Rauwste route Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nee, niet alles aangelegd.
De oorspronkelijke Limburgse 1.0 routes zijn bijna allemaal ‘ontstaan’ door bestaande paden van bordjes te voorzien.
De nieuwe 2.0 routes zijn wel (meer) aangelegd, zoals de St Pietersberg. Maar die is wel ‘rauw’.

MTB club Discovery (‘Heerlen’) was de grote uitzondering… Die legden al trails aan toen Parkstad nog geen Parkstad heette, en toen er in de rest van het land uberhaupt nog geen of amper 2.0 routes waren. Dat waren behoorlijke pioniers.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Vergeleken met de gemanicuurde flowtrail op de rest van de UHR vind ik Kwintelooijen wel rauw.

Geen flow, gewoon bruut omhoog, omlaag, omhoog, omlaag.

De enige UHR route waar het op de singlespeed echt een uitdaging is om overal fietsend boven te komen.
Everybody bought a new bike!
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Robertdj schreef: di 19 oktober 2021, 14:04
Bram87 schreef: di 19 oktober 2021, 13:16

heb je wel eens een andere route gereden dan Zeist? Zeist is echt het tegenovergestelde van ruig. Zou wat mij betreft in de top 5 van meest gladgestreken routes staan.
De laatste keer dat ik Zeist reed zaten er zeker wat venijnige wortels in, veel meer dan een paar jaar geleden (zal misschien net op een erosie dieptepunt geweest kunnen zijn). Zou het inderdaad verre van rauw noemen, maar ook zeker niet top 5 meest gladgestreken. Dan moet ik toch meer aan routes als Rhenen denken.

edit: Is trouwens geen waardeoordeel. Zeist zal door corona veel drukker geworden zijn, daar valt lastig tegen op te scheppen.
Helemaal mee eens. Of het rauw is, is de vraag.. Maar in de loop der jaren is Zeist meer en meer uitgesleten waardoor er meer en meer wortels vrij zijn komen te liggen. Iet wat technischer geworden.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Al die aangelegde, vaste routes kun je niet echt rauw noemen.
Zo kan een enkel stukje er dan wel uitzien maar het is, hoe dan ook, aangelegd.
Dus nooit ongerept, rauw.
Dat betekent niet dat er geen leuke lusjes in NL liggen maar dat is een ander verhaal.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aurelius schreef: wo 20 oktober 2021, 21:28 MTB club Discovery (‘Heerlen’) was de grote uitzondering… Die legden al trails aan toen Parkstad nog geen Parkstad heette, en toen er in de rest van het land uberhaupt nog geen of amper 2.0 routes waren. Dat waren behoorlijke pioniers.
Schoorl 1.0 stamt uit 1989 (rondje van 1,5km), huidige Schoorl Trail (14,5km) uit 1996, nu bezig met Schoorl 3.0 (2.0 in de volksmond want die fietsten nog niet in 1989 :wink: ) ..... en die laatste wordt zeker geen 2.0 route zoals men het gewend is. Wellicht de "rauwste" binnenkort :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

yo-eddy schreef: do 21 oktober 2021, 09:42
aurelius schreef: wo 20 oktober 2021, 21:28 MTB club Discovery (‘Heerlen’) was de grote uitzondering… Die legden al trails aan toen Parkstad nog geen Parkstad heette, en toen er in de rest van het land uberhaupt nog geen of amper 2.0 routes waren. Dat waren behoorlijke pioniers.
Schoorl 1.0 stamt uit 1989 (rondje van 1,5km), huidige Schoorl Trail (14,5km) uit 1996, nu bezig met Schoorl 3.0 (2.0 in de volksmond want die fietsten nog niet in 1989 :wink: ) ..... en die laatste wordt zeker geen 2.0 route zoals men het gewend is. Wellicht de "rauwste" binnenkort :-q
(Voor de eventuele geinteresseerde, van de website van Discovery:

"Wat doen we?
Mountainbikeclub Discovery is opgericht in 1990 en onderhoudt en ontwikkelt sinds 1992 5 hoog aangeschreven mountainbikeroutes door de Parkstad gemeentes. Ook werkten we enkele jaren mee aan een wedstrijd op en rond de Wilhelminaberg in Landgraaf. En we verzorgden de eerste jaren de mountainbikeroutes van Limburgs Mooiste, waarbij niet alleen wijzelf, maar vaak ook ons hele gezin een steentje bijdroeg. Deze dingen doen en deden we voor álle mountainbikers.

Daarnaast organiseren we voor onze eigen leden: club- en sleutelavonden (meestal in de winter), ladies rides en jeugd-trainingen (Discovery Juniors), clubweekenden (altijd in het buitenland zoals, Echternach, Freiburg, of de Moezel), de traditionele meerdaagse MegaMiler en de zondagse clubtochten (met koffie).

Hoe en waarom?
Hoeveel we ook houden van onze sport, we realiseren ons dat het niet het enige op de wereld is, en ook niet het allerbelangrijkste. We willen mountainbiken met respect voor de natuur en werken steeds in goede verstandhouding samen met natuurbeheerders en lokale overheden, zoals bij de aanleg en het onderhoud van onze mountainbikeroute. Ook streven we naar een harmonieus samenzijn met andere recreanten. Om deze redenen onderschrijven we ook de IMBA rules of the trail. Wij denken zo de maatschappelijke waardering voor mountainbiken te vergroten, en dat dit de sport ten goede komt.

Als betrouwbare partner met een goede staat van dienst en bewezen expertise zijn we echt een aanspreekpunt geworden op het gebied van mountainbiken in onze regio, en we zijn er trots op die rol te mogen vervullen").
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

yo-eddy schreef: do 21 oktober 2021, 09:42
aurelius schreef: wo 20 oktober 2021, 21:28 MTB club Discovery (‘Heerlen’) was de grote uitzondering… Die legden al trails aan toen Parkstad nog geen Parkstad heette, en toen er in de rest van het land uberhaupt nog geen of amper 2.0 routes waren. Dat waren behoorlijke pioniers.
Schoorl 1.0 stamt uit 1989 (rondje van 1,5km), huidige Schoorl Trail (14,5km) uit 1996, nu bezig met Schoorl 3.0 (2.0 in de volksmond want die fietsten nog niet in 1989 :wink: ) ..... en die laatste wordt zeker geen 2.0 route zoals men het gewend is. Wellicht de "rauwste" binnenkort :-q
Ik ben zo benieuwd!!
Aankomende wordt ik donateur :D (Vrijwilliger zou ik wel willen maar dat is op dit moment echt te druk voor mij :-{ )
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

@Aurelius
Volgens mij organiseerden zij ook eerste NK Downhill (en Uphill :o ) op de Wilhelminaberg in Landgraaf in 1994/95 mooie tijden waren dat :-q :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

yo-eddy schreef: do 21 oktober 2021, 10:15 @Aurelius
Volgens mij organiseerden zij ook eerste NK Downhill (en Uphill :o ) op de Wilhelminaberg in Landgraaf in 1994/95 mooie tijden waren dat :-q :-q
Yepp,daar had je onderin een drop die noemden ze indertijd ' de Cadexcracker' :winkie:

Vlgs mij was Discovery ook de eerste club in Nederland die ging samenwerken met IMBA bij het aanleggen/onderhouden van de brunssumerheide en landgraaf trial.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Met de routes komen we er niet uit. Misschien moeten we naar segmenten kijken. Ik was vorige maand in Halsteren, en daar lopen vanaf een dijk van ongeveer een halve kilometer een aantal korte afdalingen naar beneden. Trapvormig door wortelpartijen, met grote treden, technisch lastig en onhollands gemeen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Is het niet zo dat in ons overgereguleerd land(maar kan t ook anderen met zoveel mensen/wensen?) De natuurbeheerders en routebouwers niet (te) uitdagend mogen bouwen ivm. Evt. schadeclaims van gebruikers?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Klopt.
Everybody bought a new bike!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Daarom rijd ik het liefst buiten de vaste routes, in Zuid L, waar het op de meeste plekken ook nog is toegestaan. Daar vind je de leukste en meest ‘rauwe’ trails. Speels, technisch, uitdagend.
Wordt wel steeds drukker met wandelaars, dus doordeweekse dagen, weekenden laagseizoen, niet-vakantieperiodes, lenen zich daar het best voor.
Net over de grens, Blg, is het vele malen rustiger én ongerepter, dus vaak nog mooier MTB-en.
Zuid L is dichter bebouwd, en veel toeristischer. De vaste routes zijn dan ‘safe’, op de enkele ‘zwarte’ na, die zijn voor beginners echt niet geschikt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Alleen als je uit pak hem beet 'Utrecht' naar Zuid-Limburg moet rijden dan zou ik persoonlijk een paar minuten langer in die auto blijven zitten tot je Liege voorbij bent... Dat het geen NL meer is, nemen me maar voor lief.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Klopt,daar liggen mijn roots. Toen ik in '92 begon met biken woonde ik in Heerlen aan de rand van de brunsummerheide. Maar eigenlijk maakte ik vanuit thuis dagtochten met stafkaart via Voerendaal, Eys, Wahlwiller,Epen Heyenrath, Slenaken en dan via Witten en Gulpen terug. Dat waren de echte rauwe routes. Indertijd hadden we geen problemen met het delen van paden met wandelaars. :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie