds draconischer (grotere en langere afsluitingen). Mooi kut voor alle andere gebruikers. En als er iets misgaat met dit soort machines is het ook goed raak. Vervolgens staan de partijen vervolgens jaren tegenover elkaar te procederen. Want die schade moet natuurlijk wel even verhaald worden. Dat het slachtoffer op een plek was waar deze niet behoorde te zijn en willens en wetens risico heeft genomen, doet dan kennelijk niet meer ter zake. Tot zoverre de principes. En ongeacht de uitkomst, kan je er op rekenen dat er nog meer regeltjes volgen :bier:

Ik hoop van harte dat je nooit terecht komt in zo'n situatie, ongeacht aan welke kant van de tafel. De impact is gigantisch voor iedereen. Het maakt dat ik weinig geduld heb met deze simpele zielen. Ze brengen zichzelf in gevaar én hun gedrag heeft consequenties voor heel veel andere mensen.
Begrijp me goed, ik praat het niet perse goed. Maar we hoeven het ook niet op te blazen:

1. Hoeveel ongelukken van bosbouwmachines tegen MTB-ers zijn er afgelopen jaren geweest in NL?
2. Hoeveel MTB-ers fietsen op die routes tijdens werkuren tijdens bosbouw werkzaamheden? Dat zijn er heel weinig, en die zullen echt wel bij de machines wegblijven.
3. Hoeveel conflicten bosbouwers met MTB-ers zijn er geweest in NL? In België recent op een gedeeld MTB-wandelpad grote trekkers tbv bosbouw. Niets afgezet, toch zelfde gebied als waar hiervoor aan wordt gerefereerd. Rustig blijven, oogcontact met bestuurder en door de berm lopend er langs. GEEN enkel probleem. Ook wandelaars, ik was niet alleen.

Dus hoe groot is het probleem waar je je zo druk over maakt? Of is dit van terreinbeheerders die er over klagen?

Bij ons zijn de werkzaamheden al lang klaar en staan toch de omleidingsbordjes er nog. Waarom dan? Dat draagt niet bij aan de volgzaamheid, vgl afsluiten horeca in NL terwijl het in België open is. We verbieden het omdat het kan, niet omdat het moet.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Het blijft allemaal erg dubbel.
Feit is gewoon dat we in verhouding tot het inwoneraantal van dit land, erg weinig natuur hebben.
Als we daar allemaal wat van willen genieten dan moet je daar beleid op verzinnen.
Ik krijg alleen echt de kriebels van zo'n mega verkeersbord middenin een bos.
Zo van "hier mag je niet, hoor!". Want je kunt struikelen of zo? Of met je domme hoofd tegen een kraanmachine aanfietsen/lopen? In een kuil lopen?
Hoe doe je dat dan als je in de bergen fietst of loopt? Dat is dan wel één groot gevaar overal.
Typisch Nederlands?

Regeltjes, beleid, kunstmatige trails vs ongedwongen, vrijheid, maar grote kans op modderbende/kapotte paden.
De mens neemt in ieder geval steeds meer over van het bos.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Volgens mij gaat het om afsluiting van de trail's bij veel regenval :~
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: ma 17 januari 2022, 16:58 Volgens mij gaat het om afsluiting van de trail's bij veel regenval :~
Pricies. uit de cijfers die cijfer-analist ChrisK uit Strava peutert blijkt dat de wal het schip helpt keren. Er is een vorm van 'crowd wisdom' ontstaan waarin je ziet dat in droge periodes de mulle tracks vermeden worden en in natte periode de modderige tracks voor routes op de hoge zandgronden. Meeste gaat goed. Nu nog corona wegwerken, zodat iedereen zijn ding weer kan doen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Hiltsje schreef: ma 17 januari 2022, 16:04 Of met je domme hoofd tegen een kraanmachine aanfietsen/lopen?
Dit gebeurt wekelijk bij de aanleg van nieuwe tracks. Fietsers die alleen hun voorband zien en zo op de bak van de graafmachine rijden. Of mensen die zo ons ski net in fietsen als we onderhoud aan het doen zijn. Of de ergste; er is iemand bezig met omhalen van een gevaarlijke boom. Achter hem houdt een ander mountainbikers tegen. Maar er was er toch weer eentje die gewoon door moest fietsen. Die scheert rakelings langs de man met de draaiende kettingzaag :o Die zager schrok zich rot. De biker had zo in tweeën kunnen liggen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Damn, je zou bijna denken dat jullie niet alleen maar aan het tuinieren zijn! :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

suravida schreef: ma 17 januari 2022, 21:33 Damn, je zou bijna denken dat jullie niet alleen maar aan het tuinieren zijn! :roll:
Je bent te lang niet geweest, gup.
Texas Chain Massacre is er niets bij. TrailCareCrew UHR, the scary movie
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Eens, en dat zal de komende tijd niet veel meer worden ben ik bang. Gelukkig heb ik ook geen tijd om de trails te gebruiken, dus dat hoef ik dan ook weer niet te compenseren met scheppen. :kiss:

Maar ik haalde even deze quote aan van TS: ;-)
Crapton schreef: ma 10 januari 2022, 19:32 Natuurlijk wil de trailcrew alles supernetjes houden. Snap ik. Hun hobby is aan die trails scheppen en rommelen, soort van tuinieren lekker in de natuur. Prima, lekker doen. Uit jouw eigen beweging omdat je het zelf leuk vindt, en niet omdat ik dat vraag. Kombochtjes, jumps, tandenborsteltrails enz hoeft van mij niet, wel om de ergste modderplekken en diepe plassen aan te pakken, of evt matjes op een helling.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bouwpakket schreef: ma 17 januari 2022, 21:10 Dit gebeurt wekelijk bij de aanleg van nieuwe tracks. Fietsers die alleen hun voorband zien en zo op de bak van de graafmachine rijden. Of mensen die zo ons ski net in fietsen als we onderhoud aan het doen zijn. Of de ergste; er is iemand bezig met omhalen van een gevaarlijke boom. Achter hem houdt een ander mountainbikers tegen. Maar er was er toch weer eentje die gewoon door moest fietsen. Die scheert rakelings langs de man met de draaiende kettingzaag :o Die zager schrok zich rot. De biker had zo in tweeën kunnen liggen
Je bedoelt jullie leggen wekelijks nieuwe tracks aan op de UHR? Wow elke week tuinieren. :tong
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Tijdens werkzaamheden open laten zou een heel slecht plan zijn.
Mensen zijn op dat gebied echt gek.
Dat zeggende ben ik af en toe wel blij niet meer in het centrum van Amsterdam als kraanmachinist te werken. Daar lopen ze over je kraan heen als ze willen.
Dat afsluitingen voor werkzaamheden veel korter kunnen is ook simpel zat.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

bouwpakket schreef: ma 17 januari 2022, 21:10
Hiltsje schreef: ma 17 januari 2022, 16:04 Of met je domme hoofd tegen een kraanmachine aanfietsen/lopen?
Dit gebeurt wekelijk bij de aanleg van nieuwe tracks. Fietsers die alleen hun voorband zien en zo op de bak van de graafmachine rijden. Of mensen die zo ons ski net in fietsen als we onderhoud aan het doen zijn. Of de ergste; er is iemand bezig met omhalen van een gevaarlijke boom. Achter hem houdt een ander mountainbikers tegen. Maar er was er toch weer eentje die gewoon door moest fietsen. Die scheert rakelings langs de man met de draaiende kettingzaag :o Die zager schrok zich rot. De biker had zo in tweeën kunnen liggen
Dat meen je niet. :o
Maar hoe doen zulke lui dat dan in de "bergen"? Fietsen die zichzelf te pletter?
Of letten ze daar wel op, omdat ze weten dat ze niet worden gewaarschuwd?
Ik vraag me wel af of we door alle regeltjes of etiquette het denkvermogen van menig mens misschien uitschakelen. :lol:
Of zijn ze zo levensmoe..
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Hiltsje schreef: di 18 januari 2022, 11:26 Maar hoe doen zulke lui dat dan in de "bergen"? Fietsen die zichzelf te pletter?
Kandidaten voor een Darwin award. Resumé; niet te veel moeite doen om dat soort mensen te waarschuwen..
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

het is een kraan... gaatje is zo gemaakt, scheelt weer procederen :winkie:
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Crapton schreef: ma 17 januari 2022, 15:33
[...]
Mooie verschuiving van de doelpalen :kiss: Op jouw vraag waarom het een probleem is heb ik een antwoord gegeven. Daar kunnen we van alles van vinden, maar dit is hoe het cirkeltje werkt. En wat acceptabel is qua ongelukken ga ik gelukkig niet over; een deel van mij zou graag een keer een Darwin award uitreiken :-q

@bouwpakket illustreert het nog even mooi. Ik heb hier letterlijk een verslag liggen over een fietser die doorfietste totdat hij erachter kwam dat het viaduct écht weg was. Waarbij hij meerdere afzettingen gepasseerd is en geslalomd heeft langs het rijdende materieel en een opzichter. Ik verbaas me nergens meer over op dit gebied :bier: En vervolgens is 5 man de dag erna bezig om te voorkomen dat zoiets nog een keer zou kunnen gebeuren...

Anways, terug naar afgesloten routes? :bier:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

StephanR schreef: di 18 januari 2022, 13:35
Anways, terug naar afgesloten routes? :bier:
Neenee, van afgesloten routes moet je wegblijven :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie