Rauwste route Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Volleyoghurt schreef: ma 18 oktober 2021, 18:45 Zeist? Door de wortels is het wel opletten daar.
Het rauwste stuk na de camping is (om begrijpelijke redenen) aangepast.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Ik ga niet beweren dat ik alle routes in Nederland ken. Afgelopen jaar gereden op:

Bergschenhoek (huisroute)
Zoetermeer (huisroute)
Amerongen
Leersum
Rhenen
Kwintelooyen
Zeist
Austerlitz
Woudenberg
Den Treek
Nijmegen
Groesbeek
Mook
Schoorl
Hellendoorn
Nijverdal
Holten
Rijssen
Vlaardingen
Halsteren
Bergse heide
Boslust
Col du Kragge

En van bovenstaande routes kies ik Schoorl.
Veel rauwe wortel klimmen en afdalingen. Veel drops, sommige hoger dan verwacht 😲 en mul zand.
Veel aangelegde lijnen, maar zeker niet glad gestreken. Naast dat je goed moet opletten, wijzigt de route met het weertype, dus een week later liggen de rauwe stukken net weer ergens anders. Zelfs verschil tussen 10 uur in de ochtend en 13:00 diezelfde middag onder invloed van zon, wind en andere rijders. Als ik hier even mijn concentratie los liet, werd ik gelijk gestraft.

Geweldig vond ik de route.

Bergschenhoek en Zoetermeer noem ik niet rauw. Uitdagend voor een beginner, maar de ondergrond is dermate "gemaakt" dat deze heel consistent is (in de zomer veel los grind, maar dat neemt gestaag toe gedurende de mooie dagen).
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Als de Lage Vuursche een beetje is uitgereden, is ie zeker rauw.

Wat versta ik onder rauw ? Boomwortels, boomstronken, zand, drops, kuilen en veel korte klimmetjes. Ja, er zitten zeker kunstmatig aangelegde stukken in, maar de bouwers hebben het natuurlijke karakter van deze baan goed weten te behouden. Mijn spieren (en dan niet alleen mijn beenspieren) staan daar redelijk constant op spanning en je kan geen moment je focus verliezen, dat versta ik onder rauw. Je hebt wel meer van deze routes in midden Nederland en zeker ook Schoorl, maar het zeer bochtige karakter -en die zijn zeker niet allemaal 'flowy'- zorgt voor de uitdaging tov de rest.

Toch, van alle banen die ik in Nederland heb gereden, winnen die in Zuid Limburg met stip als het gaat om rauwheid.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Route op de VAM bult. Loopt niet lekker, zwoegen omhoog, werken en oppassen naar beneden. Pak de rockgardens ff verkeerd en ziekenhuis gegarandeerd. In het voorjaar en zomer ook gegarandeerd schapenstront. Als dat niet ‘rauw’ is….
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Brandnetels en braamstruiken, dan weet ik wel wat routes!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wildfire schreef: ma 18 oktober 2021, 22:13 Brandnetels en braamstruiken, dan weet ik wel wat routes!
Rauw als nu nog niet te verhapstukken, maar pas na bereiding naar binnen te werken. Helaas hebben we dat soort routes wel. Schijndel waar de route is geamputeerd ( en de wond niet is gehecht) door dwars over de route een nieuw industrieterrein aan te leggen. Hoofddorp waar in het noordelijk deel wat hoogspanningsmasten zijn gebouwd en de route niet meer terug te vinden is tussen de bramen en brandnetels. Zo zijn er nog meer routes met rauwe open wonden.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Rauw is toch dat het niet bereid is? Gewoon puur zoals het is?
Dat is op wat ons aangeboden wordt als route nooit het geval, wij rijden geen wildpaden of iets dergelijks maar aangelegde en onderhouden routes voor fietsers. Maar buiten die routes zijn er genoeg plekken met hoogteverschil waar je leuk kan rijden.
Laatst gewijzigd door Ook Peter op di 19 oktober 2021, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Vorige week Parkstad Landgraaf en Heerlen voor het eerst gereden vond ik redelijk hoog op de lijst van pittig eindigen mbt technischheid, zit ook een stukje in wat deel heeft uitgemaakt van een NK volgens de bordjes..
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Bedoelen we eigenlijk niet ruig, ipv van rauw

Rauw is van toepassing op eten of een schorre keel, aldus de woordenboeken. Maar klinkt wel als lekker fout Amerikaans verNederlandst :-D :wink:

Dus de vraag is, wat is de meest ruige route van Nederland.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

'Ruige route' wordt ook vaak figuurlijk bedoeld. Ik vind figuurlijk bv de UHR echt 'ruige routes'. Tegelijk zijn ze ook relatief gesoigneerd, goed onderhouden, en dus niet letterlijk ruig, of rauw. De definitie in het openingstopic vind ik wel duidelijk. (Niet aangeharkt, een 'rauwe ondergrond', opletten geblazen dus). Lijkt 'de Taalstaat' wel :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Zijn de routes die slecht of nauwelijks worden onderhouden niet de rouwste routes?
Zo heb je Loosbroek waar je een stuk hebt met diepe landbouwvoertuigen sporen. Dat kun je ook onder rauw scharen. Helemaal als het daar heeft geregend is het een modderzooi.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kortom, eerst even het begrip rauw goed afbakenen want nu interpreteren we er maar een end op los :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Definieer dan ook gelijk "route":
- Is dat iets wat op mtbroutes.nl is terug te vinden of ...?
- Hoe lang moet iets zijn om een route te zijn (in het bijzonder als het niet op mtbroutes.nl hoeft te staan)?
- Gaat de "rauwste" om de 'piek-waarde' of het gemiddelde over de route?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind routes die er het natuurlijkst bijliggen vaak het rauwst qua ondergrond. En het leukst. Want dan wordt het onvoorspelbaarder, en daardoor extra uitdagend, 'dan moet je echt wat gaan doen', wordt je techniek meer aangesproken. Liefst alleen het hoognodige onderhoud: dikke omgevallen bomen verwijderen, diepe linke spoelgeulen opvullen/bijwerken, maar de kleine geultjes die ontstaan door de gewone seizoensveranderingen lekker laten liggen. Hoogstens snoeien als de brandnetels en bramen echt over je stuur beginnen te hangen.
Dat is wat je in Zuid L het vaakst tegen komt. Op vaste routes en zeker erbuiten. En net over de grens in Blg/Dtsl al helemaal. Nice :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Volleyoghurt schreef: ma 18 oktober 2021, 18:45 Zeist? Door de wortels is het wel opletten daar.
heb je wel eens een andere route gereden dan Zeist? Zeist is echt het tegenovergestelde van ruig. Zou wat mij betreft in de top 5 van meest gladgestreken routes staan.
Plaats reactie