Afsluiting trails NA regen?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En dat in een zo'n plat overbevolkt landje!

Zijn we het dus roerend eens. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

suravida schreef: zo 16 januari 2022, 11:53 Je kan er elk jaar de klok weer gelijk op zetten, de mannen met verstand van zaken die weer komen klagen over de knikkerbanen. Gelukkig is er op dit forum niet 1x of 2x uitgelegd waarom het gedaan wordt zoals het gedaan wordt, maar wel 20x. Allemaal dus even de zoekfunctie gebruiken en dan weet je weer waarom het is zoals het is. :-q
Voor de luie lezers samengevat: grondsoort, gebruiksintensiteit, Hollandse fietsmentaliteit, grondeigenaren en klimaat. Van de nieuwkomers hier snap ik nog dat ze het niet eerder hebben gehoord, maar ik hoor hier elke keer toch vooral dezelfde vaste klanten....
+1 :-q :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

suravida schreef: zo 16 januari 2022, 11:53 Je kan er elk jaar de klok weer gelijk op zetten, de mannen met verstand van zaken die weer komen klagen over de knikkerbanen. Gelukkig is er op dit forum niet 1x of 2x uitgelegd waarom het gedaan wordt zoals het gedaan wordt, maar wel 20x. Allemaal dus even de zoekfunctie gebruiken en dan weet je weer waarom het is zoals het is. :-q
Voor de luie lezers samengevat: grondsoort, gebruiksintensiteit, Hollandse fietsmentaliteit, grondeigenaren en klimaat. Van de nieuwkomers hier snap ik nog dat ze het niet eerder hebben gehoord, maar ik hoor hier elke keer toch vooral dezelfde vaste klanten....
En zo is de zinloze discussie weer " rond" :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Afbeelding

Van 10 t/m 21 januari is een deel van de route van Stadsbos 013 gesloten wegens boswerkzaamheden. Aangekondigd op Facebook en goed aangegeven, 100 meter vóór dit bord staat er nog één, met de redenen van de afsluiting en een omleidingsroute. Zoals je kunt zien aan het olifantenpaadje is dit voor veel rijders geen belemmering gewoon door te rijden. Meerdere keren getuige van mogen zijn.

Vorige week zondag was de route één groot modder- en plassenspoor. Geen belemmering voor de tientallen rijders die ik heb zien langskomen tijdens een wandeling in het gebied. Van beneden naar boven en van voor naar achter onder de modder.

De route ligt er nu geweldig bij, er is veel onderhoud gepleegd afgelopen week. Ik weet niet of dat de reden is, maar dat bijna niet anders.

Ik schat in dat het overgrote deel van de mtb-ers geen enkele weet hebben van trailrespect of het effect van modder en zand op hun materiaal. En een deel trekt zich niets aan van afsluitingen. Ga daar maar eens beleid voor maken of proberen dat om te buigen. Onbegonnen werk, denk ik.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik weer daar verder niets van maar toch een paar vraagjes, opmerkingen als buitenstaander.

Facebook heeft voor mij geen enkele waarde, zeker niets als nieuwscommunicatie. Ik heb nog geeneens Facebook.
Wie sluit dan eigenlijk dat deel van de route af bij die werkzaamheden?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

byorka schreef: zo 16 januari 2022, 20:50 Ik weer daar verder niets van maar toch een paar vraagjes, opmerkingen als buitenstaander.

Facebook heeft voor mij geen enkele waarde, zeker niets als nieuwscommunicatie. Ik heb nog geeneens Facebook.
Wie sluit dan eigenlijk dat deel van de route af bij die werkzaamheden?
Dat staat in pagina's hierboven beschreven. Heb je geen fb voor nodig. :-q
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Staatsbosbeheer dus?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Bij Trailforks (wat waarschijnlijk slecht gevonden wordt door een willekeurige Nederlandse MTBer) kan je de status van een track aangeven.

Is het wellicht handig dat de diverse Bert L's van NL de handen in een slaan, en een centrale info site starten? Wacht, die is er natuurlijk al in de vorm van www.mtbroutes.nl .... Ik kan mij voorstellen dat dat sneller gevonden wordt dan alle losse FB pagina's.

De routebeheerders kunnen hierin dan eenvoudig aangeven war het afgesloten is. Lijkt mij niet heel erg lastig toe te voegen.

Of is dit te simpel bedacht?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

baron062 schreef: zo 16 januari 2022, 21:36 Bij Trailforks (wat waarschijnlijk slecht gevonden wordt door een willekeurige Nederlandse MTBer) kan je de status van een track aangeven.

Is het wellicht handig dat de diverse Bert L's van NL de handen in een slaan, en een centrale info site starten? Wacht, die is er natuurlijk al in de vorm van www.mtbroutes.nl .... Ik kan mij voorstellen dat dat sneller gevonden wordt dan alle losse FB pagina's.

De routebeheerders kunnen hierin dan eenvoudig aangeven war het afgesloten is. Lijkt mij niet heel erg lastig toe te voegen.

Of is dit te simpel bedacht?
Tijdens recente periode van bosverwoesting door SBB en NM in mijn omgeving stonden er soort van borden bij de trail. Dus ter plekke wel aaangegeven. Ik ben in het weekend eens gaan kijken via openbare paden (niet route, dus geen borden) en betrekkelijk zinloos om door die grove puinhoop heen te klooien met je fietsje.

Trailcrew is nog bezig schade te herstellen (van de werkzaamheden), en daar zijn ze nog wel een tijdje mee bezig.

De vanzelfsprekendheid van FB als communicatiemedium is inderdaad best vreemd. Ik ben dus een overtuigd FB weigeraar. Sowieso is de vraag of mensen van te voren via internet gaan controleren of een trail open of dicht is. Waarom zou je als je gaat MTB-en, en waar zou je moeten kijken? 99.5% zit waarschijnlijk niet hier op it forum te lurken, het is naar mijn observatie maar een klein clubje wat hier veel post.

Anderzijds, zoals een paar posts terug al samengevat, hoe groot is dit probleem. De meeste trails worden niet of zeer zelden afgesloten. Dan zetten ze maar borden neer met een goede afsluiting waar bypassen wat lastiger is dan bij 013.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Crapton schreef: zo 16 januari 2022, 21:55
Anderzijds, zoals een paar posts terug al samengevat, hoe groot is dit probleem. De meeste trails worden niet of zeer zelden afgesloten. Dan zetten ze maar borden neer met een goede afsluiting waar bypassen wat lastiger is dan bij 013.
Dacht dat het voor jou een probleem was? :o
Hier bij Harderwijk zie je hoe snel het kan veranderen van een plassenboel tot een racebaan in een week tijd. Dit is wel mede dankzij het onderhoud en misschien toch wat trailrespect. Harderwijk heeft ook veel minder passanten dan op de Uhr dus dat speelt ook mee.
"This species has amused itself to death"
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

JoopO schreef: zo 16 januari 2022, 14:12 Afbeelding

Van 10 t/m 21 januari is een deel van de route van Stadsbos 013 gesloten wegens boswerkzaamheden. Aangekondigd op Facebook en goed aangegeven, 100 meter vóór dit bord staat er nog één, met de redenen van de afsluiting en een omleidingsroute. Zoals je kunt zien aan het olifantenpaadje is dit voor veel rijders geen belemmering gewoon door te rijden. Meerdere keren getuige van mogen zijn.

[...]
Typisch Nederlands gedrag helaas :-{
"Afsluiting? Dat maak ik zelf wel uit."

Zakelijk is het bij mijn projecten tegenwoordig standaard een kwestie van hermetisch afsluiten of verkeersregelaars oid ernaast zetten. Men heeft er anders geen enkel probleem mee om gewoon te gaan, desnoods slingerend tussen het rijdende bouwmaterieel door totdat men zelf ervaren heeft dat het viaduct écht weg is :lol: Als er zoeen plat gereden wordt hebben ik en de aannemer een groot probleem...

Dus tja, je kan gewoon op dit soort mensen rekenen ongeacht wat je doet of communiceert. Nogal hopeloos.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Crapton schreef: zo 16 januari 2022, 21:55 Dan zetten ze maar borden neer met een goede afsluiting waar bypassen wat lastiger is dan bij 013.
Het echt afsluiten van trails lukt enkel met een hekwerk en wachttorens met hierop bewaking die zonder waarschuwing met scherp schiet. Zo’n hekwerk waar ze destijds als DDR jaloers op zouden zijn geweest…

Op de foto van 013 is toch echt duidelijk dat de trail is afgesloten en niet toegankelijk is. Er wordt gewoon langs het hek en bord gereden. Waarschijnlijk als je 50m verder gaat staan en de bikers er op aanspreekt zul je te horen krijgen dat ze het niet hebben gezien :~ Te veel modder in de ogen?

Dit type biker rijd waarschijnlijk ook gewoon door bij wegwerkzaamheden. Als een verkeersregelaar ze vertelt dat ze een straat niet toegankelijk is om wat voor rede dan ook en schelden ze deze vervolgens de huid vol, enz.

Sommige laten zich door niks tegenhouden, want zij moeten hun rondje rijden…

En eigenlijk moeten we medelijden hebben met deze (voornamelijk mannelijke) biker.
Waarschijnlijk een hele strenge :evil: partner :evil: . Deze biker mag enkel op zondagochtend tussen 8 en 11 uur een rondje gaan fietsen. Maar het ontbijt is om 12 uur en daar is het hele gezin fris en fruitig bij aanwezig. Niet aanwezig is minimaal een week geen beeld en geluid :-{

Vandaar dat deze biker met oogkleppen op rijd, alles en iedereen aan de kant schreeuwt. Hij wil natuurlijk wel zijn kilometers halen om op Strava te kunnen laten zien aan zijn matties, of toch dat ene KOMmetje scoren.
Dus als er een biker achter je zit die je op de meest onmogelijke plekken wil inhalen, roept en snuift. Wees lief en begripvol en geef hem gewoon de ruimte zodat hij op tijd aan het ontbijt kan zitten :wink:
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

kan niet meer schreef: zo 16 januari 2022, 22:23
Crapton schreef: zo 16 januari 2022, 21:55
Anderzijds, zoals een paar posts terug al samengevat, hoe groot is dit probleem. De meeste trails worden niet of zeer zelden afgesloten. Dan zetten ze maar borden neer met een goede afsluiting waar bypassen wat lastiger is dan bij 013.
Dacht dat het voor jou een probleem was? :o
Dat klopt. Zo min mogelijk afsluiten idd. Trailrespect is prima maar vrijwillig. Ik hoef geen tandeborsteltrail met kombochtjes en jumpjes, maar goede afwatering is prettig en in belang van rijder en trailcrew. Als de trail redelijk droog blijft dan is trailrespect makkelijk want goed aangelegd en bestand tegen gebruik als vaste route. Zie opmerking George over UHR trail.

Als je een baggertrail uitzet als verplichte vaste route en dan bij regen gaat klagen over te weinig trailrespect waar ben je dan mee bezig?

Situatie in droge zomer is nog een ander verhaal, maar dat lost zich misschien wel makkelijker op want op duinzand is best lastig fietsen tov plassen. Eigenlijk zou je uit trailrespect zowel de winter als de zomer de trails af moeten sluiten, dan blijven ze tenminste wel mooi. :tong

En ik beschreef de situatie met boswerkzaamheden door terreinbeheerders, zoals volgens mij ook bij 013 volgens tekst. Gelukkig is dit relatief zelden, dus conclusie blijft dat de meeste trails bijna nooit worden afgesloten (zie oorspronkelijke vraagstelling). Kan je heel opgewonden over doen dat er nog mensen langsfietsen maar hoe groot is dat probleem nou echt? Bosbouwmachines maken toch alles kapot. Of gaat het over de regeltjes? O jee. Misschien dat een hoop mannen (ja) graag even op de MTB willen ontsnappen aan de eindeloze oeverloze NL regeltjesdiarree en betutteldrift... oja en veiligheidseisen...

Ondertussen al veel te veel pags aan besteed, vraagstelling is al lang beantwoord.

Van mij mag ie wel dicht.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Crapton schreef: zo 16 januari 2022, 23:10 O jee. Misschien dat een hoop mannen (ja) graag even op de MTB willen ontsnappen aan de eindeloze oeverloze NL regeltjesdiarree en betutteldrift... oja en veiligheidseisen...
Dan wel met een geel flu jackie aan de routes op hé :tong :lol:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Crapton schreef: zo 16 januari 2022, 23:10 [...]
Kan je heel opgewonden over doen dat er nog mensen langsfietsen maar hoe groot is dat probleem nou echt? Bosbouwmachines maken toch alles kapot. Of gaat het over de regeltjes? O jee. Misschien dat een hoop mannen (ja) graag even op de MTB willen ontsnappen aan de eindeloze oeverloze NL regeltjesdiarree en betutteldrift... oja en veiligheidseisen...
Ik hap wel even. Dit probleem is levensgroot. Juist hierdoor krijg je die eindeloze regeltjes en worden de maatregelen in het veld steeds draconischer (grotere en langere afsluitingen). Mooi kut voor alle andere gebruikers. En als er iets misgaat met dit soort machines is het ook goed raak. Vervolgens staan de partijen vervolgens jaren tegenover elkaar te procederen. Want die schade moet natuurlijk wel even verhaald worden. Dat het slachtoffer op een plek was waar deze niet behoorde te zijn en willens en wetens risico heeft genomen, doet dan kennelijk niet meer ter zake. Tot zoverre de principes. En ongeacht de uitkomst, kan je er op rekenen dat er nog meer regeltjes volgen :bier:

Ik hoop van harte dat je nooit terecht komt in zo'n situatie, ongeacht aan welke kant van de tafel. De impact is gigantisch voor iedereen. Het maakt dat ik weinig geduld heb met deze simpele zielen. Ze brengen zichzelf in gevaar én hun gedrag heeft consequenties voor heel veel andere mensen.
Plaats reactie