Afsluiting trails NA regen?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Misterelmo schreef: zo 18 september 2022, 14:23 Mooi die rituelen in het mountainbiken. Maandenlange droogte, stof en mul zand, ietsje regen en we hebben het hier weer over boswielrenners, modder voor varkens en kapotrijden. :-q :lol:
Kunnen we dat mooi in een grafiekje laten zien?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Misterelmo schreef: zo 18 september 2022, 14:23 Mooi die rituelen in het mountainbiken. Maandenlange droogte, stof en mul zand, ietsje regen en we hebben het hier weer over boswielrenners, modder voor varkens en kapotrijden. :-q :lol:
Ze waren er toch écht weer, hoor. :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Giant-E schreef: zo 18 september 2022, 13:57
Mario070 schreef: zo 18 september 2022, 13:36

Route Nieuwegein??
Nee, route Krimpenerwaard. Sowieso wel een route waar de zondagochtendwielrenners overwinteren.
Dat ze nu voor de winter alles al aan gort rijden hebben ze niet door denk ik. “Weer of geen weer, thuisblijven is geen optie”. :-{
Pas één winter dan maar....deze route is nieuw en vorig jaar geopend :-q lees ik zojuist :D leuk zo kan ik m'n rondje Zuid Holland uitbreiden :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Misterelmo schreef: zo 18 september 2022, 14:23 Mooi die rituelen in het mountainbiken. Maandenlange droogte, stof en mul zand, ietsje regen en we hebben het hier weer over boswielrenners, modder voor varkens en kapotrijden. :-q :lol:
Nee, hoor. Ben wel binnen gebleven...........
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Wat feitelijk ook al weer het probleem als er gefietst wordt nadat het geregend heeft?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

byorka schreef: zo 18 september 2022, 15:26 Wat feitelijk ook al weer het probleem als er gefietst wordt nadat het geregend heeft?
Op zandtracks geen enkel probleem, maar hier in ZH op de polderklei tracks rij je simpelweg alles verrot. Zeker met de hoeveelheden regen die momenteel vallen. Het is hier amper droog geweest.
Ik heb geen moeite met modderrijders, alleen in het geval van route Krimpenerwaard, een route die er na veel gelobby en vrijwilligerswerk eindelijk ligt, en nog lang niet ingereden is, heb ik er wat meer moeite mee.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Maar als je geen plassen op het parcours wil dan moet je toch zorgen dat de baan zo aangelegd is dat het water er niet op blijft staan? Dat het er vanaf loopt.
Of werkt dat zo niet in ZH? Wordt daar het hele parcours vettig en droogt dat helemaal niet op?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het regent, maar daar is ook alles mee gezegd. De routes op de UHR zijn zo droog dat alle water direct wordt opgezogen als door een spons.

Bikers en bikes waren nauwelijks vies. Veel korte broeken. Wat was het probleem vandaag ook al weer?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

byorka schreef: zo 18 september 2022, 15:41 Maar als je geen plassen op het parcours wil dan moet je toch zorgen dat de baan zo aangelegd is dat het water er niet op blijft staan? Dat het er vanaf loopt.
Of werkt dat zo niet in ZH? Wordt daar het hele parcours vettig en droogt dat helemaal niet op?
Vettig, al na 1 bui. Hier zakt, zoals nu met langdurige en zware buien, ‘t water niet weg. Repak in keiharde polderklei.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Giant-E schreef: zo 18 september 2022, 16:19
byorka schreef: zo 18 september 2022, 15:41 Maar als je geen plassen op het parcours wil dan moet je toch zorgen dat de baan zo aangelegd is dat het water er niet op blijft staan? Dat het er vanaf loopt.
Of werkt dat zo niet in ZH? Wordt daar het hele parcours vettig en droogt dat helemaal niet op?
Vettig, al na 1 bui. Hier zakt, zoals nu met langdurige en zware buien, ‘t water niet weg. Repak in keiharde polderklei.
Byorka jij rijdt toch ook voornamelijk De Peel e.o.?

Wij hebben hier in de regio nauwelijks last van, net zoals op de UHR, maar in Nijmegen is de ondergrond ook compacter waardoor het snel 'vettig' wordt (vooral de rode route).
En hoe meer je naar boven gaat en naar het westen, hoe erger het wordt.

Nijmegen is een beetje als Vressel, de natste uit de regio en vaak na regen al snel vettig.
Zodra je meer de Meijerij in rijdt (Heeswijk-Dinther, Schijndel Berlicum, Den Bosch) is alles meteen vet als stront na een tijdje (paar uur al soms).

Als je de andere kant op gaat naar De Kempen is alles niet zozeer vettig maar het is wel meteen ploegen en sporen rijden als het daar geregend heeft (Dit begint een beetje bij Geldrop-Mierlo tot aan Valkenswaard)

Wat dat betreft zijn we bofkonten dat alles hier in de regio nagenoeg altijd droog en begaanbaar is.

De grens rondom die regio is ook meteen een beetje waar de waterwegen en riviertjes lopen en dan kom je precies op die gebieden uit.

Idem geld voor de Maashorst, als je Herpen voorbij bent is het weer soppen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik reed gisteren op de Lage- en Hoge Vuursche en de grond was nattig. Geen plas of wat dan ook. Natuurlijk ook veel neerslag letterlijk opgezogen door de droogte. Rond 11:30 kwam ik even 10 minuten in een redelijke stortbui terecht en dan zie je ook meteen plassen ontstaan. Niet zozeer wegens enige verzadiging, wel omdat de grond van veel paden tegenwoordig zo compact is, dat het gewoon hardpack paden zijn :-D
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Gelukkig. Dus hier mogen we gewoon door blijven fietsen. :wink:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

byorka schreef: zo 18 september 2022, 18:53 Gelukkig. Dus hier mogen we gewoon door blijven fietsen. :wink:
Uiteraard. Als ‘t vanmiddag droog was geworden had ik misschien nog wel richting Oosterhout gereden.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

byorka schreef: zo 18 september 2022, 15:41 Maar als je geen plassen op het parcours wil dan moet je toch zorgen dat de baan zo aangelegd is dat het water er niet op blijft staan? Dat het er vanaf loopt.
Of werkt dat zo niet in ZH? Wordt daar het hele parcours vettig en droogt dat helemaal niet op?
Heel kort, die worden met schuine helling aangelegd maar zijn afhankelijk van droogte en regen vaak al binnen een half jaar een goot. Zand, hardpack(whatever that maybe), humus of klei reageren allemaal hetzelfde. Zodra de bovenlaag nat is zorgen de banden er voor dat er sporen komen, mocht je dus sporen na willen laten en indruk maken; dunnere banden maken meer indruk.
Lekker fietsen!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Hardpack is een soort mengeling van leem en geel ophoogzand

Leem is net iets meer open dan klei en vermengd met gele grond krijgt het de bijna ideale eigenschappen voor stevige lagen te maken die nog steeds vrij goed te vormen zijn.

Nadeel is dat je hardpack eigenlijk moet bevochtigen voor je erop gaat rijden, dan is de grip beter en rij je het niet zo snel kapot.

Bijna elke dirt bmx baan is met hardpack aangelegd op de toplaag (cq. 10-20cm)

Voor kombochten is het ideaal, alleen, als het droog wordt krijg je er gigantische remknippen in en die zie je dus regelmatig ontstaan.

Humus is teelaarde (compost) totaal ongeschikt als ondergrond, dan kan je net zo goed kippenstront gebruiken...

Klei wordt bij droog weer kneukehard en gaat scheuren, nadeel is dat als gescheurde klei weer zacht wordt dat er dan een 'zink' ontstaat die weer tot een 'spoor' vormt (zwaar kut want die vormen meestal in het midden omdat kleipaden meestal met een bolling liggen en dat je daardoor een soort goot krijgt die nog beroerder is dan wat er langs ligt)

Zand is zand, zwart of geel, stuifzand of ophoogzand, allemaal weer verschillend in eigenschappen, maar wel het makkelijkst te onderhouden, vormen en herstellen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie